איך להקנות אחריות בגיל צעיר

איך להקנות אחריות בגיל צעיר

המעבר בין ילדות לבגרות הוא אינו קל ולמרות שהוא הדרגתי, הרבה אנשים מרגישים שהוא מגיע להם במכה אחת. אחד הפרמטרים החשובים שמקבלים חשיבות מוגברת בבגרות, היא תחושת האחריות. כאשר אנחנו ילדים, אין לנו כמעט אחריות לשום דבר. אנו לא צריכים לדאוג לאף אחד כלכלית או פיזית, ואין לנו ערך אמיתי לכסף או לרצונות של אנשים אחרים. פתאום, כאשר מתגייסים או עוברים לגור לבד, מגלים כי יש הרבה דברים לדאוג להם, כמו משכורת, תשלום חשבונות, בישול והרבה דברים שהם הרבה מעבר לבילויים. לכן, חשוב מאוד להקנות לילדים הרגשת אחריות בגיל צעיר.

תחושת אחריות

יש כמה דרכים טובות מאוד לעזור לילדים לקבל תחושת אחריות על החיים שלהם, כבר בגיל ההתבגרות. כמובן שאין הרבה ערך לחינוך אינטנסיבי שכזה בגילאים ילדות מוקדמים, אך ילד בגיל העשרה בהחלט יכול לקבל אחריות מסוימת בחייו, ולפתח את הנושא הזה, כדי להגיע מוכן יותר לשלב הבא בחייו. בגלל שבסופו של דבר מדובר בילדים, הקניית האחריות צריכה להיעשות בצורה מבוקרת ומדורגת. אפשר להתחיל לאט, ולהגביר את הקצב, עד כדי ניהול תקציב בגילאי מבוגרים, ובכל מקרה, גם אם זה נראה קשה או מורכב, זה דבר חשוב מאוד שיש לתת עליו את הדגש. הנה כמה פעולות שאפשר לעשות כבר מגילאים צעירים.

תוצאות מיידיות

הצבת גבולות היא הפעולה הבסיסית ביותר של הקניית אחריות לילדים. חשוב לא לתת להם לעשות את כל מה שהם רוצים, ולתת להם להבין שיש קווים שלא חוצים. אחריות היא להבין בראש ובראשונה שיש מוסכמות, ויש לעמוד בהם כדי לשמור על הסדר, גם כדי להישאר בתלם, וגם כדי למנוע השפעה גדולה מאוד על אחרים. חשוב מאוד לדעת להגיד לא, ולהציב עובדות בפני ילדים קטנים, כדי שידעו שיש דברים שלא עושים, כי ההשלכות הן משמעותיות – בדמות עונש או סנקציות נוספות. הילדים צריכים להבין שיש מעשים שגורמים לתוצאות, וכך אפשר להבין את הבסיס של המונח אחריות ונשיאה בתוצאות.

השלכות לטוב ולרע

דבר נוסף שחשוב לעשות הוא לגרום לילדים להבין את השלכות מעשיהם. חשוב לא לוותר להם או להסיט את האשמה למקום אחר. יש להיות נוקשים איתם, ולתת להם להבין שלכל פעולה יש תוצאה. אם הילד ביצע דבר שאסור לו לעשות בביה"ס, לא להאשים את המורים או את חומר הלימודים, אלא את הילד עצמו. הוא זה שלא השקיע מספיק, או זה שביצע משהו אסור. מדובר כאן על ילדים גדולים יותר, שלעיתים גם מתקשים בבית הספר. ככל שהם יבינו שאם לא לומדים טוב, נכשלים ונענשים, הם ירצו ללמוד בצורה טובה יותר, כדי להצליח בשביל עצמם, אך גם בשביל ההורים שלהם. יש לכך משמעות עצומה וגם למורים יש חלק בנושא. מורים איכותיים הם חלק חשוב בהקניית תחושת אחריות ולכן הם צריכים להיות איכותיים. הנושא של הסבת אקדמאים להוראה ושיפור איכות ההוראה הוא קריטי להצלחה בנושא הקניית אחריות.

