חינוך | לימודי חינוך | תואר ראשון בחינוך - המכללה האקדמית תל חי

תואר ראשון בחינוך

B.A בחינוך
  • תואר ראשון בחינוך

למידע נוסף מלא פרטיך

השדות המסומנים ב * הינם שדות חובה

תואר ראשון בחינוך

כל העוסק בחינוך כאילו נוטל על עצמו שליחות מרצון.

החוג לחינוך במכללה האקדמית תל-חי מציב לעצמו שתי מטרות משולבות:

  • להעניק לבוגריו כישורים אקדמיים איכותיים, כדי שיהיו אנשי חינוך בעלי ידע רחב ויכולת ניתוח ביקורתית.
  • להקנות לבוגריו מטען ערכי-חברתי, שיאפשר להם לתרום מכישוריהם לקידום חברתי ותרבותי, ולהיות אזרחים אקטיביים.

רוח זו הביאה תמיד אל בין כנפי החוג סטודנטים רבים מהגליל ומחוצה לו. בני קהילות ותרבויות מגוונות שלכולם מכנה משותף של סקרנות אינטלקטואלית, מחויבות חברתית ובסיס ערכי.

החוג מציע מספר מסלולים ומוקדי התמחות ספציפיים:

מסלולים:

  1. מסלול אוכלוסיות ייחודיות וחינוך מיוחד - תכנית חדשנית המשלבת חשיפה לגישות עכשוויות בתחום אוכלוסיות ייחודיות. הכרות עם מגוון האוכלוסיות - ילדים ובוגרים עם הלקויות השונות. מקנה ידע על הבסיס הפיזיולוגי, הפסיכולוגי, החינוכי, והחברתי של אוכלוסיות המשתייכות הן למסגרות החינוך המיוחד והן למסגרות הרגילות. הסטודנטים לומדים את המודלים התיאורטיים והיישומיים של אבחון ודרכי התערבות במערכות החינוך, המגורים, התעסוקה ומסגרות לשעות פנאי.
  2. המסלול לסיוע ולשיקום באמצעות האמנויות - משלב בין המסלול לאוכלוסיות מיוחדות ולימודי אמנות מעשית (ציור, פיסול ורישום) או לימודי דרמה. המסלול מכין את בוגריו לתואר שני בטיפול באמנויות או תואר שני בדרמה תרפיה.
  3. שילוב אקדמי עם המכון לאמנויות - המסלול משלב לימודי אקדמיה בחוג לחינוך במוקדים אומנויות, אוכלוסיות ייחודיות וחינוך מיוחד עם לימודים באחת ממחלקות המכון לאמנויות - צורפות, אמנות פלסטית או קרמיקה. בוגרי המסלול יהיו זכאים לתואר בחינוך ולתעודת בוגר המכון לאמנויות - מדריך לאמנות בקהילה.

מוקדים: 

  1. שילוב אמנויות בחינוך - התפיסה של המוקד היא כי האמנות לסוגיה הינה כלי משמעותי לחינוך הפרט והקבוצה הן במסגרות פורמליות ובלתי פורמליות. תחומי אמנות נלמדים: אמנות פלסטית, כתיבה, מוסיקה, דרמה ותנועה.
  2. חינוך חברתי ומנהיגות - במוקד הזה נבחן את המציאות החברתית לעומק, נאתר כשלים ונלמד כיצד לפתור אותם באמצעות עשייה חינוכית בבית ספר, בתנועת הנוער, במתנ"ס, בעמותה לשינוי חברתי. אפשר לעשות אחרת ולשנות.
  3. עיצוב מרחבים חינוכיים - התכנית הינה חדשנית מסוגה בארץ. מפתחת בקרב הלומדים תפיסה עיצובית חדשנית בנוגע למרחבים חינוכיים מגוונים. במוקד הסטודנט ייחשף לתפיסות חינוכיות רלוונטיות המבטאות גמישות יצירתיות והתאמה לשונות בין הלומדים. על פי תפיסה זו המרחבים החינוכיים משתנים, רעיונית, מבנית וטכנולוגית. תכנית זו באה למלא ואקום הקיים היום במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית ופותחת אופק מקצועי חדש.

למה ללמוד תואר ראשון בחינוך בתל-חי?

