למה ללמוד חינוך והוראת מדעים (יסודי) בתל-חי
מטרות:
- הקניית ערכים המעצבים את תפיסתם של הסטודנטים לגבי חקר מדעי בכל תחומי המחקר הקשורים למדעים (ביולוגיה, כימיה, פיזיקה ועוד).
- הקניית אמצעים חדשניים שיסייעו למורה ולתלמידיו לייעל את פעילותם המחקרית הן ברמה התיאורטית והן ברמה המעשית (בתחומי המדעים בכללי ובביולוגיה בפרט).
- הקניית ידע עדכני אודות המחקר המתפתח בארץ ובעולם (בתחומי המדעים בכללי ובביולוגיה בפרט).
- פיתוחו של המורה למדעים כמורה-חוקר וכמפתח שיטות הוראה מקוריות שיעזרו לעצב את החוקרים של העתיד.
התוכנית למדעים הציבה לה למטרה להכשיר מורים למדעים, מקצועיים ומיומנים בפריפריה הצפונית של מדינת ישראל. התוכנית שמה דגש על התמקצעות בתחום התמחותו של המורה. כל הסטודנטים למדעים זוכים להכשרה מקצועית מפי מרצים / חוקרים.
יעדים:
- מתן כלים למורים לעתיד בהוראת המדעים בבניית תכניות לימוד בבתי הספר.
- פיתוח מיומנויות ליישום הידע התיאורטי והמעשי הנרכש במהלך הלימודים והטמעתו בבתי הספר.
- שילוב טכנולוגיות חדישות כחלק מדרכי הוראת המדעים.
איך זה עובד
סה"כ: 26 ש"ש בלימודי מדעים.
בנוסף מתקיימים לימודי דיסיפלינה נוספת לבחירת הסטודנט ולימודי קורסי חינוך, יסוד והכשרה מעשית.
הלימודים נחלקים למספר תחומים:
לימודי חינוך הוראה ויסוד: הלימודים כוללים קורסי פסיכולוגיה, קורסים בחינוך מיוחד, קורס בחירה בחינוך, אוריינות אקדמית, מבוא לסטטיסטיקה, שיטות מחקר כמותי/איכותני, אנגלית, לשון , מיומנות אקדמית ממוחשבת, ימי עיון חוגיים, תרבות ומורשת, מנהיגות בחינוך/חינוך לדמוקרטיה, זהירות בדרכים, חשיבה מחשובית, עזרה ראשונה ועוד.
לימודי מדעים:
בשנה ראשונה לומדים הסטודנטים קורסי מדעים כגון: מבוא לזואולוגיה, מבוא לבוטניקה, מבוא לאקולוגיה, יסודות הביולוגיה, סיורים סביבתיים, פיזיקה – מכניקה , חשמל , מתמטיקה , כימיה כללית / אנליטית
בשנה שנייה: אנטומולוגיה - חרקים וסביבה, פיזיולוגיה של בעלי חיים ושל הצומח , סביבה וקיימות, ביולוגיה של התא , מבוא לגנטיקה , פיזיקה - אופטיקה וגלים , סטטיסטיקה כמותית , כימיה אורגנית
שנה שלישית: פיזיולוגיה של מערכות גוף האדם, מערכת העצבים של גוף האדם, תקשורת בין תאית, ביוכימיה, מבוא לביולוגיה מולקולרית, מיקרוביולוגיה , קונפליקט אדם סביבה
התנסות מעשית - בשנה שניה והשלישית יתנסה הסטודנט בבית ספר יסודי. ההתנסות מכוונת להכשרת מורים במגוון דרכי הוראה ייחודיות, חלקן ייחודיות לתחום המדעים, באוריינטציה לתוכנית הלימודים. במסגרת ההתנסות ילמד הסטודנט ויתערה בחיי בית הספר החל משלב תכנון הלימודים, ניהול כיתה, ארגון וייזום אירועים, תקשורת עם הורים, ועוד. ההתנסות תלווה בקורס דידקטיקה.
שנה רביעית: שנת סטאז' ובמקביל לומדים הסטודנטים את יתרת הקורסים בדיסציפלינה : מבוא לאבולוציה, מגוון המינים, סמינריון במדעים, חידושים במדע וביוטכנולוגיה, מיקרוביום
- רשימת הקורסים מופיעה בהרחבה במתווה הלימודים.
