העתיד המסוכן של מערכת זיהוי תווי פנים

העתיד המסוכן של מערכת זיהוי תווי פנים

המשפטים: "העיניים הן החלון לנשמה", או "הפנים הם כרטיס הביקור שלנו" מוכרים לנו לא מהיום. יש לנו את היכולת להסתכל על פניו של אדם ולקלוט נתונים מסוימים לגביו: מצב הרוח, גיל (פחות א יותר), מוצא ונתונים נוספים. כשמדובר על זיהוי שאנחנו עושים, פעמים רבות יש גם טעויות או אי דיוקים ולכן אנחנו משתדלים, גם אם לא תמיד מצליחים, לא לקבוע עובדות על אדם רק מהסתכלות עליו. מערכת זיהוי תווי פנים, לעומת זאת, היא סיפור אחר לגמרי. היא יודעת  לזהות פרטים רבים מתווי הפנים והיא מופעלת למגוון רחב של מטרות, טובות יותר או פחות.

להסיק מסקנות על סמך כמות עצומה של נתונים

איך בעצם עובדת מערכת זיהוי תווי פנים? באופן כללי באותה דרך שאנחנו פועלים כשאנחנו מקטלגים ומסיקים מסקנות. כבר בתור ילדים אנחנו יכולים לזהות שאדם שהפה שלו הוא בצורה קמורה הדבר מעיד על עצב. אם הפה שלו בצורה קעורה- הדבר מעיד על שמחה. זאת כי ראינו מספר אנשים שמחים או עצובים ועשינו את ההכללה והסקת המסקנה. גם לגבי פרטים. למשל אם אדם הוא בעל עור פנים מקומט, כנראה שהוא מבוגר. גם בינה מלאכותית פועלת באותה צורה. על סמך תמונות פנים של מיליוני אנשים והיא לומדת אותם. כך בסופו של התהליך היא יכולה לשייך פנים לאדם, וגם יש אפשרות ללמד את המערכת לשייך פנים למאפיין אחר כמו מצב רוח, גיל, מוצא וכו'. המערכת מצליחה לזהות מאפיינים בפנים שאנו כבני אדם לא רואים או לא יודעים לשייך למצב כזה או אחר.

לזהות מחלות ולמנוע בריחת פושעים

כמו בתחומים רבים, גם כאן לטכנולוגיה יש יכולות לכאן ולכאן. הדבר תלוי בנו לאלו מטרות אנו משתמשים בה. במסגרת תואר במדעי המחשב הסטודנטים לומדים בין שפות תכנות או שיעורים טכניים כאלה ואחרים גם על המשמעויות של פיתוחים טכנולוגיים, על ההשפעה שיש להם על האנושות ועד כמה צריך לשים לב מה עושים עם ידע. למעשה גם אם אין לכם תואר ראשון במדעי המחשב הדבר ניכר היטב בכל תחומי החיים. כולנו למשל מודעים לתועלת הרבה שיכולה להיות ברשתות החברתיות כמו גם לנזק שהן יכולות לעשות. בדומה לרשתות החברתיות, גם מערכת זיהוי פנים יכולה להציל חיי אדם, למשל באמצעות זיהוי מחלה שהוא סובל ממנה ולא התגלתה עדיין. מערכת שפותחה מאפשרת לגנטיקאים לזהות תסמונות נדירות בתווי הפנים של מטופלים. תסמונת דאון למשל היא דוגמה בולטת מאוד כיצד מחלה או תסמונת יכולה לבוא לידי ביטוי בתווי הפנים, אך מדובר גם על מחלות נדירות בהרבה עם סימנים הרבה פחות בולטים. תחום חשוב נוסף בו מערכות זיהוי תווי פנים תורמות מאוד הוא הביטחון והאבטחה. במעברי גבול או נמלי תעופה רבים משתמשים במערכות אלה כדי לזהות פושעים או כאלה שאינם מורשים לצאת מגבולות המדינה.

