בינה מלאכותית – העתיד כבר כאן

בינה מלאכותית – העתיד כבר כאן

אם אתם שוקלים ללמוד מדעי המחשב, סביר להניח שאתם כבר יודעים שבסוף התואר, יש לקוות, תחכה לכם משרת הייטק נוצצת, שתלמדו שפות תכנות מגוונות ובגדול – שאתם והמחשב תהיו החברים הכי טובים שיש. אבל האם ידעתם שהלימודים כוללים גם לימודי בינה מלאכותית? אם עד לפני כמה עשורים רובוטים נחשבו לעתיד עלום ונסתר, הרי שהיום הם לגמרי לוקחים חלק פעיל בעולם – גם בתוכנית לימודי מדעי המחשב וגם ביישום אחריהם. אם אין לכם מושג במה מדובר ואתם מדמיינים עכשיו את הפאוור ריינג'רס או דמויות של מארוול – הרשו לנו לקחת אתכם למסע מרתק בעולם הבינה המלאכותית. חגרו חגורות ובואו לבקר בעתיד!

בינה מלאכותית על קצה המזלג

בינה מלאכותית, או AI באנגלית (Artificial intelligence) היא מונח גג מטאפורי המייצג מגוון טכניקות המאפשרות למכונות לחקות את האינטליגנציה האנושית.

בני האדם הם יצורים תבוניים וחושבים המסוגלים לחוש מה קורה בסביבתם, לעבד את המשמעות ולקבל החלטה הגורמת להם לפעול על בסיס העיבוד הזה. מכונות המצוידות באינטליגנציה מלאכותית הן מעין חיקוי של ההליך הזה.

מה ההבדל בין בינה מלאכותית ללמידת מכונה?

למידת מכונה היא קבוצת משנה של AI, והיא מתייחסת ליכולת המחשב לחשוב מבלי להיות מתוכנת חיצונית. נשמע כמו חלום לא מציאותי? ובכן, זה לגמרי לא. לעומת מכשירים מסורתיים המתוכנתים באמצעות מערכת כללים המכתיבה להם כיצד לפעול (במסגרת של אם-אז-כאשר), למידת מכונה מאפשרת למכשירים לחשוב ולעבד מידע ללא הרף על סמך נתונים שהם צורכים.

השופט הקובע: מבחן טיורינג

כיצד נדע האם מכונה כלשהי נכללת תחת ההגדרה של בינה מלאכותית? כאן נכנס מבחן טיורינג לתמונה. באמצעות המדדים שנקבעו מראש, נבחנת יכולתה של המכונה להפגין התנהגות אינטליגנטית, עד כדי כך שלא ניתן להבחין בינה לבין תגובה אנושית טיפוסית. את המבחן הגה ופיתח המתמטיקאי ומדען המחשב אלן טיורינג בשנת 1950, והוא כולל סדרת שאלות המכוונות אל אדם ואל המכונה. אם הבוחן לא מסוגל להבדיל בין התשובה שהשיבה המכונה לזו של בן האנוש – יש לנו ניצחון! המכונה עוברת את מבחן טיורינג והיא נכללת בקטגוריית הבינה המלאכותית (אמא'לה!).

מילה על העוזרים הנאמנים

ויש גם עוזרים AI. תחת הקטגוריה הזו נכללות תוכניות שמסוגלות להגיב לקול האנושי, לספק מידע ולבצע משימות על פי בקשת האדם. רוב המכשירים הכוללים את התוכניות הללו יהיו לרוב סמארטפונים או רמקולים ביתיים ("היי סירי, איך גורמים לתוכנית לימודי מדעי המחשב לעבור ממש מהר?"), אך בשנים האחרונות הטכנולוגיה הזו מחלחלת גם למכשירי חשמל ביתיים, משקפי XR ואפילו למכוניות חשמליות.

בואו נדבר תכל'ס: למה צריך בינה מלאכותית?