קביעת חוקים ומסגרות חברתיות

קביעת חוקים ומסגרות היא חשובה במיוחד. לכל הורה יש את סט החוקים והאמונות שלו, ויש לעבוד לפיהם. כמובן שאסור להיות נוקשים מדי כדי לא לגרום לאנטי, אך גם חשוב להציב גבולות, לפקח וכמובן גם לאכוף בשטח. הרבה יותר קל לעשות זאת עם ילדים קטנים, אך כאשר הילדים גדלים, המורכבות היא גדולה יותר. הילדים יוצאים יותר, הופכים מתוחכמים יותר והופכים גם אנוכיים יותר בשלב מסוים. לכן, ככל שתתחילו עם אכיפת החוקים בגיל צעיר, זה יחלחל את הילד אט אט, ויהפוך חלק להתנהגות והאופי שלו. ילדים צריכים לקבל חינוך עקבי ונכון לאורך זמן, ולא הקניית חוקים בגיל צעיר, ופריצת כל המגבלות בגילאים מאוחרים יותר.

הצבת מטרות

כדי שילדים יוכלו לאמוד את האחריות שלהם, חשוב מאוד להציב להם מטרות בחיים. כאשר יש מטרות, יש עבודה למען המטרות, ובמיוחד אם בסוף מחכה פרס. שיטת המקל והגזר היא אפקטיבית מאוד, וגם אם יש הורים שלא אוהבים את זה, זה משהו שמוכיח את עצמו פעם אחר פעם. ילד אשר יודע שאם ישיג ציון מסוים במבחן מסוים, ישמח את הוריו ואולי אף יתוגמל על כך, ישב ללמוד בצורה טובה לאורך זמן. חשוב להבין שאלו לא רק הישגים אקדמיים, אלא הישגים חברתיים, ספורטיביים ואפילו כלכליים כאחד. הקניית התנהגות בוגרת בגילאים מוקדמים היא חשובה מאוד לתחושת האחריות בתור מבוגר. אם הילדים חיים על דמי כיס שבועיים, אפשר להעמיד להם מטרה לשמור 10 אחוז מהם בצד בכל חודש. זהו דבר חכם עם משמעות עתידית גדולה.

משהו שמגיע מבפנים

אחריות זה משהו שבא מבפנים, ולכן, יש להקנות לילדים ערכים חיוביים, כמו תרומה והתנדבות. ברגע שילדים מבינים שהם מקבלים תמורה רוחנית ולא חומרית, זה משהו שמאוד תורם להרגשת האחריות שלהם כלפי הסביבה. בגילאים צעירים, ילדים נאלצים להתנדב לכל מיני פרויקטים במסגרות שלהם, אך כאשר ההתנדבות מגיעה ממקום אחר, שונה, ובדרבון ההורים, זה נראה אחרת לחלוטין. זה יכול להיות משהו קטן, כמו להזמין ילד לא מקובל הביתה, או התנדבות מלאה בבית אבות. הקניית ערכים כאלו תעזור לתחושת הכרת התודה וההתחשבות בסביבה, ותעודד אחריות באופן עקיף.

קביעת מטלות ועמידה במילים

ילדים חייבים להיות פעילים בבית, וזה אומר גם לקבוע להם מטלות ולראות שהם עומדים בהן. חשוב שהילדים ישתתפו בתפעול של הבית, גם אם זה אומר שטיפת כלים, קיפול כביסה, או כל פעילה פשוטה שמתבקש לבקש עזרה כאשר מבצעים אותה. תחושת האחריות מתקבלת פה דרך ההבנה שיש לתת כדי לקבל. בסופו של דבר, חשוב מאוד לעמוד במילים שלכם, גם אם מדובר בענישה, סנקציות, או אפילו פרס. הנושא של השלכות הוא חשוב מאוד, ורק כך מצליחים ללמוד על אחריות ועל התוצאות של המעשים שלכם, וזה העניין המרכזי.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5239628
7r9q_xg0m54ims-X1rkSQIWdAStC_TSQnpPdXRJstyU
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-IpjJ_3oTR3nlkH1W6WG1I0-lYNHpsSuMAlCU7LrtXR0
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form