חינוך למודעות סביבתית והגנת הסביבה

חינוך למודעות סביבתית והגנת הסביבה

החינוך הסביבתי מחבר אותנו לעולם שנמצא סביבנו, והוא מלמד אותנו הן על סביבות טבעיות והן על סביבות בנויות. בעזרת חינוך סביבתי אנו יכולים להעלות את המודעות לנושאים שמשפיעים על הסביבה בה כולנו תלויים, כמו גם לפעולות שבהן נוכל לנקוט כדי לשפר ולשמר אותה. החינוך הסביבתי מציע המון יתרונות לבני נוער, מחנכים, בתי ספר וקהילות, וכאשר הוא מועבר מגיל צעיר, בכוחו להשפיע.

לכן בשנים האחרונות שומעים יותר ויותר על אנשי מקצוע שמחליטים לבחור במסלול של הסבת אקדמאים להוראה, רואים בכך שליחות ממש, ופועלים מתוך הרצון להגדיל את המודעות לנושאים סביבתיים. אקדמאים שעושים הסבה פועלים מתוך תשוקה לעורר השראה בילדים ובני נוער, להוביל שינוי ולגרום להם לאמץ אל ליבם נושאים כמו קיימות או חיים ירוקים.

חינוך למודעות סביבתית והגנה הסביבה – מה זה בדיוק?

חינוך למודעות סביבתית מלמד אותנו כיצד סביבות טבעיות מתפקדות, ובמיוחד, כיצד בני האדם שחיים בסביבות הטבעיות יכולים להתנהל ולשמר את המערכות האקולוגיות, כדי לקיים חיים ברי קיימא. חינוך למודעות סביבתית והגנת הסביבה זהו "מדע" רב תחומי אשר משלב דיסציפלינות רבות ביניהן ביולוגיה, פיזיקה, כימיה, מדעי כדור הארץ, אקולוגיה, מדע האטמוספירה, מתמטיקה וגיאוגרפיה.

לימודים אלו שמים את הדגש על מתן כבוד לטבע באמצעות שיפור המודעות הסביבתית ועל הקשר החשוב בין הגנה על הסביבה לבין מיגור העוני, מזעור אי השוויון וקידום התפתחויות גלובליות של איכות חיים חברתית.

לרוב שיעורי חינוך סביבתי מתקיימים בבתי ספר יסודיים ובתיכונים, אך לעיתים מושקעים מאמצים רבים גם בחינוך הציבור וקהלים אחרים. יש המון דרכים לפתח מודעות סביבתית מלבד שיעורים בבתי ספר וישנם המון ארגונים שפועלים בתחום ושואפים לקדם אותו באמצעות קמפיינים תקשורתיים כאלו ואחרים.

10 היתרונות המובילים של חינוך סביבתי

אם חינוך למודעות חברתית זו התשוקה שלכם ותהיתם אם כדאי לכם לעשות הסבת אקדמאים להוראה, הנה כמה מהיתרונות הבולטים של תחום זה:

