מה דעתכם על עוגה מחרקים וחטיף אנרגיה מחרגולים?

מה דעתכם על עוגה מחרקים וחטיף אנרגיה מחרגולים?

רגע לפני שאתם סותמים את האף, מעווים את פניכם וחושבים שמדובר, כנראה, בשתי המנות הכי לא מושכות עלי אדמות, כדאי שתדעו: חרקים, חרגולים וחגבים הם לגמרי העתיד. מה זה אומר? מה הקשר בינם לבין לימודי מדעי החיים? ואילו סיבות טובות יש לצרוך את הירקרקים-הקראנצ'יים האלה? כל מה שרציתם לדעת (וגם לא) על זוחלים, דו חיים, חרקים ומה שביניהם.

כיפאק היי למדעי החיים

אם תבחרו ללמוד מדעי החיים, דעו כי חלק מהלימודים כולל חקר (די מגניב וגם אינטנסיבי) של החיים עלי אדמות – גם של החרקים שבהם. בין יתר הנושאים שתלמדו במהלך התואר, תזכו לחקור את החיות, הצמחים ואפילו התאים והמולקולות של היצורים החיים בעולם, ולכן מדובר בתחום המשלב בתוכו מגוון תתי נושאים מרתקים, החל מכימיה, מדעי הרפואה, ביוטכנולוגי וגם נגיעה בהנדסת מזון. וכאן מקפצים לתמונה בחינניות החגבים. אז נכון שלא תידרשו לאכול אותם להנאתכם אם לא תרצו, אבל המפגש הבלתי אמצעי עם בעלי החיים בכלל ועם החגבים בפרט יפגיש אתכם עם אחת התעשיות הכי משגשגות ומצליחות בעולם, בעלת פוטנציאל מדהים להצלחה (בחלק מהמדינות מדובר בהרבה יותר בפוטנציאל). מה הופך את החגבים ליצורים מושכים כל כך?

חגבים – עתיד קולינרי מזהיר

תכף נדבר על הסיבות הטובות שיש לצרוך חרקים (רמז: זה קשור למחסור הולך וגובר בעולם, וגם לעובדה שיש בהם המון חלבון), אבל קודם כל, הרשו לנו להציג בפניכם את חברת הפוד-טק Hargol Foodtech, העוסקת בגידול חגבים בחווה מסחרית, הראשונה מסוגה בעולם.

ומה זה אומר? בחווה, נכון להיום, מגדלים שני מוצרים: חגבים שלמים (מיובשים) ואבקת חלבון המבוססת על חגבים, ומיועדת לשיווק בארה"ב ואירופה, בעיקר לחברות מזון מסחריות ומסעדות.

החברה, שהוקמה בשנת 2015 על ידי חנן אביב, בן פרידמן ודרור תמיר, הספיקה לגייס מאז הקמתה כבר 3.6 מיליון דולר. עם ארבעה מתקנים בישראל, 22 עובדים והצלחה מוכחת בסבבי הגיוסים השונים, אפשר לגמרי להכריז: עתיד החגבים לגמרי כאן!

בעולם זה כבר פופולרי

הבחירה של Hargol Foodtech בשווקי אירופה וארה"ב לא מקרית. ברחבי העולם נחשבים החרקים, ובאופן ספציפי החגבים, למאכל לגיטימי הנצרך כחלק מהתזונה הסטנדרטית. וכשאנחנו אומרים 'תזונה סטנדרטית' אנחנו מתכוונים למזון שמסוגל לגרום לקהל היעד שלו לפקוח עיניים בתאווה ולרצות לזלול קערת חגבים ברגע. 2.5 מיליון אנשים בעולם צורכים חגבים על בסיס יומי, בעיקר בארה"ב,  ויש למוצר הזה ביקוש עצום – אך הוא פשוט לא זמין מחוץ לעונה, הקצרה מאוד באופן טבעי – חודש אחד בלבד! הביקוש העצום, בתוספת היתרונות הבריאותיים וקלות הגידול, הופכים את התעשייה הזו למשגשגת במיוחד.

