דבר ראשת החוג לחינוך ד"ר עירית ששון

דבר ראש החוג

דבר ראש החוג

מערכות החינוך בעולם ובארץ נמצאות בזמן משבר וחיפוש דרך. אנו עדים למעבר איטי משיטת חינוך שנולדה בימי המהפכה התעשייתית, אל מערכת חינוך חדשה המכוונת לשינויי המאה ה-21. האתגרים איתם מתמודדת מערכת החינוך בישראל מדגישים את החשיבות והשליחות בבחירת המסלול האקדמי בחוג לחינוך.
 
חינוך הוא תהליך של למידה בו נרכשים ידע, מיומנויות, ערכים ועמדות בכל מעגל החיים. לחינוך תפקיד חברתי משמעותי ותרומה לפרט במימוש עצמי והגשמה. הידע האקדמי החינוכי עומד בבסיס ההוראה, ההדרכה והסיוע במסגרת מערכות החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית וכן בשלבים מאוחרים יותר בחיים, כבתהליך ההורות. 
 
לא ניתן להפריז בחשיבות תפקיד איש/אשת החינוך בהצלחת התהליך החינוכי. לא בכדי אמר אברהם יהושע השל: "אישיותו של המורה היא הטקסט שהתלמידים לומדים; הטקסט שלא ישכחו לעולם". 
 
חינוך מתוך קרבה, אחריות, אכפתיות, הבנה ומעורבות מחולל שינוי חיובי. נכונות להקשיב, ללמוד משהו חדש, ליצור ולשנות הם קריטיים להשגת מטרות חינוכיות-חברתיות. לפיכך, מכל איש/אשת חינוך נדרשת גם מנהיגות חינוכית: להוביל, להשפיע, לאמץ במהירות את הנסיבות המשתנות, לחדש, להתמודד עם חוסר ודאות ועם משימות מורכבות, להיות מסוגל להוציא מעצמך ומהזולת את המיטב.
 

החוג לחינוך מציע שלושה מוקדים עיקריים המאפשרים לסטודנט בחירה מושכלת על פי נטייתו האישית והחינוכית:

  • שילוב אמנויות בחינוך –  תחומי אמנות (פלסטית, מוסיקה, ספרות, תיאטרון ועוד) והפוטנציאל החינכי שבו.
  • חינוך, חברה וקהילה - פיתוח הבנה ורגישות להיבטים חברתיים ותרבותיים בחינוך, תוך חיזוק מיומנויות להובלת תהליכי שינוי חינוכיים. 
  • אוכלוסיות ייחודיות וחינוך מיוחד – הקניית ידע תיאורטי נרחב והבנה של הצרכים החינוכיים, החברתיים והרגשיים של אוכלוסיות ייחודיות, תוך הקניית גישות מסורתיות וחדשות לתמיכה ולסיוע.

בנוסף למוקדים אלה, ישנם שני מסלולים:

  • סיוע ושיקום באמצעות האמנויות בחינוך - הקניית ידע תיאורטי ומעשי הנחוץ לסטודנטים לחינוך בכלל ולמקצועות הטיפול בפרט, וכן להמשך לימודים מתקדמים בתחומים טיפוליים (לדוגמא, דרמה-תרפיה, וטיפול בעזרת אומנויות)
  • אוכלוסיות ייחודיות וחינוך מיוחד – מסלול המחבר שני תחומי לימוד: חינוך מיוחד ולקויות למידה. מתמקד במודלים תיאורטיים ויישומיים של אבחון ודרכי התערבות עבור אוכלוסיות על לקויות שונות, ומכין את הסטודנטים לעבודה בשדה החינוכי וללימודים מתקדמים בתחום החינוך המיוחד.
תכנית הלימודים בחוג כוללת לימודי שדה להכרות והתנסות במסגרות חינוכיות מגוונות תוך חיבור מיטבי בין ידע אקדמי תיאורטי ופרקטיקה חינוכית. 
 
כמו-כן, מרצי החוג לחינוך עוסקים באופן תדיר במחקר אקדמי מתוך שאיפה להעמיק את תחומי הידע ולהקנות מיומנויות רלוונטיות ועדכניות לסטודנטים בחוג. כך, הסטודנטים מפתחים גם הם במהלך לימודיהם מיומנויות מחקריות, אשר תורמות לעיצוב דמות בוגר מקצועי יותר ולפוטנציאל הסטודנט ללמוד לתארים מתקדמים בהמשך.
 
הסטודנטים בחוג לחינוך מגיעים מרחבי הארץ במטרה ללמוד ולהתפתח בתחום ולרכוש כלים לקידום השתלבותם, מעורבותם והשפעתם על עיצוב חדש של מערכת החינוך בישראל. 
 
סגל החוג לחינוך ואני מזמינים אתכן ואתכם להצטרף לתהליך של למידה והתפתחות אישית ומקצועית ברוח אחרת.
 
ד"ר אלון גולדברג
ראש החוג לחינוך