מה אנחנו יכולים ללמוד משבטים ילידים

מה אנחנו יכולים ללמוד משבטים ילידים

שבטים ילידים מקיימים אורח חיים ששונה בתכלית השינוי מאורח החיים שאנו מקיימים בתרבות המערבית, אך למרות הקדמה והחדשנות שמאפיינת את תרבות שלנו, יש הרבה מה ללמוד דווקא מהתרבות השבטית.

כסף הוא לא המפתח לאושר

לאנשים בתרבות השבטית יש הרבה יותר זמן מאתנו, והם לא צריכים לעבוד כדי להתפרנס. יש להם זכויות על האדמה, הם יכולים לבחור את סגנון חייהם, הם צדים ומלקטים מזון מהקיים בסביבותיהם, חיים בשלום עם הטבע, ומדד שביעות הרצון שלהם דומה לאלו שנמצאים ברשימת האנשים העשירים ביותר בעולם.

מעבר לכך יש להם הרבה יותר זמן פנוי כדי להקדיש למשפחה וחברים, או רחמנא ליצלן, ללא לעשות דבר.

חיי קהילה עשירים ומספקים יותר

בשבטי הילידים, הציידים אף פעם לא הראשונים לאכול מהטרף שהביאו אתם לאחר הציד. הם מחלקים אותו לבני השבט האחרים קודם כל, ואוכלים את מה שקיבלו מציידים אחרים. כל אחד מקבל נתח שסופק לו על האחרים, ואף אחד לא לוקח לעצמו יותר ממה שהוא צריך. מנהגים וערכים כאלו מטפחים רוח קהילתית חזקה יותר.

מה ששלי שלך ומה ששלך שלך

שבטים ילידים ברחבי העולם מעריכים מאוד שיווין, ובהמון מקרים, אין להם מנהיגים רשמיים. עבורם זו ממש חובה מוסרית לחלוק את מה שיש לך עם אחרים, ללא ציפייה לתמורה. הם חולקים חפצים ביניהם ומשתפים אחרים במה שלכאורה שייך להם. הם לא אוגרים חפצים סתם כדי שיעמדו ללא שימוש. כמו כן שבטים רבים מתנערים מאלימות, מעודדים מעמד שווה בין גברים ונשים, ונותנים המון מקום לילדים שלהם.

ניהול מערכות אקולוגיות ומשאבים טבעיים

שבטים ילידים צברו המון ידע לאורך החיים על ניהול מערכות אקולוגיות ומשאבים טבעיים, וכתוצאה מכך באדמות של ילדים ניתן למצוא מגוון ביולוגי גדול יותר לעומת ארצות אחרות. המגוון הביולוגי מאוד חיוני לבריאותנו כמו גם ליכולת ההישרדות שלנו על פני כדור הארץ. ילידים מעריכים יותר את תרומתו של הטבע סביבם לחייהם ופועלים כדי לשמר אותו.

חינוך ילדים על פי עיקרון הרצף

בין אם עשיתם תואר שני בחינוך ובין אם לא, סביר להניח ששמעתם על "עיקרון הרצף". עיקרון הרצף הגיע אל העולם המודרני ישירות מתרבות הילידים. בבסיס העיקרון עומד הרעיון שכדי לאפשר התפתחות פיזית, נפשית ורגשית מיטבית, בני האדם ותינוקות בפרט, צריכים לעבור את החוויות הבאות, כפי שהן התרחשו לאורך שנות אבולוציה ארוכות, וכפי שמקובל עדיין בשבטים ילידים.

