במה שונים תלמידים מחוננים משאר בני כיתתם

במה שונים תלמידים מחוננים משאר בני כיתתם

רבים נוטים בטעות לחשוב שאם ילד הוגדר בתור מחונן אפשר להתייחס אליו כאל אדם בוגר והוא אינו זקוק, או זקוק פחות לתיווך סיטואציות על ידי אדם מבוגר, הדרכה והכוונה. זוהי טעות דווקא בגלל המחוננות שהופכת את הדברים למורכבים יותר. ילד מחונן לא תמיד בשל רגשית והדבר הוא טבעי והגיוני. לכן, על מורים שיש להם תלמידים מחוננים לנהוג עימם בזהירות ולא לצפות מהם בהכרח להוביל את הכיתה ולהיות אלה שאפשר להיעזר בהם בגלל יכולותיהם הקוגניטיביות.

מהו בעצם ילד מחונן?

מחוננות היא תכונה מולדת בה האינטליגנציה גבוהה יותר מזו המתאימה לגילו של הילד. המחוננות ניכרת בילד כבר מהרגע הראשון אך ככל שהוא נכנס למסגרת לימודית בה ליכולות הקוגניטיביות יש משקל גדול יותר, כך היא באה יותר לידי ביטוי. לגנטיקה חלק חשוב במחוננות. אם ילד הוא מחונן, יש סיכוי גבוה שלפחות גם אחד מהוריו מחונן או לפחות בעל מנת משכל גבוהה. הגדרה רשמית למחוננות אינה בינלאומית. בישראל ילד יוגדר כמחונן אם עבר בהצלחה את שני המבחנים לאיתור מחוננים ואם רמת ה IQ שלו היא לפחות 140.

חוסר התאמה בין יכולות קוגניטיביות לבשלות רגשית

כאמור, המחוננות אינה נובעת מהתפתחות אישית יוצאת דופן או התנסויות כאלה ואחרות שעבר הילד. זוהי תכונה מולדת. ממש כשם שאי אפשר להסיק שילד עם עיניים כחולות יהיה בשל רגשית מוקדם יותר, כך גם אי אפשר לצפות זאת מילד מחונן. היום כיתות הן הטרוגניות ופעמים רבות הוריהם של ילדים מחוננים מעדיפים שימשיכו ללמוד בכיתה רגילה ולא בכיתת מחוננים. לכן במהלך הוצאת תעודת הוראה בכל אחד מהמסלולים שישנם, מוקדש קורס או לפחות מספר שיעורים לנושא ילדים מחוננים והאתגרים שעומדים בפניהם וגם בפני המורים המלמדים אותם. אחד האתגרים הבולטים הוא חוסר סנכרון בין התפתחות רגשית לבין היכולות הקוגניטיביות. כאמור ילד מחונן הוא ילד רגיל לגמרי בכל ההיבטים. היכולת הקוגניטיבית הגבוהה אינה משליכה על אינטליגנציה רגשית או יכולות חברתיות. להיפך, לפעמים היא יכולה לפגוע בהן ולכן חשוב כל הזמן לשים לב לילד ולעמוד לצידו כשצריך.

האם המחוננים הם תמיד המצטיינים?

התשובה היא לא בהכרח, וגם כאן על המורים לזכור את הדבר. פעמים רבות ילדים מחוננים יהיו עם יכולות גבוהות מאוד בתחום מסוים, במיוחד מדעים ומתמטיקה. היכולות הקוגניטיביות כמו זיכרון יהיו במקרים רבים גבוהות אף הן מהרגיל, אך הדבר לא אומר שהילד ידע ליישם אותן בצורה מיטבית ויהיה תלמיד מעולה. אצל ילדים מחוננים ישנם פעמים רבות חוסר ארגון, פיזור ורבים מאובחנים בהמשך כסובלים מלקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז. גם כאן על המורים, וכמובן גם על ההורים להיות מוכנים לכל. לא לצפות מהילד להוציא 100 בכל מבחן. המחוננות יכולה להתבטא בתחומים צרים וספציפיים, בידע רחב מאוד בתחום מסוים או יכולת פנומנלית מסוימת אך ביתר הדברים הוא אינו חייב לבלוט. לכן בתור מורים חשוב להיות קשובים, לראות איפה המחוננות באה לידי ביטוי ולתת לילד להתקדם מעבר לכל הכיתה והיכן גם הוא צריך לקבל עזרה או חיזוקים.

