איך אפשר להשתקם אחרי אירוע מוחי?

איך אפשר להשתקם אחרי אירוע מוחי?

אם אתם או מישהו שאתם מכירים עבר אירוע מוחי, אתם וודאי מודעים לנזק הגדול שהדבר עלול לגרום. חשוב לדעת, שלצד הנזקים המשמעותיים, ישנה לעתים אפשרות רבת עוצמה של שיקום. אנו מדברים על ההבדל, בין מצב שבו אדם איבד את יכולת ההליכה, למצב שבו הוא הולך עצמאית. אילו נזקים גורם אירוע מוחי? כיצד ניתן להשתקם מכך? וכיצד מונעים לאחר האירוע, סיכונים של אירוע נוסף?  

 

אירוע מוחי - הנזקים והסיבות

אירוע מוחי (שבץ מוחי) הוא מקרה חירום רפואי, שבו נפגעות בבת אחת יכולות התנועה והדיבור. מצב כזה עלול להסתיים במוות והוא מחייב הגעה מהירה לבית חולים. השבץ נגרם עקב שיבוש פתאומי באספקת הדם למוח. בעקבות זאת, מתחיל להתרחש נזק הדרגתי לרקמות המוח. אם מגיעים בזמן לקבלת טיפול מקצועי, נזקים אלה ייבלמו ויהיה מעטים ככל הניתן.

למרות זאת, מידת והיקף הנזקים בעקבות אירוע מוחי, שונים ממקרה למקרה. חשוב לציין, שלעתים הנזקים קבועים ובמקרים חמורים, אף זקוקים לסיוע סיעודי נרחב. מצד שני, לעתים קרובות יש מקום רב לשיפור, באמצעות מגוון תהליכי שיקום. 

 

כיצד עושים זאת

חשוב להתחיל בשיקום בהקדם ובהתאם לחומרת הפגיעה, עשוי להידרש אשפוז שיקומי. השיקום יימשך בהתאם לאופי הנזקים וחומרתם, אך מדובר בסדרי גודל של חודשים. לרוב, ממצים את עיקר פוטנציאל השיקום, בתוך חצי שנה לכל היותר. בין מטרות השיקום, נמצאים

  • שיקום התנועה - היכולת לנוע, היא בין הדברים המשמעותיים ביותר שנפגעים עקב אירוע מוחי. גם שיתוק של גפה אחת, עשוי להוות שינוי דרמטי בחיי החולה. הדבר ישפיע על חיי היום יום בדרכים רבות ובמרבית המקרים גם על היכולת להתפרנס.  
  • שיקום יכולת החשיבה והתקשורת - מאחר שמדובר בסיבוכים שמקורם הוא נזק למוח, לא מפתיע לגלות שאירוע מוחי עשוי לפגוע גם בתפקוד המנטאלי. זאת, כולל חשיבה ויכולת תקשור עם הסביבה.
  • הפחתת סיכון לאירוע חוזר - הסיכון לאירוע מוחי נוסף גדל, בעקבות אירוע מוחי ראשון.
  • חזרה לחיים הרגילים - אצל חלק ניכר מנפגעי האירוע המוחי, החיים לא יחזרו להיות בדיוק כפי היו קודם לכן. אבל המטרה היא להשתדל, לסייע לאדם לחזור מהר ככל הניתן, לחיים רגילים ומלאים ככל שמצבו יאפשר.  

 

הצוות המקצועי

תהליך שיקום לאחר אירוע מוחי, יכלול בדרך כלל את הגורמים ותחומי המומחיות הבאים:

  • רופא שיקומי - כפי שתקראו עוד מעט, ישנם כמה וכמה בעלי מקצוע, אשר מעורבים בתהליך השיקום. רופא שיקומי הוא מי שירכז את הפעילות כולה ויוביל אותה.
  • ריפוי בעיסוק - סיוע בהתמודדות עם חיי היום יום, בהתחשב במגבלות השונות.
  • פיזיותרפיה - לשיפור יכולות התנועה. דוגמה בולטת וחשובה במיוחד בהקשר זה, היא שיקום יכולת ההליכה העצמאית.
  • קלינאות תקשורת - לטיפול בהפרעות דיבור שונות, אשר נגרמו עקב האירוע המוחי.
  • סיוע פסיכולוגי - לעזרה בתפקוד המנטאלי, כמו גם להתמודדות עם אתגרים רגשיים כדיכאון וחרדות
  • אנשי מקצוע משלימים - היבט משלים לתחומי השיקום השונים, הוא שנדרש סיוע סיעודי לאורך הדרך. מדובר על סיוע ישיר, כמו גם על הדרכה בנושאים כאלה. כמו כן, עובדת סוציאלית עשויה לסייע עם היבטים משלימים, אשר קשורים לתחומה.

