מרכז האקלום באגמון החולה הציל גוזלי דאה שנפלו מהקן בשל השרב הכבד

להמשך הכתבה על הצלת גוזלי הדאה
תמונה
גוזלי דאה באגמון החולה
גוזלי דאה באגמון החולה

יוני 2020

היה זה עוד יום שגרתי עבור אסף לוירר שהיה בדרכו לאגמון החולה - מקום התנדבותו, במסגרת שנת שירות, כאשר לפתע נתקל בגוזל של דאה שחורת כתף. עקב גל החום שפקד את ישראל שבוע שעבר, הייתה עלייה ניכרת בכמות הגוזלים הנוטשים את הקן בטרם עת וייתכן שגם גוזל זה סבל מבעיה דומה. אסף הרים בעדינות את הגוזל ומיד הבהילו למרפאת מרכז האקלום לחיות בר אגמון החולה קק"ל, שם צוות המרכז, בראשותה של ד"ר רונה ולנסי נדלר, מהחוג למדעי החי, במכללה האקדמית תל-חי,  בדק את מצבו הבריאותי של הגוזל ואבחן כי הוא אכן מיובש.

"למזלנו, הגוזל לא נפגע במהלך הנפילה מהקן ולכן נתנו לו טיפול שכלל מתן עירוי נוזלים והאכלה במזון המותאם לגילו של הגוזל. לאחר הטיפול הגוזל המתין במרפאה עד לגיבוש תכנית השבתו אל הקן", מסבירה ולנסי נדלר.

הדאה שחורת הכתף היא מין שהיה נדיר ביותר בישראל עד שבשנת 2011, זוג דאות החל לקנן באגמון החולה, קינון שאחריו נצפו עוד ועוד קינים של המין בארץ, שנכון ל-2020 התפשט דרומה עד לערבה. הדאה היא מדבירה אקולוגית, שכן מזונה העיקרי הוא מיני מכרסמים כמו נברנים ועכברי שדה, אשר פוגעים בגידולים חקלאיים.

יום למחרת, חקלאי מהאזור הגיע למרכז המבקרים באגמון החולה, כאשר הוא מחזיק גוזל נוסף של דאה מאותו הקן. ענבר שלומית רובין, מנהלת השטח באגמון החולה  אספה את הגוזל והעבירה גם אותו לטיפול במרפאת מרכז האקלום, שם אוחדו שני האחים וגם הוא, כמו אחיו, קיבל טיפול והאכלה.

צוות המרפאה, אשר מורכב מסטודנטים מהחוג למדעי החי, במכללה האקדמית תל-חי, בשיתוף פעולה עם ענת לוי, חוקרת דאות, גיבשו תכנית השבה לקן באמצעות סיוע של מטפסי עצים מקצועיים.

בתום גל החום, בשעות הבוקר, הועברו הגוזלים לקן דמה ובאמצעות עזרתם של צוות המטפסים המיומן של ויה פראטה ישראל (גיא אילן ואיה מארק), הועלה הקן לעץ האקליפטוס ממנו נפלו הגוזלים. אך נשארה השאלה: האם ההורים ישובו לטפל בגוזלים לאחר הימים שחלפו. ענת לוי וירון צ'רקה, הצפר הראשי של קק"ל, עקבו אחר פעילות ההורים בימים הבאים עד שביום שני (25.05.20) היה אפשר לנשום לרווחה כאשר נצפו ותועדו ההורים מביאים מזון לקן הדמה.

מרכז האקלום לחיות בר אגמון החולה- קק"ל הינו פרויקט ייחודי בשיתוף החוג למדעי החי במכללה האקדמית תל-חי ופועל באישור רט"ג. המרכז נפתח בינואר 2020, ומטרתו לתת מענה לחיות בר פצועות אשר סיימו טיפול רפואי, ונדרשות לעבור תקופת הסתגלות טרם השבתם לטבע. המרכז מפעיל גם מרפאה קדמית אשר משרתת את חיות הבר הפצועות מאזור הגליל והגולן. המרפאה נותנת מענה ראשוני לפני ההעברה לבית החולים לחיות בר במרכז הארץ או כאשר מדובר באישוש ובאקלום המרפאה נותנת מענה מקומי ומשיבה לטבע כאן בצפון. כל המוצא חיית בר פצועה מוזמן לפנות למוקד רט"ג בטלפון מספר 3639*.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5229661
VUbS44dl9DO-NOK4TztZAoZbjYLKvaKIiPuPq09jims
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-MdzZpRUxXD-ajhWT5xWS4KIUJjHQou413o_K8HdUF_8
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form