איך לעודד ילדים לחשיבה מחוץ לקופסא | המכללה האקדמית תל חי

איך לעודד ילדים לחשיבה מחוץ לקופסא

איך לעודד ילדים לחשיבה מחוץ לקופסא

שני, 19 ספטמבר, 2022

 

 

"יש לך פוטנציאל, וכדאי שתממש אותו" מכירים את ההערה הזאת של המורה? קצת עיצבן אותנו לשמוע את זה, במיוחד כשזה נאמר דווקא לתלמידים מסויימים... אבל הרבה פעמים האמירה הזאת נכונה. כל אחד נולד עם פוטנציאל אדיר. כהורים לילדים רבים תוהים איך לדאוג לכך שכבר מלימודי חינוך לגיל הרך ילדינו יממשו את הפוטנציאל שלהם?

חשוב לדעת שילדים מטבעם הם סקרנים. באמצעות חמשת החושים הם בוחנים את העולם ואת מה שהוא מציע להם בצורות שונות- בהאזנה, בהתבוננות, במישוש ומגע, בטעימה, ובריח. אולם הם יתקלו מתישהו בהגבלות והכוונות מצד הסביבה: "לא לגעת, זה מסוכן!" "לא להכניס לפה, זה מלוכלך!" ככל שהם גדלים הופכות ההכוונות להיות יותר ממוקדות ולכלול יותר תחומים: לא לצאת מהקווים כשצובעים, הערכה אחידה באמצעות מבחנים, לימוד של תחומי עניין מסויימים, ועוד. ההכוונה הזו עלולה להשפיע ואף לפגוע בסקרנות, בחופש היצירה ובחדוות היצירה. מה עושים כדי שזה לא יקרה?

העולם המערבי מציב יעדים, דורש יעילות ופועל מתוך תחרותיות. הוא מודד ציונים, תוצאות ויעדים מוגדרים, ולרוב לא משאיר מקום לחשיבה ייחודית וליצירתיות. מתן מקום לתחומי עניין אישיים, להתאמה אישית ולחקירה וסקרנות הוא מאתגר מאוד. 

יצירתיות

לעומת זאת כשאדם נמצא במקום שמתעניין ושואל שאלות, כשהוא בודק, מתנסה ומשער- היצירתיות שלו לרוב תתפתח ותגדל. יצירתיות היא תהליך שמאפשר להפיק רעיונות מקוריים בהתאם לצורך מסוים, וחשיבה יצירתית בנויה מגמישות, מקוריות ושימושיות. יצירתיות כוללת חקירה וביטוי, יכולת אילתור, יכולת חשיבה מחוץ לקופסא, המצאה ופיתוח של רעיונות מקוריים. יש לה השפעה על מגוון תחומים בחיי האדם: ביטוי הייחודיות שלו, יכולות אישיות ואישיותיות, אינדיבידואליות, ואפשרות ללמוד מתוך סקרנות ותשוקה. יצירתיות גם מאפשרת קשר בין העולם הפנימי של האדם לבין העולם הסובב אותו, ובינו לבין האחרים, תורמת להתפתחות כישורים בין אישיים, לפיתוח יחסים חברתיים ולהצלחה עתידית בקריירה.  

יצירה כוללת גילוי של משהו שנולד, מתהווה ומתחדש, וזה מוביל לתחושה של חדווה והנאה. הנאה כזו אנו מוציאים אצל תינוקות כל כך הרבה פעמים: כשהם מגלים יכולת של הזזת הגוף בתנועה חדשה כמו התהפכות, זחילה, ישיבה, הליכה וטיפוס, או כשהם מגלים יכולת של יצירה או הפקת צלילים, כמו מחיאת כפיים, דפיקה, הקשה בכפית על הצלחת, ועוד. יצירה מאפשרת תקשורת, מביאה להנאה, גמישות, יוזמה, מנוחה ותחושת רצף. כל אלה משמעותיים ליכולת התמודדות. לכן חשוב לאפשר יצירתיות, וחשוב להבין איך עושים את זה נכון. 

