למה ללמוד חינוך והוראת מתמטיקה בתל-חי
מטרות:
- הכרות מעמיקה בין הסטודנט המתעתד להיות מורה למתמטיקה לבין עולם המתמטיקה.
- איזון בין החלק המתמטי לבין יישום בבתי ספר.
- בניית הידע וההבנה של הסטודנטים על אודות למידת מתמטיקה של התלמידים.
- ננסה לבנות אצל הסטודנטים מערכת אמונות בדבר תרבות הכיתה הרצויה והדרכים לפתח את אותה תרבות בכיתות ההוראה. כהשלמה להבנה התיאורטית, הסטודנטים ירכשו כלים מתודולוגיים ודידקטיים להוראת המתמטיקה באופן כללי וגם כלים שמותאמים למקצועות ייחודיים. גולת הכותרת של הקורסים בחינוך המתמטי היא ההתנסות המעשית. שם שאיפתנו היא שהסטודנטים ייצפו במורים מנוסים ויתנסו בעצמם בכיתות בכל האמור לעיל. במהלך ההתנסות יוכלו הסטודנטים להביא לידי מעשה את התיאוריות וליישם את תוצאות המחקרים, בכיתות ממש.
יעדים:
- מתן כלים להוראת המתמטיקה בבניית תכניות לימוד בבתי הספר.
- פיתוח מיומנויות ליישום הידע שנרכש במהלך הלימודים והטמעתו בבתי הספר ובקרב הקהילה.
- שילוב טכנולוגיות חדישות כחלק מדרכי הוראת המתמטיקה.
איך זה עובד
הלימודים נמשכים ארבע שנים, להשלמת התואר נדרשות 210 נקודות זכות.
שנה א'- קורסי חובה, בעיקר מבואות כגון: מבוא לחינוך מיוחד, מבוא לפסיכולוגיה, חשבון אינפינטיסימלי, מתמטיקה בדידה ועוד.
שנה ב'- קורסי העמקה בחינוך המתמטי ובלימודי חינוך כגון: מבוא לסטטיסטיקה, מעמיקים בקורסי חינוך מתמטי כמו היבטים פדגוגיים, סדנת הוראה בסביבות למידה מתוקשבות וכן לומדים הוראת עמיתים- קורס קדם להתנסות בשנה ג'.
שנה ג'- מתנסים יומיים בשבוע בבתי ספר על יסודיים ולומדים קורסי מתמטיקה כגון מודלים בהסתברות, מבנים אלגבריים סטטיסטיקה מורחבת ועוד.
שנה ד'- מסיימים את לימודי המתמטיקה, לומדים סמינריונים, והעומדים בתנאים יכולים להתחיל בסטאז'. הסטאז' בהוראה מתקיים בפיקוח משרד החינוך ובליווי סדנת סטאז'. סטאז' מיועד להענקת רישיון הוראה ממשרד החינוך והוא לא מהווה חובה עבור זכאות בלימודי תואר ראשון.
רוצים לשמוע על אפשרויות קבלה נוספות? המכללה מציעה מגוון מכינות ואפשרויות לקבלה לאקדמיה.
נשמח למסור לך פרטים נוספים בטלפון: 04-8181855 שלוחה 1 או *9827
מידע נוסף
התכנית מורכבת משלושת תחומי הדעת:
התחום המתמטי:
מטרת הלימודים בחלק המתמטי של התכנית היא לערוך היכרות מעמיקה בין הסטודנט המתעתד להיות מורה למתמטיקה, לבין עולם המתמטיקה. המטרה היא להעשיר את הידע של הסטודנט, תוך פיתוח וביסוס מיומנויות חשיבה ולמידה. שאיפתנו היא לתת לסטודנט במהלך הלימודים כלים שישמשו אותו כל חייו.
בתחום המתמטי התכנית מציעה מגוון קורסים מסוגים שונים. בקורסים אלה, קיים איזון בין החלק המתמטי הטהור של הקורס לבין ההיכרות עם היישומים. מטרתו של הגיוון היא לתת לסטודנט חוויה מתמטית עשירה ומאוזנת. חלק מהקורסים יעסקו במתמטיקה טהורה בהם ניתן להכיר מצד אחד את מבנה המתמטיקה המודרנית, לעסוק בשאלות פילוסופיות עמוקות ומהצד השני לחוות את המתמטיקה כמשחק ושעשוע מהנה. קבוצה אחרת של קורסים היא של הקורסים היישומיים שבהם למושגים ולתוצאות הנלמדות יש חשיבות במדעים ובמקצועות ההנדסה. תלמידינו ילמדו להכיר את המודל המתמטי ככלי לתיאור וניתוח בעיות מדעיות ואת חשיבותו של הניתוח הכמותי כמרכיב יסודי של החשיבה הביקורתית. במהלך לימודיו ייחשף הסטודנט לשימושים הרבים שיש למחשב, ככלי לביצוע חישובים, ניתוח נתונים, בניית הדמיות לצורך חיזוי, המחשת רעיונות מתמטיים וככלי שמאפשר עבודת צוות.
