חינוך והוראת מתמטיקה | המכללה האקדמית תל חי

חינוך והוראת מתמטיקה

חינוך והוראת מתמטיקה
  • חינוך והוראת מתמטיקה

למידע נוסף מלא פרטיך

השדות המסומנים ב * הינם שדות חובה

חינוך והוראת מתמטיקה

תוכנית הלימודים להוראת המתמטיקה, בקמפוס תל-חי לחדשנות בחינוך ובהוראה, תכשיר אתכם להיות מורים מובילים למתמטיקה בבתי-הספר היסודיים והעל-יסודיים בכיתות ז'-י'. 

במהלך הלימודים תכירו את יסודות המתמטיקה המודרנית והיבטים פסיכולוגיים, חברתיים וקוגניטיביים של למידה במתמטיקה; תגייסו את המודל המתמטי לתיאור וניתוח בעיות מדעיות ולניתוח כמותי כמרכיב יסודי של החשיבה הביקורתית; תתעמקו בבעיות פילוסופיות עם חווית המתמטיקה כמשחק ושעשוע מהנה; ותשתמשו במחשב לביצוע חישובים, לניתוח נתונים תיאורי והיסקי, לבניית הדמיות לצורך חיזוי, להמחשת רעיונות מתמטיים וככלי לפיתוח עבודת צוות ועוד.

 

*התוכנית לא תתפתח בשנה הקרובה תשפ"ג

למה ללמוד חינוך והוראת מתמטיקה בתל-חי?

מטרות:

  • הכרות מעמיקה בין הסטודנט המתעתד להיות מורה למתמטיקה לבין עולם המתמטיקה.
  • איזון בין החלק המתמטי לבין יישום בבתי ספר.
  • בניית הידע וההבנה של הסטודנטים על אודות למידת מתמטיקה של התלמידים. 
  • ננסה לבנות אצל הסטודנטים מערכת אמונות בדבר תרבות הכיתה הרצויה והדרכים לפתח את אותה תרבות בכיתות ההוראה. כהשלמה להבנה התיאורטית, הסטודנטים ירכשו כלים מתודולוגיים ודידקטיים להוראת המתמטיקה באופן כללי וגם כלים שמותאמים למקצועות ייחודיים. גולת הכותרת של הקורסים בחינוך המתמטי היא ההתנסות המעשית. שם שאיפתנו היא שהסטודנטים ייצפו במורים מנוסים ויתנסו בעצמם בכיתות בכל האמור לעיל. במהלך ההתנסות יוכלו הסטודנטים להביא לידי מעשה את התיאוריות וליישם את תוצאות המחקרים, בכיתות ממש.

 יעדים:

  • מתן כלים להוראת המתמטיקה בבניית תכניות לימוד בבתי הספר.
  • פיתוח מיומנויות ליישום הידע שנרכש במהלך הלימודים והטמעתו בבתי הספר ובקרב הקהילה.
  • שילוב טכנולוגיות חדישות כחלק מדרכי הוראת המתמטיקה.

איך זה עובד ?

הלימודים נמשכים ארבע שנים, להשלמת התואר נדרשות 210 נקודות זכות.
 
שנה א'- קורסי חובה, בעיקר מבואות כגון: מבוא לחינוך מיוחד, מבוא לפסיכולוגיה, חשבון אינפינטיסימלי, מתמטיקה בדידה ועוד.
שנה ב'- קורסי העמקה בחינוך המתמטי ובלימודי חינוך כגון: מבוא לסטטיסטיקה, מעמיקים בקורסי חינוך מתמטי כמו היבטים פדגוגיים, סדנת הוראה בסביבות למידה מתוקשבות וכן לומדים הוראת עמיתים- קורס קדם להתנסות בשנה ג'.
שנה ג'- מתנסים יומיים בשבוע בבתי ספר על יסודיים ולומדים קורסי מתמטיקה כגון מודלים בהסתברות, מבנים אלגבריים סטטיסטיקה מורחבת ועוד.
שנה ד'- מסיימים את לימודי המתמטיקה, לומדים סמינריונים, והעומדים בתנאים יכולים להתחיל בסטאז'. הסטאז' בהוראה מתקיים בפיקוח משרד החינוך ובליווי סדנת סטאז'. סטאז' מיועד להענקת רישיון הוראה ממשרד החינוך והוא לא מהווה חובה עבור זכאות בלימודי תואר ראשון.

