התמכרות לסוכר-עד כמה זה מסוכן ? | המכללה האקדמית תל חי

התמכרות לסוכר-עד כמה זה מסוכן ?

התמכרות לסוכר-עד כמה זה מסוכן ?

שני, 8 אוגוסט, 2022

כשאנחנו שומעים את צד המילים ''התמכרות לסוכר'' כולנו נבהלים ,כי כמעט כולנו אוהבים לצרוך מאכלים מתוקים, זה טעים, מעורר וגורם לחך שלנו תחושת עונג. אז מה זה באמת התמכרות לסוכר וכמה זה באמת מסוכן לנו? כדי להבין לעומק את מאפייני הסוכר והסכנות בהתמכרות אליו כדאי ללמוד בהרחבה במסגרת לימודי תזונה, בכל מקרה ריכזנו לפניכם קצת מידע על סוכר והשפעותיו שייתכן וישפיע על הרגלי התזונה שלכם...

קצת על הסוכר:

סוכר מופק מצמח קנה סוכר, כך שהצמח מזוקק עד שהוא מגיע למצב של סוכר טהור ללא רכיבים תזונתיים חיוניים כמו ויטמינים או מינרלים וכן ללא סיבים מהצמח עצמו. כיוון שהסוכר המזוקק טעים לנו, צרכניות המזון משתמשות בו לקידום מכירות של מזון מעובד, כך שלמעשה רוב המזון המעובד כולל סוכר גם אם אינו נחשב למתוק כלל. אנחנו אוהבים לאכול מזונות מסוכרים כי התרגלנו אליהם מגיל קטן וגם כי המוח שלנו מבין שהסוכר הוא מעין ''פרס'' שהוא מקבל שגורם לגוף להנאה, כך שהוא מעודד אותו לצורך עוד כדי להמשיך ולקבל תחושה זו. 

מהי התמכרות לסוכר?

תחילה ננסה להבין מהי התמכרות, התמכרות היא הרצון החוזר שלנו והשינוי בהתנהגות על מנת לקבל את מקור העונג. כפי שאפשר ללמוד במסגרת לימודי תזונה סוכרים הם פחמימות פשוטות שהופכות במהרה לגלוקוז בזרם הדם, בנוסף הסוכר מגיע אל הגוף וגורם להפרשה של הורמון הדופמין במוח, היוצר חוויה מוחית מענגת למספר רגעים,הגוף מפתח תלות לא רצונית לאכילת מתוקים כדי לחוות שוב תחושות אלו. סוכר נמצא גם בפירות, בירקות ובמוצרי חלב אך השוני שהם גם מכילים סיבים וחלבונים, דבר אשר מאט את תהליך ספיגת הסוכר בדם בניגוד לחטיפים מסוכרים אחרים.

צריכת סוכר מוגברת פוגעת בבריאות שלנו:

כדי לדעת עד כמה הסוכר מסוכן לגופנו יש כאלו הבוחרים ללמוד ולהעמיק בתחום במסגרת לימודי תזונה, אך לפניכם כמה מהשפעות הסוכר בקצרה:

  1. הסוכר משפיע על מתווכים עצביים, הדופמין והסרוטנין במוח, כך שהוא מייצר תלות שגורמת לצריכה חוזרת ומוגברת של סוכר. דופמין הוא מוליך עצבי שגורם לחיזוק פעולה מענגת וממלא תפקיד במנגנונים המוחיים האחראים למצבי התמכרות. הסרוטנין שהוא הורמון שאחראי על התיאבון השינה ומצב הרוח שלנו, מנסה לשמר את מצב הרוח ע''י שימוש רב בו וגורם לדילול במאגרי הסרוטונין.
  2. צריכה גבוהה של סוכר מעלה שומנים רעים בדם, הכוללים סוכר שמקורו בפרוקטוז כך שצריכה מוגברת של פרוקטוז עלולה לגרום לתוצאה של כבד שומני ולתנגודת לאינסולין.
  3. צריכת סוכר מוגברת גורמת לעלייה בפעילות המשדרים תחושה של רעב למוח ומנגד, הפחתה בהורמונים המשדרים למוח תחושת שובע כך שנוצר שיבוש במערכת הויסות של הרעב והשובע בגוף.
  4. צריכת יתר של סוכר גורמת לשינוי מבנה החלבונים בגוף וסכנה לתפקוד כלל המערכות בגוף.
  5. צריכה מוגברת וכרונית של מוצרים עשירים בסוכר מעודדת תהליכים שיוצרים דלקת, תורמת להתפתחות מחלות כרוניות ומאיצה הזדקנות .
  6. הסוכר בגופנו מזין תאים סרטניים באנרגיה וכן ממלא תפקיד מרכזי במערכת החיונית להישרדותם.