  • חוג בעל ותק אקדמי של 20 שנה, עם למעלה מ- 1,100 בוגרים שסיימו בהצלחה.
  • כל תחום התמחות כולל מערך של לימודי שדה ופגישות עם מצבי שטח.
  • בחוג קיים מסלול מדרשה- בשיתוף מדרשת קריית שמונה. מיועד לבנות המגזר הדתי .
  • החוג מאפשר לצבור ניסיון רלוונטי בעבודה בזמן הלימודים, ולקבל מלגת לימודים של עד 30,000 ₪ (במסגרת התוכנית "הטובים לתעסוקה").
  • עבודה בקבוצות קטנות, למידת עמיתים ולמידה בחברותא תוך כדי עבודה בשטח במסגרות של חינוך פורמלי או בלתי פורמלי.
  • חלק מהשעורים שנלמדים בחוג מועברים באמצעות פדגוגיות אלטרנטיביות שמאפשרות לסטודנטים לקחת אחריות על תהליך הלמידה.
  • ניתן ללמוד חינוך במסלול חד חוגי או דו חוגי.
  • ניתן להשתלב בתוכנית היוקרתית צוערים לשלטון המקומי.

איך זה עובד ?

הלימודים האקדמיים נמשכים שלוש שנים. להשלמת התואר במסלול הדו חוגי נדרשות 60 נקודות זכות בחוג לחינוך, ו-60 נקודות זכות בחוג נוסף. במסלול החד-חוגי נדרשות לקבלת התואר 120 נקודות זכות לפחות בחוג לחינוך.

שנה א - קורסי חובה במקצועות הבסיס, ובהם מבוא לפסיכולוגיה בחינוך, מבוא לסוציולוגיה של החינוך, מבוא לפילוסופיה של החינוך. 
שנה ב ו-ג - קורסים מתקדמים וסדנאות בהתאם למסלול ו/או למוקד הנבחרים.

לצפיה בתנאי הקבלה

מידע נוסף

החוג לחינוך במכללה האקדמית תל-חי

"תיקונו של עולם תלוי בתיקונו של החינוך" (יאנוש קורצ'אק)

החוג לחינוך במכללה האקדמית תל-חי מציב לעצמו שתי מטרות משולבות בתואר הראשון בחינוך:

  • להעניק לבוגריו כישורים אקדמיים איכותיים, כדי שיהיו אנשי חינוך בעלי ידע רחב ויכולת ניתוח ביקורתית.
  • להקנות לבוגריו מטען ערכי-חברתי, שיאפשר להם לתרום מכישוריהם לקידום חברתי ותרבותי, ולהיות אזרחים אקטיביים.

רוח זו הביאה תמיד אל בין כנפי החוג סטודנטים רבים ללימודי תואר ראשון בחינוך מהגליל ומחוצה לו. בני קהילות ותרבויות מגוונות שלכולם מכנה משותף של סקרנות אינטלקטואלית, מחויבות חברתית ובסיס ערכי.

הלימודים לתואר ראשון בחינוך נמשכים שלוש שנים. להשלמת התואר במסלול הדו חוגי נדרשות 60 נקודות זכות בחוג לחינוך, ו-60 נקודות זכות בחוג נוסף. במסלול החד-חוגי נדרשות לקבלת תואר ראשון בחינוך 120 נקודות זכות בחוג לחינוך. דרישות הסף לקבלה ללימודי חינוך הם: ציון ממוצע תעודת בגרות של 95 לפחות וציון פסיכומטרי 570 לפחות.

מה היתרונות של לימודי תואר ראשון בחינוך במכללה האקדמית תל-חי?

  • חוג ותיק מאוד עם אלפי בוגרים שסיימו בהצלחה ועוסקים בתחומים מגוונים במערכות חינוך פורמאליות ובלתי פורמאליות
  • כל תחום התמחות כולל מערך של לימודי שדה ופגישות עם מצבי שטח חינוכיים מגוונים
  • בחוג קיים מסלול מדרשה, בשיתוף מדרשת קריית שמונה, המיועד לבנות המגזר הדתי
  • ניתן ללמוד חינוך במסלול חד חוגי או דו חוגי
  • אפשרות לשילוב תעודת הוראה החל מהשנה השנייה בתכנית משותפת עם מכללת אוהלו
  • ניתן להשתלב בתוכנית היוקרתית צוערים לשלטון המקומי

מהם תחומי ההתמחות בלימודי חינוך?

