למה כדאי לכם ללמוד לימודי הוראה בצפון?

למה כדאי לכם ללמוד לימודי הוראה בצפון?

בעת מתן התשובה לשאלה - מדוע כדאי ללמוד לימודי הוראה בצפון, נצטרך לחלק את התשובה שלנו לשני חלקים - מדוע כדאי ללמוד הוראה וחינוך מול השאלה - מדוע כדאי ללמוד דווקא במוסד לימודים שממוקם בצפון הארץ. התשובה הסופית, שתתקבל בסוף המאמר ותהווה שילוב בין שתי תשובות חשובות אלו, כנראה, תוכל לספק לכם את מלוא הידע שלו תזדקקו, אם, במקרה, לקראת תחילת הרישום לשנת הלימודים האקדמית הבאה, אתם מתחבטים ומתלבטים בסוגיה זו.

אז נתחיל בתשובה לשאלה הראשונה -

האם כדאי לכם, בכלל, ללמוד הוראה וחינוך?

על אף, שמחשבתית, הוראה וחינוך קשורים זה לזה, חשוב מאד לציין, כי התואר הראשון בחינוך אינו כולל, אוטומטית, קבלת תעודת הוראה, והבוגרים הזכאים לו יכולים, אמנם, לעסוק בעבודות שהן בלתי פורמאליות, אולם לעבוד כמורים - הם אינם יכולים. לשם כך, נוסף על שלוש שנות הלימוד לתואר הראשון בחינוך (במידה והמסלול אינו משולב בקבלת תעודת הוראה), הם יצטרכו להקדיש שנה נוספת ללימודי ההוראה וגם שנה נוספת להתמחות (סטאז'). כך שבשורה התחתונה, אם התואר שלכם בחינוך אינו תואר בוגר בחינוך - Bachelor of Education (תוארB.Ed.‎) תצטרכו לפנות לעצמכם חמש שנים ללימודים עד שתוסמכו כמורים.

עכשיו, אם הנושא בוער בעצמותיכם, סביר להניח שתיהנו מכל דקה חולפת באותן חמש שנים. אם המטרה לא נראית לכם שווה את ההשקעה, עדיף שתחפשו לכם מסלול לימודים קצר יותר בתחום עיסוק אחר. יתרה מכך, אם חמש שנות לימוד אינן נראות לכם השקעה כדאית לצורך קבלת תעודת הוראה, סביר להניח גם, שמלכתחילה, לא תצליחו להסתדר בתחום ההוראה הפורמאלית במסגרות הקיימות כמורים מן המניין, ואולי כדאי לכם לוותר על לימודי החינוך בכלל, או, לחילופין, להמשיך לתואר השני בניהול מערכות חינוך או לתואר בייעוץ חינוכי.

זה לא עושה אתכם לאנשים טובים יותר או לאנשים רעים יותר, זה פשוט אומר שאתם פחות מתאימים לתחום החינוך וההוראה, זה הכל.

מהו תואר ראשון בוגר בחינוך - Bachelor of Education (B.Ed.‎)?

מטרת הלימודים לתואר B.Ed היא הכשרת מורים ואנשי חינוך למערכות החינוך הפורמאליות השונות המפוקחות על ידי משרד החינוך בישראל. הלימודים לתואר זה מתחלקים למספר מסלולי התמחות שונים שביניהם התמחות בחינוך לגיל הרך, התמחות בחינוך המיוחד, התמחות בחינוך בבתי ספר היסודיים ובחינוך לבתי ספר העל יסודיים. מסלולי ההוראה המרכזיים, בהתאם לסוג ההתמחות, עשויים להיות הוראת הלשון, לימוד אנגלית, הוראת הספרות, לימוד ערבית, אומנות, מתמטיקה, מדעים, תנ"ך וכן הלאה. במהלך לימודיהם הסטודנטים יחשפו הן לתחומים עיוניים והן להתנסות בהוראה המעשית. במרבית מסלולי הלימודים לתואר זה, ירכשו הלומדים ידע רב-תחומי מגוון בנושאים שונים הקשורים לחינוך ולהוראה.

בוגרי הלימודים לתואר בחינוך בשילוב ההסמכה להוראה יוצאים מהמערכת כשהם מצוידים בהכשרה הפורמאלית הנדרשת להם לעיסוק במקצועות ההוראה והחינוך, הן במסגרות החינוך הפרטיות והן במערכות החינוך הפורמאליות בישראל.

 

האם ניתן לקבל תעודת הוראה גם ללא תואר ראשון בחינוך?

