הקניית שפה בגיל הרך

הקניית שפה בגיל הרך

היכולת לדבר היא הבסיס לתקשורת מפורטת ומעמיקה בין אנשים. הדיבור מבוסס על היכולת להפיק צלילים ולחבר אותם לכדי מילים בעלות משמעות. לאחר רכישת והטמעת  כישורים  כמו הליכה ויכולות מוטוריות אחרות, הם נראים לנו כמובנים מאליהם אך הם לגמרי לא כאלה. הורים לילדים קטנים יכולים להעיד כמה ארוכה הדרך ממצב בו תינוק נמצא בתנוחה סטטית עד לרגע בו הוא נעמד והולך. גם הדיבור הוא נרכש בהדרגה. גם לאחר שהדיבור הבסיסי כבר קיים, המסגרת החינוכית בה נמצא הילד וכמובן גם הוריו צריכים להמשיך ולהקנות לו שפה כדי להעשיר אותה וכדי שהילד ירגיש נוח בכל מה שקשור לדיבור והבעת עצמו בע"פ ולאחר מכן גם בכתב.

רכישת שפה תלויה לא מעט בסביבה

יכולתו של תינוק לרכוש שפה היא מולדת, אך אם לא יקבל את הגירויים המתאימים, היכולת, הנקראת בשפה המקצועית דיספוזיציה לרכישת שפה תלך לאיבוד עם הזמן. אם לא יקבל את הגירויים המתאימים וישמע שפה מדוברת סביבו, עד גיל 4-5 הוא יאבד את היכולת לרכוש שפה בצורה מעולה כפי שמאפשרת היכולת הפיזיולוגית והקוגניטיבית שלו. לכן הורים צעירים יודעים עד כמה חשוב לדבר לתינוק גם אם הוא עדיין לא ממש מגיב, לפחות לא בצורה מילולית. הקליטה נעשית כל הזמן גם אם המילים עדיין לא יוצאות ממנו. בשנים הראשונות יכולות הספיגה והקליטה הם עצומות.

שלבי רכישת שפה בסיסית

רכישת השפה הבסיסית נעשית בשלבים: תחילה כמלמול והברות לא ברורות, לאחר מכן הצלילים יהיו ברורים יותר ויישמעו אפילו כמו חלקי מילים, בשלב הבא התינוק יחזור על הברות שלמד ויגיד אותן גם כמה פעמים ברצף. השלב הבא הוא אמירת שברי או חלקי מילים אך עם כוונה וחיבור לדבר. למשל במקום להגיד אמא הוא יאמר מא אך יתכוון לקרוא לאימו. לאחר שלב המילים הטרומיות שהן לרוב חלקי מילים יגיע השלב של אמירת מילים שלמות ראשונות והשלב הבא הוא צירוף שתי מילים בהתחלה, במיוחד מילים פשוטות וכמובן לא בהכרח בצורה דקדוקית נכונה, למשל: "אמא בוא". לאחר שישנה היכולת לצרף מילים למשפט היא רק תלך ותשתכלל עד למשפטים מורכבים וחיבור בין משפטים.

שיפור ושכלול השפה במסגרת הגן

לאחר שישנה רכישה ראשונית של השפה, כעת על ההורים וגם על צוות הגן להעשיר אותה כל הזמן, לתת לילד דרכים כיפיות וחווייתיות כיצד להכיר מילים נוספות ובכלל להתחבר לשפה ולהפוך אותה למשחק בנוסף להיותה כלי תקשורתי משמעותי. ככל שילד ירכוש שפה עשירה ומפורטת יותר כך יוכל להביע טוב יותר את תחושותיו או רצונותיו ובכלל לתרום ולהיות בולט יותר בכל מסגרת בה הוא נמצא.

