הסטודנטים בתוכנית ללימודי גליל בתל-חי השתתפו במחנה מחקר בכינרת

להמשך הכתבה - צפון הכנרת מזוויות שונות
תמונה
מרצה מהחוג ללימודי גליל בסיור עם הסטודנטים של החוג

צפון הכנרת מזוויות שונות

במסגרת מחנה המחקר של הסטודנטים בשנה ב' בתוכנית לתואר שני בלימודי גליל במכללה האקדמית תל- חי נערך יום סיור בצפון הכנרת בו נחקרו היבטים שונים ולא שגרתיים של אזור מרתק זה מנקודות מבט רחבות ומגוונות. מטרת מחנה המחקר היא להתמקד בחבל ארץ ספציפי בגליל (בכל שנה נבחר אזור אחר למחקר) ולבחון אותו מנקודות מבט שונות, כדי לעמוד על הרבדים השונים המרכיבים אותו.

מחנה המחקר הפגיש את הסטודנטים עם החידושים האחרונים בחפירות האתר הארכיאולוגי ליד בית הבק, בבקעת הבטיחה. חוקר האתר, פרופסור מוטי אביעם הציג את החידושים שהתגלו בחפירה, המעידים כי יש לזהות את האתר עם העיר בית ציידא. זיהוי זה הוא נושא למחלוקת חריפה בין הארכיאולוגים, אך הממצאים שהציג פרופסור אביעם משכנעים מאוד.

נחקרו גם החי והצומח לחופה של הכנרת בהתחשב בעליית המפלס הדרמטית של השנתיים האחרונות, אחרי כמה חורפים שחונים בעבר. הסיור נערך בהדרכת האקולוג דוקטור דידי קפלן. הסטודנטים עסקו גם בניסיון להבין את תולדותיו של קרב מוטילה ליד מושב אלמגור. הקרב, בו נהרגו 41 לוחמי חטיבת גולני נתון במחלוקת עד היום ולא קיבל את תשומת הלב המחקרית הראויה.

כדי להעמיק בהבנת הנצרות בצפון הכינרת, אחד האזורים המהווים את ערש הולדתה של הדת הנוצרית, סיירו הסטודנטים בכנסיה בהר האושר ובכנסיית הלחם והדגים. בכנסיית הלחם והדגים נפגשנו עם מנהל המקום שסיפר על חיי הנזירים, על הקשיים בתקופת הקורנוה (מסתבר שחומות המנזר אינן בולמות את השפעות הפנדמיה) ועל ההתמודדות עם ההצתה שאירעה במקום לפני שנים אחדות.

גולת הכותרת של מחנה המחקר הייתה באתר כורזים. הסיור באתר, בהדרכתה של פרופסור ציונה גרוסמרק הוא תמצית של לימודי גליל בתל חי – ללמוד על הגליל, בגליל – מפי טובי המומחים. פרופסור גרוסמרק, שיציאתה לגמלאות  צויינה בטקס מרגש בתל-חי לפני שבועיים, היא מומחית מובילה להיסטוריה של ארץ ישראל בתקופות הקלאסיות, אבל היא בעיקר, מדריכה מצוינת בעלת ידע יוצא דופן בהיקפו. בהדרכתה נחקרו לעומק היבטים שונים של חיי היום יום ומנהגי הקדושה בכפר הקדום כורזים, המתייחד בשימור יוצא דופן של הממצאים ובראשם של בית הכנסת. פרופ' גרוסמרק ממשיכה ללמד בתוכנית ללימודי גליל גם אחרי פרישתה לגמלאות. התכנית ללימודי גליל היא היחידה והראשונה מסוגה בישראל המתמקדת כולה בחבל הארץ היפה ביותר בישראל  – הגליל והגולן. התכנית, שבראשה עומדת פרופ' ציונה גרוסמרק, מציעה תכנית עשירה מרתקת ומגוונת וזוכה להתעניינות רבה בקרב תושבי הגליל, הגולן וסביבותיו.

לימודי התואר השני בתכנית ללימודי גליל מרוכזים ליום אחד בשבוע ומתאימים גם לאנשים עובדים . הלימודים מעניקים הבנה והכרות מעמיקה עם אזור הגליל במובנו הרחב ביותר ומהיבטים שונים,  תוך דגש על שילוב בין תחומי ידע מגוונים. תכנית הלימודים כוללת מגוון נושאים מרתקים מתחומי ההיסטוריה (הפוליטית, החברתית והתרבותית), הגיאוגרפיה, הפילוסופיה והאמנות. הקורסים עוסקים בעולם הצומח והחי בגליל, אקולוגיה ואיכות הסביבה, הסוציולוגיה והאנתרופולוגיה המגוונת מאוד של הגליל.  בין הקורסים הנלמדים בתכנית, ניתן למנות:  קהילות בגליל העכשווי; הגליל - מיתוס ומציאות – מהאר"י הקדוש לאריה השואג; רדיקליזם חברתי בגליל, האוכלוסייה הערבית בגליל, עיירות הפיתוח בגליל, תמורות חברתיות ופוליטיות בגליל בתקופת המנדט והשלכותיהן, הגליל והצפון במלחמות ישראל, סוציולוגיה של הקיבוץ המתחדש, הגליל כפריפריה גיאוגרפית וחברתית ועוד.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5232199
0tJHQLSbDbPLsU1qr6yaNapqUt3ZDM8RCA-FPrNx0_I
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-GBhjJ0dtC3R4V3EUTZ_K1yb8PzZ5BfdppzsL5i3JRrI
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form