רוצים לשמוע על אפשרויות קבלה נוספות? המכללה מציעה מגוון מכינות ואפשרויות לקבלה לאקדמיה.
נשמח למסור לך פרטים נוספים בטלפון: 04-8181855 שלוחה 1 או *9827
מידע נוסף
בוגרי תכנית הוראת מדעים של קמפוס תל-חי לחדשנות בחינוך ובהוראה משתלבים כמורים בתחומי מדעים, טבע והסביבה בבתי ספר יסודיים לכיתות א'-ו', וכן כרכזים חברתיים, כמובילים ערכיים וחברתיים במסגרות החינוך וכמורים בתחום ההוראה הנוסף שבחרו בתכנית הדו-חוגית הנוספת.
בוגרנו מבוקשים מאוד במגזר הציבורי, הקהילתי והפרטי, זאת בזכות הכשרה מקצועית וייחודית, הכוללת בתוכה 30% התנסות מעשית - יותר מכל מוסד לימודים אחר להכשרת מורים. קמפוס תל-חי לחדשנות בחינוך ובהוראה מתהדר בלמעלה מ- 90% השמה של בוגריה במגוון רחב של תפקידים במערכות החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי.
לימודי חינוך והוראה מכשירים אתכם לא רק לבתי הספר והאפשרויות רחבות בהרבה. תואר בחינוך והוראה מעניקים לכם כלים להוביל תפקידים רבים גם במסגרת חינוך בלתי פורמאלי ובתוך הקהילה, בין אם בעמותות, בתי ספר דמוקרטיים, אנתרופוסופיים, פנימיות, מתנ"סים וחוגים, תפקידי ניהול מובילים של רכזים חברתיים ועוד. כמו כן זה יכול להיות גם הצעד הראשון שלכם להשתלב במקצועות הטיפול, הרבה מן הבוגרים במקצועות החינוך שמקבלים כלים והכשרה לעבודה עם אנשים, בין אם בקבוצה או בין אם אחד על אחד, ממשיכים למקצועות טיפוליים נוספים.
מקצועות כגון טיפול בעזרת בע"ח, תרפיה באמנויות, תרפיה בתנועה ובמוזיקה ועוד.
התנסות מעשית
אודות ההתנסות
ההתנסות בהוראה במסגרת הלימודים בקמפוס תל-חי לחדשנות בחינוך ובהוראה, נעשית בדגם התנסות קלינית, המאפשרת לסטודנט ליישם תיאוריות שלמד, תוך התנסות בשדה החינוך, קבלת מודל ממורה מנוסה והדרכה ספציפית ממדריך פדגוגי מטעם הקמפוס.
ההתנסות בהוראה מבקשת לחשוף בפני הסטודנט את עבודת המורה, תוך פעילות יזומה והשתלבות בחיי בית הספר ,לטפח בו את תחושת הייעוד והשליחות למקצוע, לשכלל את יכולות ההוראה שלו בסביבה תומכת ומעצימה ולשפר את הביטחון העצמי שלו במקצוע ההוראה.
סגל התכנית בקמפוס תל-חי לחדשנות בחינוך ובהוראה, מלווה את ההתנסות של הסטודנט בשטח בקורס דידקטיקה, המביא מודלים ותיאוריות חינוכיות מוכרות וחדישות, המבוססות על ביבליוגרפיה עדכנית. סגל התכנית מלווה את התנסותם של הסטודנטים במחקרים הבאים לחדש ולשפר את ההכשרה.
ייחודיותו של קמפוס תל-חי לחדשנות בחינוך ובהוראה, כקמפוס פורץ דרך בתחום הפדגוגיה החדשה, שילוב הטכנולוגיה בהוראה ומרחבי למידה דינאמיים, בא לידי ביטוי בעבודת הסטודנט בשדה החינוכי, המביא עימו לבתי הספר המכשירים, דרכי הוראה חדישות ושימוש בטכנולוגיה. הקמפוס מלווה את הסטודנט ביישום דרכי ההוראה החדשות במהלך התנסותו.
במהלך לימודיו מתנסה הסטודנט בעבודה מעשית בגנים ובכיתות בית הספר (בהתאם למסלול הלימודים) ומיישם את הקורסים הנלמדים בחינוך ובדיסציפלינה לפי תכנית ספיראלית מתפתחת.