תחום חינוך ופדגוגיה:
הלימודים בתחום זה יתקיימו עם כלל תלמידי הקמפוס. לחלק זה של התוכנית שני חלקים: עיוני ומעשי. החלק הראשון עוסק ביסודות העיוניים של החינוך ומדעי היסוד שלו. בחלק השני, המטרה היא להביא ליישום ידע מתוך היסודות העיוניים של החינוך ומדעי היסוד שלו על סוגיות מציאותיות.
תחום החינוך המתמטי:
תחום החינוך המתמטי משלב את שני התחומים הקודמים. נרצה לבנות את הידע וההבנה של הסטודנטים על אודות למידת מתמטיקה של התלמידים בשלושה היבטים:
תפיסות התלמידים - בהיבט זה ילמדו הסטודנטים נושאים הקשורים לתפיסות התלמידים ולדרכי החשיבה שלהם.
תבניות ידע שונות ומגוונות, כגון: הבנה מול ידיעה, הבנה "רציונלית"- מול הבנה "אינסטרומנטלית", המרכיבים האלגוריתמיים, הפורמליים והאינטואיטיביים של הפעילות המתמטית.
תרבות כיתה:
כאן נעסוק במאפיינים שונים של תרבות כיתה, כגון: שיח מתמטי ונורמות סוציו-מתמטיות. ננסה לבנות אצל הסטודנטים מערכת אמונות בדבר תרבות הכיתה הרצויה והדרכים לפתח את אותה תרבות בכיתות ההוראה. כהשלמה להבנה התיאורטית, הסטודנטים ירכשו כלים מתודולוגיים ודידקטיים להוראת המתמטיקה באופן כללי וגם כלים שמותאמים למקצועות ייחודיים. גולת הכותרת של הקורסים בחינוך המתמטי היא ההתנסות המעשית. שם שאיפתנו היא שהסטודנטים ייצפו במורים מנוסים ויתנסו בעצמם בכיתות בכל האמור לעיל. במהלך ההתנסות יוכלו הסטודנטים להביא לידי מעשה את התיאוריות וליישם את תוצאות המחקרים, בכיתות ממש.
בוגרים ובוגרות:
מרבית בוגרי החוג מועסקים כמורים בבתי-ספר יסודיים ועל-יסודיים ברחבי הארץ.
חלק מהבוגרים אף ממשיכים ללימודים מתקדמים (תואר שני ואף שלישי) בחינוך מתמטי ובתחומים אחרים באוניברסיטאות.
התנסות מעשית
אודות ההתנסות
ההתנסות בהוראה במסגרת הלימודים בקמפוס תל-חי לחדשנות בחינוך ובהוראה נעשית בדגם התנסות קלינית, המאפשרת לסטודנט ליישם תיאוריות שלמד, תוך התנסות בשדה החינוך, קבלת מודל ממורה מנוסה והדרכה ספציפית ממדריך פדגוגי מטעם הקמפוס.
סגל קמפוס תל-חי לחדשנות בחינוך ובהוראה, מלווה את ההתנסות של הסטודנט בשטח בקורס דידקטיקה, המביא מודלים ותיאוריות חינוכיות מוכרות וחדישות, המבוססות על ביבליוגרפיה עדכנית. המכללה מלווה את התנסותם של הסטודנטים במחקרים הבאים לחדש ולשפר את ההכשרה.
ייחודיותו של קמפוס תל-חי לחדשנות בחינוך ובהוראה, כקמפוס פורץ דרך בתחום הפדגוגיה החדשה, שילוב הטכנולוגיה בהוראה ומרחבי למידה דינאמיים, בא לידי ביטוי בעבודת הסטודנט בשדה החינוכי, המביא עימו לבתי הספר המכשירים, דרכי הוראה חדישות ושימוש בטכנולוגיה. המכללה מלווה את הסטודנט ביישום דרכי ההוראה החדשות במהלך התנסותו.
ההתנסות המעשית במתמטיקה מתמקדת בפיתוח וביסוס דרכי חשיבה דידקטית בהלימה למדדים, לנסיבות, למטרות ולתנאים המאפשרים קיומו של שיח בהשקה לתחומים התמטיים השונים הנלמדים בבית הספר והמהווים חלק בלתי נפרד מהפעילות השיחית האנושית.
