מהי מגפת הצמחים?

מהי מגפת הצמחים?

מגפת צמחים היא מושג המתייחס למצב בו מין מזיק מסוים מחולל מגיפה במין אחד או יותר של צמח המשמש למאכל, כמו מחלת הכימשון שפגעה בתפוחי האדמה בכל אירופה ובפרט באירלנד בשנת 1845. מגפת הכימשון גרמה לרעב גדול ולשינויים חברתיים, כלכליים ופוליטיים שחלקם מורגשים עד היום. בתקופתנו חוקרים ואנשי מקצוע מתחום החקלאות, הביולוגיה, הביוטכנולוגיה ועוד, עוסקים רבות במניעת המגיפה הבאה.

מגפות צמחים

מגפת הצמחים (Plant Pandemic) הן מונח המוכר בעולם החקלאות והמדע ומתייחס למצב בו מגפה תוקפת או עלולה לתקוף יבולים חקלאיים שעליהם מבוסס מזון בני האדם. במקרה של הופעת מגפת צמחים, התופעה הראשונה שעלולה להתרחש היא רעב או לכל הפחות מחסור במזון עיקרי עבר חלקים נרחבים מהאוכלוסייה, אולם יש לציין כי למגפות צמחים בכלל ישנה השפעה כלכלית וחברתית.

אחד המקרים המוכרים ביותר והזכורים ביותר למגפת צמחים התחשה באירלנד בשנת 1845, בה הכתה מחלת הכימשון את תפוחי האדמה ברחבי אירופה. באירלנד בתקופה זו, היה תפוח האדמה מזון עיקרי ונפוץ, אשר העניק אפשרות קלה וזולה יחסית להאכיל משפחות, חיות משק וכד', וע"י כך תרם רבות להתפתחות שכבת האוכלוסייה שעסקה או התפרנסה מחקלאות.

המחלה הפכה במהרה את תפוחי האדמה לבלתי אכילים ומהר מאוד, כמעט שיתקה לחלוטין אזורים חקלאיים רבים אשר התבססו על גידולי תפוחי אדמה. אזורים אלה, פרנסו הן בעלי אחוזות והן אנשים רבים, ביניהם משפחות רבות מאוד של אנשים שהתפרנסו מאותם גידולים חקלאיים. ההשפעה של המגפה הייתה עצומה: במהרה משפחות רבות של עובדים חקלאיים הגיעו לחרפת רעב, בעלי אחוזות החלו לגרשם מאדמתם ולעיתים קרובות אף הוכרחו לצאת מהמדינה על ספינות שהובילו אותם למדינות אחרות. באופן כללי, תוצאות הרעב הגדול כללו מוות של מאות אלפי אירים (ויש שיגידו מיליון), הגירה של אירים רבים למדינות כמו ארה"ב ובריטניה, ולשינויים חברתיים ותרבותיים רבים אשר חלקם מורגשים עד היום.

גורמים למגפות צמחים

במהלך ההיסטוריה ניתן להצביע על גורמים שונים שהובילו למגפות צמחים או לשגשוגן בנקודת זמן מסוימת, ביניהן מעברי אוכלוסייה ממקום למקום, שינויי אקלים ועוד. כאן נתמקד בגורמים אשר חוקרים מתמקדים בהם כיום:

  • שינויי אקלים והמשבר הסביבתי – משבר האקלים הוא מושג המוכר לכולנו, אולם יש לציין מושג נוסף שהוא המשבר הסביבתי המתרחש כבר שנים רבות. משבאר האקלים עתיד לגרום לעלייה ניכרת בטמפרטורות ובאזורים שונים של העולם עליית הטמפרטורות עלולה להיות מורגשת אף יותר. עלייה בטמפרטורות יכולה להביא לשגשוג מחוללי מחלות צמחים שונים אשר מסתדרים היטב בחום.

בנוסף, המשבר הסביבתי מביא כבר היום לשינוי והרס בתי גידול. מבחינה אקולוגית, הרס או אף קיטוע של בתי גידול (כאשר אזור מסוים נקטע ע"י כבישים, בניינים וכד') יכול לגרום בעקיפין להתפתחות של מין אחד יתר על המידה, כולל מינים המזיקים לחקלאות. העובדה שהאיזון האקולוגי נפגע בשטח מסוים מוביל פעמים רבות לשגשוג של מינים מזיקים לעומת מינים אחרים הנדחקים הצידה.

