ליצנות רפואית – עכשיו באקדמיה

להמשך הכתבה על ליצנות רפואית באקדמיה

המכללה האקדמית תל-חי מציעה מסלול לימודים ייחודי וראשון מסוגו בעולם:

מסלול לליצנות רפואית במסגרת תואר שני קליני בטיפול באמצעות אמנוית - דרמה תרפיה

לראשונה בארץ ובעולם, ניתן יהיה לשלב ליצנות רפואית במסגרת של לימודים אקדמיים גבוהים: המכללה האקדמית תל-חי תפתח בשנת הלימודים הבאה (תשע"ט) מסלול מיוחד בליצנות רפואית במסגרת תואר שני לטיפול באמצעות אמנוית - דרמה תרפיה. בראש המסלול יעמוד ד"ר אמנון רביב, הליצן הרפואי הראשון בעולם שקיבל את התואר השלישי (דוקטור) בליצנות רפואית. לצדו ילמדו במסלול מיטב המומחים בארץ, ביניהם פרופ' מולי להד וד"ר סוזאנה פנדזיק העומדת בראש התוכנית לתואר שני בדרמה תרפיה.

הדרישה לליצנים רפואיים במוסדות רפואיים בארץ עולה משנה לשנה. הליצנים הרפואיים משולבים במחלקות ילדים, מחלות חשוכות מרפא, גריאטריה, בחדרי ניתוח ועוד,  אך עד כה לא היו תכניות המכשירות ליצנים רפואיים מתוך אוריינטציה טיפולית ואקדמית, אלא רק על סמך כישורים אמנותיים וקורסים שאינם אקדמיים.  

ללימודים אקדמיים ומעמיקים בתחום זה יש חשיבות רבה, משום שבפועל  נדרשים הליצנים הרפואיים לפרוצדורות רפואיות ולהתערבויות טיפוליות בסיטואציות עתירות מתח, חרדה וכאב.

"תרומתם של הליצנים הרפואיים לבריאות המטופלים וליצירת אווירה ידידותית ידועה ואף מתועדת במחקר, בין היתר גם במחקר שביצעה ד"ר סוזאנה פנדזיק" אומר ד"ר אמנון רביב, "הומור הינו מרכיב חשוב בכוחה המרפא והליצנות הרפואית מושתתת בין היתר גם על מגוון מושגים וטכניקות הנושקים לדרמה תרפיה, כגון יצירת עולם פנטסטי אשר בתוכו ניתן להפוך את המציאות לנסבלת יותר ולבעלת שליטה. כמו כן, ליצנים רפואיים משתמשים במשחקי תפקידים לצרכי התערבות טיפולית".

פרופ' מולי להד, מומחה בעל שם עולמי לטיפול מצבי לחץ וחרדה, בעל תואר שלישי בפסיכולוגיה רפואית ומייסד תחום הדרמה תרפיה בישראל אומר כי: "בהיעדר  הכשרה קלינית, בהיעדר כלים להמשגת העבודה, בהיעדר פרוטוקולים מסודרים, אנחנו מפסידים פוטנציאל אדיר למערכת הבריאות. במסלול ייחודי זה, אנו מכשירים את הסטודנטים לבצע הערכה מקצועית על מצבו הנפשי של החולה ולבנות תכנית התערבות עם מטרות ברורות: להקלה בכאב, לשינוי בדימוי העצמי של החולה, לגיוס סיוע של המשפחה והצוות המטפל וכן לגיוס משאבים פנימיים של המטופל. בנוסף לכך, במסגרת המסלול ילמדו הסטודנטים טכניקות טיפוליות מגוונות שקשורות בדרמה תרפיה, תיאטרון וליצנות שהוכחו מדעית כמקלות על סבל וכאב וכן הקניית כלים למטופל ולסביבתו,  כיצד להמשיך ולטפל  במצבים של מחלות מתמשכות, מחלות כרוניות ומחלות סופניות."

בין הקורסים אשר ילמדו בתוכנית ניתן למנות: מבוא לליצנות רפואית, פסיכולוגיה רפואית, משחק במצבים של חולי ונכות, הדרכה בליצנות רפואית ועוד. התוכנית מיועדת לבעלי תואר ראשון, הבאים מתחום התיאטרון והדרמה ולכאלו הבאים מתחומים פרא-רפואיים המעוניינים ללמוד תואר שני קליני. חלק משמעותי מאוד מתוכנית הלימודים יוקדש לפרקטיקום (עבודה מעשית) שתעשה במסגרות של המחלקות השונות בבתי החולים, בתי אבות ועוד. העבודה המעשית תעשה בליווי מקצועי של המומחים המלמדים בתוכנית.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5230509
F6svTvcU34gKgThpYtAh350-cYcxP4jrT0vLg2suLpg
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-iQf3c2RXAuDHQRt13JGGAHd6UiBUliQ0vkMbC7ubFYE
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form