טכנולוגיה לטיפול במי מכונות כביסה בשימוש חוזר

תמונה
דור הורוביץ
דור הורוביץ

דור הורוביץ סטודנט מהחוג למדעי הסביבה בתל-חי מציע פיתוח טכנולוגיה לטיפול במי מכונות כביסה למטרת שימוש חוזר במערכת סגורה.

מים מהווים היום משאב ההולך ואוזל, זאת בעקבות שינוים סביבתיים, גידול אוכלוסין וזיהום מקורות מים נגישים. על מנת להתמודד עם אתגרים אלו, קיים צורך גובר במציאת  פתרונות ומקורות מים חלופיים ואיכותיים, בין היתר ע"י שימוש חוזר במים בשיטות רבות.

לפי דו"חות בינלאומיים משפחה ממוצעת צורכת 1200 ליטר ביום. מחקרים מראים כי השימוש הביתי מתחלק באחוזים שונים למקלחות, שירותים, שימוש בכיור ועוד. מהנתונים עולה כי 20% מהמים הנצרכים משמשים לכביסה – 240 ליטר למשפחה ליום, בממוצע 60 ליטר מים לאדם ליום, רק לשם הכביסה. כמות המים הנחוצה לצורך פעולת הכביסה ברחבי העולם נעה בין 60 ליטר ל-140 ליטר ממדינה למדינה. הצורך להפחית את השימוש במי כביסה מחריף במקומות בהם יש מחסור (כגון-אזורים מדבריים, ספינות, צוללות, מדינות יבשות וכו') ובאתרים מסוימים המשתמשים בכמויות גדולות של מים לצורכי הכביסה (כגון- מלונות, מכבסות). ע"י הורדה בכמויות המים נוכל להפחית את העומס על מכוני טיהור, להוריד עלויות תפעול מכבסות, להקטין נפח אגירת מים בספינות וצוללות. כמובן היתרון העיקרי הוא שמירה על הסביבה ועל משאב יקר ערך.

דור הורוביץ סטודנט שנה ג' במסלול קרקע ומים, בחוג למדעי הסביבה במכללה האקדמית תל-חי עובד בימים אלה על פיתוח טכנולוגיה חדשה לטיפול במי מכונות כביסה למטרת שימוש חוזר במערכת סגורה. הפיתוח נעשה בלווי של פרופ' גיורא ריטבו, מרצה בחוג למדעי הסביבה ובתכנית התואר השני למדעי המים בתל-חי, וראש המעבדה לכימיה פיזיקלית סביבתית במכון המחקר מיגל. כמו כן, זוכה הורוביץ לליווי ותמיכה של מרכז היזמות במכללה האקדמית תל-חי.   כדאי להזכיר את מירה, לא?

סינון וטיהור מים אפורים הינו נושא מתפתח בשנים האחרונות במדינות רבות, והוא כפוף לרגולציה מחמירה בעקבות זיהומים מיקרוביאליים ואחרים שעלולים להיווצר במים שכבר נעשה בהם שימוש. המטרה בפיתוח החדש היא בניית טכנולוגיה, שתאפשר לעשות שימוש חוזר במים אפורים ממכונת הכביסה לשם החזרתם והמשך פעולת הכביסה במעגל סגור.

"אנו מעוניינים לבצע פיתוח טכנולוגי של מוצר אותו ניתן יהיה להצמיד למכונות כביסה קיימות ובאמצעותו למחזר כ-85% מהמים המתבזבזים בכל הפעלה של מכונת כביסה" מסביר דור "בצורה זו נוכל לבצע שימוש חוזר באחוז גבוה מהמים ובכך ע"י הזרמה מים נקיים יחסית לביוב נפחית מהעומס על מכוני הטיהור. בנוסף – מערכת זו עשויה להיות כלכלית מאוד למכוני כביסה, מלונות ומכבסות תעשייתיות המוציאות עשרות אלפי דולרים בשנה על המים הנדרשים לפעולתם, ולמקומות בהם כמויות המים מאוד מוגבלות כמו ספינות בלב ים, למשל".

"על מנת להתקדם בתהליך הפיתוח, נצטרך לבצע בדיקה של המים המטופלים שהוכנסו פעם נוספת למכונת הכביסה לצורך שטיפה שניה ולאחר מכן נבחן את איכות המים, כדי להבין אם יש צורך בטיפול נוסף ובאילו ריכוזים. בהמשך נצטרך להבין האם כל התהליך יכול להתבצע עם מים שטופלו והוזרמו במעגל סגור או שיש צורך לבצע שטיפה אחרונה במי ברז על מנת להבטיח את ניקיון הבגדים והעדר שרידים מהמחזורים הקודמים. הרעיון הוא לייצר מערכת טיפול חיצונית לטיפול במים, שאפשר להלביש על מכונות קיימות, או לחילופין מערכת מותאמת אישית לחברות גדולות כגון מכבסות, מלונות וכו'.

"כיום נושא איכות הסביבה הינו נושא בוער ומדובר ברחבי העולם. ישנה הבנה שהדרך בה אנו פועלים צריכה להשתנות על מנת שנהיה מסוגלים להמשיך ו"להנות" מכלל המשאבים בעולם. חיים אקולוגים עם מינימום פגיעה בסביבה הינם הכרחיים היום ותורמים בצורה שיווקית גם לחברות השונות. מוצר זה יוכל להפחית את העומס הגדול שיש על מכוני טיהור השפכים ע"י כך שהמים שיוזרמו לביוב לאחר פעולת הכביסה גם יהיו פחותים בהרבה וגם נקיים בהרבה" מסכם דור הורוביץ.  

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5252189
wCfmNdHn9YXjwzyJpIbMNpufFcik4Ou6KAA8DYtvhOI
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-U9i6TtSbBmp3fx3m7OP-AtzSy_k6hSWDJBDEyq1ah1A
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form