חינוך מיוחד במכללת תל-חי

להמשך הכתבה חינוך מיוחד במכללת תל חי
תמונה
סטודנטים יושבים על הדשא במכללת תל-חי

המסלול לתואר בחינוך מיוחד במכללת תל-חי מכשיר את הסטודנט להיות מחנך המהווה חלק מסגל הוראה של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים וייחודיים, במסגרות החינוך המיוחד ובחינוך הרגיל במסגרות משלבות.

אנו במכללת תל-חי מאמינים כי התלמיד הוא במרכז התהליך החינוכי, ועל כן בוגרינו יהיו אנשי חינוך אשר רואים בראש ובראשונה את טובת התלמיד ומביאים אותו למימוש יכולתו האישית, עם, למרות ובזכות מוגבלותו או צרכיו המיוחדים. בסיס זה נובע מהמודל החינוכי-הומניסטי בו אנו דוגלים. אנו תומכים ומקדמים סטודנטים המעוניינים בתואר בחינוך מיוחד מפני שאצלנו הבוגרים נעשים מורים וסגל הוראה אכפתי, קשוב ובעל ידע רב התומך בשיקום וליווי התלמידים בחינוך המיוחד. בוגר בעל תואר בחינוך מיוחד יוכל גם להוות מורה משלב. תכנית הלימודים כוללת היכרות עם שלל אוכלוסיות שונות תוך שילוב מחקרים ותאוריות חדשניות ומגוונות בתחום.

התכנית כוללת:

-הכרת הצרכים המיוחדים: לקויי למידה, הפרעות קשב וריכוז, לקויות התפתחויות, הרצף האוטיסטי, ועוד.

 -הקניית ידע בסיסי ורלוונטי לחינוך באופן תאורטי, מחקרי ויישומי.

 -הכרת עומק של העבודה עם תלמידים עם צרכים שונים ומיוחדים המשולבים בכיתה רגילה או הלומדים במסגרת חינוך מיוחד בהיבטים דידקטיים וחינוכיים.

-התנסות מעשית נרחבת.

מטרות התכנית:

-הקניית ידע מקיף ויסודי בחינוך בכלל ובחינוך מיוחד בפרט. הכרת רצף המסגרות המשלבות, החל מהאינטגרטיביות המשולבות בחינוך הפורמאלי ועד הנפרדות והייחודיות לבעלי צרכים ייחודיים.

-מחקר של מגוון התיאוריות השונות אשר הובילו לגישות הוראה שונות ומגוונות והכרה של כולן באופן מעמיק.

-הקניית כלים וידע מעמיק אודות אוכלוסיות התלמידים השונות ומגוון הצרכים המיוחדים, כולל הכשרה להדרכה ושילוב מיטיב בחינוך, כמו גם טיפול ושיקום אישי.

-הקניית כלים ליצירת חיים איכותיים וקלים יותר בקרב תלמידים בחינוך המיוחד.

-פיתוח יכולת עבודה בצוות מקצועי לקידום התלמידים הזקוקים לעזרת הצוות.

- התנסות במערכות החינוך השונות תוך דגש על שילוב התיאוריה ויישום הנלמד בפועל, בליווי ותמיכה של צוות ההוראה.

-מחקר אישי של הסטודנטים בשדה ההוראה והחינוך וכן הקניית כלים מחקריים אשר יעזרו בביסוס ההתפתחות המקצועית של פרח ההוראה.

מסלולים:

תואר בחינוך מיוחד נלמד במתכונת דו-חוגית, ומתפרס על פני ארבע שנים.

במסלול הוראת יסודי ניתן לשלב חינוך מיוחד עם הדיסציפלינות – לשון עברית, יהדות או מדעים.

במסלול הוראת על יסודי ניתן לשלב חינוך מיוחד עם דיסציפלינות – לשון עברית, יהדות או לימודי ארץ ישראל.

לשון עברית

החוג ללשון עברית במכללת תל-חי מכשיר את הסטודנטים המיועדים להוראה למקצוע נוסף, חשוב ומשפיע מאוד בתחום החינוך. הבחירה לשלב מקצוע לשון עם הוראת חינוך מיוחד פותחת לפרח ההוראה את הדלת להתבססות כמורה מקצועי בעל ידע אקדמי רב ומקנה לו ערך מוסף גבוה.

תכנית הלימודים לחינוך והוראת לשון עברית תכשיר אתכם להיות מורים בעלי ידע ושליטה מלאה בשפה, אשר יודעים את מלוא המיומנויות לשיפור השפה ומקנים לתלמידיהם אפשרויות פיתוח רבות בתחום התקשורת, הדיבור והביטוי המילולי.

