מדוע חשוב לשלב פסיכולוגיה בתוכניות הסיעוד

מדוע חשוב לשלב פסיכולוגיה בתוכניות הסיעוד

אם אתם מתכננים לימודי פסיכולוגיה או אולי דווקא סיעוד, אנחנו מזמינים אתכם בחגיגיות לנגב רגליים בכניסה ולהיכנס אחר כבוד אל הממלכה שקושרת בין השניים: סיעוד ופסיכולוגיה. האם יש קשר בין שני הענפים, מלבד העובדה שבשניהם מגישים עזרה וסיוע לאחרים? כיצד ניתן ליישם את השילוב בין סוגיות מעולם הפסיכולוגיה אל תוך העולם הסיעוד – ומדוע זה חשוב כל כך? הנה מידע מעניין בנושא.

השילוב הכי טבעי שיש

סיעוד היא קריירה הדורשת מיומנויות מגוונות, כשבכל עת על המטפל להעניק טיפול איכותי ומיטבי למטופל. לעתים, תחת הגדרת "טיפול איכותי" נכללים גם פרקטיקות ממקצועות אחרים, דוגמת פסיכולוגיה. על אף שלפעמים זה נדמה כאילו אין קשר ישיר בין שני התחומים, לאחים ואחיות ולכל העובדים בתחום הסיעוד החשיבות של הפסיכולוגיה במקצוע היא מובנת מאליה, וטבעית להפליא. לא רק שמדובר בשילוב טבעי, אלא שהיישום של שניהם יחד מאפשר למערכת הבריאות להיות איכותית יותר ומאפשר לצוות כולו ליהנות ממערכות יחסים טובות יותר עם המטופלים, על מנת להעניק את הטיפול המתאים.

צרכים פיזיים, רגשיים ומנטליים

מטבעו של המקצוע, אחים ואחיות רבים נדרשים לנווט במיומנות בין הצרכים הרגשיים והפיזיים של המטופלים שלהם. בשל העובדה שלעתים קרובות נוצרות מערכות יחסים קרובות ומלאות אמפתיה במסגרות רפואיות מהסוג הזה, הפן הפסיכולוגי נוטה להופיע כ"כוכב" מרכזי בפרקטיקה היומיומית של הקשר בין המטפל למטופל.

יתרה מכך, אחים ואחיות רבים במקצוע הסיעוד מדווחים על כך שהם פונים לעקרונות רבים מעולם הפסיכולוגיה כדי להבטיח את התוצאות הטובות ביותר בבריאות המטופל, כמו גם בתקשורת ביניהם ובבניית מערכת יחסים יומיומית מיטבית. מכאן קל להבין מדוע חשוב ליישם לימודי פסיכולוגיה בתוכניות הסיעוד.

פסיכולוגיה – לא רק לפסיכולוגים

בואו נחזור לרגע ליסודות. פסיכולוגיה היא ענף העוסק בחקר התנהגות וחקר הנפש, תוך התמקדות בשלל ההיבטים של החוויה האנושית. יש מגוון רחב של תחומי פסיכולוגיה בהן ניתן לפתח קריירה טיפולית, כשהפופולרית שבהם היא לשמש כפסיכולוגים לבריאות הנפש ולעבוד עם מטופלים הסובלים ממצוקות פסיכולוגיות שונות. עם המיומנויות שצברו בלימודים ובסטאז', מסייעים הפסיכולוגים למטופלים לגלות את שורש הבעיה המטרידה את המטופל, מכינים דרך טיפול ומגישים סיוע מיידי אך ממושך בתהליך טיפולי מסודר.

עם זאת, חשוב להדגיש: לא חייבים להיות פסיכולוגים כדי להשתמש באסטרטגיות פסיכולוגיות. אחים ואחיות וגם רופאים שונים עושים זאת כל הזמן, ולכן אין ספק שפסיכולוגיה וסיעוד קשורות בקשר הדוק זו לזו.

מה כוללת הקריירה הסיעודית?

מקצוע הסיעוד הוא מקצוע בתעשיית הבריאות, העוסק באופטימיזציה של בריאות המטופל, לרוב במסגרת פרטית או בבית החולים. אחים ואחיות יכולים לעבוד עם מטופלים בכל הגילאים, המציגים שלל בעיות רפואיות. בין השאר, תפקידם של האחים במסגרת הטיפולית היא לבחון כיצד הרווחה הפיזית של המטופל משפיעה על מצבו הנפשי והרגשי. לשם כך הם שואלים שאלות, מבצעים בדיקות מסוימות ולוקחים מדדים שונים כדי לשלול או לאשש אבחנות מסוימות – אותן הם מעבירים לרופא המטפל. בסופו של דבר, תפקידם של אחים ואחיות במסגרות הטיפוליות היא לעשות את כל הנדרש כדי לטפל במטופלים ולוודא שהם מרגישים בנוח ככל שניתן.

