חשבתם ללמוד מדעי ההתנהגות? יש הרבה מה לעשות עם זה

חשבתם ללמוד מדעי ההתנהגות? יש הרבה מה לעשות עם זה

נפש האדם תמיד היתה חידה בלתי פתורה וסבבו סביבה מגוון רחב של סיפורים, אגדות, פילוסופיות ותיאוריות פסיכולוגיות שונות. אם בעבר עשו הפרדה ברורה בין תחום המדע לבין תחום הרגש והנפש, היום כבר ישנו חיבור ברור בין השניים. לא סתם נקרא תחום הפסיכולוגיה במובן הרחב שלו מדעי ההתנהגות. התחום הפך למדעי כמו כל תחום מדע אחר, כולל מעבדות העוסקות בצדדים השונים של הפסיכולוגיה ומדעי ההתנהגות. ככל שהתחום הופך למשלב בן מדעי לטיפולי וחברתי, כך רבים יותר נמשכים אליו ומעוניינים ללמוד אותו לעומק. אז מה כולל התחום ומה עושים איתו בסיום הלימודים?

מה כוללים לימודי מדעי ההתנהגות?

תכנית הלימודים יכולה להיות שונה בין מוסדות. ישנם מוסדות בהם קוראים למסלול מדעי ההתנהגות והוא משלב את הפסיכולוגיה עם נושאים קרובים הקשורים להתנהגות האדם כמו סוציולוגיה ואנתרופולוגיה. ישנם מוסדות בהם מוקדש תואר שלם לפסיכולוגיה, כשניתן ללמוד אותו במסלול חד חוגי או דו חוגי. במכללת תל חי למשל ניתן ללמוד תואר המוקדש כולו לפסיכולוגיה, או לבחור במסלול דו חוגי בו הפסיכולוגיה מהווה מחצית (מעט יותר 62 מתוך 120) וניתן לבחור בחוג אחר הקרוב לפסיכולוגיה כמו חינוך או שירותי אנוש או חוג אחר. ניתן לשלב את הפסיכולוגיה גם עם אמנות וצאת עם תעודת מדריך אמנות בקהילה בנוסף לתואר בפסיכולוגיה. לכן, חשבו האם אתם רוצים להתמקד בפסיכולוגיה או בתחום ההתנהגות בצורה המורחבת שלו.

מהם התחומים השונים בתוך הפסיכולוגיה?

גם אם מצמצמים ומתמקדים בפסיכולוגיה, עדיין מדובר על תחום רחב מאוד ולכן תואר ראשון בפסיכולוגיה הוא מגוון מאוד. כשחושבים על פסיכולוגיה צצה התמונה של פסיכולוג היושב אחד על אחד עם אדם כשערימת טישיו על השולחן ועל הקיר מול עיניו של הפסיכולוג תלוי שעון. זוהי פסיכולוגיה קלינית והיא מהווה רק תחום אחד בתוך הפסיכולוגיה. היבטים נוספים מלבד ההיבט הקליני בהם עוסקים בתואר הראשון הם ההיבט החינוכי, החברתי, התעסוקתי והפיזיולוגי, אך ההתמקצעות וההתמקדות בכל אחד מתחומי הפסיכולוגיה תדרוש גם תואר שני

מהן האפשרויות לתעסוקה מיד לאחר התואר?

אם אינכם מתכוונים להמשיך לתואר שני, לפחות לא באופן מיידי, יש אפשרויות רבות לתעסוקה מיד לאחר התואר וגם אפשרויות לבחור בין תחומים שונים בהם לפסיכולוגיה ישנו חלק, והוא למעשה כל תחום בו ישנו קשר עם אנשים, בין אם טיפולי ובין אם שירותי ואף מכירתי. ישנם תפקידים להם תידרש הכשרה כלשהי, לרוב בצורה של לימודי תעודה. ישנם תפקידים אותם תוכלו למלא באופן מיידי וכאמור ישנם כאלה להם נדרש גם תואר שני:

