איך הפסיכואנליזה של פרויד השפיעה על העולם

הפסיכואנליזה החלה להתפתח בשנים הראשונות של המאה ה-20 בווינה שבאוסטריה על ידי זיגמונד פרויד. זוהי שיטת טיפול, ולמעשה שיטת הטיפול הראשונה בהיסטוריה שהיא הומאנית, ונותנת מקום לדברי המטופל. פרויד, אבי הפסיכואנליזה, היה פורץ דרך בכך שהקשיב למטופלים שלו, ועל ידי זה למד מהם שניתן להגיע לריפוי דרך טיפול.

איך זה התחיל?

זיגמונד פרויד היה רופא. הוא שם לב כי חלק מן המטופלים שלו מתלוננים על כאבים ותחושות גופניות, שלהבנתו נגרמו בשל קשיים נפשיים שהם חוו. בעקבות זאת הוא פיתח שיטה טיפולית שבה משוחח מטפל עם המטופל בפגישות המתקיימות בקביעות. השיחות מאפשרות למטופל חשיבה מחודשת בנוגע לעצמו, ובכך עוזרות לו לפתור את הקשיים. שיטת טיפול זו הביאה את פרויד לתובנות על מהות האדם. הוא פיתח מודלים להיבטים של האישיות, וכתב מאמרים על ניתוח תופעות של תרבות וספרות.

הטכניקה הטיפולית שפיתח פרויד נקראה 'פסיכואנליזה', שפירושה ניתוח הנפש, והיא מאפשרת לגלות את השורשים של חסימות נפשיות ורגשיות. מטרתה של הטכניקה ושל שיטת הטיפול היתה לאפשר טיפול פסיכולוגי במצוקות ובקשיים הנפשיים והרגשיים של האדם, ולא רק לטפל בהתנהגות ובהפרעות תפקודיות.

עקרונות בפסיכואנליזה:

  • התודעה של האדם מורכבת מן החשיבה המודעת שהוא מודע לה, אבל גם מחשיבה שאינה מודעת, וכן תחום ביניים של חשיבה שהיא על סף המודע.
  • הלא מודע משפיע על חייו של האדם, אולם אין לו שליטה על תחום זה, משום שהוא לא מודע אליו. השפעה חזקה מאוד וחמורה של הלא מודע על האדם עלולה לגרום לו להפרעות נפשיות.
  • החלומות של האדם יכולים ללמד אותנו על מה שקיים אצלו בתחום הלא מודע, או על סף המודע, כמו מחשבות, רגשות וקונפליקטים. כמו כן יכולים ללמד על כך גם פליטות פה של האדם, וגם אסוציאציות שעולות באופן חופשי.
  • נפש האדם כוללת שלוש רשויות: איד- אליו שייכים היצרים הטבעיים, אגו- המודעות של האדם, וכן סופר אגו- המורכב מן המוסר ומצרכי החברה.
  • איד- הוא ה"סתמי" שנמצא בחלק הלא מודע, ובו המניעים העיקריים שמניעים את האדם ואת ההתנהגות שלו. מניעים אלה הם למעשה דחפים הקיימים גם אצל בעלי החיים. ביניהם יצר המין ויצר התוקפנות והמוות. אלה יוצרים לעתים קרובות קושי בהתמודדות של האדם, או מעוררים חרדה, ולכן האדם מדחיק אותם אל החלק הלא מודע.
  • סופר אגו- הוא ה"אני העליון", והוא מתחלק בין המודע אל הלא מודע. הוא מעוצב ונבנה על ידי הנורמות החברתיות השולטות בסביבתו של האדם, וכלולים בו מצפונו של האדם עצמו, וכן חוקים וכללים מוסריים.
  • אגו- הוא ה"אני" שנמצא רובו בחלק של החשיבה המודעת. החלק הזה הוא שמנווט את התנהגות האדם, ומנסה למצוא פשרה בין הדחפים והיצרים הטבעיים (האיד, הסתמי), לבין המצפון, החוק, והמוסר (סופר אגו, אני העליון), ובין כל אלה המתרחשים בתוך האדם פנימה לבין המציאות החיצונית לו.
    הפשרות הללו מתרחשות על ידי מנגנוני הגנה ומנגנוני פשרה, והם שיקבעו בסופו של דבר את התנהגותו של האדם. ישנם מנגנונים שונים. לדוגמא התקה- כשאדם מרגיש צורך לרצח, ובמקום זאת הוא הופך להיות שוחט, או מנתח. עידון- אדם כזה כותב סיפור על רצח. הכחשה- אדם מתעלם מן הדחף, וטוען שאינו נכון. וכדומה.