יישום פסיכולוגיה בסיעוד

חשבו על הפעם האחרונה שאח או אחות טיפל בכם. האם הרגשתם שהם אכפתיים, חומלים וטובי לב? האם חשתם שהם מנסים לגרום לכם להרגיש בנוח ככל שניתן? אם כן, הם לבטח השתמשו בכלים מעולם הפסיכולוגיה כדי לעשות זאת. לא רק שמדובר בנקיטת צעדים נעימים וטובים, אלא שהם גם הכרחיים ובמידה רבה קובעים האם הקשר עם המטופל יהיה יעיל ומיטבי. בלעדי הצעדים הללו, לא יווצר אמון ולא יווצר קשר – ולעתים זהו כל ההבדל בין החלמה מהירה או איטית יותר.

הקשר בין הגוף לנפש

כשבוחנים את הבריאות הכללית של האדם, חשוב להכיר בקשר ההדוק שיש בין הגוף לנפש. למעשה, בעיות מתחום בריאות הנפש פעמים רבות עשויות להצביע על מגוון אבחנות גופניות – ולהיפך. דוגמאות לכך הן חרדות הקשורות לבעיות לחץ דם גבוה או מחלות לב. מנגד, סכיזופרניה ודיכאון משפיעים על התנגדות הגוף לאינסולין, ובכך קשורות לסיכון גבוה יותר ללקות בסוכרת מסוג 2.

הקשר הזה פועל לשני הכיוונים. מחלות גופניות עשויות להוביל לבעיות נפשיות, בייחוד במקרה של מחלות כרוניות. דיכאון, למשל, הוא מחלה נפוצה בקרב חולי סרטן, אלצהיימר או טרשת נפוצה.

כשאחים ואחיות משלבים אלמנטים מעולם הפסיכולוגיה בטיפול, הם יכולים ליצור תוכנית טיפולית שלוקחת בחשבון את האלמנטים הפסיכולוגיים של בריאות המטופלים ובכך להציע גישה הוליסטית יותר לטיפול כולו – וגם מוצלחת יותר.

תקשורת ובניית מערכת יחסים מיטבית

באופן טבעי, אחים ואחיות נדרשים לסיוע בעיקר בפן הפיזי, עבור מטופלים החווים מצוקה בריאותית או כאב מסוגים שונים. הם מהווים את קו ההגנה הראשון המסייע למטופלים להרגיש בנוח יותר ולסייע בהחלמתם ולכן לימודי פסיכולוגיה, על הקורסים השונים הכלולים בהם, עשויים לסייע מאוד בהכשרה כמטפלים סיעודיים טובים ומקצועיים הרבה יותר, ולשמור על מערכת יחסים טובה ואפקטיבית עם המטופלים. באותו האופן, הקשר עם בני המשפחה של המטופל מתבצע בצורה טובה הרבה יותר כשיש הכשרה רלוונטית מעולם הפסיכולוגיה. באמצעות שימוש בעקרונות מעולם הפסיכולוגיה ההתפתחותית, למשל, מסוגלים אחים ואחיות לתמוך גם בבני המשפחה הסועדים את המטופל.

סיעוד במסגרות מיוחדות

לצד העבודה השוטפת בבית החולים, יש לא מעט קריירות בתחום הסיעוד הדורשות ידע מעמיק עוד יותר בפסיכולוגיה האנושית. למשל במסגרות טיפוליות נפשיות העוסקות באתגרי נפש, התמכרות או הפרעות אחרות. במקרה זה כלים מעולם הפסיכולוגיה הם לא פריבילגיה, זהו הכרח של ממש. בסופו של דבר, יעבדו צוות האחים והאחיות יחד עם אנשי המקצוע מתחום בריאות הנפש כדי להציע את רמת הטיפול הגבוהה ביותר למטופלים.

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5243814
HRJ0p-Ow2KxGS6h2f2a0EXBY0Ipz7xhAHaxgAk5sR-o
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-yJXfDA4L5p3lsPYUJpBHgCmQpwJsOtrquh1IsM0M094
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form