  • מינים פולשים – מינים פולשים הם נושא ענק המעסיק ארגונים גדולים, מדינות וגופים בינלאומיים גם ללא קשר לחקלאות. בכל הנוגע לנושא הצמחים והמזון, צריך לזכור שאנחנו חיים בעידן גלובאלי בו אנשים, חפצים וגם תוצרת חקלאית עוברים כל הזמן ממקום למקום. זה נכון שקיימות בדיקות, תקנים וחוקים המגינים מפני מעבר של מינים פולשים, אולם ייתכן (וזה אכן קורה מפעם לפעם) שמין שאינו מקומי מצליח לעבור את הגבול ולהגיע לאזור אחר בו הוא פוגע בתוצרת חקלאית ובצמחייה שאינה יודעת כיצד להתגונן מפניו. מינים פולשים נחשבים לאיום גדול מאוד על מערכות אקולוגיות בכל העולם, וכן על מערכות חקלאיות וטבעיות כאחד.
  • אי עמידות של מיני צמחים מתורבתים – קיימים כיום מגוון מיני צמחים, בעיקר כאלה המשמשים כמזון לבני אדם, אשר נחשבים לפחות עמידים למחלות. מדובר במינים חדשים בד"כ כלומר מינים שהושבחו גנטית ושלהם יתרונות כמו תפוקה רבה, יכולת התאמה למגוון שטחי גידול וכד', אולם אותה השבחה גנטית לעיתים פגמה ביכולתם להתמודד עם מזיקים. להבדיל מהם, מיני בר של מיני צמחים שונים המשמשים אתנו למאכל היום נחשבים לעמידים יותר (כמו חיטת הבר או דגני בר באופן כללי, לעומת חיטת הלחם).

כיצד ניתן להתמודד עם מגפת צמחים?

  • הגנה על שטחי גידול ושמירה על האיזון האקולוגי – איזון אקולוגי הוא חיוני כאמור לשגשוגם של צמחים שונים, לא רק מצד המזיקים, אלא גם מצד התנאים החיוניים עבור הצמח ע"מ שיוכל להתפתח כראוי. לכן, יש צורך להגן על שטחי גידול ושטחים פתוחים בכלל, ע"מ למנוע מצבים שונים וביניהם שגשוג של מינים מזיקים.
  • הנדסת ביוטכנולוגיה – הנדסת ביוטכנולוגיה הוא תחום הקושר בין תהליכים ביולוגיים לתהליכי ייצור. באופן כללי, הנדסת ביוטכנולוגיה נועדה לנצל את יכולנו כיום לשלוט, לתמרן ולרתום תהליכים ביולוגיים לטובת ענפים שונים בתעשייה, כמו תעשיית התרופות, מזון וחקלאות. תחום זה התפתח מאוד במהלך השנים האחרונות, כאשר אחת מן המטרות של חוקרים בתחום בנושא מגפות צמחים, הוא לשבח גנטית צמחים המשמשים למזון ומאידך, להילחם במינים המזיקים בעזרת כלים ביולוגיים, כמו חיידקים ושאר אורגניזמים המסוגלים לתקוף, למגר או לשחות מזיקים שונים. השבחה גנטית יכולה להתבצע בשיטה ה"מסורתית" של ביות וכיום, ישנן דרכים לשבח גנטית תאים במעבדה.
  • בנק זרעים ושימור גנטי של צמחי בר – הגידול המאסיבי של מיני צמחים מסוימים בתחום החקלאות יוצר באזורים שונים בעולם, כולל בישראל, מצב בו מיני צמחי בר הולכים ונעלמים מהנוף. אותם מיני בר הם לא רק שריד לצמחי המאכל שאנו מכירים היום, אלא הם מעין בנק גנטי הכולל בתוכו תכונות חיוניות, כמח עמידות רבה יותר למזגי אוויר קיצוניים ומזיקים כאמור, מגוון גנטי המאפשר שיפור תכונות כמו טעם, תפוקה ועוד. לכן, נעשה ניסיון לשמר זרעים וצמחי בר בעל העולם, לטובת דורות העתיד.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5251596
Nvww8rDpXygLyAXffNX-DCEYVl5ZyY8J-Y2JPz9iqcc
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-RV0hqXbrLrflwecxDreOer9C4NI6alSsrE1_8vtY8jg
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form