בלימודי חינוך בחוג שני מסלולים ושלושה מוקדים:

לימודי תואר ראשון בחינוך במסלול אוכלוסיות ייחודיות וחינוך מיוחד: 

בעידן הרפורמה בשילוב אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה, התכנית חושפת את הסטודנטים לגישות עכשוויות בתחום אוכלוסיות ייחודיות הכוללות ילדים ובוגרים עם לקויות. במהלך הלימודים הסטודנטים רוכשים ידע על הבסיס הפיזיולוגי, הפסיכולוגי, החינוכי, והחברתי של אוכלוסיות המשתייכות הן למסגרות החינוך המיוחד והן למסגרות הרגילות. הסטודנטים לומדים את המודלים התיאורטיים והיישומיים של אבחון ודרכי התערבות במערכות החינוך, תחומי המגורים, התעסוקה ומסגרות לשעות פנאי. בוגרי לימודי חינוך במסלול זה יוכלו להשתלב, לאחר סיום לימודיהם, בעולם התעסוקה במסגרות מגוונות הכוללות עבודה עם ילדים במסגרות פורמליות ובלתי פורמליות, עבודה עם מבוגרים בתחומי המגורים (דיור קהילתי, דיור מעוני), התעסוקה (מפעלים מוגנים, השוק החופשי), שעות פנאי במועדוניות, עמותות ועוד.

לימודי תואר ראשון בחינוך במסלול סיוע ושיקום באמצעות אמנויות:

לסטודנטים השוקלים להמשיך לתואר שני בטיפול באמנות או לתואר שני בטיפול בדרמה, מומלץ לבחור במסלול סיוע ושיקום. מסלול זה כולל בתוכו את כל הקורסים בפסיכולוגיה ואמנות הנדרשים לקבלה לתואר שני בטיפול באמצעות אמנויות. לימודי חינוך במסלול כוללים ארבעה יסודות: לימודי אמנות או דרמה; היכרות עם אוכלוסיית החינוך המיוחד; התערבויות חינוכיות, פסיכולוגיות וחברתיות מבוססות אמנות; ועקרונות וגישות תיאורטיות בפסיכולוגיה.

לימודי חינוך במוקד עיצוב מרחבים חינוכיים:

במרכז המוקד לעיצוב מרחבים חינוכיים עומדת התפיסה שעולם החינוך הולך ומשתנה במהירות, ובבסיסו מעבר משיטת חינוך שנולדה בימי המהפכה התעשייתית למערכת חינוך חדשה המכוונת למתן מענה לאתגרי המאה ה-21. במסגרת לימודי התואר ראשון בחינוך, במוקד לעיצוב מרחבים חינוכיים נלמדים בין השאר הנושאים החדשניים הבאים: מדע הלמידה, נוירו-פדגוגיה והממשק בין חינוך ופסיכולוגיה; מהי פדגוגיה מוטת עתיד וכיצד משתמשים בטכנו-פדגוגיה ובבינה מלאכותית לטובת למידה משמעותית ההולמת את הצרכים התעסוקתיים במאה ה-21; עיצוב אדריכלי ועיצוב פנים וכיצד הם עשויים להשפיע על ההוראה והלמידה בהיבטים הפיזיים, הפסיכולוגיים והקוגניטיביים. המוקד מתאים במיוחד לסטודנטים המתאפיינים ביצירתיות ותשוקה ללמוד ולהעמיק בתחומים הנמצאים בחזית המדע והטכנולוגיה וכיצד ניתן לרתום אותם לשימוש נכון למען החינוך בכלל, וההוראה והלמידה בפרט. בוגרי לימודי חינוך באקדמית תל-חי יוכלו להשתלב לאחר סיום הלימודים במסגרות חינוכיות מגוונות, כאשר הלימודים באקדמית תל-חי יספקו להם את הבסיס התיאורטי והמעשי להיותם אנשי חינוך מובילי שינוי וחדשנות בתחום עיצובי מרחבים חינוכיים ופדגוגיה מוטת עתיד.

לימודי תואר ראשון בחינוך במוקד שילוב אמנויות:

"העיסוק באמנות מזכיר לנו שמחנך נעשה למשמעותי עבור תלמידיו, רק אם הוא פונה אל חירותם ומאתגר את חשיבתם ודמיונם ... כאשר הוא מצליח, כאשר תלמידיו נכונים לקפוץ אל נהר האמנויות ולשחות בין זרמיו צפוי להם בכיתה מסע רוחני מרגש ומרתק" (מקסין גרין, מתוך: כל שצריך להיות אדם, אנתולוגיה בעריכת נמרוד אלוני, עמ' 486).