אז נכון שהוא לא מוצע כחלק מהתפריט במקדונלד'ס, אבל המהפכה הזו צוברת תאוצה באופן מדוד ובטוח, ולא ירחק היום שהיא תגיע גם לישראל (ושתדעו – זה אפילו כשר!). אז מדוע זה כך? מה הופך את החרקים לאטרקטיביים כל כך ומדוע צריך לגדל אותם באופן מלאכותי?  הנה חמש סיבות טובות לאכול חרקים.

  1. חרקים הם בני קיימא

כדי לגדל חרקים, נדרשת כמות קטנה מאוד של מים. לעומת בעלי החיים ה"מסורתיים", הם לא דורשים תנאים ייחודיים לגדילה וגם לא זקוקים למשאבים רבים (מזון, שטח מחייה, מים וכדומה). נוסף על כך, הם ניזונים מפסולת חקלאית, מה שהופך את הקיום שלהם לידידותי לסביבה.

  1. חרקים מזינים

אם צפיתם באחת מעונותיה הרבות של הישרדות האמריקאית, יכול להיות שיצא לכם לראות כיצד המשתתפים צורכים חרקים מסוגים שונים כדי להתקיים. הסיבה לכך היא שמדובר במזון בעל ערך תזונתי גבוה מאוד, המכיל בעיקר חלבון. בייחוד עבור אוכלוסיית פגיעות בעולם השלישי, קשה מאוד לספק כמות מספקת של חלבון (אוכלוסיות אלה מסתמכות ברובן על פחמימות זמינות) – וכאן יש פתרון זמין, זול ובריא מאוד. לצד חלבון, בחרקים בכלל ובחגבים בפרט יש גם כמות שומן מפתיעה, וגם חומרים מזינים נוספים דוגמת ברזל ואבץ. בקיצור, זה פשוט סופר פוד!

  1. אפשר לגדל חרקים בכל מקום

החברה שהזכרנו בתחילה אמנם מגדלת חגבים בחוות גידול מיוחדות ובתנאים מיוחדים, אך באופן תיאורטי – אפשר לגדל חרקים גם בתנאים ביתיים ובכל מקום בעולם. הם זולים, שקטים, קלים לגידול ולא מפיצים ריחות לא נעימים, זאת בנוסף לעובדה שהם גדלים במהירות ומתרבים בקלות. קלות הגידול באה לידי ביטוי גם בידע המקדים הדרוש לצורך הגידול – אין צורך במיומנויות מיוחדות וגם לא נדרשת חלקת אדמה גדולה. הסיבה שבגללה לא מגדלים חרקים בתנאים ביתיים היא בעיקר בגלל שבהשוואה לתנאים המבוקרים שיש בחוות גידול, בבית אי אפשר לשלוט בתזונה שלהם וב"אפקטים" נוספים שעלולים להפוך אותם למסוכנים לצריכה.

  1. רב תכליתיים

אפשר לאכול חגבים בצורתם השלמה, לאחר קלייה או טיגון, וכך הם נצרכים במדינות רבות. אך אלו לא הדרכים היחידות לצרוך אותם. אחת הדרכים הפופולריות ביותר, בייחוד בשנים האחרונות, היא לטחון את החרקים לקמח וממנו להכין עוגיות, עוגות, לחמים, קרקרים, פסטות ומגוון נוסף של מאכלים סופר בריאים. ממש כמו אבקת חלבון, מתנה מהטבע.

  1. זה טעים (באמת)

אי אפשר לכלול את כל החרקים תחת המחמאה "טעימים" (חלקם, אם יצא לכם לנסות, לא ניתנים לאכילה ולא טעימים כלל), אך לחגבים יש לחלוטין טעם שאפשר להתרגל אליו. אם אתם רוצים לצרוך את המאכל הבריא אך חוששים מהטעם, התחילו בשלב "לייט" מקדים – פשוט השתמשו בקמח חגבים. הטעמים הנוספים שיתווספו למאפה שתכינו יטשטשו את טעם המקור, וכך לאט לאט יהיה קל יותר להתרגל אליו. לגבי הטעם עצמו, רוב האנשים משווים את טעמו של החגב העשוי, בתוספת חמאה ושום, לטעם של בשר עסיסי, כך ששווה לנסות!

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5230191
0jF-HfR_Z5icIkHISWDkiQVQE7s12p90IZA7Lurr6BQ
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-0Rf7ezYQmjiHkaT1DIOnzzk58TqS_DsKmInhL8gTH5M
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form