איך ניתן לרתום את הנוער לחינוך גופני? | המכללה האקדמית תל חי

איך ניתן לרתום את הנוער לחינוך גופני?

איך ניתן לרתום את הנוער לחינוך גופני?

חמישי, 16 יוני, 2022

זה כבר מזמן לא ה"למה" אלא ה"איך" – איך גורמים לבני נוער לעשות ספורט, להיות פעילים גופנית ולהזיז את עצמם.

את ה"למה" כולם כבר יודעים, כי פעילות גופנית בריאה לגוף ולנפש, כי היא מאריכה חיים, כי היא עושה אותנו לבריאים יותר ולפחות חולים במחלות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב ואחרות וכן, צריך להתחיל עם זה כמה שיותר מוקדם ולהקפיד על אורח חיים בריא שכולל פעילות גופנית כבר בגיל ילדות ומקסימום בגילאי העשרה.

אבל השאלה הגדולה היא איך גורמים לבני נוער להזיז את עצמם? הם חיים בעידן השפע, עידן בו הכול נגיש וזמין, יש שפע של מזון מהיר ומתועש שהוא חלק משגרת האכילה בלא מעט בתים, ומה שיסייע להם לשנות את הרגלי התזונה הוא בין השאר חינוך גופני, פעילות קבועה ועדיף אינטנסיבית.

הם הרי "בטטות כורסא", עוברים מהמסך של הסמארטפון למסך של הטאבלט או המחשב שוב ושוב. בשביל לגרום להם לזוז צריך ליצור אצלם עניין מה שלא קל בכלל, אבל יש גם חדשות טובות. כמו במסכים ובדברים אחרים שהם מתמכרים אליהם, גם פה ברגע שנצליח הם יכולים להיכנס לזה חזק. הם ייהנו וירצו את זה והפעילות תהיה לטווח הרחוק (או לפחות בשאיפה) וזו לפחות "התמכרות" בריאה.

חינוך גופני דרך חוגים

הנה דרך אחת איך לגרום לילד לרצות להיות פעיל – לתת לו את האפשרות לבחור את החוג המועדף עליו. אז נכון, חוגים עולים כסף ולפעמים גם לא מעט, אבל כשזה מגיע לספורט זו השקעה משתלמת במיוחד.

זה לא חייב להיות חוג שבו הוא יוציא אנרגיה בלי סוף. זה לא חייב להיות חוג כדורסל, כדורגל או כזה שיש בו רכיבה על אופניים או כל חוג אחר עם פעילות אירובית אינטנסיבית אלא יכול להיות גם חוג עם פעילות גופנית מתונה יותר כמו אומנות לחימה כזו או אחרת, טניס שולחן וחוגים אחרים "רגועים" יותר. מה שיעשה לו טוב ומה שהוא יתמיד בו בסבירות גבוהה יותר.

לגייס את המשפחה למטרה החשובה הזו

חינוך גופני טוב לכל אחד בכל גיל. פעילות ספורטיבית עושה טוב לגוף ולנפש בין אם מי שעושה אותה הוא בין שתים עשרה, שלושים ושתיים או שישים. אם הילד שלכם סרבן חוגים ואתם לא רוצים לוותר עליו מהבחינה הזו (וטוב שכך) אתם צריכים להתגייס כולכם כדי שהוא יתחיל לזוז.

מה זה אומר להתגייס? זה אומר לעשות פעילות ספורטיבית משותפת כל המשפחה, אבא ובן, רק האחים או בכל שילוב שהוא. קודם כל זה יוסיף המון לאווירה בבית, זה יעשה טוב לכולם, יגבש, יהיה זמן איכות משפחתי וייתן לילד הסרבן מוטיבציה.

איזו פעילות גופנית? זו יכולה להיות רכיבה משותפת על אופניים במסלול קבוע או כל פעם מסלול אחר, זו יכולה להיות הליכה מהירה ביחד כולם, שחייה בבריכה, גלגיליות, רולרבליידס או כל פעילות שהיא. העיקר, להיות בחוץ ובתנועה. לעשות פעילויות שהילדים אוהבים ולהפוך את זה לחוויה, לא מטלה.

מה עוד חשוב? ההתמדה. אם תעשו את זה פעם אחת ביחד כולם זה יהיה נחמד אבל לא ישיג את המטרה. יציאה שוב ושוב לפעילות גופנית ועדיף בימים קבועים, תהיה שיעור על התמדה וגם תעלה את המוטיבציה ואת הרצון להגיע להישגים.

לקבוע מטרות

עוד כלי למוטיבציה גבוהה אצל הילד בכל מה שנוגע לפעילות גופנית הוא הצבת מטרות. אלו לא צריכות להיות מטרות מרחיקות לכת. להיפך, מוטיבציה מתקבלת מהצלחות קטנות שהולכות ומצטברות. חשבו יחד איתם מה הם רוצים להשיג בעוד שבוע, חודש או כל תקופה קצרה אחרת, לאיזה יעד הם רוצים להגיע. חשוב שזה יהיה יעד הגיוני ובר השגה ובהתחלה זה יכול להיות גם יעד קל עד בינוני. כך הבטחון העצמי של הילדים יעלה ואיתה המוטיבציה. הצלחות הן מנוע דחיפה רב עוצמה.

תפקידם של ההורים בחינוך גופני ובבריאות בכלל

לכם ההורים, יש את התפקיד החשוב ביותר בחינוך לחיים ספורטיביים ומלאי תנועה. אתם הורים צריכים לתמוך, לעודד, להכיל, וכמובן למצוא לילד את המסגרת המתאימה בה הוא יוכל ליהנות מהפעילות וגם להתמיד בה.

אבל יש עוד דבר חשוב שאתם צריכים לאמץ כדי שזה יקרה, משהו שכולם ירוויחו ממנו. אתם צרכים להכניס את אורח החיים הבריא הביתה. אתם צריכים להפוך את הבית לבית שבריאות אצלו היא שגרה. במה זה צריך להתבטא? מעבר לפעילות הגופנית הקבועה שכל בני הבית יעשו, יש את התזונה. אם תקפידו שיהיה בבית אוכל בריא, כמה שיותר ירקות ופירות, דגנים וקטניות ושהתבשילים יהיו בריאים, כולם ייכנסו לאווירה וירצו לשמור על אורח חיים בריא ופעיל.

מה עוד חשוב כחלק מהמעבר לבית בריא? הקפדה על שעות שינה. לא עוד ארבע – חמש שעות שינה אחרי הימרחות על הספה עד השעות המאוחרות או משחקי מחשב שלא נגמרים. שש עד שמונה שעות שינה מומלצות על ידי כל המומחים בתחום, ואם תאמצו את ההמלצה הזו וגם הילדים יקפידו על שעות שינה מספקות, תיראו שינוי מדהים בין השאר בשעות האכילה וכמות האכילה של כולם, ביכולות הפיזיות וכמובן הקוגניטיביות והלימודיות.

אפשר לרתום את הנוער לחיים פעילים. צריך להיות יצירתיים ולהיות עם כוונה מלאה להיות בתוך התהליך אבל זה יצליח. גם אם לא מיד, זה יעבוד.