התכנית מעמיקה בתיאוריות של הבלשנות הקלאסית והעכשווית, מדגישה את חשיבותו של שיח, מעמיקה בהיגיון הרטורי ועוד. המכללה תכשיר אתכם ואתכן כמורים ומורות ללשון עברית בעלי בקיאות, מקצועיות ומצוינות מתוך התפיסה ששליטה בלשון עברית היא הבסיס לשינוי חברתי, אישי ותרבותי. בוגרי החוג ללשון עברית של מכללת תל חי הם מהמובילים בתחומי מחקר הבלשנות והשיח.

יהדות

לימודי הוראת יהדות מתעסקים ביצירה היהודית על כל אופניה- החל מהמקרא דרך הפרשנויות השונות ועד להגות המודרנית. במהלך התכנית תצברו את מירב הכלים להעמקה וניתוח התכנים הרלוונטיים הנלמדים במערכת החינוך. בבסיס תכנית הלימודים של החוג ללימודי יהדות עומדת האמונה כי יש לחזק את הקשר בין אדם למקורותיו על מנת להבין את דרכינו כעם וכאומה.

מטרת התכנית הינה להציג את מרחב היצירה היהודית הכולל: לימודי מקרא, תושב"ע ומחשבת ישראל. בנוסף יילמדו נושאים שונים המהווים בסיס להעמקה והעברה של הידע. כלל הקורסים מתואמים עם תוכנית הלימודים של משרד החינוך.

בוגרי תכנית זו יהיו מחנכים ומורים לתנ"ך ומקצועות היהדות בעלי כלים לחינוך ויצירת מרחב חוויתי מסקרן ומאתגר אינטלקטואלית, מרחב שבו התלמידים יוכלו להעמיק ולחקור את מקורותיהם ומורשתם. שילוב מקצוע זה עם תואר לחינוך מיוחד מקנה לפרח ההוראה אפשרויות רבות ומגוונות במוסדות החינוך השונים.

מדעים

תכנית לשילוב הוראת מדעים בבתי הספר היסודיים. הלימודים כוללים: ביולוגיה, מדעי הטבע והסביבה, פיזיקה, כימיה, מדעי כדור הארץ ועוד. הסטודנטים יעמיקו בבעיות אקולוגיות הקיימות במדינת ישראל, הצעות לפתרונן והתנסויות מחקריות בנושא. בנוסף קורסי אינטגרציה בין לימודי המקצוע לבין מקצוע החינוך וההוראה.

אנו מאמינים כי אנשי חינוך העוסקים במדעים הינם שליחי כדור הארץ ליצירת מודעות סביבתית וחשיפת התלמידים לידע רחב בנושא, וכי זו משימה ערכית וחינוכית חשובה כאין כמוה.

לימודי ארץ ישראל

בתכנית ללימודי ארץ ישראל נוגעים הסטודנטים בנושאים: תולדות א"י והממצא החומרי שלה, מבנה האוכלוסייה, התרבויות בארץ וההשפעות ההדדיות שביניהן, העדות והמסורות שהתקיימו בארץ מתולדותיה ועוד. תכנית הלימודים משלבת סיורי שטח החל מהשנה הראשונה ללימודים. תכנית זו מתקיימת בהתאמה לתכנית הלימודים של משרד החינוך ועל כן תאפשר השלמה לתעודת הוראה למורה לשל"ח מטעם משרד החינוך (על סמך סמינריון שנתי נוסף)

פרחי הוראה המשלבים תואר בחינוך מיוחד ולימודי ארץ ישראל יזכו לאפשרויות תעסוקה רבות וכן להרחבת אופקיהם בכל הנוגע בטבע האזורי, התרבות המקומית והאישית, הדמוגרפיה  ויוכלו ליצור אצל תלמידיהם את הבנה והעמקה של הקשר שלהם למקום בו הם חיים.

איך זה עובד?

שנה א' -  לימוד קורסי חינוך וקורסי יסוד בתחום וכן קורסי ליבה ומבואות כגון : מבוא לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, מבוא לחינוך מיוחד, פילוסופיה ומדיניות של שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בחינוך ה"רגיל", מבוא ללקויות למידה, התפתחות שפה תקינה ולקויה, מוכנות בתחומי הקריאה והכתיבה.