בעיות ויסות רגשי או תחושתי אצל ילדים מחוננים

ילדים מחוננים יכולים להיות רגישים יותר לסיטואציות מסוימות. הם יכולים להגיב למצבים או גירויים שונים בצורה דרמטית ודווקא להראות בשלות רגשית נמוכה יותר מילדים אחרים בגילם שאינם מחוננים. התגובות יכולות להיות ילדותיות מהרגיל ולהפתיע בגלל ההבדל הגדול ביחס ליכולות הלימוד. רגישות יכולה להיות לא רק רגשית אלא גם תחושתית. יש ילדים מחוננים עם קשיי ויסות תחושתיים, למשל שהתפר בשרוול יפריע להם עד כדי שלא יוכלו להתעלם ממנו, הגרביים יכולים להציק. גם צלילים מונוטוניים כמו זמזום יכולים להוציא אותם מהכלים. לכן, חשוב לקבל ולהכיל את התכונות האלה אם הן ישנן ולטפל בעזרת איש מקצוע. ללא טיפול מתאים יכול להתפתח אצל הילד מתח נפשי גבוה עד כדי חרדה ופרפקציוניזם.

קשיים חברתיים אצל ילדים מחוננים

פעמים רבות ילד ממחונן ייתפס בעיני בני גילו כשונה או מוזר. הוא יכול להיות ורבלי יותר מהרגיל, לעסוק הרבה במחשבות ולהיראות כאילו הוא בתוך עולם משלו. לא תמיד הוא ימצא בקלות ילדים שיש לו איתם מכנה משותף מבחינת תחומי עניין. ילד מחונן לא בהכרח ירצה לשחק את המשחקים הרגילים שחבריו לכיתה נוהגים לשחק. עקב כך הוא גם יכול להיות פחות תקשורתי ולהביע את עצמו מעט. במצבים קיצוניים בהם העניין לא מטופל או שלא מוצאים לילד את המסגרות המתאימות הוא יכול לפתח דיכאון שיגרום לו גם לא להשקיע בלימודים (ושוב, גם מחונן צריך בהחלט להשקיע בלימודים, ולפעמים אפילו יותר מילד רגיל) ואפילו לנשור מבי"ס. גם התקפי זעם והתפרצויות יכולים להיות ופיתוח דפוס של פאסיב- אגרסיב. לכן, אם ילד מחונן אינו מסתדר בכיתה הטרוגנית כדאי להעביר אותו לכיתת מחוננים בבי"ס אחר או לפחות למצוא לו מסגרות אחה"צ- חוגים ופעילויות בהם יוכל לבטא את עצמו ולמצוא חברים עם תחומי עניין משותפים.

איך יכולים המורים לסייע לילד מחונן?

החשוב ביותר הוא להתייחס אל ילד מחונן כמו לכל ילד אחר. לכל ילד יש חוזקות וחולשות וגם לילדים מחוננים. חשוב שהמורים יאפשרו לילד להתקדם בתחומי ההצטיינות שלו בקצב שלו, תמיד לספק לו חלופה למשימות הכיתתיות הרגילות  לפי קצב ההתקדמות שלו וגם בהתאם לתכונותיו  האחרות. לדוגמה, אם זה ילד ורבלי, אפשר לתת לו להכין מצגת או הרצאה. אם לא, זו יכולה להיות עבודת חקר להגשה. חשוב לוודא שהילד מוצא את עצמו מבחינה חברתית, לראות איך הילדים האחרים מתייחסים אליו ולטפל במקרים נקודתיים. חשוב גם להיות בקשר עם ההורים ולשתף אותם בכל שינוי או התרחשות לא שגרתית שישנם.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5235912
Seqlv35vSqtGvYIuZjKVolk2zsEislpF56e30oclKNo
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-Xjwv0VLBuf8F2ziVj6aDfCBqAY1W0R2bNLj8_ycMJ9c
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form