כל מה שרציתם לדעת על תחליפי הסוכר החדשים

עולם השפע שאנחנו מתרגלים אליו יותר ויותר בשנים האחרונות, הביא יחד עמו גם מודעות להשפעה הממכרת של הסוכר ולנזקים שהוא יוצר.

ממתיקים רגילים

עד לאחרונה היו בשוק שני סוגי ממתיקים עיקריים: ממתיקים רגילים, הכוללים סוכר לבן וסוכר חום, דבש, סילאן ומייפל, וממתיקים מלאכותיים. ממתקים רגילים נחשבים טבעיים והשימוש בהם נחשב בטוח, אולם בו בזמן הם מכילים קלוריות רבות ומביאים להעלאת רמות הסוכר בדם, ולכן בסופו של דבר ממתיקים אלה אינם בריאים ואינם מומלצים לשימוש קבוע ומתמשך, בפרט כשמדובר בחולי סכרת או באנשים שרמת הסוכר שלהם בדם הינה גבולית. 

ממתיקים מלאכותיים

הממתיקים מן הסוג השני שהכרנו עד היום הם ממתיקים מלאכותיים. אלה נטולי קלוריות, ואין הם מעלים את רמות הסוכר בדם, אולם מחקרים גילו שהם מתקשרים לבעיות בריאות רבות ושונות, ביניהן אפילו השמנה, ולכן גם ממתיקים כאלה לא מומלצים לצריכה. מחקר שערך ד"ר ערן אלינב עם עמיתים במכון ויצמן בשנת 2014 מצא כי ממתיקים מלאכותיים מגבירים אי סבילות לגלוקוז, ובכך דווקא שותפים ליצירת הבעיה שמנסים לפתור דרכם, ועלולים להגביר סיכונים להשמנה ולהתפתחות סכרת מסוג 2. חוקרים מתחום לימודי תזונה מעריכים כי הממתיקים המלאכותיים עודדו את חיידקי המעיים להפריש חומרים המביאים לתגובה דלקתית המדמה צריכת יתר של סוכרים, ובכך גרמו להגברת השמנה והתפתחות סכרת.

מחקר זה לצד מחקרים דומים, הביאו את החוקרים בתחום לימודי תזונה לחיפוש אחר ממתיקים חדשים שאינם מכילים קלוריות רבות, אך נחשבים בטוחים ולא מביאים להעלאת רמות הסוכר בדם.

חידושים בתחום ממתיקים חדשים ובטוחים בלימודי תזונה

גיא שלמון הוא פיזיולוג מאמץ ודיאטן קליני, וכן מרצה ללימודי תזונה בחוג למדעי תזונה במכללה האקדמית תל חי, ומאמר זה נכתב בהתאם לייעוץ האקדמי שנתן.

הוא מונה שלושה סוגי ממתיקים בטוחים וחדשים כאלה, ההופכים נפוצים יותר ויותר, וניתנים להשגה בחנויות ובתי טבע כמו גם באתרים אונליין, בישראל וגם בחו"ל. בנוסף אליהם ישנו גם צמח הסטיביה, שגם הוא ממתיק חדש העונה על הקריטריונים של בטיחות ושל אי העלאת רמות הסוכר בדם, אולם יש לו טעם לוואי מריר שאינו אהוב על רוב האנשים, המהווה חיסרון משמעותי, ולכן הוא לא נכלל בין הממתיקים המפורטים להלן.

פרי הנזירים

צמח פרי הנזירים גדל במקורו בסין, ובמנזרים בודהיסטים נהגו לעבדו ולהכין ממנו נוזל מתוק. הוא מכיל קבוצת חומרים בשם 'מוגרוזידים' (Mogrosides) שהם למעשה גליקוזידים היוצרים תחושה של מתיקות, ומהם מגיעה המתיקות של הפרי, לכן התמצית של הפרי כמשמשת חלופת סוכר, והיא מתוקה פי 300 יותר מסוכר רגיל! חברות שונות כבר החלו להשתמש בה על מנת להפחית את כמויות הסוכר במוצריהן.

