התפתחות רגשית של ילדים להורים גרושים

התפתחות רגשית של ילדים להורים גרושים

כאשר חיי הנישואים עולים על שרטון, הורים רבים תוהים האם גירושין הם האפשרות היחידה או שעליהם להישאר יחד בשביל הילדים. בעוד שיהיו זוגות שיבחרו להישאר יחד, אחרים יחליטו להיפרד ואז יתמודדו עם דאגות וחששות רבים, אחד מהם הוא איך יגיבו לכך הילדים וכיצד הם יתמודדו עם הגירושים.

גם אם אין לכם תואר בלימודי עבודה סוציאלית, אתם יכולים לדעת שלגירושים יש ויהיו השפעות פסיכולוגיות על הילדים. בעוד שחלק מהילדים יחוו מתח ולחצים, אחרים יתאוששו מהר יותר מהרגיל.

החדשות הטובות הן שכהורים, אתם יכולים לנקוט בצעדים כאלו ואחרים אשר יפחיתו את ההשפעות הפסיכולוגיות על הילדים ויעזרו להם להסתגל טוב יותר לשינוי.

קחו בחשבון – השנה הראשונה היא גם הקשה ביותר

מחקרים מצאו שעיקרי ההשפעות הפסיכולוגיות והרגשיות חלות בשנה הראשונה לאחר הגירושים, במהלכה הילדים מתמודדים עם כעסים, חרדות וחוסר אמון.

ישנם ילדים שעם הזמן יתרגלו לשגרה החדשה ולשינוי בחייהם, וירגישו יותר בנוח עם סידורי המחיה החדשים שלהם. ולעומתם, ישנם ילדים שאף פעם באמת לא חוזרים לחיים "נורמליים". אחוז קטן זה של ילדים עלול לחוות בעיות מתמשכות, ואפילו לקחת את הבעיות הללו איתם לכל החיים.

השפעה רגשית של גירושים

גירושים יוצרים סערה רגשית שמשפיעה על כל המשפחה, אבל עבור ילדים, המצב עשוי להיות די מפחיד, מבלבל ומסתכל.

  • ילדים קטנים – מתקשים להבין מדוע הם חייבים לעבור בין שני בתים והם עלולים לחשוב שאם ההורים הפסיקו לאהוב אחד את השני, הם גם עלולים להפסיק לאהוב אותם.
  • ילדים בגיל בית ספר עשויים לדאוג שהגירושים קרו באשמתם ולהניח שהם אלו שעשו משהו לא בסדר ולכן הוריהם נפרדו.
  • בני נוער – עשויים לכעוס על הגירושים ועל השינויים שהם יוצרים בחיים. הם עלולים להאשים את אחד ההורים בפירוק הנישואים ולכעוס על שניהם או על אחד מהם.

כמובן שבכל בית המצב הוא ייחודי, וישנם מקרים קיצוניים בהם ילדים עשויים להרגיש הקלה לאחר הפרידה, במיוחד אם הזוגיות של ההורים הייתה רצופה בריבים ומתחים.

גורמי לחץ ומתחים המשפיעים על התפתחות רגשית של ילדים

גירושים הרבה פעמים מובילים לכך שהילדים מאבדים את הקשר היומיומי עם אחד ההורים, לרוב מדובר באבות. הם גם משפיעים על הקשר של ההורים עם הורה המשמורן, כאשר לרוב מדובר באימהות.

בנוסף, עבור רבים מהילדים הפרדת הכוחות היא לא החלק הקשה ביותר בכל התהליך, אלא גורמי לחץ אחרים שמתלווים אליו כמו למשל מעבר לבית חדש, החלפת בית ספר, קשיים כלכליים, שינויים מתמשכים בדינמיקה המשפחתית, נישואים שניים, חיים עם הורה יחיד שמרגיש קצת מבולבל ומוסח. אלו ועוד הם רק חלק מגורמי הלחץ שעשויים להשפיע לאורך התקופה.

בעיות פסיכולוגיות ונפשיות

גירושים עלולים להגביר את הסיכון להתפתחות של בעיות רגשיות ונפשיות אצל ילדים ובני נוער. ילדים יכולים לחוות קשיי הסתגלות וגם דיכאון וחרדה, לעומת ילדים שהוריהם אינם גרושים.