מתי אפשר לזהות שמדובר בהתמכרות?

אפשר לזהות התמכרות לסוכר כאשר הרצון להגיע לתחושה המענגת הופך להיות מרכזי בחיים ומשפיע על ההתנהגות שלנו, ז''א שהגענו לאיבוד שליטה וכנראה שאנחנו מתחילים להתמכר לתחושה שהסוכר מביא, למרות שאנחנו יודעים את המחיר שלה. הרבה פעמים נראה את החוסר שליטה העצמית אצל אנשים שמוטרדים או מתקשים להתמודד עם מה שקורה בחייהם וצורכים סוכר  על מנת למצוא רוגע נפשי ושקט פנימי, יחד עם זאת התמכרות לסוכר יכולה לקרות לכל אחד.  חשוב לזכור כי זה לא מחייב שאם אנחנו צורכים סוכר אנחנו מכורים אליו כי זה תלוי במידתיות ובאדם עצמו. לחלקנו יש יותר דופמין בגוף וכך כל תגובה לסוכר תהיה עוצמתית יותר. חלקנו מתמודדים עם מצבים בחיים המביאים לתסכול וכאב פנימי, יש מי מאיתנו שמצליחים להתמודד עם המצב ואף להגיע לפתרונות ודרכי התנהגות נכונים, אך לחלקנו הקושי מאיים על היכולת לתפקד ואיננו יכולים לשאת אותו, בנקודה זו עלולה ההתמכרות להיכנס לתמונה, כך שיהיה רצון להמשיך ולהגיע אל התחושה הנעימה עם ההתנהגות של אכילת מוגברת של סוכר, במקרה כזה מתפתחת תלות המשפיעה על חיי היומיום.
 

האם יש הבדל בין התמכרות לסוכר ולחומרים אחרים?

אם נרצה לפשט את התשובה נגיד כי ההבדל הוא בעוצמת התגובה המוחית. חומרים אחרים כמו סמים ואלכוהול הם חומרים פסיכו אקטיביים, המאלצים את המוח לייצר כמות מוגברת של דופמין ואף גורמים לשינויים במבנה המוח. לעומת זאת סוכר ואכילה אחרת ממכרת, גורמים לשימוש בדופמין שכבר קיים אצלנו בגוף מבלי לגרום לייצור מוגבר כך שהתגובה המוחית קטנה בהרבה.

האם אפשר להיגמל מסוכר?

במסגרת לימודי תזונה הסטודנטים לומדים על סוגי דיאטות בכלל וכן על דיאטות גמילה מסוכר, ישנם דיאטות המעודדות להימנע מסוכר בכלל אך הן דרסטיות ולעיתים לא ניתן לעמוד בהן למשך זמן רב. דיאטות הדרגתיות יותר הן כאלו המעודדות שינויים קטנים כך שיהיה יותר קל לעמוד בהם, כמו הורדה של דבר מתוק כל שבוע מהתפריט כך שעם הזמן מאבדים את החשק לטעם המתוק. חשוב לדעת כי הכוונה תזונתית וגמילה מסוכר צריכה להיות משולבת עם שיחות רגשיות להבנת העולם הפנימי של האדם על מנת לפתח מנגנונים להתמודדות עם מצבים מורכבים בחיים.