  • שפע של דמיון והתלהבות – חינוך למודעות סביבתית הוא תחום אינטראקטיבי ומעשי שמעורר את הדמיון ופותח את היצירתיות. כאשר חינוך למודעות סביבתית משולב בתכנית הלימודים, התלמידים מתלהבים, מעורים יותר בחומר הנלמד, נעשים מעורבים ומשפרים את הביצועים שלהם גם בתחומי הליבה.
  • למידה חווייתית – חינוך למודעות סביבתית והגנה על הסביבה, מציע הזדמנות ללמידה חווייתית יותר, גם מחוץ לכותלי הכיתה. התלמידים יוצרים קשרים ומיישמים את החומרים שלמדו גם בעולם האמיתי. בנוסף הם לומדים לזהות את הקשר בין סוגיות חברתיות, כלכליות, אקולוגיות, תרבותיות ופוליטיות.
  • שיפור בכישורי חשיבה מבחינה ביקורתית ויצירתית – תחום זה מעודד את התלמידים לחקור ולהבין איך ולמה דברים קורים. הוא מעודד אותם לקבל החלטות משלהם לגבי סוגיות סביבתיות מורכבות באמצעות פיתוח ושיפור כישורי החשיבה הביקורתית, כמו גם היצירתית שלהם.
  • סובלנות וסבלנות – חינוך למודעות סביבתית מעודד את התלמידים לחקור נושאים מנקודות מבט שונות ולראות את שני צדדי המטבע כדי להבין את התמונה המלאה. בנוסף הוא מקדם סובלנות לנקודות מבט ותרבויות שונות.
  • שילוב תכנים מגוונים בתכנית הלימודים – תחום זה נרחב כך שתוכלו לשלב מדעים, מתמטיקה, שפה, אומנות והיסטוריה במערך השיעורים ועדיין לעמוד בסטנדרטים האקדמאיים הנדרשים. קיום השיעורים בחוץ או הכנסת הטבע לכיתה מספקים רקע מעולה והקשר מצוין ללמידה בינתחומית.
  • פיתוח כבוד לטבע ולסביבה – רובנו חיים הרחק מהטבע הפראי, ספונים בבית וחווים את העולם דרך מסכים. חינוך למודעות סביבתית והגנת הסביבה חושף את התלמידים לטבע ומטפח אצלם רגישות, הערכה וכבוד לכל מה שקורה סביבם.
  • עידוד אורח חיים בריא – תחום זה מעודד את הילדים לצאת החוצה ולהיות יותר פעילים ולכן עוזר גם לטפל בבעיות בריאותיות נפוצות אצל ילדים כמו למשל הפרעות קשב וריכוז, דיכאון או השמנת יתר. כמו כן הבילוי בחוץ מפחית את המתחים במידה משמעותית.
  • חיזוק המעורבות בחיי הקהילה – תחום החינוך הסביבתי עוזר לתלמידים למצוא את מקומם ולהיות הרבה יותר מעורבים חברתית וקהילתית. כאשר הם רוצים לשפר את הסביבה שלהם הם פונים לחברי הקהילה, תורמים, מתנדבים ועובדים עם מתקנים מקומיים. פעולות אלו תורמות לקהילה ומגדילות את המודעות בתוכה לנושאים סביבתיים שמשפיעים על מקום המגורים.
  • שיפור הסביבה וטיפול בבעיות סביבתיות – במהלך הלימודים התלמידים מבינים כיצד ההחלטות והפעולות שלהם משפיעות על הסביבה. בנוסף הם רוכשים את כל הידע הדרוש כדי לטפל בבעיות סביבתיות מורכבות ומכירים דרכים יעילות להגנה על הסביבה.
  • העצמת מורים ותלמידים – לא סתם הרבה אנשים בוחרים במסלול של הסבת אקדמאים להוראה, עם חינוך למודעות סביבתית בני הנוער מרגישים יותר מועצמים, הם חשים ביטחון להשמיע את קולם ולהוביל לשינוי בבית הספר. גם המורים חשים מועצמים ומשפרים את כישורי ההוראה שלהם על ידי החינוך לקיימות. יציאה מהבועה האישית והסתכלות יותר נרחבת על החיים, משפרת את איכות החיים במידה משמעותית ותורמת לתחושת המשמעות.

המרכיבים של חינוך למודעות סביבתית והגנת הסביבה

הסביבה שלנו מתמודדת עם לא מעט אתגרים, המודעות אל הסביבה ואל אתגריה מפתחת בנו רגישות גבוהה יותר. באמצעות ידע והבנה טובים יותר אנו יכולים להבין את מקומנו בסביבה ולהגדיל את המוטיבציה ומידת המעורבות שלנו במהלך תקופת חיינו, בנושאים של איכות הסביבה. כמו כן  נוכל לרכוש מיומנויות שיעזרו לנו לזהות אתגרים סביבתיים ולפעול כדי לפתור אותם, להשתתף בפעילויות ולקדם פרויקטים בתחום ולהיות הרבה יותר מעורבים בפיתוח ושמירה על המקום והסביבה שבה אנו חיים.

החינוך למודעות סביבתית אינו מכתיב נקודת מבט מסוימת, במקום זאת הוא מלמד אותנו כיצד לפתח מודעות, ולבחון סוגיות מנקודות מבט שונות ועל ידי חשיבה ביקורתית. בנוסף הוא משפר את כישורי פתרון הבעיות ואת תהליכי קבלת ההחלטות של כל המעורבים.

רוצים משאבים נוספים? באמצעות הסבת אקדמאים להוראה תוכלו לשלב את תחומי הידע שלכם בחינוך למודעות סביבתית והגנה הסביבה, לקדם את הדור הבא, ולהוביל שינוי אמיתי!

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5230930
6z01MytSZDtXd5Dwq_hyqEXnlBmXr7EhMn1ibdzWuPE
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-s6v_sQP50E3RgqHG9Vbgopyu1U17SvBzFH6l5n0Tsf4
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form