בנוסף ילדים יכולים להתמודד עם הקשיים הבאים:

  • בעיות התנהגות – לילדים להורים גרושים יש נטייה גבוהה יותר להפרעות התנהגות, התנהגות אימפולסיבית והתנהגות עבריינית.
  • ביצועים לימודיים פחות טובים – ילדים להורים גרושים מתקשים יותר בלימודים, והבעיות יהיו שכיחות כאשר הגירושים היו לא צפויים.
  • נטילת סיכונים – מתבגרים להורים גרושים בעלי נטייה גבוהה יותר להתנהגות מסוכנת כמו שימוש בסמים, אלכוהול או פעילות מינית מוקדמת.
  • קשיים בזוגיות – מבוגרים שחוו גירושים במהלך הילדות עשויים לסבול מקשיים בזוגיות, וגדל הסיכון שהם יתגרשו בעצמם.

כיצד עוזרים לילדים להסתגל?

להורים יש חלק מרכז באופן שבו ילדיהם יסתגלו לגירושים. הנה כמה אסטרטגיות שיכולות למזער את המחיר הרגשי והפסיכולוגי:

  • שמרו על קשר טוב ביניכם ההורים – קונפליקטים אינטנסיביים בין הורים מגבירים את המצוקה אצל הילדים. לכן המעיטו בצרחות ואיומים ואם אתם מתקשים, פנו לעזרה מקצועית.
  • הימנעו מלהכניס את הילדים לטווח – אל תעמידו את הילדים באמצע, תאלצו אותם לבחור באחד ההורים, או תבקשו מהם להעביר מסרים ביניכם. ילדים שנלכדים באמצע נוטים יותר לחוות דיכאון וחרדה.
  • שמרו על מערכות יחסים בריאות – תקשורת חיובית, חום ואהבה ורמו נמוכות של קונפליקטים עשויות לעזור לילדים להסתגל מהר וטוב יותר. מערכת יחסים בריאה בין ההורים לילדים מסייעת להם לפתח הערכה עצמית גבוהה ולשמור על ביצועים טובים בלימודים לאורך התקופה.
  • המשיכו להציב גבולות – קבעו כללים וגבולות התואמים לגיל ואכפו אותם בהתאם לצורך. ילדים זקוקים לגבולות במיוחד בתקופה זו, מה גם שמחקרים מוכיחים שגבולות ברורים מונעים התנהגות עבריינית ומשפרים את הביצועים הלימודיים.
  • פקחו על בני הנוער מקרוב – כאשר הורים שמים לב למה בני הנוער עושים ועם מי הם מבלים את הזמן, בני הנוער יטו פחות להפגין בעיות התנהגות לאחר גירושין כמו למשל שימוש באלכוהול, סמים ועוד.
  • העצימו את הילדים שלכם – למדו את ילדיכם שלמרות שההתמודדות אולי מאתגרת, יש להם את הכוחות הנפשיים לעבור את התקופה בשלום ולהסתגל לשינויים. ילדים שלא רואים את עצמם כקורבנות נוטים לחוות פחות בעיות רגשיות.
  • עזרו לילדים שלכם להרגיש אהובים ובטוחים – פחד מנטישה עלול לגרום לחרדה בקרב ילדים. עזרו לילדים שלכם להרגיש אהובים, בטוחים ותנו להם כלים שיעזרו להם לנהל את מחשבותיהם, רגשותיהם והתנהגותם בצורה בריאה.
  • התייעצו – ניתן לפנות לאנשי מקצוע ולהם הכשרה בלימודי עבודה סוציאלית, ניתן לפנות למטפלים, פסיכולוגים או להכשרת הורים. יש המון תכניות זמינות שיעזרו לכם להפחית את ההשפעה שיש לגירושים על ילדיכם.

מתי צריכה להידלק נורה אדומה?

למרות שגירושים עשויים להקשות על המשפחה, להישאר ביחד עבור הילדים זו גם לא תמיד אפשרות טובה. ילדים שחיים בבתים עם הרבה ויכוחים, עוינות וחוסר שביעות רצון גם עשויים לפתח בעיות רגשיות והתנהגותיות. לכן אל תרגישו אשמים. זה טבעי שילדים יחוו איזושהי מצוקה רגשית או התנהגותית, אך אם בעיות מצב הרוח או בעיות ההתנהגות נמשכות ללא שיפור, פנו לעזרה מקצועית. 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5252384
BXKfN_QUmLZi5Srk6rouIM7QTLCy2SFKkGSk6_Gpgpc
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-hdVJd2GfZ7ik_hRXyQQK5qwS0P1haIhqUZrXkIUZ6v4
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form