דבר ראש החוג

דבר ראש החוג

סטודנטים יקרים,

החוג ללימודים רב תחומיים קיים מאז הקמת המכללה. במשך השנים הללו בנה לעצמו החוג שם של מצוינות, פתיחות וחדשנות מדעית. בעזרת סגל מקצועי ומיומן בהוראה ובמחקר הוציא החוג מתוכו מאות בוגרים שרבים מהם המשיכו ללימודים מתקדמים ועשו חיל בתחומיהם השונים. אכן, בוגרי החוג מתקבלים בדרך רב בקלות ללימודי תואר שני במוסדות האקדמיים המובילים בישראל ועל הפרק פתיחת מסלולים לתואר שני גם במסגרת החוג עצמו. החוג מתגאה במיוחד בכך שכמה מבוגריו חזרו אליו כמרצים מצטיינים ומבטיחים ובכך נסגר מעגל.

החוג הינו דינמי ופתוח לכל החידושים בתחומי הידע הנלמדים בו. תכנית הלימודים מותאמת בהתמדה להתפתחויות מדעיות, וזאת במטרה להצמיח בוגרים מיומנים בנושאי הידע העדכניים והרלוונטיים. כך מחבר החוג יחדיו את ניסיון העבר העשיר שלו עם מבט לעבר העתיד והוא שוקד לשזור יחדיו מקצועיות, ענין ורגישות אנושית במהלך הלימודים לתואר. כחלק מהגמישות המאפיינת אותו מציע החוג אופציות ללימודים במסלול חד חוגי או דו חוגי.  

הרציונל של החוג נשען על כך שסטודנטים צעירים ומוכשרים מעוניינים לרכוש לעצמם השכלה האקדמית איכותית ויחד עם זאת לא יודעים תמיד מה כיוון ההתמחות שבו ירצו לבחור בהמשך דרכם. החוג מעניק לסטודנטית כאלה תשתית אקדמית ראויה, אשר מצד אחד בונה להם יסוד מוצק ומקצועי להתמחויות עתידיות ומצד שני אינה 'נועלת' אותם במסלול קשוח. אכן, השנים הוכיחו כי אלה שהסתפקו בתואר ראשון רכשו בחוג עוצמה אקדמית ראויה ואחרים עיצבו לעצמם כיוון ברור במהלך לימודי התואר הראשון, המשיכו בנקל ללימודים מתקדמים ועשו חיל בדרכים שבהן בחרו. הניסיון הוכיח כי מקומות עבודה רבים מעדיפים למצוא אצל אלה נקלטים בהם פתיחות מחשבתית כפי שהחוג אכן חותר להעניק.  

כדי להשיג יעדים אלו נבנה החוג בתצורה של שתי חטיבות: חטיבת תרבות, המתמקדת במדעי הרוח, וחטיבת התנהגות חברה וסביבה. כל חטיבה בנויה ממקבצים. בחטיבת התרבות – פילוסופיה, היסטוריה וארץ ישראל ובחטיבת ההתנהגות, החברה והסביבה – סוציולוגיה, פסיכולוגיה, סביבה, מגדר וניהול ויישוב סכסוכים. בימים אלה ממש חותר החוג לפתיחת מקבצים נוספים בכל אחת מהחטיבות בשנים הקרובות.

מהם, אם כן, יעדיו האקדמיים של החוג? ניתן למנות שמונה עיקריים: א. אפשרות לפריסת הידע על בסיס רחב יותר דרך המקבצים השונים. ב. אפשרות להרכיב צירופים שונים של תחומי לימוד. ג. הכשרת הסטודנטים להבנה מעמיקה יותר של ממשקים בין תחומי ידע שונים. ד. פיתוח כישורי ניתוח ברמה גבוהה ויכולת חשיבה עצמאית. ה. הכרה של הידע ושיטות המחקר החדשניות ביותר בתחומים הנלמדים. ו. אפשרות להחליט רק בשלב מאוחר יותר על כיווני התמחות עתידיים. ז. בסיס איתן לכניסה למקומות עבודה המעדיפים כישורי חשיבה. ח. בסיס איתן ללימודי המשך.

 

בואו להיות חלק מאתנו!

 

פרופ' יאיר זלטנרייך, ראש החוג