השפה היא חלק בכל פעולה

במהלך לימודי חינוך לגיל הרך מקבלים הסטודנטים עודד ועוד כלים איך להפוך את השפה לחלק בלתי נפרד מכל פעולה הנעשית בגן. בין אם הילדים נמצאים בזמן הארוחה, יוצאים לחצר, משחקים- לכל פעולה כזאת אפשר וכדאי להוסיף את התקשורת המילולית. אם ילד זורק מילה או משפט לאוויר, כדאי לתפוס אותם ולפתח אותם לכדי שיחה קטנה עם אותו ילד באופן אישי או כנושא לשיחה קבוצתית. התקשורת המילולית היא הדרך המשמעותית ביותר לבטא את עצמנו ולכן חשוב לפתח אצל הילדים את היכולת הזאת. פעמים רבות ילדים שלא מצליחים לבטא את עצמם כפי שהם היו רוצים באופן מילולי עוברים לתקשר בדרכים פחות נעימות, לפעמים גם אלימות, ולכן כל הזדמנות או סיטואציה, תרגמו לשיחה או אפילו משפט המשקף את מה שהיה באותו רגע.

מילים הן חלק בלתי נפרד ממשחק

גם אם ילדים משחקים במשחק כלשהו, לרוב המילים יהיו חלק בלתי נפרד ממנו. בלי להרגיש ממש הם מספרים סיפור דמיוני שיכול ללוות את המשחק ולהוות לו רקע. הם יכולים גם לדון ביניהם כדי להגיע להסכמה איך יראה המשך המשחק: האם הבובה הולכת עכשיו לטייל או שהיא חוזרת הביתה. עידוד השימוש בשפה מאפשר להם לגשר על פערים או להתחבר וליצור יחד משהו משותף. חלק מהדיון הקשור למשחק יכול להיות על שיתוף או אי שיתוף ילד מסוים. כאן יכולה הגננת או איש צוות אחר בגן ולפתח את הדיון כך שתהיה לו גם משמעות חינוכית וחברתית. אם ילד אומר שאינו רוצה לשתף ילד אחר אפשר לעזור לו לבטא את עצמו טוב יותר בעזרת שאלות כמו למה אתה לא רוצה? שיחקת כבר עם X פעם? הוא רוצה לשחק איתך. אפשר גם לעודד את הילד שלגביו הדיון האם לשתף אותו או לא לבטא את עצמו.

שירים, סיפורים, הצגות ומה לא...

מילים נמצאות בכל מקום כך שהקניית שפה יכולה להיות באמצעות ניהול שיחה עם הילדים בזמן המשותף אך לגמרי לא רק. אפשר להראות לילדים סרטים והצגות, ללמד אותם שירים, במיוחד כאלה שמשלבים בין משחקי מילים וצלילים לבין תנועה. המוזיקה עוזרת גם היא להפנים את השפה טוב יותר כך ששירים עם מנגינה או לפחות משחקי חרוזים יעזרו לילד להעשיר את השפה, להכיר מילים חדשות, להטמיע אותן וגם לפתח אצלו את היכולת של חריזת חרוזים ויצירת משחקי מילים.

סגנון הדיבור בו תשתמשו יישאר עם הילדים הרבה אחרי הגן

שפה נרכשת קודם כל באמצעות חיקוי, לכן גם חשוב כ"כ לחשוף ילדים לדיבור עד גיל 4-5. המודלים לחיקוי עבור הילדים בגן מכל הבחינות, כולל שפת הדיבור שיאמצו, הם אתם, צוות הגן. לכן חשוב שתדברו בשפה יפה ובטון נעים, גם עם הילדים וגם ביניכם לבין עצמכם, כי יש לכך משקל לא פחות משמעותי ממשחקי המילים שתעשו עם הילדים או השיחות שתנהלו איתם במפגש.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5249362
UQaBtvErHJT5KOpxq6s6DoaAHM3xTfBg-yPtoJpJ684
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-4-arhCFDYtKdrk5DeLrwSkmbGEfjOSj4NuIxU8YHNyU
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form