חינוך פיננסי – מה זה אומר

חינוך פיננסי – מה זה אומר

מגיע הרגע בחיים של כל אחד מאיתנו בו צריך להתחיל ולהתמודד עם השלכות כלכליות. כל עוד אנחנו ילדים קטנים, אנחנו מקבלים הכל, ולא צריכים לדאוג למקור של כסף או לאן הוא הולך. בשלב מאוחר יותר, כאשר אנחנו מתחילים לקבל דמי כיס, נוצרת איזושהי הבנה על מסגרת תקציבית וחיסכון, אם כי רק כאשר עוברים לגור לבד, המכה הגדולה מגיעה. אנשים צריכים להתמודד עם עבודות, שכר דירה, ארנונה, חשבונות חשמל מים ועוד אין ספור הוצאות הגוזרות להם את ההכנסות מדי חודש. זה לא נעים, אך ככה החיים עובדים.

לצאת ל"עולם האמיתי"

הרבה מאוד אנשים מגיעים לאותו "עולם אמיתי" בלי שום כלים כלכליים. בבית הספר לא מלמדים אותנו לחתום על חוזי שכירות דירה או לחשוב ארנונה לפי מטר. גם החינוך הכלכלי של ההורים הוא לוקה בחסר, מפני שאו שהוא די בסיסי, או שהם בעצמם לא מבינים בנושא. בור הידע הוא עצום והוא גורם להמון אנשים להפסיד המון כסף עם השנים. לא מדובר רק על דברים אלמנטריים כמו שכר דירה, אלא גם על קופות גמל, מציאת קופות אבודות, קופות השתלמות, השקעות, בורסה, קריפטו ואפילו NFT. לאנשים חשוב שיהיה ידע כלכלי מינימלי, על מנת שהם יוכלו בראש ובראשונה לא להפסיד כסף, אך בהמשך, גם להרוויח אותו בצורה נכונה.

התנהלות נכונה עם כסף

אנשים צריכים לדעת להתנהל עם הכסף שלהם ומעטים יודעים לעשות זאת על הצד הטוב ביותר. במערכת החינוך מבינים את הביקורת עליהם בנושא, ומשתדלים בשנים האחרונות לשים דגש על אלמנטים מעשיים, יותר מהחומר הבנאלי והפחות חשוב שנלמד בהרבה שיעורים. היכולת להכין אנשים לעולם האמיתי היא חשובה מאוד, ועשויה למנוע התרסקויות כלכליות שמביאות לדברים כמו פירוק מערכות יחסים, ירידה ברמת החיים והתנהלות של מהיד לפה. את החינוך הפיננסי ניתן ללמוד בהרבה מאוד נקודות עד שיוצאים לעצמאות כלכלית, וחשוב מאוד לגעת בנושא במהלך הצבא אם ניתן, וכמובן במהלך הלימודים האקדמיים, למי שפונה בדרך הזו.

נקודה קריטית בחיים

אחת הנקודות בחיים בה לומדים לא מעט על חינוך פיננסי היא במסגרת הלימודים למבחן הפסיכומטרי. הלימודים לפסיכומטרי כוללים לימודים כמותיים, שמצריכים את הלומדים לחשוב בצורה אנליטית ומורכבת יותר, מאשר הלימודים בתיכון. לימודי המתמטיקה והפיזיקה הם חשובים, אך הם לא נותנים כישורים אמיתיים לאנשים בעולם האמיתי. דווקא בלימודי הפסיכומטרי ומאוחר יותר באקדמיה, אפשר לראות הרבה יותר אלמנטים פרקטיים שמקנים חינוך פיננסי הרבה יותר איכותי. בתוך כך, גם אנשים שמחליטים על לימודים ללא פסיכומטרי ומצליחים לקבל את ההכשרה הראויה במקומות הנכונים, יכולים לעשות פלאים.