לצפיה בתנאי קבלה

מידע נוסף

התכנית מורכבת משלושת תחומי הדעת:

התחום המתמטי:

מטרת הלימודים בחלק המתמטי של התכנית היא לערוך היכרות מעמיקה בין הסטודנט המתעתד להיות מורה למתמטיקה, לבין עולם המתמטיקה. המטרה היא להעשיר את הידע של הסטודנט, תוך פיתוח וביסוס מיומנויות חשיבה ולמידה. שאיפתנו היא לתת לסטודנט במהלך הלימודים כלים שישמשו אותו כל חייו. 

בתחום המתמטי התכנית מציעה מגוון קורסים מסוגים שונים. בקורסים אלה, קיים איזון בין החלק המתמטי הטהור של הקורס לבין ההיכרות עם היישומים. מטרתו של הגיוון היא לתת לסטודנט חוויה מתמטית עשירה ומאוזנת. חלק מהקורסים יעסקו במתמטיקה טהורה בהם ניתן להכיר מצד אחד את מבנה המתמטיקה המודרנית, לעסוק בשאלות פילוסופיות עמוקות ומהצד השני לחוות את המתמטיקה כמשחק ושעשוע מהנה. קבוצה אחרת של קורסים היא של הקורסים היישומיים שבהם למושגים ולתוצאות הנלמדות יש חשיבות במדעים ובמקצועות ההנדסה. תלמידינו ילמדו להכיר את המודל המתמטי ככלי לתיאור וניתוח בעיות מדעיות ואת חשיבותו של הניתוח הכמותי כמרכיב יסודי של החשיבה הביקורתית. במהלך לימודיו ייחשף הסטודנט לשימושים הרבים שיש למחשב, ככלי לביצוע חישובים, ניתוח נתונים, בניית הדמיות לצורך חיזוי, המחשת רעיונות מתמטיים וככלי שמאפשר עבודת צוות. 

תחום חינוך ופדגוגיה:

הלימודים בתחום זה יתקיימו עם כלל תלמידי הקמפוס. לחלק זה של התוכנית שני חלקים: עיוני ומעשי. החלק הראשון עוסק ביסודות העיוניים של החינוך ומדעי היסוד שלו. בחלק השני, המטרה היא להביא ליישום ידע מתוך היסודות העיוניים של החינוך ומדעי היסוד שלו על סוגיות מציאותיות. 

תחום החינוך המתמטי:

תחום החינוך המתמטי משלב את שני התחומים הקודמים. נרצה לבנות את הידע וההבנה של הסטודנטים על אודות למידת מתמטיקה של התלמידים בשלושה היבטים:  
תפיסות התלמידים - בהיבט זה ילמדו הסטודנטים נושאים הקשורים לתפיסות התלמידים ולדרכי החשיבה שלהם. 
תבניות ידע שונות  ומגוונות, כגון: הבנה מול ידיעה, הבנה "רציונלית"- מול הבנה "אינסטרומנטלית", המרכיבים  האלגוריתמיים, הפורמליים והאינטואיטיביים של הפעילות המתמטית.

תרבות כיתה:

כאן נעסוק במאפיינים שונים של תרבות כיתה, כגון: שיח מתמטי ונורמות סוציו-מתמטיות. ננסה לבנות אצל הסטודנטים מערכת אמונות בדבר תרבות הכיתה הרצויה והדרכים לפתח את אותה תרבות בכיתות ההוראה. כהשלמה להבנה התיאורטית, הסטודנטים ירכשו כלים מתודולוגיים ודידקטיים להוראת המתמטיקה באופן כללי וגם כלים שמותאמים למקצועות ייחודיים. גולת הכותרת של הקורסים בחינוך המתמטי היא ההתנסות המעשית. שם שאיפתנו היא שהסטודנטים ייצפו במורים מנוסים ויתנסו בעצמם בכיתות בכל האמור לעיל. במהלך ההתנסות יוכלו הסטודנטים להביא לידי מעשה את התיאוריות וליישם את תוצאות המחקרים, בכיתות ממש.

בוגרים ובוגרות:

מרבית בוגרי החוג מועסקים כמורים בבתי-ספר יסודיים ועל-יסודיים ברחבי הארץ. 
חלק מהבוגרים אף ממשיכים ללימודים מתקדמים (תואר שני ואף שלישי) בחינוך מתמטי ובתחומים אחרים באוניברסיטאות.