איך להתמודד עם המבחן הפסיכומטרי ומבחנים בכלל

איך להתמודד עם המבחן הפסיכומטרי ומבחנים בכלל

המבחן הפסיכומטרי ידוע בתור אימתם של הסטודנטים לעתיד, במיוחד כאלו שרוצים להתקבל ללימודים שנדרש ציון גבוה כדי להתקבל אליהם. לכן המבחן הפסיכומטרי מביא איתו לא מעט לחץ, הן בזמן ההתכוננות אליו והן בזמן המבחן עצמו. ישנן דרכים שונות איך להתמודד ואיך להפחית את סף הלחץ והחרדה. אמנם רמת הלחץ בפסיכומטרי היא גבוהה, אך למעשה כל הטיפים שניתן כאן נכונים גם למבחנים אחרים. אמנם לחסוך את המבחן הפסיכומטרי כי ישנם גם לימודים ללא פסיכומטרי המוצעים במכללות ואוניברסיטאות בחוגים שונים אך בכל מקרה במהלך הלימודים ילוו  אתכם לא מעט מבחנים. אז איך מתמודדים עם הפסיכומטרי ובכלל עם המעמד של מבחנים?

  • לא ללמוד ביום הבחינה: בין אם זהו הפסיכומטרי ובין אם מבחן אחר, הנבחנים מנסים לנצל כל פיסת זמן פנוי שנותרה להם לפני המבחן ולשנן שוב, לבחון את עצמם שוב או לעשות עוד תרגיל או שאלה. אז לא מומלץ. כדאי כבר החל מערב לפני הבחינה להניח הכל בצד. גם אם אתם לא ממש מרגישים בכך. החומר כבר נמצא אצלכם והוא רק צריך לשקוע. ממש כמו שכשאתם מחכים לכך שהסוכר ישקע בקפה אתם פשוט מניחים לו ולא מוסיפים עוד, כך תנו גם לחומר שכבר יושב אצלכם לשקוע. שקיעת  החומר והפנמתו דורשת מאמץ (מכירים את המשפט: "אני צריך לישון על זה"? הוא לא נאמר סתם...) אז אל תכבידו.
  • קחו כמה דקות של מנוחה לפני המבחן: כשאתם מגיעים לבחינה, כמה דקות לפני שהיא מתחילה, קחו לכם כמה דקות של מנוחה, מעין מדיטציה קלה. לא מדובר על מדיטציה קלאסית כמו שעושים באשרם בהודו אלא פשוט שבו כמה דקות בצד עם עצמכם, תמצאו לכם פינה שקטה ונעימה, רצוי בחוץ. עצמו עיניים וקחו כמה שאיפות ונשיפות. אגב, את זה מומלץ לעשות כל יום אך לפני מבחן גדול שמשלב בין מאמץ מחשבתי לרגשי, הדבר הוא חובה ממש.
  • להקדים לפחות בחצי שעה: כדי שתוכלו באמת לתת לעצמכם לפחות כמה דקות של שקט ורגיעה אמיתיים, מומלץ להקדים ולא להגיע ברגע האחרון. קודם כל אתם לא יכולים לדעת אם לא תיתקעו בפקק בדרך או תפספסו את האוטובוס כך שכדאי לקחת טווח ביטחון מספיק. גם למקום הבחינה עצמו השתדלו להגיע בערך חצי שעה קודם, במיוחד אם זה פסיכומטרי בו אתם עדיין לא מכירים את המקום בו אתם נבחנים. אוניברסיטה ואפילו מכללה קטנה יותר יכולות להכיל מספר מבנים ולעיתים לוקח זמן למצוא את  הכיתה בה מתקיימת הבחינה. מעבר לכך כדאי להספיק ללכת לשירותים (במיוחד בפסיכומטרי שהוא ארוך).
  • לאכול כמו שצריך בזמן הלמידה ולפני הבחינה: נמצא קשר מאוד ברור בין יכולות קוגניטיביות כמו ריכוז, קליטה, זיכרון וגם שליפת מידע בזמן המתאים לבין תזונה טובה ובריאה. אכלו כמו שצריך בימים שאתם לומדים (ולא רק בהם...). אכילת מתוקים מתוך מטרה להיטען באנרגיה היא הדבר האחרון שאתם צריכים. היום כבר ידוע וברור שסוכר לבן מעלה את רמת האנרגיה לזמן קצר ומצניח אותה אפילו מתחת לנקודת הפתיחה. אכלו הרבה ירקות ופירות (בפירות יש מספיק סוכר בשביל להיטען), לחם מלא עם גבינה או חומוס. גם לפני הבחינה אכלו משהו קל כמו פרוסה. לבחינה עצמה הביאו משהו קטן שאתם אוהבים (אפילו חטיף או שוקולד קטן).
  • לתת מקום לפחד ולא להדחיק: אתם מרגישים פחד מהבחינה? זה טבעי ונורמלי. אל תנסו להדחיק או לבטל את התחושה. בסופו של דבר לפחד וחשש יש תפקיד ולא סתם הם שם. אפשר לשתף אחרים בפחד שלכם, אך שאלה יהיו אנשים שיכולים להרגיע ולתת לכם תחושה טובה ולא כאלה שרק שיגבירו את הפחד. כשאתם מרגישים את תחושת הלחץ ודפיקות הלב שתו קצת מים. בכלל קחו איתכם  מים למבחן ושתו מדי פעם. תעודדו את עצמכם. תאמרו לעצמכם (אפילו בקול רם) משפטים חיוביים ומעודדים ובכל מקרה זכרו שתמיד יש פתרון גם לציון נמוך ממה שציפיתם. יש אפשרות למבחן נוסף או דרך אחרת להעלות ציון ובכל מקרה ישנן דרכים שונות להגיע למקום בחיים אליו אתם רוצים להגיע, אם לא ברגע זה אז בהמשך.