עד כה, עסקנו בשילוב המתבקש בין חינוך להוראה, אולם, תעודת הוראה זכאים להוציא גם אנשים שאינם מגיעים מלימודי תואר ראשון בחינוך דווקא. זאת, מאחר וכיום, תוכלו ללמוד לתואר ראשון בכל תחום שתרצו, ולאחר קבלת התואר, להשלים את הלימודים בלימודים לתעודת הוראה במשך שנה - שנתיים (על פי מסלול ההתמחות הנבחר), ואז, תוכלו לעבוד במוסדות החינוך המוכרים על ידי משרד החינוך. במרבית המקרים, תוכלו למצוא את הלימודים הללו כשהם מסתתרים תחת שמות כ"תוכנית הסבת אקדמאים להוראה" או שמות דומים לכך, כשהמכנה המשותף הכמעט יחיד לכולם הוא דרישת הסף לתואר ראשון.

לסיכום עד כאן - אופציות הלימוד העומדות בפניכם בדרך לקבלת ההסמכה להוראה הן - תואר ראשון בחינוך במסלול ללא הסמכה להוראה, תואר ראשון בחינוך במסלול הכולל הסמכה להוראה ולימודי הסמכה להוראה כשיש לכם תואר ראשון אחר (שאינו חינוך) ביד.

כעת, בואו נעבור לשאלה השנייה, זו הנוגעת למיקומו של המוסד שבו אתם מתכוונים ללמוד.

האם כדאי ללמוד במוסד לימודים שממוקם בצפון הארץ?

על אף שגם כאן, באופן טבעי למדי, נעדיף ללמוד במוסד אקדמי הקרוב למקום המגורים, ישנם קריטריונים אחרים, שעשויים להיות רלוונטיים אף יותר בבחירת מוסד הלימודים שלכם. הקריטריון הראשון לבחירה, יהיה ההחלטה מה אתם רוצים ללמוד ומציאת המוסדות האקדמיים המציעים תוכניות ומסלולי לימוד בתחומים הלימודיים שבהם אתם מעוניינים. במידה ולא, גם אם המכללה תהיה ממוקמת בשכנות לכם, ממש ברחוב הסמוך, לא תהיה לכם תועלת רבה בה.

הקריטריון השני יהיה ההחלטה בין מכללה לאוניברסיטה (בהנחה ששתיהן עונות במדויק על הצורך הלימודי שלכם). לכל אחד ממוסדות הלימוד האקדמיים הללו יתרונות וחסרונות ידועים משלו . אולם, ככלל, ניתן לומר כי חשוב להשוות, נקודתית, את מסלולי הלימוד הזהים בין שתי האופציות ורק כך להחליט, ללא דעות קדומות מקדימות.

קריטריון נוסף, שאף הוא חשוב לא פחות, הוא כל מה ש"מסביב" ללימודים. זאת, מאחר ותואר ראשון בניגוד לתואר השני הוא סוג של "תואר במשרה מלאה", כלומר, במהלך השנים של התואר, מרבית חייכם מסתובבים מסביב ללימודים, אתם עשויים להיאלץ לשכור דירה כשהמוסד האקדמי רחוק ממקום מגוריכם, על מנת לחסוך את זמן הנסיעות, וכן הלאה. מאחר וחשוב להתייחס גם לאספקט הזה, נוכל לומר, שכאן, למוסדות האקדמיים בצפון יש יתרון ניכר על המוסדות במרכז, משום, שלדוגמא, אזור הצפון נחשב כזול יותר מבחינת יוקר המחיה וקל יותר מאזור המרכז למציאת דירות להשכרה. נכון, אין המדובר בשיקולים הנוגעים ללימודיכם במישרין, אולם המדובר בשיקולים חשובים שההתייחסות אליהם בעת בחירת המוסד הלימודי שלכם יכולה לחסוך לכם לא מעט טרטורים וכאבי ראש בהמשך הדרך.

לסיכום

על אף שלא ענינו לכם לשאלה הנשאלת ב"כן" או "לא" חד-משמעיים, אנחנו מקווים שסיפקנו לכם די מידע שיוכל לסייע לכם להחליט את ההחלטה הנכונה ביותר לגביכם, על פי ההעדפות הפרטניות שלכם ועל פי נתוניכם הספציפיים.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5227637
MSiAqj2Sy1z1URljeKKmsvCods-e0yLBH6eTOb_qbGo
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-2cOwCfQeMuavUcUWj5koiznn_TEcvJM3uoGFAoocu9k
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form