חדי הקרן חיים וקיימים!

חדי הקרן חיים וקיימים!

נתחיל בספוילר קטן: אנחנו לא מתכוונים ליצורים המיתולוגיים מהאגדות (על אף שכבודם במקומם מונח), אלא למושג הקשור בעולם הסטרטאפים – אבל תסמכו עלינו: הוא מרתק לא פחות. אם אתם מתכננים ללמוד כלכלה ורוצים לכוון רחוק יותר, גבוה יותר והכי מעודכן שיש, אתם חייבים ללמוד על חדי הקרן – הבינלאומיים, הישראליים ומה שביניהם. מהם חדי קרן? מי נחשב לכזה? ומדוע לימודי כלכלה הם המפתח העומד בבסיס הצלחתם? בואו נתחיל!

מהו חד קרן?

בתעשיית ההון-סיכון, המונח חד קרן מתייחס לכל סטארט-אפ שהגיע לשווי של מיליארד דולר. וממש כשם שחדי קרן נדירים מאוד בעולמנו (ששש… אל תגלו לאף אחד שהם לא באמת קיימים), כך גם המונח הזה בא לסמן: כאן פועל סטארט-אפ נדיר באיכותו. ולמרות שמאז שאיילין לי המציאה את המושג חד קרן בהקשר הכלכלי נוספו עוד ועוד חברות העונות להגדרה כך שאלמנט הנדירות מעט פחת, ההגדרה נותרה ללא שינוי.

איך נולדים חדי קרן?

אם תראיינו סטארט-אפים שהצטרפו למניין המבוקש של חדי הקרן, סביר להניח שתשמעו תשובות מגוונות על האופן שבו הגיעו לטייטל הנחשק, אך לרובם יהיו לפחות כמה תכונות משותפות:

  • חדשנות יוצאת דופן – לרוב חדי הקרן יש בשורה של ממש בתחום אליו הם שייכים. כך למשל, אובר שינתה את הדרך שבה אנשים נוסעים, Airbnb שינתה את האופן שבו אנשים מתכננים את שהותם בנסיעות וסנאפצ'ט שינתה את האופן שבו אנו משתמשים ברשת החברתית.
  •  זכות ראשונים – הצצה מהירה ברשימת חדי הקרן ברחבי העולם (וגם בישראל) תלמד אתכם שחדי הקרן לרוב יהיו גם הסנוניות הראשונות בתעשייה אליה הם משתייכים.
  • טכנולוגיה מתקדמת – המודל העסקי של רוב חדי הקרן מושתת על טכנולוגיה גבוהה מאוד. אם נחזור לדוגמאות הקודמות, אובר פיתחה אפליקציה ידידותית מאוד למשתמש ו- Airbnb גרמה לעולם להרגיש קטן יותר כשהיא שמה בכף ידו של כל תייר או נוסע מכל פינה בעולם שלל אפשרויות לינה. על פי דו"ח שנערך לאחרונה, כ-87% מחדי הקרן מבוססי תוכנה, 7% מבוססי חומרה והיתר על מוצרים ושירותים אחרים, כך שללא ספק המרכיב הטכנולוגי משחק כאן תפקיד חשוב.
  • צרכנים ממוקדים – 62% מחדי הקרן הם חברות B2C, ומטרתם היא לפשט תהליכים ולהקל על צרכנים, באג'נדה ברורה: להיות חלק מחיי היום יום שלהם. אחת הדרכים לעשות זאת היא להציע מוצר או שירות שלא רק הופך את החיים לפשוטים יותר, אלא גם מוצע במחירים אטרקטיביים יותר. ספוטיפיי, למשל, הפכה את האופן שבו אנו מאזינים למוזיקה באופן הכי פשוט וקל שיש, ובמחירים סמליים.  
  • בעלות פרטית – רוב חדי הקרן הם בבעלות פרטית, מה שמגדיל את הערכת השווי שלהם ברגע שחברה מבוססת בוחרת להשקיע בהם.

האם רק סטארט -אפ יכול להיות חד קרן?