  • מדריכים וחונכים: לאחר לימודי פסיכולוגיה או מדעי ההתנהגות ניתן לפנות לתחום הטיפולי- חינוכי ולהיות מדריכים וחונכים. ישנן אוכלוסיות רבות שצמאות לאנשים שילוו אותן כשלבוגרי פסיכולוגיה יש יתרון בולט. אלה יכולים להיות נפגעי נפש, נוער בסיכון, ילדים או בוגרים עם אוטיזם ועוד. אפשר להיות מדריכי אמנות (כאמור, בתל חי מוצע התואר המשלב בין פסיכולוגיה לאמנות) , הדרכה עם בעלי חיים. אפשר להתקדם עוד יותר ולעסוק בתרפיה בתחומים שונים (אמנות, בעלי חיים, צילום, כתיבה) אך כאן כן נדרש תואר שני.
  • מנחי קבוצות: ניתן להיות מנחי קבוצות בקבוצות מסוגים שונים כמו הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, נשות אסירים או כל קבוצה בעלת מכנה משותף שאינו סטנדרטי ומעלה את הרצון והצורך בתמיכה קבוצתית ושיתוף, לצד ליווי ויעוץ. אפשר לעבור קורס הנותן לכם גם תעודה כמנחי קבוצות ואז ישנן אפשרויות רבות להנחות קבוצות מסוגים שונים.
  • מדריכי הורים: הדרכת הורים היא תחום מבוקש מאוד היום. אם בעבר כל הורה התבצר בביתו מתוך מחשבה שברגע שנולד ילד הוא כבר אמור להיות מומחה בגידול ילדים, היום כבר ברור שהגעת הילד אינה הופכת את ההורים בבת אחת למומחים. יש הרבה ניסוי וטעיה והיום קבלת הדרכה והשתתפות בקבוצה כזו כבר אינה בושה ואף להיפך, מראה על אכפתיות, מסירות וסקרנות של ההורים. גם כאן לאחר קורס במקומות המוכרים כמו מכון אדלר לדוגמה תקבלו תעודה רשמית.
  • קואוצ'ינג: כפי שהבושה הוסרה מעל עניין ההורות, כך היא הוסרה מתחומים רבים. אנשים מודים היום בלב שלם שבתחומים שונים הם צריכים עזרה בכדי למצות את הפוטנציאל, להתקדם ולהצליח, בין אם זה התחום התעסוקתי ובין אם האישי והזוגי. לבוגרי פסיכולוגיה ומדעי ההתנהגות יתרון משמעותי לעסוק בתחום אך גם כאן נדרש קורס.
  • תחום משאבי אנוש וכוח אדם: במיוחד אם בחרתם במסלול דו חוגי הכולל פסיכולוגיה ושירותי אנוש, תחום זה הוא ההמשך הטבעי לתואר. ניתן להשתלב כרכזי כוח אדם ורכזי גיוס האחראים על גיוס עובדים, או מנהלי משאבי אנוש העוסקים ברווחת העובדים ופיתוח מיומנויות (למשל הוצאתם לקורסים והכשרות) בחברות שונות. אפשר להתקדם עוד ולהפוך ליועצים ארגוניים המייעצים לחברות כיצד להתייעל מבחינת ההון האנושי, כיצד למצות את מלוא הפוטנציאל של עובדים ולשמר אותם.
  • תחום השיווק, הפרסום ויחסי ציבור: החיבור בין שיווק ומכירה לבין פסיכולוגיה גם הוא חדש יחסית. בעידן הרשתות החברתיות כבר ברור שישנו חיבור הדוק בין השניים, שמיתוג מחבר באופן ברור בין רגש והתנהגות לבין שיווק ומכירה. ניהול קמפיינים, אסטרטגיית מוצר, ניתוח צרכני וגם כתיבה שיווקית פונים אל הצרכן וההסתכלות היא על הפרט כך שלבוגרי פסיכולוגיה ישנו יתרון.

לסיכום, תואר ראשון בפסיכולוגיה או מדעי ההתנהגות פותח דלתות רבות. ניתן באמצעות תארים מתקדמים להתמקד באחד מענפי הפסיכולוגיה: שיקומית, רפואית, תעסוקתית ועוד, ישנם תחומים אליהם אפשר להמשיך באמצעות לימודי תעודה וישנן עבודות מספקות לא פחות אליהן ניתן להמשיך אפילו ללא קורס או תואר שני.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5253300
KF87jJmcSN6anT44FUPP_IxV0VBMtHYV5DXdWHkdugY
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-jjb5ww_R0EwN3H1BeQKrJbeh3UOaTX9pEXBFIIXp8vY
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form