האם למידה מרחוק היא העתיד?

האם למידה מרחוק היא העתיד?

בשנים האחרונות, תפיסת החינוך המסורתי השתנתה ללא היכר – והקורונה, כפי שאתם וודאי מנחשים בעצמכם, האיצה את התהליך הזה. למשך שנה שלמה (ויותר), עשרות אלפי תלמידים בחינוך היסודי, העל יסודי ובחינוך האקדמי נאלצו לשהות בבתים והלמידה עברה למודל מרוחק, רק המחשב, הבית ואינספור כבלים וירטואליים שתיווכו בין החומר הלימודי לתלמידים. אך למרות שלקורונה היה תפקיד חשוב בתהליך, סוגיית הלמידה מרחוק נידונה כבר שנים ארוכות, והיום נראה שיותר מתמיד היא נבחנת באופן מעשי. לא משנה אם אתם סטודנטים לעתיד או בהווה, מתכננים ללמוד תואר שני בחינוך או שאתם רק בתחילת המסע האקדמי שלכם – כדאי שתכירו מקרוב את אחת הסוגיות הכי מעניינות שיש בזירה החינוכית, ומי יודע? אולי עד שתהפכו למורים בעצמכם, המודל החדש כבר יהפוך לעובדה בשטח. הנה כל מה שכדאי לדעת על  הסיבות שבגללן נשקלת למידה מרחוק ועל מהפכת החינוך המקוון.

  1. זה גמיש

החינוך המקוון מאפשר למורה ולתלמיד לקבוע את קצב הלמידה המשותף שלהם, וניתנת להם גמישות מרבית גם בקביעת לוח הזמנים המתאים לסדר היום של כולם – התלמידים והמורה. כתוצאה מכך, השימוש בפלטפורמות מקוונות יוצר איזון מעולה בין עבודה, לימודים וחיים פרטיים, כך שאין צורך לוותר על דבר. הגמישות הזו גם גורמת לתלמידים לרכוש מיומנויות ניהול זמן חשובות (שכן מרבית מהלימודים נעשים באופן עצמאי).

  1. מבחר תוכניות רחב

במרחב עצום כמו האינטרנט, יש כמעט אינסוף נושאים וכישורים שאפשר ללמוד וללמד. לכן, לא מעט אוניברסיטאות ובתי ספר להשכלה גבוהה ברחבי העולם מציעים גרסאות מקוונות לתוכניות שלהם, ברמות ובתחומים שונים. החל מלימודי מוזיקה ועד לפיזיקה קוונטית, יש אינספור אפשרויות לכל סטודנט – מבלי להזדקק לדרוך בקמפוס האוניברסיטה ולו פעם אחת.

  1. לימודים מכל מקום בעולם

ישראל היא מדינה קטנה ומרחביה אינם עצומים, אך אין לכם מושג כמה זמן היה יכול להיחסך מדי יום, בוקר וצהרים, אילו רק העולם היה עובר ללמידה מרחוק. אין צורך לנסוע ממקום למקום, להיות כפופים ללוח זמנים קשוח, לפקקים או לשלל אתגרים שונים שמזמנת הדרך, ובנוסף, בכוחו של הצעד הזה גם לחסוך לא מעט כסף שמוקדש היום לנסיעה ברכב הפרטי או בתחבורה הציבורית. הכיתה הווירטואלית זמינה בכל מקום בו יש חיבור לאינטרנט, ולכן הדבר מאפשר לסטודנטים בכל העולם ללמוד ולטייל, להשיג עבודה וללמוד במקביל ולחסוך זמן יקר על מסגרת שיש בה כתובת אחת מוגדרת.

  1. חווית למידה מותאמת אישית

הגמישות יכולה לסייע לסטודנטים וגם למורים לקבוע את קצב הלימוד הנכון להם, אך לא פחות חשוב מכך – חינוך מקוון מסוגל להתאים את עצמו גם לדרישות האינדיבידואליות של כל תמיד וליכולת האישית שלו.

לרוב, שיעורים מקוונים יהיו גם אינטימיים יותר ומספר המשתתפים בהם קטן בהשוואה לגודל הכיתה הפרונטלית הסטנדרטית וגם אם לא – האינטראקציה הנוצרת בין התלמידים למורה הרבה יותר יעילה, וכך ניתן משוב איכותי יותר בין הסטודנט למרצה או למורה.  