במשפט אחד: כי זה לגמרי העתיד. AI משמשת לביצוע משימות בקלות ובמהירות, גם כאלה שלא צורכים מאיתנו אנרגיה מרובה וקל וחומר כאלו שכן, דוגמת מיון כמות נתונים גדולה או זיהוי תבניות. בנוסף, הבינה המלאכותית מאפשרת למכונות להיות פשוט חכמות יותר, בדרכים שהופכות אותן לפשוטות יותר לשימוש, אינטואיטיביות ומסוגלות לביצועים מרשימים להפליא. זה נכון לגבי הצרכים האישיים שלנו וגם לתהליכים תעשייתיים- גלובליים. כך למשל, AI מאפשרת למצלמה לא רק לצלם תמונות סטילס או וידאו, אלא גם לנתח את הנתונים ולהבין מה צילמה. דוגמה נוספת היא עיבוד נתונים לטובת ממשקים נוספים. נניח שאתם שולחים הודעה לחבר על ארוחת ערב משותפת בשעה 17:00. המכשיר שלכם מזהה שקבעתם את הפגישה, ומוסיף אותה אוטומטית ליומן (קריפי קצת, נכון, אבל לגמרי יעיל!).

וזה לא נגמר בסנכרון ארוחות ערב או ניתוח הסלפי האחרון שצילמתם, אלא גם (ובעיקר) בסוגיות משמעותיות הרבה יותר. הודות לבינה המלאכותית (אך לא רק), מזל"טים מסוגלים לעוף בכוחות עצמם, מכוניות יכולות לנהוג באופן אוטונומי וחוויית הנהיגה משתפרת לאין ערוך, כשהיא כוללת מגוון דרכים להתאמה אישית של הנהיגה באמצעות עוזרים וירטואליים נאמנים ולמידה של התנהגות הנהג.

בינה מלאכותית בעסקים

הבינה המלאכותית שיפרה את הפרודוקטיביות בעסקים באופן דרמטי. ברמה הפשוטה שלה, היא מאופיינת ביכולת אוטומטית לסיכום מסמכים, להתריע אם שכחנו להעלות קובץ מצורף להודעת דוא"ל או להמליץ על תבניות תשובה בדוא"ל ובפלטפורמות הודעות נוספות.

ברמות הגבוהות יותר, AI לוקחת תעשיות שלמות אל העתיד, החל מתעשיית הרכב, דרך עולם הבריאות ועד לתעשיית החקלאות. היום רוב המכוניות מצוידות ב-AI המתריע כשהמרחק בינן לבין המכונית הסמוכה קרוב מדי ולא מעט חקלאים משדרגים את פעילותם באמצעות מזל"טים ייעודיים, המסוגלים לנתח את נתונים מהשטח על מנת למקסם את התוצאות של הפעולות המסורתיות כמו זריעה וקצירה.  גם בעולמות הסחר המקוון התחוללה מהפכה בחסות הבינה המלאכותית. היום AI הופכת רכישות מקוונות לחכמות ופשוטות יותר, עם עיבוד שפה טבעי לקניות והמלצות מבוססות AI.

בינה מלאכותית בשירות הבריאות

הידעתם? AI יעילה ביותר באבחון מחלות, ואפילו באבחון של מספר סוגי סרטן! מחקרים אחרונים מעלים כי בינה מלאכותית מאומנת מסוגלת לזהות גידולים ומחלות טוב יותר מאשר רופאים מיומנים, בלא מעט מקרים. בנוסף, היא גם מסוגלת להתמודד עם איסוף נתוני בריאות מקיפים ועמוקים מאוד, באמצעותם גם רופאים וגם מטופלים מסוגלים להבין טוב יותר את מצבם ולקבל החלטות בהתאם. לצד יכולות התרגום שלה, AI יכולה גם לעזור לאנשים ליצור קשר עם רופאים ומומחים שאינם דוברים את שפת האם שלהם.

בקיצור, מחכה לכם עתיד מלהיב!

בתום לימודי מדעי המחשב, תהיו מצוידים בידע מקיף ומעמיק שיאפשר לכם לפצוח בקריירה של המחר, אך אחד החלקים המלהיבים ביותר יהיה ללא ספק שימוש בבינה המלאכותית לטובת יצירת עולם מתקדם יותר. עם יכולות עיבוד מטורפות, אוטומציה מעוררת התפעלות ואינטליגנציה שהופכת משימות רבות לפשוטות הרבה יותר, אין בכלל ספק: העתיד כבר לגמרי כאן, ואתם מוזמנים לקחת בו חלק!

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5244236
iAOTxnrGliGkpBLO0FB0lbYlFcyE-UADdtrIcPvljiU
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-ftvF6d-ELN7T0N_qydfZtuIQuofDBdRAsExRUd7MwpI
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form