התמצית המופקת מפרי הנזירים נחשבת לבטוחה, על בסיס ביצוע מחקרי מעבדה רבים בבעלי חיים ומחקרים קליניים שהוכיחו כי הוא בטוח לשימוש לבני אדם, וה- FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקאי, נתן אישור להשתמש בה. עם זאת, משרד הבריאות במדינת ישראל נתן הנחיה שלא לספק את רכיבי פרי הנזירים לתינוקות ולמוצרי מזון המיועדים להם, משום שאין עדיין מידע מחקרי אודות בטיחות צמח פרי הנזיר בתינוקות.

צמח פרי הנזירים גדל כיום רק באזורים מסוימים של סין, ועל מנת להפרות את הפרח שלו כדי שיהפוך לפרי נדרשת האבקה ידנית. כל אלה הופכים את הגידול למורכב, ומחירו של הצמח גבוה. זו הסיבה שלרוב מערבבים את פרי הנזירים עם ממתיק נוסף בשם אריתריטול.

אריתריטול

ממתיק זה מצוי באופן טבעי בפירות כמו אוכמניות, אגסים, פטריות ועוד. בלימודי תזונה יודעים כי הוא משתייך לסוכרים פוליאולים שהם סוכרים רב כהליים, כמו מלטיטול, סורביטול, קסיליטול ועוד, אולם יש בו תכונות שהן ייחודיות לו, והוא שונה משאר הסוכרים בקבוצה זו.

הערך הקלורי שלו נמוך בהרבה משאר חברי הקבוצה, ועומד על 2.2 קק"ל בלבד לגרם, כך שהוא נחשב ללא קלוריות והשפעתו על רמות הסוכר בדם מזערית בלבד. המבנה הכימי שלו גורם לכך שלא יתפרק בגוף האדם, אלא ייספג ברובו למחזור הדם מבלי לעבור מטבוליזם בכבד. מחקרי לימודי תזונה מצאו כי האריתריטול הינו הכי קל לעיכול בהשוואה לסוכרים האחרים מקבוצת הרב כהליים. צריכה סבירה ממנו אינה גורמת להפרעות בעיכול, והיא ללא תופעות לוואי, והוא מתמוסס במזון בקלות. עם זאת, רמת המתיקות שלו נמוכה יחסית, והיא 70% פחות מזו של סוכר רגיל.

אלולוז

זהו חד סוכר טבעי שזוהה לראשונה בשנות ה-40 בחיטה, ובאופן טבעי קיים במזונות נוספים בכמויות מזעריות. האלולוז נחשב כסוכר נדיר משום שהוא מצוי בטבע בכמות קטנה בלבד, ולכן בתעשייה מייצרים אותו מסירופ פרוקטוז, שכן שני חומרים אלה הינם חד סוכרים, והמבנה שלהם דומה. האלולוז מהווה תמונת מראה לפרוקטוז, והמולקולות שלהם בנויות בדיוק הפוך זו מזו.

רמת המתיקות של האלולוז הינה 70%  מזו של הסוכר, והקלוריות שהוא מכיל הן רק עשירית מן הכמות המצויה בסוכר. במידה מסוימת הוא מתנהג בדומה לסוכר, ולכן מתאים לאפיה יותר מתחליפי הסוכר הטבעיים האחרים. ה-FDA אישר אותו כתחליף סוכר, ובניגוד לסוכרים אחרים נתן לו אישור להימצא במוצרים שמצוין עליהם כי הם ללא תוספת סוכר, בשל חילוף החומרים השונה שהוא עובר, אולם יש לסמן אותו כ-0.4 קק"ל פחמימה לגרם. מחקרי לימודי תזונה שנערכו עד היום לא זיהו סיכונים בריאותיים כתוצאה מן השימוש בממתיק זה, אולם עדיין לא נערכו מחקרים ארוכי טווח אודות צריכתו על ידי בני אדם.

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5230285
zgdQbh1gkWNJph4Zhrtn9qy28KHpdirgF2sY-uzOB4k
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-pXbWqaIfL2mju7OTKoNaaJZ21SV95qvNXMgUTA7kfaU
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form