דברים שצריך לדעת על תחום העבודה הסוציאלית

תואר ראשון בעבודה סוציאלית הוא אחד מהתארים המעניינים והמבוקשים ביותר, והוא נותן כלים כדי לטפל ולסייע לאנשים שנמצאים במצבים שונים של מצוקה.

תואר ראשון בעבודה סוציאלית הוא אחד מהתארים המעניינים והמבוקשים ביותר, והוא נותן כלים כדי לטפל ולסייע לאנשים שנמצאים במצבים שונים של מצוקה. אם אתם שוקלים ללמוד את התחום, כדאי לכם לקרוא את הכתבה הבאה – בה נסביר את כל מה שאתם צריכים לדעת לקראת הרשמה לתואר.

מהות התואר 

לפני שנדבר על התואר עצמו, חשוב להסביר קודם כל מהי עבודה סוציאלית. לפי ההגדרה החוקית ולפי הפעולות בשטח, המהות של העבודה הסוציאלית היא לדאוג לאנשים, משפחות, קהילות ואוכלוסיות כדי לשפר את המצב והתפקוד שלהם. זאת הגדרה מאוד כללית ורחבה שכוללת בתוכה הרבה מאוד דברים. למשל עובד סוציאלי יכול לספק ליווי וסיוע לאנשים שמתמודדים עם מגבלות קוגניטיביות ונפשיות. עובד סוציאלי יכול להנחות קבוצות של טיפול משפחתי, או ללוות בני נוער שנמצאים בקבוצות סיכון. עובדים סוציאליים פועלים למען הזכויות והעצמאות של נשים, קשישים, משפחות במצוקה ועוד.

אלו רק דוגמאות ספציפיות וספורות לדברים שעובדים סוציאליים עושים. המקצוע כולל בתוכו תחומים רבים, ומשלב תחומים נוספים כמו התפתחות הילד, בריאות הנפש, כלכלה, חברה ומשפט ועוד.

יש עובדים סוציאליים שלוקחים חלק בביצוע מחקרים שונים, כדי לזהות מצבי סיכון או כדי לבחון את היעילות של תוכניות טיפול וכדומה.

היכן ניתן ללמוד את המקצוע הזה?

כדי להיות עובד סוציאלי צריך קודם כל ללמוד תואר ראשון בעבודה סוציאלית. את התואר אפשר ללמוד היום ברוב האוניברסיטאות והמכללות ברחבי הארץ, כאשר מכללת תל חי מספקת מענה לכל מי שרוצה לימודים בצפון. לאחר מכן אפשר לעבוד בתחום או להמשיך ללימודים מתקדמים במסלול של תואר שני.

במהלך לימודי התואר הראשון לומדים את תחומי היסוד של העבודה הסוציאלית, ביניהם סוציולוגיה, זכויות הילד, פסיכופתולוגיה, חברה, רווחה ומשפט, עבודה קהילתית, משפחה, יסודות של מחקר סטטיסטי ושיטות מחקר ועוד. לכל תוכנית יש את הסילבוס הספציפי שלה, כך שיכולים להיות הבדלים מסוימים בין התוכניות של המוסדות השונים בארץ.

מהו שכר הלימוד?

ברוב התוכניות שכר הלימוד הוא שכר לימוד אוניברסיטאי, כלומר תעריף קבוע בהתאם למשך הלימודים וכמות הקורסים שנלמדים.

חלק מהנרשמים יצטרכו להשלים קורסים נוספים באנגלית, ולשלם בעבורם בהתאם.

איפה עובדים אחרי התואר?

אפשרויות התעסוקה אחרי תואר ראשון בעבודה סוציאלית הן נרחבות מאוד. עובדים סוציאליים משתלבים היום במגוון רחב מאוד של תפקידים, הן במוסדות ציבוריים והן במוסדות פרטיים. התפקיד המוכר ביותר הוא כמובן עבודה במסגרת מערכת הרווחה של המדינה – דרך רשויות מקומיות ועמותות שונות. עובדים סוציאליים גם משתלבים בעבודה במערכת החינוך, בין אם מדובר בסיוע ומענה נפשי לתלמידים במסגרות הלימוד הרגילות, ובין אם בעבודה עם נוער בסיכון, נוער הסובל מלקות פיזית או נפשית וכדומה.