  • לידה טבעית – בניגוד ללידה בבית החולים חוויית הלידה הטבעית מתקיימת בהתאם לתהליך הפלאי כפי שהוא מתרחש בטבע. תהליך זה נתמך על ידי אמון בחוכמה הטבעית הטבועה בגוף האם היולדת והוא נתמך תרבותית על ידי כל בני השבט.
  • הנקה – בתרבות השבטית תינוקות יונקים, ולא רק שהם יונקים, הן יונקים על פי דרישה ולא באופן מתוזמן, כלומר בהתאם לאותות הפנימיים שלהם. תינוקות נהנים מהנקה בתדירות גבוהה במיוחד בשנה-שנתיים הראשונות לחייהם, כאשר ההנקה ממשיכה לרוב גם הרבה מעבר לשנתיים, אך בתדירות נמוכה יותר.
  • שינה משפחתית – תינוקות חולקים את המיטה עם ההורים שלהם או שומרים בדרך אחרת על קשר ישיר וקרבה לדמויות המטפלות שלהם בלילה, בדרך כלל במשך שנתיים לפחות, לפני שעוברים לשיטת שינה אחרת, אך אף פעם לא לחדר נפרד משלהם.
  • הרמת תינוקות – במהלך ששת החודשים הראשונים לחייהם, התינוקות כל הזמן נמצאים על הידיים או במגע פיזי אחר עם הדמויות המטפלות שלהם או עם בני משפחה וקהילה אחרים. בזמן שנושאים אותם על הידיים, האנשים שנושאים אותם ממשיכים בפעילות הרגילה שלהם. זה מאפשר לתינוקות לספוג את המראות, הקולות והתנועות של התרבות שאליה הם גדלים. שלב זה מסתיים כאשר התינוקות מתחילים לזחול וללכת בכוחות עצמם, למרות שעדיין נושאים אותם גם לאחר שהם לומדים ללכת, רק בתדירות נמוכה יותר.
  • טיפול קשוב – תינוקות מפתחים רמות גבוהות של אינטליגנציה רגשית כאשר המטפלים שלהם נוכחים, מכוונים ומגיבים לקריאות שלהם באופן מידי, ללא שיפוט, מורת רוח או ביטול הצרכים שלהם. אך כל זאת ללא דאגה מיותרת ומבלי להפוך את התינוקות הקטנים למרכז תשומת הלב באופן קבוע.
  • ציפיות גדולות – ילדים חשים את הציפיות החיוביות שיש למבוגרים מהם, שמבוססות על האמונה שילדים הם יצורים חברתיים שמשתפים פעולה מטבעם. כמו כן ההורים מאמינים שלילדים יש אינסטינקטים שטבועים בהם וישמרו על ביטחונם, ולכן לא מפגינים חרדה או הגנת יתר, מה שמאפשר לילדים לפתח רמות זהירות מתאימות ורמות גבוהות של ביטחון עצמי.
  • אהבה ללא תנאי – ילדים מרגישים שהם ראויים ורצויים בעיני הוריהם ומטפליהם. בהיותם מאמינים שילדים הם יצורים חברתיים מטבעם, המבוגרים אף פעם לא התפתו למנוע מהם את אהבתם וכבודם כדי לאכוף התנהגות טובה.

מבחינה גנטית תינוק שנולד היום זהה לבני דודיו הקדמוניים, אבל בגלל שיטות מערביות ללידה וטיפול בילדים, הציפיות שיש לתינוקות קטנים, שטבועות בהם מתוקף האבולוציה, לא מתמלאות בצורה מספקת, אם בכלל.

האבולוציה לא הכינה ילדים אנושיים להורות הקונבנציונלית בעידן המודרני והתינוקות אינם מבינים מדוע לא מגיבים אליו כצפוי ולכן הם גדלים עם תחושה של בושה בעצמם ובכישרונותיהם. עם זאת, הציפיות של ילדים שגדלים על פי עיקרון הרצף כן מקבלות מענה והם גדלים להיות בטוחים יותר בעצמם, עצמאיים יותר ומפגינים רמות גבוהות של שמחה ורווחה.

רוצים ללמוד חינוך? כדאי גם להשקיע זמן להכיר גישות מכל העולם

גישות חינוכיות משתנות בהתאם לתרבות, כאשר כיום אפשר לראות בוודאות שתרבויות קדומות הצליחו לגדל ילדים הרבה יותר מאושרים. לימודי תואר שני בחינוך ללא ספק ירחיבו את הידע שלכם בתחום, יאפשרו לכם להרחיב אופקים אל מעבר לגבולות המוכר ואפילו, לקחת לעצמכם נקודות התייחסות שיהפכו אתכם להורים טובים יותר ואת הילדים שלכם למאושרים יותר.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5253005
1kHgwX6KosbyNCr5KP4fLpbOQaJKyVPjCWRz4jMG-LQ
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-5ixbuq4GLofzVmrudPVa9fLiYEpkS218-qsfuSaLRhI
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form