מערכת זיהוי תווי פנים כדי להקל על החיים

טכנולוגיה מכל סוג שהוא פותחה, לפחות בתור התחלה, למטרה טובה ומתוך ניסיון להפוך את החיים שלנו לטובים או נוחים יותר. עם זאת, כשאדם או חברה מפתחים טכנולוגיה כלשהי הם לא תמיד יודעים לאן תתגלגל. מערכת זיהוי תווי פנים מקלה עלינו את החיים ודורשת פחות התעסקות במקומות שונים: מעבר בנמל התעופה מבלי להציג דרכון מנייר, קניה מבלי להוציא כרטיס אשראי ואפילו מבלי להוציא את הנייד. חיוך למצלמה והחיוב יתבצע אוטומטית, קניית משקאות אלכוהוליים ללא צורך להציג תעודת זהות והרשימה עוד ארוכה. ישנן גם מערכות שניתן להתקין בבית ומיד עם כניסתנו לחדר תתחיל להתנגן מוזיקה שאנחנו אוהבים והמזגן יופעל בטמפרטורה הרצויה. האמת, נשמע לא רע בכלל, ממש החיים הטובים. אז איפה הבעייתיות?

לא תמיד הגבול בין טוב לרע הוא ברור

אם עד עכשיו הזכרנו איך מערכות זיהוי תווי פנים יכולות לסייע משמעותית או סתם להקל ולחסוך אנרגיות, כשלא יודעים למתוח את הגבול, הדבר יכול להפוך למטריד ובשלב מסוים אפילו למסוכן. הבינה המלאכותית, עד כמה שהיא יודעת לזהות ולנתח מידע המבוסס על מיליוני נתונים, לא יודעת מה זה מוסר, לא יודעת מה זו פרטיות או ההבדל בין טוב לרע. כאן הגורם האנושי צריך להיות עם היד על הדופק. אם קודם למערכת שימשה לזיהוי טרוריסטים, כעת יש חברות העושות בה שימוש כדי לעקוב אחרי תנועת העובדים שלהן ולוודא שאינם מגיעים למקום שאינם מורשים להיות בו במקרה הטוב, אך במקרה הפחות טוב יכולים לעקוב סתם מתוך מציצנות או עודף שליטה.

האח הגדול כבר כאן, במיוחד במשטרים טוטאליטריים

במדינות מערביות, מדינות דמוקרטיות הידועות בחשיבות שהן נותנות לזכויות הפרט, נעשתה חקיקה בכל הקשור למערכות זיהוי תווי פנים במטרה ליצור רגולציה ושימוש במערכות למטרות שיש בהן כבר טעם לפגם. הבעיה היא במשטרים טוטליטריים אשר מנצלים כל דרך או טכנולוגיה כדי לעקוב אחר אזרחים, בין אם לאלה מתנגדים לשלטון שניתן לזהות ולרדוף אותם בקלות רבה יותר, ואפילו למטרות שהן מוגזמות לגמרי אפילו בשלטון כזה כפי שנעשה בסין: כאשר אדם חוצה את הכביש באור אדום, מערכת זיהוי תווי פנים דואגת לכך ששמו יופיע על לוח שנמצא ליד וקנס נשלח לו באופן אוטומטי.

לסיכום, מערכות זיהוי תווי פנים היא עוד הוכחה לכך שבעידן שאנו חיים בו פרטיות היא מצרך נדיר. הקדמה, הטכנולוגיה והכלכלה הביאו לכך שנתונים רבים מסתובבים על כל אחד מאיתנו. עם זאת, אי אפשר לעצור את הדברים וכנראה גם לא היינו רוצים בכך כי אחרי הכל הטכנולוגיה משרתת אותנו היטב במגוון  תחומים. כל מה שנדרש הוא להפעיל את ההיגיון האנושי ורגישות שאין לבינה מלאכותית ולהשתמש במערכות השונות למטרות טובות ותורמות.

.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5238926
yqyxtifNVESPPYC6i6X9hvLbIsD32RHMB6oj72XlfGc
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-kJVrQjlF6RvaoZwagZiGI20SX4elA40hrEJSWd_BIrc
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form