האם מזון מהונדס גנטית אכן מסוכן?

האם מזון מהונדס גנטית אכן מסוכן?

המשמעות של מזון מהונדס גנטית היא מזון שמופק מאורגניזמים שנעשו שינויים ב- DNA שלהם, ובמילים אחרות, צמחים ובעלי חיים שהגנים שלהם שונו על ידי מדענים. המתנגדים לדבר יטענו שאכילת מזון מהונדס גנטית מסוכנת, בעוד שהתומכים טוענים שהדסה גנטית מביאה אל השולחן הרבה מאוד יתרונות. כמו שאתם רואים הדעות חלוקות לכאן ולכאן, ולכן נשאלת השאלה מה עלינו לדעת כדי לבצע בחירות כמה שיותר טובות לבריאות?

בואו נתחיל עם היסודות

שינויים גנטיים הם לא בהכרח דבר רע, והם אפילו מתרחשים מעצמם בטבע. לא משנה אילו מרכיבים כלולים בתפריט שלכם, מה שמגיע אליכם כיום לצלחת, השתנה עם השנים. כמובן שמדובר בשינוי שחל לאורך מאות ואף אלפי שנים.

הגנים הם אלו שאחראיים על כל מיני תכונות ומאפיינים בכל הצמחים והיצורים החיים, החל בגובה ועד תפקודם של התאים. תכונות ומאפיינים אלו עוזרים לבעלי החיים ולצמחים לשרוד ואף לשגשג עד שבסופו של דבר הם הופכים לנפוצים.

תפקידה של הביוטכנולוגיה בהנדסה גנטית

אבותינו האיצו את התהליך בכך ששמרו זרעים של צמחים במטרה לגדל אותם בעתיד שוב ושוב, והם התערבו בהמלטות של בעלי החיים כדי להוביל לתינוקות "חדשים ומשופרים". חלק מהמזונות המהונדסים גנטית עשירים בוויטמינים נוספים, מינרלים ושלל יתרונות בריאותיים. תחום ההנדסה הגנטית מנוהל על ידי מומחים בביוטכנולוגיה אשר משתמשים בידע הנרחב שלהם במערכות ביולוגיות, כדי לפתח רעיונות, טכנולוגיות ומוצרים חדשניים ומתקדמים לשימושו של האדם, כך נולד אורז "הזהב", זן עשיר בבטא קרוטן, תפוחי אדמה שניתן לטגן לצ'יפס מבלי להסתכן בשחרורם של חומרים כימיקליים, או שמן זית טוב יותר לבישול.

חברות ביוטכנולוגיה מסוימות גם עושות ניסויים שמטרתם להפוך את הבשר ליותר טוב לאכילה עבור בני האדם, על ידי הגדלת כמויות חומצות שומן מסוג אומגה 3. חומצות שומן אלו חיוניות ומסייעות למניעת מחלות לב, שבץ, סרטן ומצבים אחרים. מכיוון שהגוף לא מייצר את חומצות השומן הללו בעצמו, נעשה ניסיון לשלב אותן במזונות שלנו, כדי שנקבל אותן ממקורות אחרים.

מעבר לכך, ככל שהאוכלוסייה הולכת וגדלה, סביר להניח שיהיה קשה להאכיל את כולם. ארגון המזון והחקלאות של האו"ם מעריך כי עד שנת 2050 נצטרך להכפיל את ייצור המזון בחלקים מסוימים של העולם, כדי להבטיח שיהיה מספיק מזון מזין גם כשהקרקע, המים והמשאבים מוגבלים.

האם מזון מהונדס גנטית בטוח?

כאמור הדעות חלוקות, המבקרים טוענים שמזון מהונדס גנטית רעיל ומסוכן, אך מומחים בביוטכנולוגיה טוענים, שעד כמה שזה לא מעורר תיאבון, DNA תמיד היה חלק בלתי נפרד מהתזונה שלנו, והוא מתעכל בבטן שלנו יחד עם האוכל שאנו אוכלים, ולמרות זאת, אין זכר לרעלים.

כיום אנו נהנים ממזונות כמו אשכוליות אדומות אשר נוצרו באמצעות מוטציה טבעית, אולם אנשים מרגישים לא נוח כאשר השינויים הללו אינם מתרחשים באופן טבעי אלא, באופן מכוון במעבדה.