שנה ב' + ג' - הרחבת קורסי הדיסציפלינה וקורסים נוספים כגון: מוגבלות שכלית התפתחותית, הפרעות רגשיות והתנהגותיות, לקויות למידה-איתור והתערבות, התמודדות המשפחה בגידול הילד עם הצרכים המיוחדים, מוכנות לחשבון, על הרצף האוטיסטי, עבודת הצוות הרב-מקצועי, האמנות ככלי בחינוך המיוחד, כישוריי חיים, הוראה תומכת אוטונומיה והוראת הקריאה והכתיבה בחינוך המיוחד ועוד.

שנה ג' + ד' – בנוסף לקורסי הבסיס מוצעים מגוון קורסי בחירה: למידה מתווכת והוראה דינמית, הפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות, התמודדות קבוצתית עם היבטים חברתיים בחינוך המיוחד, ויישומי מחשב ככלי בעבודת המורה בחינוך המיוחד.

שנה ד' -  שנת סטאז'. במקביל לקורסים שנותרו בדיסציפלינה מבצעים הסטודנטים סטאז' מעשי המיועד להענקת רישיון הוראה ממשרד החינוך והוא לא מהווה חובה עבור זכאות בלימודי תואר ראשון.

הכשרה מעשית

ההכשרה המעשית הכוללת התנסות בהוראה היא התנסות קלינית המגישה לסטודנט אפשרויות מגוונות ליישום התיאוריות שלמד. ההתנסויות נעשות בשדה החינוך המיוחד על כל גווניו וכל סטודנט זוכה להדרכה וליווי צמודים של מורה מנוסה ומדריך פדגוגי מטעם המכללה.

בשנה השנייה מתנסה הסטודנט בהוראת כיתות רגילות בדגם התנסות מסורתית על מנת לרכוש מיומנויות הוראה בסיסיות, התנסות המהווה חלק מקורס דידקטיקה.

בשנה השלישית – ישתתף הסטודנט בהתנסות מעמיקה (התנסות אינטנסיבית בהיקף של שלושה ימים בשבוע) במסגרתה יתלווה למורה משלב בבית ספר, ילמד ויתנסה איתו בהוראה פרטנית בצמוד לילד בשילוב. בנוסף, יתנסה הסטודנט עם מורה בתחום הדיסציפלינה השנייה שבחר, ויחוש לעומק את חיי בית הספר הכוללים: תכנון הלימודים, ניהול כיתה, ארגון וייזום אירועים, תקשורת עם הורים, ועוד. ההתנסות תלווה בקורס דידקטיקה שיתמקד בשילוב  ובקורס דידקטיקה דיסציפלינרי.

בשנה הרביעית כלל הסטודנטים יצאו לשנת התמחות בהוראה (סטאז') במסגרת יחידת הסטאז'.

מטרת ההכשרה המעשית הינה לטפח ולחזק את קשר הסטודנט למקצוע, לשכלל את יכולותיו בהוראה והדרכה בסביבה תומכת ומאפשרת, ולשפר את הביטחון של הסטודנט אל מול תלמידים וסגל הוראה.

בוגרינו

המחזיקים בתואר לחינוך מיוחד יכולים ללמד בבתי הספר של חינוך מיוחד בין הכיתות א- יב' או בתחום דעת נוסף שבחרו ללמוד לפי חלוקה של יסודי בין הכיתות א' - ו' או על יסודי ז' - י' .

מסלול זה במכללת תל-חי שם לו למטרה להכשיר אנשי חינוך מקצועיים, איכותיים, בעלי ידע אקדמי נרחב אשר מעורים בשיטות ההוראה השונות ומשלבים טכנולוגיות חדשניות וחדשנות אישית למסגרת הלימודים. אנשי החינוך היוצאים ממכללת תל-חי הם האנשים אשר יקדמו את תלמידיהם מכל האוכלוסיות, ללא הבדלי מעמד או יכולת, ויראו בכל תלמיד פרח אשר רוצה לפרוח ויתנו לו את מירב הכלים והתנאים לעשות כן.

במסגרת החוג לחינוך מיוחד חשוב לנו לשלב ידע אקדמי מעמיק עם התנסויות מעשיות רבות ומגוונות במסגרות החינוך הרגיל והחינוך המיוחד. אנו מאמינים בעשייה חינוכית קשובה ואמפטית בגיבוי ידע נרחב ומעמיק. בוגרינו יהוו מובילי מערכות החינוך המיוחד.

תכנית הלימודים מיועדת לחינוך והוראה לגילאי 6-21 ומתנהלת גם כתכנית לסטודנטים סדירים, הסבה לחינוך מיוחד ותעודת הוראה.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5249422
j9yURajjYqT60MIKtsgBlix3DOxOEXEYXj_CsrDQCgE
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-jpHtEYcth5q4K5iQx75S_Tpi8Vv_E7qp6pS5gHp4DoM
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form