חרדה עצומה מפסיכומטרי? יש פתרונות אחרים

לפני שפצחנו בטיפים איך להגיע ליום הבחינה רגועים יותר וגם איך לעבור את הבחינה טוב יותר הזכרנו שישנם גם לימודים ללא פסיכומטרי. אז כן, בגלל ביקורת שעלתה לגבי הפסיכומטרי החלו בהדרגה למצוא פתרונות לאפשר לימודים רציניים ומעמיקים ולעשות סינון  גם ללא הבחינה. ישנן מכללות כמו מכללת תל חי בהן תוכלו להתקבל למסלולי לימוד שונים גם ללא פסיכומטרי. עדיין, גם אם אתם מנסים להתקבל ללא פסיכומטרי, דעו שתצטרכו בכל מקרה לעשות מבחן אמי"ר, מבחן הממפה את הידע שלכם באנגלית כדי לעשות קורסי השלמה כפי שעושים סטודנטים שעשו פסיכומטרי על סמך הציון שקיבלו בחלק של האנגלית.

מהם התנאים לקבלה ללא פסיכומטרי?

מלבד מבחן אמי"ר, כיוון שהחלק של המבחן הפסיכומטרי יורד מנתוני הסטודנט, ניתן משקל רב יותר לציוני הבגרות. ממוצע הבגרויות הנדרש ללא פסיכומטרי יהיה גבוה ויכול להיות גם 95 או 100 (משוקלל). ישנם חוגים בהם יידרשו מלבד סף מסוים של ציון כללי גם תנאים נוספים כמו מתמטיקה ברמה של 4 או 5 יח"ל עם ציון מינימום לכל אחת מהרמות, למשל כפי שישנם בתל חי ללימודי כלכלה. ישנם חוגים בהם יהיו מיונים בצורה נוספת, למשל יום מיונים לחוג חינוך הכולל גם ראיון, פעילות חברתית ומבחן ביצוע. אם ציוני הבגרות אינם עומדים בדרישות גם לכך יש פתרון: מכינה שמציע המקום ומאפשר לשפר את הציון ולעמוד בתנאי הקבלה.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5230023
CsI2vzfy0G8bk3J8ZKpAl9phQm0BwqqLa7OOqec2onU
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-pbuWL6YAi3LnA9QFzE1WzkRulqRXoYozyoPHbHgq5N8
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form