מחקרים ופיקוח

במהלך העשור האחרון מדענים ערכו מחקרים מקיפים הנוגעים לבטיחותם של מזונות מהונדסים גנטית ולא מצאו נזק משמעותי אשר קשור באופן ישיר להנדסה גנטית. גם ה-FDA מאשר, עם הטענה שלאורך 20 השנים האחרונות לא נרשמו השפעות ברורות על בריאות האדם בכתבי עת מקצועיים. ארגון הבריאות העולמי מסכים, ואף מגדיר סטנדרטים, קווים מנחים ופרקטיקות מבוססות מדע כדי להבטיח שהמזון יהיה טוב ובטוח לכולם.

תפקידו של ה-FDA הוא לוודא שכל המזון – בין אם השתנה גנטית ובין אם לא - בטוח לאכילה. מומחים בביוטכנולוגיה מטעמו מבצעים בדיקות כאשר עולים חששות בטיחותיים במהלך תהליך ההנדסה הגנטית, ובוחנים כיצד המזון המהונדס משתווה למקור. האם הוא שונה מבחינה תזונתית? האם הגנים החדשים עשויים להזיק? ועוד. למעשה כתוצאה מתהליך זה יש מזונות מהונדסים שלא יוצאים לשוק, מכיוון שהבדיקות הראו שהם יכולים להזיק, כך שהנושא בהחלט מפוקח.

כאשר מדובר במוצרים מהונדסים גנטית מעולם החי, הגישה מעט שונה, ועל המפתחים לעמוד בסטנדרטים גבוהים ובתקנות בטיחות מזון מחמירות במיוחד.

מה יש באוכל שלנו וכיצד ניתן להימנע מאוכל מהונדס?

רוב האנשים אינם מבינים זאת אך 80% מהמזונות המעובדים שאנו מכניסים לגוף מהונדסים גנטית. כך למשל הסוכר במזון המעובד מהונדס גנטית ואי אפשר להימנע מאכילת סוכר מהונדס גנטית כי הוא פשוט לא קיים. תירס מהונדס גנטית הוא המקור לעמילן תירס, שמנים מן הצומח גם מהונדסים גנטית ויש דוגמאות למכביר.

יש מדינות שמחייבות לסמן את המזון שמהונדס גנטית, אחרות נמצאות בתהליך של העברת חוקים בנושא, וישנן מדינות שמשאירות את הבחירה ליצרנים. אם אתם רוצים להתרחק ממזונות מהונדסים אכלו רק מזון טרי, שלא עבר שום עיבוד, המסומן כמזון אורגני. וכאשר אתם אוכלים בחוץ, ההימור הטוב ביותר שלכם יהיה מסעדה שמשתמשת במרכיבים אורגניים, טריים ואיכותיים.

אז בטוח או לא בטוח – מה ההכרעה?

המדע טוען עד כה שמזון מהונדס גנטית לא מסוכן לנו, ואפילו יכול לשפר את חיינו על ידי הוספת תכונות, או הבטחה שיהיה לנו מספיק אוכל בעתיד, ללא קשר לגודל האוכלוסייה, כמות המים או המשאבים שעומדים לרשותנו. אבל חששות, לא סבירות ככל שיהיו, שמזון מהונדס עשוי לגרום לשינויים גנטיים, אלרגיות או פגיעה חמורה בבריאות, עדיין נותרות בעינן ועל כן משאירות מקום למחקרים נוספים. כמובן שיכולות להיות גם השלכות שאיש לא חשב לחפש, תכונות שמדענים עדיין אינם יכולים לבדוק, או תרחישים מהמקרה הגרוע ביותר שהחוקרים והמדענים לא העלו על הדעת בכלל.

לכן חשוב להיות עם היד על הדופק, לבדוק היטב מה מכניסים לגוף, ללמוד על הנושא לעומק באמצעות מחקרים שבוצעו ללא השפעת אינטרסים זרים, ולהחליט מה מתאים לכם על סמך המידע הזמין. וכמובן שאם אתם פריקים של התחום, תמיד תוכלו לעשות תואר בביוטכנולוגיה ולהיות הרבה יותר מעורבים בתהליכים השונים. 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5250447
XrBtyWeTloN27Vnu3V62lfiGCTA2U5_qz7JTeWxn0KE
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-duuBCo0JKLufGjVQlS1BgzPx5HJPHa9nWDisb1yxgzg
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form