שלבי ההכשרה
סטודנטים סדירים לתואר ראשון (B.Ed) בחינוך והוראת לימודי ארץ ישראל:
בשנה השנייה ללימודיהם, מתנסים הסטודנטים בקורס "הוראת עמיתים" בתחום הוראת המתמטיקה בקמפוס. במקביל, לומדים קורס דידקטיקה ורוכשים כלים לעבודת המורה.
בשנה השלישית, מתנסים הסטודנטים במסגרת תכנית "אקדמיה כיתה", בהוראה בתוך בתי הספר בתחום לימודי המתמטיקה, בצמוד למורה מכשיר. במקביל נלמדות בקמפוס תיאוריות חינוכיות ספציפיות למקצוע.
בשנה רביעית מתקיים הסטאז' בהוראה בבתי ספר על יסודיים בפיקוח משרד החינוך ובליווי סדנת סטאז'.
סטודנטים לתעודת הוראה:
בשנה הראשונה ללימודיהם, מתנסים הסטודנטים בקורס "התנסות חדשנית" המכיל פדגוגיה והוראת עמיתים.
בשנה השניה מתנסים הסטודנטים במסגרת תכנית "אקדמיה כיתה", בהוראה בתוך בתי הספר בתחום לימודי המתמטיקה, בצמוד למורה מכשיר . במקביל, לומדים בקמפוס תיאוריות חינוכיות ספציפיות למקצוע.
בשנה השלישית מתקיים הסטאז' בהוראה בבתי ספר על –יסודיים בפיקוח משרד החינוך ובליווי סדנת סטאז'.
סטודנטים לתואר שני מוסמך הוראה - M.Teach:
סטודנטים לתואר שני מוסמך הוראה (M.Teach) מתנסים בשנה הראשונה ללימודיהם במסגרת תכנית "אקדמיה כיתה", בהוראה בתוך בתי הספר בתחום לימודי המתמטיקה, בצמוד למורה מכשיר. במקביל, לומדים בקמפוס תיאוריות חינוכיות ספציפיות למקצוע.
בשנה השניה ללימודיהם יכולים הסטודנטים להתחיל סטאז' בהוראה בפיקוח משרד החינוך ובליווי סדנת סטאז'.
הדרכה פדגוגית:
הקורסים וליווי ההתנסות הינם באחריות המדריכים הפדגוגיים של סגל התכנית. במסגרת ההדרכה יצפה המד"פ בסטודנט בביקוריו בבתי הספר ויעריך את הוראתו.
בתוכנית "אקדמיה כיתה" מלווים הסטודנטים, בנוסף למדריך הפדגוגי הדיסציפלינרי, במנחה אקדמי של התוכנית, אשר נוכח בבתי הספר אחת לשבועיים, תומך בסטודנטים ברמת ההשתלבות בבית הספר והקשר עם המורה המכשיר ויועץ בשילוב פדגוגיה חדשה בהוראה.
דבר ראש המסלול

ד"ר וישקאוצן סולומון (סולי)
ראש המסלול
ד"ר וישקאוצן סולומון (סולי)
ראש המסלול
תכנית ההוראה במתמטיקה מקנה לסטודנטים ידע מתמטי נרחב והיכרות עם הנושאים היסודיים בתחום. המטרה היא לפתוח לסטודנט צוהר לעולם המתמטיקה ולהכיר לו את יופיו ואת חשיבותו כבסיס לכל המדעים ולכל הפיתוחים הטכנולוגיים של האנושות.
בנוסף, התואר מקנה לסטודנטים כלים מתקדמים להוראת המתמטיקה, ממשחקים דידקטיים ועד לכלים הטכנולוגיים החדשניים ביותר, ומקנה את המיומנויות הנדרשות להוראת המתמטיקה בבתי הספר העל-יסודיים.
אנו, צוות ההוראה בקמפוס תל-חי לחדשנות בחינוך ובהוראה, מאמינים כי השכלה מתמטית רחבה תאפשר למורים הבנה עמוקה יותר, ותעזור להם להנחיל את אהבת המקצוע בבתי הספר בהם ילמדו.
לימודי התוכנית גם יקנו לסטודנטים גישה לפתרון בעיות מורכבות ויכולת חשיבה מופשטת, שילוו אותם בהמשך דרכם, ויאפשרו המשך לימודים אקדמיים לתארים מתקדמים.
סגל המסלול
ד"ר יואב דביר
ד"ר סולומון וישקאוצן
גב' רז דבס - רכזת החוג לחינוך והוראה
גב' קוטי זיידבאום - רכזת החוג לחינוך והוראה
לא עומדים בתנאי הקבלה?
המכללה מציעה מגוון מכינות ואפשרויות לקבלה לאקדמיה
טלפון נוסף: 9827* שלוחה 3