מתאים או לא

חשוב להבין כי הלימודים לפסיכומטרי לא מתאימים לכל אחד, שכן הם אינטנסיביים ומצריכים אנשים לשבת וללמוד במשך תקופה ארוכה. הרבה אנשים מחפשים אחר לימודים ללא פסיכומטרי כדי לדלג על השלב הקשה הזה, ועדיין לקבל את ההכשרה הנכונה. יש כיום הרבה מאוד מקומות איכותיים בהם ניתן לקבל חינוך פיננסי איכותי במיוחד, גם ללא ציון פסיכומטרי גבוה. הציון בפסיכומטרי אולם מקרין על יכולות, אך הוא לא תמיד משקף את איכותו של האדם. הרבה אנשים שקיבלו ציון נמוך בפסיכומטרי, או לא לקחו את המבחן בכלל, מצליחים היטב,  ואף הופכים לאנשי עסקים ממולחים בתחום הכלכלה. הרעיון הוא למצוא את המקום הנכון שיודע לאמץ את הגישה הזו, ולתת מעטפת נכונה של לימודים, עם דגש על חינוך פיננסי איכותי בכל האספקטים החשובים של החיים, ואלו שאנחנו מתמודדים איתם מדי יום.

אחריות כלכלית

החינוך הפיננסי של ילדינו תלוי בעיקר בנו. חשוב להתחיל לתת להם תחושה של אחריות כלכלית כבר בגילאים צעירים, בין אם זה מסגרת תקציב, או דמי כיס, ולתת להם להיות אחראים להוצאות של הכספים שאספו. זה יעזור להם להבין את ערכו של הכסף, ושל חיסכון לטווח ארוך. החינוך יכול להימשך כל עוד הילד גר בבית, ולכן, גם כדאי לגרום לו להבין את הערך של לימודי המתמטיקה בתיכון ואת היכולת ללמוד חשבון כמותי במהלך הלימודים לפסיכומטרי. בתוך כך, ידוע כי אנשים עם ראש אנליטי מצליחים לרוב להגיע לתפקידים מוצלחים יותר בשווקים איכותיים, ולכן, גם תואר עם זיקה למתמטיקה יכול להיות בהחלט נכון, ובתוך כך, עם נגיעה לחינוך הפיננסי.

בידיים של ההורים

בסופו של דבר, החינוך הפיננסי מגיע לידי ביטוי כאשר אנשים יוצאים לגור לבד ולעבוד כדי להתפרנס. עד אז, זה בהחלט בידיים של ההורים לכוון את הילדים לכיוון הנכון. בתוך כך, ההחלטה היכן הילד ילמד היא חשובה, וחשוב לזכור שאפשר למצוא מסלול לימודים טוב מאוד, גם מבלי ללמוד לפסיכומטרי. מעבר לקושי של מבחן פסיכומטרי, יש גם עניין של תסכול ובזבוז זמן, כך שגם אם אתם חושבים שאתם יכולים להוציא ציון טוב, זה לא נכון לגשת. לרוב, צריך לקחת קורס ארוך של כמה חודשים, להסתגר בחדר ולחרוק שיניים. האם זה מתאים לכולם? ככל הנראה שלא.

למצוא את המסלול הנכון

ההתנהלות הפיננסית שלנו היא ככל הנראה הדבר החשוב ביותר עבורנו כאנשים. נכון, הנושא המקצועי הוא חשוב וגם הנושא הרומנטי, אך אם נוציא יותר ממה שאנחנו מכניסים, ולא ניזהר, ככל הנראה שנקרוס, וזה ישפיע על כל תחום בחיים שלנו. חשוב לקבל חינוך פיננסי נכון וגם אם מחליטים לוותר על הפסיכומטרי, אפשר למצוא את הדרך האקדמית הנכונה ביותר, ולקבל את ההכשרה האיכותית ביותר בתחום הכלכלה בישראל. אם מתחילים בגיל צעיר, וההורים מבינים את החשיבות, אפשר להגיע להישגים מרשימים מאוד, ולהצליח להתנהל כלכלית נכון, גם כאשר בוחרים לצאת לעצמאות בגיל צעיר.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5202904
RFaxcu5OgQbLFDzy2rcieCA-671nkFHZ-GDZOWEQmjE
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-4fGmHK86ibYqqK1ynCbu6KzStTTzC4RVLPEdtQaobQk
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form