לעתים קרובות השיעורים משלבים חומרים ויזואליים מגוונים כמו סרטונים, תמונות וספרים אלקטרוניים, וכך כל שיעור הופך להיות עשיר יותר. התוכן הזה זמין בכל רגע ומכל מקום, כך שסטודנטים ותלמידים מקבלים השכלה דינמית ומותאמת אליהם יותר, בכל זמן שנוח להם.

  1. זול יותר בהשוואה לחינוך המסורתי

שלא כמו שיטות חינוך מסורתיות הכוללות כיתה, מורים ותלמידים במבנה סגור, החינוך המקוון נוטה להיות זול יותר, מכמה סיבות. ראשית, הוצאות השכירות על המבנה הפיזי, כמו גם הוצאות תחזוקה נוספות מתבטלות, ההוצאות על עזרי ההוראה כמעט ולא קיימות וגם עבור המורים וגם עבור הסטודנטים אין הוצאות על נסיעות. החלק המעניין הוא שהתמורה לא יורדת בגלל שההשקעה הכספית נעשית נוחה יותר – להיפך! תוצאות ההשכלה המקוונת, כשהן נעשות בצורה איכותית ומסודרת, לרוב יהיו אפקטיביות הרבה יותר.

מה העולם צריך לעשות כדי לעבור ללמידה מרחוק?

כדי שהלמידה מרחוק באמת תוכל להיות מיושמת, יש כמה צעדים שכדאי לנקוט. ראשית, דרכי הלמידה מרחוק יצטרכו להתפתח – לא עוד שיעור ZOOM מאולתר, אלא פלטפורמות מקוונות המיועדות ללמידה מרחוק באופן אקסקלוסיבי. בנוסף, חשוב לעשות עבודת שטח מקיפה ולהגדיר את פלח השוק הרלוונטי והקבוצות הדמוגרפיות שלמידה מרחוק עשויה לשרת בצורה טובה יותר, ורק אז להמשיך בהדרגה לפיתוח דרכים ללימוד מקוון למי שלא נכלל באוכלוסייה ה"מיידית".

הקשבה לצרכי הסטודנט או התלמיד הם ערכים חשובים עבור אנשי חינוך בכל מוסד חינוכי, בכל גיל ובכל פלטפורמת לימוד, אך הם הופכים להיות חשובים עוד יותר כשמדברים על למידה מרחוק – בה הסטודנט והמורה לא נפגשים פיזית. לפיכך, הצורך באיכות חומרים גבוהה, מערכי שיעור מהודקים, חומר רלוונטי ואפילו כריזמטיות במהלך השיעור חשובים עוד יותר כשמדברים על לימודים מקוונים.

כיצד החינוך המסורתי ישתנה בעשור הקרוב?

בעולם וגם במקומות מסוימים בארץ כבר התחילו לעבור למודל מקוון, וערכו שותפויות עם מוסדות לימוד, מוציאים לאור, חברות טכנולוגיה וספקי למידה כדי לייעל את מערך הלימודים מרחוק ולהפוך אותו לנוח ואיכותי יותר מהקיים – ואפילו מזה שמוצע במסגרת הפרונטלית המסורתית. לכן, בעשור הקרוב נצפה לראות יותר ויותר מוסדות משלבות, גם אם לא באופן מוחלט, את המודל המקוון בלימודיהם. בהמשך מעריכים מומחים כי אחוז הלמידה בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי יתקיים באינטרנט, וכי תפקידו של המדריך, המורה או המרצה יתחלק למספר תתי תפקידים, שהם לא רק העברת חומר קלאסית, דוגמת עיצוב תוכניות לימוד, הנחיית כיתה, מסירת תוכן ותמיכה בלומדים. באופן טבעי, יגדל הביקוש למורים ומרצים המסוגלים לעמוד בדרישות החדשות ולעבור למודל מקוון מתקדם.

העולם עובר שינויים אדירים בשנים האחרונות ופרדיגמות רבות בשדה החינוך השתנו לאין ערוך – החינוך המקוון והלמידה מרחוק לחלוטין עתידה להיות אחת מהן.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5229942
TXDgWogGFQOPMvJC8I2LXhazLDwpoJVOotalY-bw0IY
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-Sc--HaKh70IMdypx9iuZlGb3e8idxaFE-kuN3qa3FGM
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form