הגישה הפסיכואנליטית שפיתח פרויד החלה לאפשר את הבנת האדם והבנת המתחולל בנפשו.

ההמשך

לפרויד היו תלמידים רבים, והם המשיכו לפתח את הפסיכואנליזה. ביניהם ביתו אנה פרויד, שהתמקדה בחשיבות האגו, במנגנוני הגנה בנפש, ובפסיכואנליזה של ילדים; מלאני קליין, שפיתחה את יחסי האובייקט ואת הטיפול במשחק; דונלד ויניקוט, שפיתח את העצמי האמיתי והעצמי הכוזב, ואת הטיפול הפסיכולוגי בילדים; ועוד.

אחרים מתלמידיו השתמשו בפסיכואנליזה שלמדו ממנו, אך פיתחו אותה לכיוונים שונים, שפרויד עצמו התנגד אליהם, כמו אלפרד אדלר שייסד את הפסיכולוגיה האינדיבידואלית; קרל יונג שפיתח את האסכולה של הפסיכולוגיה האנליטית; אריך פרום שהיה בין מפתחי הזרם ההומניסטי בלימודי פסיכולוגיה; וויקטור פרנקל שייסד את הלוגותרפיה ואת השיטה לניתוח אקזיסטנציאליסטי. הכיוונים שהם פיתחו יצרו גישות נוספות ושונות בלימודי פסיכולוגיה.

חקר הפסיכואנליזה

בתחום הפסיכואנליזה קיים קושי רב בעריכת ניסויים, תצפיות ומחקרים מדעיים, משום שהגישה מתרכזת ברגשות ודחפים שהאדם לא מודע להם, ולכן אינו יכול לדווח עליהם, או שלא נעים לו לעשות זאת. כך שהמחקר בתחום מתבצע בעיקר על ידי דיווח והשערות של המטפל (הפסיכולוג) על המטופל.

בשל כך קמו מדענים מתחום לימודי פסיכולוגיה כנגד הפסיכואנליזה. טענותיהם העיקריות היו כי התאוריה אינה קבילה מבחינה מדעית, בשל הקושי לחקור אותה, וכן שהיא פועלת לעתים כמו תיאוריית קונספירציה, משום שהיא נשענת על הלא מודע, שהמטופל עצמו אינו מודע אליו, ולכן אינו יכול להפריך אותו.

עם זאת, לא מעט מן המדענים תמכו בתאוריה של פרויד. בעקבות הפסיכואנליזה נבנו מודלים רבים בפסיכולוגיה, שאכן ניתנים למחקר ולניסוי, כמו ההתפתחות הקוגניטיבית שפיתח פיאז'ה.

פסיכואנליזה ולימודי פסיכולוגיה כיום

הפסיכואנליזה הפכה למקובלת בעולם המערבי, ולאחד מן היסודות של לימודי פסיכולוגיה, אם כי נראה שבשנים האחרונות שיטות טיפול אחרות הולכות ותופסות מקום רב יותר. אחת הסיבות לכך היא ששיטה זו דורשת זמן רב ועלות מאוד גבוהה, כך שבפועל היא פחות אפקטיבית.

עם זאת, מן הפסיכואנליזה נולדו פיתוחים חדשים נוספים של לימודי פסיכולוגיה ופסיכותרפיה, נוצרו השפעות מרחיקות לכת על הפסיכיאטריה, ונבנו גישות מודרניות לטיפול כמו נוירופסיכואנליזה, טיפול דינמי וטיפול רגשי.

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5250878
44KDASbLcA9SHHS0RmmDUjYIhBaA_dPx4d7rHvTXx1o
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-TfcdRWZqXD9gH5HetFfaCCf5TNdEM1mjCi1nB0IcuIc
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form