לימודי תואר ראשון בחינוך במוקד שילוב אמנויות מעניק לסטודנטיות/ים ידע וכלים מגוונים לשימוש באמנות בהקשרים חינוכיים שונים, מתוך ההכרה בכוחן של האמנויות לפתח את הלומדים במישור הרגשי, הקוגניטיבי והחברתי. במהלך הלימודים נחשפים הסטודנטים לתחומי אמנות שונים, וביניהם תאטרון, קולנוע, אמנות פלסטית, צילום, ריקוד, כתיבה ספרותית ומוסיקה, תוך דיון בהם בהקשרים תיאורטיים מגוונים וביניהם החינוך, לימודי התרבות והפסיכולוגיה. במהלך לימודיהם הם אף מתנסים בעבודה במסגרות חינוכיות פורמליות ובלתי פורמליות כמו בתי ספר, מוסדות שיקומיים, בתי כלא ומוסדות פסיכיאטרים. ההעמקה הרב-ממדית בתחומי האמנות השונים מספקת לסטודנטים כלים ותובנות שיסייעו להם להיות אנשי חינוך יצירתיים ורב-תחומיים, מעמיקים ורחבי אופקים. 

לימודי תואר ראשון בחינוך במוקד לחינוך חברתי ומנהיגות:

אם אתם רואים בחינוך דבר משמעותי, אם אתם רוצים לשנות את המציאות באמצעות חינוך, אם אתם חולמים שאפשר לתקן, לשפר, לעשות, לימודי חינוך במוקד לחינוך חברתי ומנהיגות הוא המוקד שלכם. במוקד זה נבחן את המציאות החברתית לעומק ונבין איך באמצעות עשייה חינוכית אפשר להפוך את העולם לטוב יותר. המוקד מתבסס על ארבעה תחומי ידע עיקריים: תרבות וחינוך, היבטים ארגוניים – מוסדיים של החינוך, ריבוד חברתי וחינוך, שסעים חברתיים וחינוך. המוקד מציג מודלים, דרכי חשיבה וכלים המציעים אלטרנטיבות למערכת החינוך המסורתית. התוכנית מעודדת מנהיגות, חדשנות ואקטיביזם חברתי במסגרת מערכת החינוך. הגישה הכללית היא הוליסטית והפעולה החינוכית נתפסת כפעולה משנת מציאות. הלימודים בתואר ראשון בחינוך מתמקדים בשלושה כיוונים: 1) היבטים סוציולוגים תרבותיים 2) היבטים אקטיביסטים 3) היבטים פדגוגים. 

לימודי שדה במסגרת לימודי התואר הראשון בחינוך

היחידה ללימודי שדה פיתחה תכנית ייחודית שמיועדת ללוות את לימודי תואר ראשון  בחינוך בהתנסות מעשית, המייצרת תהליך למידה שלם ומשמעותי יותר עבור הסטודנטים. המטרה לשלב בין התיאוריות הנלמדות במכללה להכרות ולניסיון מעשי אליהם נחשפים הסטודנטים במסגרות ובארגונים שונים. לסטודנטים מוענקת הזדמנות ללמוד לזהות ולהכיר מקרוב מאפיינים, צרכים, חוזקות, חולשות והזדמנויות, העולים מתוך העשייה והנצפה בשדה החינוכי-טיפולי. באמצעות תכנית ייחודית זו, הסטודנטים הופכים לכוח אדם משפיע ומשמעותי וזוכים להשתמש בכלים שקיבלו בלימודיהם הלכה למעשה. תכנית זו מייצרת מצע שבו הסטודנטים מפתחים את תחושת האוטונומיה שלהם ומבססים, דרך חקירה והתנסות, את דמותם כאנשי מקצוע לעתיד. במוקדו של תהליך זה עומד פיתוח היכולת לחשיבה רפלקטיבית  כמנוף להבנת תהליכים בין-אישיים, תוך אישיים וארגוניים וכן כבסיס ללמידה משמעותית ולהתפתחותם המקצועית של הסטודנטים. לצד ההדרכה במכללה, הסטודנטים מקבלים הדרכה ייחודית נוספת, ממוקדת ארגון ואוכלוסייה, בתוך המסגרת בה הם מתנסים ממגוון רחב של אנשי מקצוע.

בשנת הלימודים הראשונה של תואר ראשון בחינוך הסטודנטים לומדים קורס להכרת מגוון מסגרות חינוכיות (פורמאליות ובלתי פורמאליות) והחל מהשנה השנייה הם פועלים יום בשבוע בשדה החינוכי.