לעבודה הסוציאלית יש גם תפקיד נרחב במערכת הבריאות. בבתי החולים העובדים הסוציאליים מספקים מענה ותמיכה למאושפזים ולמשפחותיהם, וכן לקשישים בבתי אבות, ומסייעים למצות את הזכויות ובמידת הצורך להגיע לטיפולים נוספים לאחר השחרור והחזרה הביתה. ישנם גם עובדים סוציאליים אשר פועלים בתוך הקהילה, במטרה לאתר מטופלים אשר חווים קשיים שונים וזקוקים לעזרה וליווי.

מהות העבודה הסוציאלית היא טיפולית, עבודה עם קשת רחבה של אנשים על מנת לסייע להם ולקדם אותם. אופי העבודה הטיפולית משתנה מאוד, בין עבודה פרטנית, ליווי והדרכה של קבוצות, ליווי והדרכה של אנשי מקצוע מתחומים אחרים ועוד.

כמובן שישנם עובדים סוציאליים אשר מקדישים את רוב עבודתם לתחום המחקר, כדי לפתח תוכניות טיפול, לעקוב אחרי תוכניות קיימות, לזהות אירועים וגורמי סיכון שונים וכך הלאה. תחומי המחקר יכולים להתמקד באוכלוסיות שונות – למשל משפחות או נוער במצוקה, קשישים, פעוטות וכדומה.

האם הלימודים מתאימים לי?

תואר ראשון בעבודה סוציאלית הוא רק השלב הראשון בקריירה. המטרה של הלימודים הם להקנות חומר עיוני לצד עבודה מעשית, ולתת לסטודנטים את הכלים והידע כדי שיוכלו לצאת לשוק העבודה ולעשות את עבודתם בצורה טובה. אופי הלימודים משתנה בין המוסדות השונים, כאשר לימודים בצפון במכללת תל חי מתאפיינים באווירה סטודנטיאלית, לימודים באווירה מאוד נעימה וממוקדת, וליווי אישי של הסטודנטים. כאשר אתם בודקים היכן כדאי ללמוד, אנחנו ממליצים לבדוק מהי גודל התוכנית והאם המוסד יוכל להעניק לכם את היחס והליווי האישי, כדי שתוכלו להגיע רחוק.

בנוסף אנחנו ממליצים לפנות ללימודים של עבודה סוציאלית אם אתם רואים את עצמכם בתחום הטיפולי. אם אתם אוהבים לעבוד עם אנשים, אוהבים לעזור לאחר, ומחפשים את הדרך והכלים להרחיב אופקים ולעשות יותר למען אחרים. כמובן שבמהלך הלימודים עצמם תכירו טוב יותר את האפשרויות השונות של תעסוקה בהמשך, ותוכלו להתמקד בתחום ספציפי שיותר מדבר אליכם.

היתרון של התואר הראשון הוא העיסוק בקשת רחבה מאוד של נושאים ותחומים, דבר שיאפשר לכם לעבוד בתחום מיד עם קבלת התעודה, וגם יאפשר לכם להמשיך לתוכניות מתקדמות במגוון רחב של תחומים הקשורים לחברה ונפש.

איך אבחר את מוסד הלימודים?

כאמור יש היום מספר רחב של מוסדות לימוד שמציעים תוכניות של לימודי עבודה סוציאלית. אנחנו ממליצים לבחון את תנאי הקבלה ושכר הלימוד, ולהבין לעומק מהו הסילבוס המוצע. בתחום טיפולי כמו עבודה סוציאלית יש חשיבות גדולה לשילוב בין החומר העיוני לבין ההתנסות המעשית, כך שאנחנו ממליצים בחום על תוכנית אשר משלבת את שניהם. 

בנוסף כדאי לשקול גם את מיקום המוסד, כיוון שיש לכך השפעה על אורח החיים שלכם בתקופת הלימודים. לימודים בצפון שונים מאוד באופי שלהם לעומת לימודים במרכז או בדרום. גם העלויות הכספיות של שכר הדירה והוצאות המחיה משתנות מאוד בין האזורים.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5231324
WW1CUTcwFXhKXQddIUVi7nG6VLXLECEI9F_LPCMsPtk
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-gN1Q6D7Y3oNnTSseKTRYj40OmqdO_rqXhxUFCCvpt-E
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form