למי מתאים לימודי כלכלה

למי מתאים לימודי כלכלה

אם אתם עומדים להתחיל לימודים אקדמאים, סביר להניח שלימודי כלכלה עלו לכם מתישהו לנגד עיניכם כאחת האופציות. לימודי כלכלה לתואר ראשון הם מן המבוקשים בתחום הלימודים האקדמאים בארץ ובעולם. מדי שנה מנסים מועמדים רבים להתקבל ללימודי תואר ראשון בכלכלה, הנחשב מהיוקרתיים ביותר באקדמיה.  

מה זה בכלל לימודי כלכלה?

זהו תחום מחקרי בתוך מדעי החברה, העוסק במחקר וניתוח תהליכי הייצור, ההפצה, המסחר והצריכה של שירותים ומוצרים, ולמעשה מתמקד בתוצרים של המשק, בפעולות האנושיות הנוגעים להשגת המשאבים והאמצעים החומריים הדרושים לקיום ולרווחת האדם, ובשיטות לניהול משאבים נכון.

במהלך לימודי התואר בכלכלה נרכשים מגוון של כלים ומיומנויות המאפשרים השתלבות לאחר סיום הלימודים במשרות שונות ובמגוון רחב של תעשיות, כמו בנקאות ושוק ההון, ניהול פיננסי, השקעות ונדל"ן, ועוד.
כל בוגרי תואר ראשון בכלכלה יכולים להשתלב עם סיום הלימודים במגוון העצום של המשרות בתחום, ללא צורך של עמידה בבחינה חיצונית או הוצאת רישיון כפי שקיים בתארים מבוקשים אחרים כמו פסיכולוגיה, משפטים וראיית חשבון.  
השתלבות הבוגרים מתקיימת במגזר הציבורי, בפרט ככלכלנים במשרד האוצר, משרה נחשקת היוצרת תחרות בכל שנה בעת הגשת המועמדות, משום שבכוחה לפתוח דלת להשתלבות במשרות הבכירות במשק. וכן משתלבים בוגרי לימודי תואר ראשון בכלכלה במגזר הפרטי ככלכלנים בחברות בארגונים ובעסקים שונים, שכן זהו תפקיד הנדרש בכל עסק פרטי, ואף בחברות גדולות. זוהי אפשרות תעסוקה המועדפת ביותר בקרב בוגרים, בשל השפעתה הגדולה, שכן הכלכלנים המועסקים בחברות ובארגונים מתווים את המדיניות הכלכלית שלהם.
בלימודים אלה פוטנציאל גדול, משום שהידע הנרכש בלימודי כלכלה הפך מרכזי בשנים האחרונות, והוא גורם מועיל וחשוב גם בתחומים נוספים, כמו אנליסטים בשוק ההון העוקבים אחר שינויים המתרחשים במשק, אוספים עליהם מידע וחוקרים אותם עבור הלקוחות; יועצי השקעות למשקיעים שונים ולחברות ביטוח, באמצעות ידע בנוגע למשק הכלכלי והתנסויות בחיזוי תהליכים ושינויים כלכליים; ושיווק המנצל את ההתמחות בשוק העבודה.

ובכל זאת, לימודי כלכלה מיועדים למי שמתעניין בהם. אם אינכם אוהבים את התחום וחשבתם להגיע אליו רק בשל הביקוש והיוקרה- תחשבו שוב. במצב כזה אתם עלולים להיגרר לחוסר הצלחה בלימודים, ולאחר מכן לתחושה של חוסר הנאה וחוסר מיצוי בעבודה, ואולי אף לנטישה של הלימודים בטרם הסתיימו.
הכלכלה הוא ענף מרכזי בחברות מתקדמות, והידע בתחום זה מתרחב והולך בקצב מסחרר. לכן הצלחה בלימודים ובעבודה צפויה הרבה יותר דווקא למי שאוהב ומתחבר לתחום, וכמובן לבעלי היכולות הנדרשות.

אז למי מתאים לימודי כלכלה?

אלה לימודים מפרכים ואינטנסיביים הנמשכים שלוש שנים, ולכן הם לגמרי לא מומלצים לכל אחד. נדרשות בהם יכולות גבוהות מבחינה לימודית, השקעה שוטפת במטלות, והשקעה לימודית לקראת מבחנים, הלימודים דורשים לזכור כמויות חומר תיאורטי רבות, ולכן מצריכים יכולות שינון גבוהות ויכולות גבוהות של ריכוז והתמדה. בנוסף נדרשות בלימודים כאלה גם יכולות גבוהות של ניתוח, ושל חשיבה אנליטית, לוגית, חישובית ומתמטית, ויכולת חיזוי שתאפשר הבנה של התנועות הכלכליות ברמות השונות וההשפעות שלהן.
בנוסף תואר כזה מתאים גם למי שמחפש תפקיד בעל השפעה, וכמובן למי שמעוניין להיות עצמאי בתפקידו, והוא בעל נכונות להקדיש זמן מחקר בנוגע לתהליכים בכלכלה.