 

עוד מסייעים לשיקום

שיקום לאחר אירוע מוחי, הוא תהליך שבו החולה אקטיבי. שיתוף הפעולה מצידו חיוני וחשוב ביותר. בנוסף לפעילויות שהוא יעשה בהנחיית הגורמים המקצועיים, חשוב שהחולה גם יקפיד על הנקודות הבאות:

  • הימנעות מעישון - עישון הוא גורם סיכון בולט לאירוע מוחי וחשוב להפסיק עם הרגל זה.
  • שמירה על משקל תקין - משקל עודף הוא גורם סיכון נוסף להתרחשות אירוע מוחי. באמצעות תזונה מתאימה ופעילות גופנית, ניתן להגיע למשקל המומלץ ולשמור עליו.
  • הקפדה על התרופות - נטילה מסודרת של תרופות שונות ככל שניתנות.
  • איזון סכרת - אם ישנה סכרת, לשמור על מצב מאוזן של סוכר בדם.

בהקשרים אלה, עשויים להיכנס לתמונה מומחים מתחומים נוספים, כגון תזונה וספורט. בכל מקרה, חיוני להבין מה שעושים ולעשות זאת באותה גישה של תהליך השיקום הרפואי עצמו. דהיינו, תכנון איכותי, מחויבות של החולה והתמדה לאורך זמן. חשוב לזכור, שמצבו של אדם בחודשים שלאחר אירוע מוחי הוא פגיע ורגיש במיוחד. כמו כן, אם ניגשים לנושאים כתזונה או פעילות גופנית באופן שגוי, ניתן בהחלט לגרום לנזק ניכר. למשל, התזונה עלולה להתנגש עם תרופות שהחולה מקבל.

בהקשר ספורט, ידועים המקרים של ספורטאים אשר התמוטטו עקב מאמץ יתר. חולה בשיקום לאחר אירוע מוחי, מן הסתם לא יתחיל להתאמן לטריאתלונים. אבל אם הוא יתחיל בפעילות ספורטיבית שתעמיס על גופו יותר מדי, הוא בהחלט עלול להינזק.

 

פעילות גופנית

פעילות גופנית היא בין האמצעים החשובים, לשיקום לאחר אירוע מוחי. למעשה, היא גם גורם אשר מסייע למניעת אירוע מוחי. מדובר על תחום אשר נחקר לאורך השנים, הן מכיוון עולם הרפואה והן מכיוון עולם החינוך הגופני. מי שמתעניין בכך, יוכל להתעמק בנושא זה בלימודי חינוך גופני. זאת, בוודאי במסגרת לימודים מתקדמים כמו תואר שני בחינוך גופני. לפעילות כזו בהקשר שיקום לאחר אירוע מוחי, יש אגב גם היבט נפשי. כפי שניתן לתאר, אנשים שעברו אירוע מוחי סובלים לעתים קרובות גם מדיכאון וחרדות. מדובר סך הכול באירוע דרמטי מאוד, פתאומי ומפתיע. אירוע אשר המשכו לא ברור, כולל תוצאות השיקום. למצב זה יש גם השלכות מעשיות כבדות משקל, על היכולת להתפרנס ובכלל על החיים האישיים. כך שפעילות ספורטיבית, ככל שניתן לעשות, עשויה להקל ולעודד ולהיות מקור לסיפוק ועניין.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5231892
p8pIrMAh4x6tpF12nBCcn6bAoiIYPu_vrKwcH9RCnrs
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-oGPzvbYcnKNZVauGpywqQX2h5WHm1tdr61vo_yvEx6U
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form