התשובה הקצרה היא כן. כאמור, חד קרן הוא מונח הניתן רק לסטרטאפים עם הערכת שווי של למעלה ממיליארד דולר. חברות הזנק העולות על הערכת השווי של 10 מיליארד דולר מקובצות תחת המונח שנקרא ""decacorn (סופר חד קרן). Dropbox, SpaceX ו- WeWork הן כמה דוגמאות לדק-קורן.

כמה חדי קרן יש בעולם?

על פי CB Insights, ברחבי העולם פועלות 361 חברות פרטיות ששווין מוערך ביותר ממיליארד דולר. להודו לבדה יש 16 חברות, המהוות 4% מהנתח הכולל. לבריטניה, לדוגמה, יש 19 חדי קרן, נתון המהווה 5% מהנתח הכולל.

חדי הקרן בישראל: תמונת מצב מפתיעה (ומשמחת)

כיאה לאומת הסטארט-אפ שאנחנו, מועדון חדי הקרן הישראלי לא נותר מאחור, והוא מונה (נכון לסוף שנת 2020) 37 חדי קרן ישראלים – שגייסו יחד, בהערכה גסה, כ-33 מיליארד דולר. ומי הסטארט אפ הישראלי ה"שווה" מכולם – תרתי משמע? נכון לסוף שנת 2020 זהו Houzz, חד קרן שפיתח זירת מסחר שקהל היעד שלה הוא מעצבי בתים ומשפצים. הסטארט אפ הישראלי הוותיק ביותר (דמיינו חד קרן עם זקן ארוך ולבן, כן?) הוא Insightec, חד קרן בתחום הרפואה המציע פלטפורמה ייחודית לטיפולים שאינם פולשניים. לצד Insightec שהוקם בשנת 1999 ניתן למצוא ברשימה גם כמה חדי קרן צעירים ונמרצים, דוגמת Rapyd, VAST Data וגם Next Insurance, כולן הוקמו בשנת 2016 – ועל אף שחלפו מאז רק 5 שנים, הם כבר נמנים על החבורה המוצלחת.

את אמנון שעשוע נראה שאין צורך להציג, ולכן גם לא מפתיע שהוא נמנה בין חדי הקרן הישראליים. מייסד מוביליי אחראי גם על סטארט-אפ בשם OrCam, העוסק בפיתוח מכשירי עזר ללקויי ראייה. אולי זה בגלל הטכנולוגיה המתקדמת ואולי זה בגלל הנושא הלוהט בו הוא עוסק – VR, אך חד הקרן הזה גייס פחות מ-100 מיליון דולר!

את ההשקעות הרבות ביותר ניתן לייחס לאחד הסטאטראפים שהכי הצליחו בעולם – WeWork. הוא הוקם רק לפני עשור, אך אם תשוטטו ברחובות תל אביב, לונדון או ברלין, סביר להניח שתראו את הלוגו של החברה מתנוסס בגאון באופן די בולט. אדם נוימן ומיגל מקלבי הם האמונים על הפיתוח, ומשנת 2018, כשתאגיד בשם Soft Bank השקיע בחברה, זינק נתח ההשקעות מ-20 מיליארד דולר ליותר מפי 2: 47 מיליארד דולרים (בחסות כמה פרשיות לא נעימות, השווי ירד כמה פעמים והיום החברה עומדת על גיוס סופי של כ-20.6 מיליארד דולר "בלבד").

רוצים להיות חדי קרן? בואו ללמוד כלכלה!

כדי להיות חד קרן בעולם תחרותי כל כך, חייבים להיות צעד אחד לפני כולם. צריך לדעת לחדש, להעניק בשורה שלא הייתה קיימת קודם בעולם ולבלוט מעל השאר – אך רעיון טוב בלבד זה לא מספיק – לימודי כלכלה הם השער הראשון, העיקרי והחשוב ביותר בדרך לקריירת סטארט אפ מוצלחת.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5245660
dfoTDslQfa8bDdy9Gxp21unFI-W-Kp5BkEy--Wb2j9M
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-_GN6V-Hw04WqUof373vArJW5g8O8liGKfjiTPs326ZI
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form