מה כוללת תכנית הלימודים בכלכלה?

תוכנית הלימודים בכלכלה נבנית במטרה לאפשר לסטודנטים להשתלב במשקים הכלכליים בארץ כמו גם בחו"ל, ולכן הם יספקו הכשרה בתחומי הכלכלה השונים. קיימת אופציה ללמוד זאת במסלול חד חוגי, אולם רוב המכללות והאוניברסיטאות משלבות את הכלכלה יחד עם תחומי לימוד נוספים המרחיבים את ההשכלה בכלכלה, מעשירים את ידע הסטודנטים ופותחים אפשרויות נוספות של תעסוקה לאחר סיום התואר.

לימודי כלכלה יכללו מגוון של נושאים לימודיים כמו חשבונאות ושיטות מדידה, שיטות ייעודיות במחקר ופסיכולוגיה, חישוב וניתוח היחסים בין אמצעים העומדים לרשותה של החברה לבין תוצרים, ומרכיבי היחסים הללו. תוכנית הלימודים תעסוק בתורת הכלכלה כאוסף של שיטות מחקר, מודלים, תאוריות וטכניקות ניתוח, על מנת להבין בעיות והתנהגויות בארגונים, במשק הלאומי, ובשוק הבינלאומי.
נושאי הלימוד יכללו מושגים, התנהגויות ומודלים כלכליים כמו כלכלה של עבודה, של אי וודאות ושל משאבי אנוש; חוקים ודינים משפטיים המשפיעים וקשורים בתחומי הכלכלה, כמו משפט מסחרי ומשפט עסקי; היכרות עם זרועות משקיות וארגוניות המקיימות עם הכלכלה יחסי גומלין, כמו ביטוח, מיסוי, שיווק, ניהול ומימון; וגם ביצוע של מחקרים במודלים קיימים כמו חקר וניתוח של ביצועים, של השקעות ושל מימון; כמו כן תכלול תוכנית הלימודים גם קורסי חובה כמו כלכלת מיקרו וכלכלת מאקרו, אקונומטריה, יסודות המתמטיקה, הסטטיסטיקה וההסתברות, שיווק וביטוח, ועוד. 
קורסים רבים נוספים יהוו בחירה או חובה בהתאם למוסד הלימודים, ביניהם תורת המחירים ותורת המשחקים, הכלכלה בישראל וזו שבמזרח התיכון, בעיות מימון נבחרות, כלכלה של אינפורמציה וזו של פיתוח, ועוד.  
לרוב נלמדים קורסי החובה בשנתיים הראשונות, ובשנה האחרונה ילמד הסטודנט קורסי בחירה הרלוונטיים לתחום ההתמחות שבחר לעצמו. תחומי ההתמחות גם הם מגוונים וכוללים אופציות שונות כמו התמחות בשיווק כולל מיומנויות מכירה ודיני שווקים, התמחות במימון וביטוח כולל תחומי ההשקעות והביטוח, התמחות בחשבונאות כולל הנהלת חשבונות, וכן תחומי התמחות נוספים.

מהן דרישות הקבלה ללימודי כלכלה?

ברוב האוניברסיטאות והמכללות נמדדים תנאי הקבלה לפי שקלול של ממוצע ציוני הבגרות וציון מינימלי שנקבע ממבחן הפסיכומטרי, אולם ניתן למצוא גם מוסדות המקבלים סטודנטים ללימודי כלכלה בהתאם לציוני הבגרות בלבד וללא צורך בפסיכומטרי, או בהתאם לציון הבחינה הפסיכומטרית ללא צורך בתעודת בגרות. במוסדות מסוימים ניתנת עדיפות למסיימים ארבע או חמש יחידות בגרות במתמטיקה.

מעבר ללימודי תואר ראשון בכלכלה, קיימת אופציה נוספת של לימודי כלכלה ללא תואר. אלה בנויים מקורסים המעניקים ידע בסיסי בכלכלה, מעשירים את הידע בתחום ומקנים כלים המאפשרים השתלבות בתחומים שונים כמו שוק ההון, נדל"ן, או יזמות עסקית. נושאי הלימוד בהם יהיו לרוב נושאים בסיסיים כמו שוק מטבע חוץ, עקומות היצע וביקוש, הפירמה והצרכן, או יסודות במיקרו כלכלה. 
לימודים כאלה הם כצפוי מתונים יותר ומאפשרים שילוב של לימודים לצד עבודה, ולא דורשים התחייבות לשלוש שנים וללימודים אינטנסיביים, אלא אורכים בהתאם להיקף הקורס מספר שבועות או חודשים.

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5228508
sAtWrnqZSIKYpuwujg0kBVdT4cN84Vpru_Sq8sNJtXY
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-Hx35jPX3FE0o2x5qvpHAPMIiCqY9iqyJjnTNZyaprhk
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form