סטודנטים לתואר ראשון (B.Ed) בחינוך ובהוראת מדעים
בשנה ב' - יתנסה הסטודנט בבית ספר בדגם התנסות מסורתית של התנסות כוללת בהיקף של יום בשבוע בדגםPDS (professional development school) . ההתנסות מלווה בקורס דידקטיקה, במהלכה ירכוש הסטודנט מיומנויות הוראה בסיסיות בחינוך ובהוראה.
בשנה ג' – יתנסה הסטודנט במסגרת תכנית "אקדמיה כיתה". התנסות אינטנסיבית בהיקף של שלושה ימים בשבוע, החל מפתיחת שנת הלימודים של מוסדות החינוך ועד סוף אוגוסט. במסגרת ההתנסות ילמד הסטודנט בצמד יחד עם מורה מכשיר לטבע ומדעים ויתערה בחיי בית הספר החל משלב תכנון הלימודים, ניהול כיתה, ארגון וייזום אירועים, תקשורת עם הורים, ועוד. ההתנסות תלווה בקורס דידקטיקה שיתמקד בהוראת הטבע.
סטודנטים הלומדים תכנית דו-חוגית בשילוב חינוך מיוחד יתנסו במקביל בגישה משלבת בבתי ספר רגילים במסגרת "אקדמיה כיתה".
בשנה ד' - כלל הסטודנטים יצאו לשנת התמחות בהוראה (סטאז) במסגרת יחידת הסטאז'.
סטודנטים לתעודת הוראה/ הסבת אקדמאיים
בשנה הראשונה ללימודיהם יתנסו בפדגוגיה חדשנית והוראת עמיתים בתפיסת הוראה כוללת בתוך המכללה.
בשנה השניה ללימודיהם ישתתפו בהתנסות הדיסציפלינארית ביסודי, במסגרת תכנית "אקדמיה כיתה". ההתנסות תלווה בקורס דידקטיקה שיתמקד בהוראת המדעים.
מדריכים פדגוגיים
הקורסים וליווי ההתנסות הינם באחריות המדריכים הפדגוגיים. במסגרת ההדרכה יצפה המד"פ בסטודנט בביקוריו בבתי הספר ויעריך את הוראתו.
בתכנית "אקדמיה כיתה" מלווים הסטודנטים, בנוסף למדריך הפדגוגי הדיסציפלינרי, במנחה אקדמי של התכנית, אשר נוכח בבתי הספר אחת לשבועיים, תומך בסטודנטים ברמת ההשתלבות בבית הספר והקשר עם המורה המכשיר ויועץ בשילוב פדגוגיה חדשה בהוראה.
דבר ראשת המסלול

ד"ר מיטל שבת סימון
ראש התכנית להוראת מדעים וביולוגיה
ד"ר מיטל שבת סימון
ראש התכנית להוראת מדעים וביולוגיה
החינוך המדעי הינו יסוד חשוב בפיתוח ושגשוג של כל חברה.
אוסקר ויילד הסופר בן המאה ה 19- אמר "ההצלחה היא מדע, כאשר התנאים קיימים התוצאות יגיעו".
בכדי לספק את התנאים להשגת התוצאות המרביות מהלומדים בתכנית להוראת מדעים, אנו מספקים צוות מדעי מקצועי, מתחם חדשני הנקרא "ביופיליה" אשר מוביל חדשנות לימודית בתחום המדעים, מעבדות חדשניות, סיורים מדעיים וחשיבה חוקרת. הלימודים בתכנית כוללים את מדעי הטבע והסביבה, חינוך ביולוגי מלווה בחינוך אקולוגי תוך הצגת בעיות ופתרונות אפשריים לקונפליקטים אקטואליים בישראל. בנוסף קורסי התכנית מלווים בהתנסות בסיסית ובמחקר. אנו מאמינים כי יצירת מודעות סביבתית והקניית ידע רחב בנושא, הן משימות ערכיות וחינוכיות מן המעלה הראשונה וכי הוראת המדעים ופיתוח חשיבה מדעית הינן אבני דרך מרכזיות בתהליך.
סגל המסלול
ד"ר אסתר סרוסי
ד"ר מיטל שבת-סימון
גב' רולא סראיאלדין - רכזת החוג לחינוך והוראה
גב' קוטי זיידבאום - רכזת החוג לחינוך והוראה
לא עומדים בתנאי הקבלה?
המכללה מציעה מגוון מכינות ואפשרויות לקבלה לאקדמיה.
טלפון נוסף: 9827* שלוחה 3