פיתוח יצירתיות אצל ילדים

יצירתיות היא אמנם תכונה גנטית מולדת, אך היא גם ניתנת לרכישה, פיתוח ועידוד, כשלסביבה בה גדל הילד כבר מלימודי חינוך לגיל הרך ישנו תפקיד בעל משמעות בעיצוב האישיות. השפעת ההורים על פיתוח היצירתיות של ילדיהם היא מכרעת, ומורכבת בעיקרה מתגובותיהם ומהדוגמא שהם נותנים לילדים בהתנהגות כלפיהם, אחד כלפי השני, וכלפי עצמם. הנה כמה המלצות שיסייעו לכם לפתח יצירתיות אצל ילדכם:

  • היו במקום קשוב, מתבונן ומאפשר כלפי הילד, השתדלו פחות להתערב במשחקים ובהתנסויות שלו, ופחות להכווין אותו ולדרוש ממנו, כך שיישאר לו מקום להתנסות, לדמיון ולמשחקי תפקידים. 

  • אם ילד צייר שמים ירוקים או עלים סגולים- אפשרו לו זאת. אל תתקנו אותו, אל תבהירו לו מהו הצבע הנכון שאמור להיות, ואל תשאלו אותו מהו הצבע במציאות. אם הוא צובע מחוץ לקווים או מצייר באופן שנראה לכם מוזר- אל תעירו לו. כשתבואו ללא עמדה שיפוטית, ללא צפיות מוגדרות וללא סדר והתנהלות מובנים- הוא ירגיש חופשי לביטוי אישי, לביטוי העולם הפנימי שלו, ויהיה לו מרחב פעולה. תיווך מצד ההורים לעתים חשוב מאוד, אולם במקרים של יצירתיות הוא עלול להפריע. 

  • במקומות שיש לתת משוב לילד- כדאי להתחיל ממשוב על הדרך, ולא רק על התוצאה, כדי שהילד ילמד ליהנות מתהליכים, ולא יהיה ממוקד רק בתוצאות. 

לימודי חינוך לגיל הרך ויצירתיות במסגרות חינוכיות 

בית הספר וגן הילדים הן מסגרות חינוכיות שמהוות חלק מן המערכת בעת היעדים המוגדרים, וככאלה יש בהם התנהלות שיטתית, העברת ידע מן התלמיד אל המורה, ומדידה והערכה מוגדרות באמצעות ציונים ותוצאות. בתוך כך חשוב לנסות לשמור שמסגרות אלה יהפכו למרחבים יצירתיים ויבטאו את היכולות, האופי ותחומי העניין המגוונים של התלמידים השונים. בלימודי חינוך לגיל הרך יודעים כי בגן זה נעשה בעזרת הפינות השונות כמו פינת בובות, קוביות, מטבח, ספריה ואפילו מתקני החצר כמו ארגז החול. גם בבית הספר זה יכול לקרות באמצעות גינת חקר לימודית, טיפוח פינת חי, עבודה בתחומי הספורט השונים, שילוב נגינה, אמנות ותיאטרון, שילוב שפות שונות, מדעים ומקצועות מיוחדים. כל אלה מאפשרים יכולת בחירה ומשחקי תפקידים, ומעודדים דמיון, יצירתיות וסקרנות. אולם למען האמת היומיום מזמן לא מעט סיטואציות לשילוב ופיתוח יצירתיות כמו במקצועות השונים הנלמדים בבית הספר. אפילו מריבות יכולות להיות מנוצלות לצורך מציאת פתרונות יצירתיים. 

בית ספר יכול לפעול באיזון בין הובלת הצוות את התלמידים לבין פעילות בית הספר כמרחב המאפשר ומעודד חקר, חשיבה, סקרנות ויצירה. ביטוי אישי יכול להתקיים בכל שיעור, אפילו בשיעור מתמטיקה או פיזיקה ניתן לאפשר כיווני חשיבה וחקר שונים. ומנגד בשיעור אמנות יש מורים שלא יאפשרו בחירה אלא ידרשו עבודה על פי הוראות מדויקות מראש. איזון בין הובלה למרחב מאפשר יתאפשר בתנאי שיופעלו גמישות מחשבתית, יכולת הסתגלות וחשיבה עצמאית.