מה ההבדל בין מכללה לאוניברסיטה?

מה ההבדל בין מכללה לאוניברסיטה?

פעם, מי שרצה להיות בעל תואר ראשון או שני היה צריך ללכת לאוניברסיטה. לא היו הרבה אפשרויות ותנאי הקבלה היו קשים, ככה שלא מעט צעירים או כאלו שרצו לעשות שינוי קריירה היו צריכים להסתפק בתעודה מקצועית מאחד מבתי הספר הרלוונטיים או לוותר על החלום לתואר אקדמי.

היום המצב שונה לגמרי. מכללות קמו להן במקומות שונים בארץ והמכללות הללו מאושרות ללמד לתואר אקדמי. אין צורך יותר לעשות אין ספור מבחני פסיכומטרי בשביל להתקדם ללימודים וכל מי שיש לו מוטיבציה ורצון להצליח יחד עם עמידה בתנאי הקבלה, יכול להגשים את החלום. חשוב לדעת, יש הבדלים בין מכללות לאוניברסיטאות אם כי ההבדלים הללו הולכים ומטשטשים. הנה כמה מההבדלים הללו:

מה אתם רוצים ללמוד ומתי?

היום אם כן היצע הפקולטות שקיימות כמו גם המקצועות אותם ניתן ללמוד הוא גדול מאוד. אם בעבר היו אלו רק לימודי הנדסה, מדעי הרוח, מדעי החברה ועוד כמה אחרים היום יש הרבה יותר אפשרויות לימוד, חלקן לתואר אקדמי וחלקן לתעודה. השאלה הראשונה אותה אתם צריכים לשאול את עצמכם היא: מה אתם רוצים ללמוד? האם אתם יותר בכיוון הומני או ריאלי? האם אתם רוצים להיות מהנדסים או הנדסאים ומה בכלל ההבדל בין שני אלו? מה כוללים לימודי מדעי המחשב והאם הם יכולים לפתוח לך לעולם ההייטק? את כל המידע הזה תוכלו לקבל בכל מוסד לימוד שתגיעו אליו כדוגמת מכללת תל חי, אתם רק צריכים לברר ולתת לעצמכם את התשובות הנכונות בשבילכם.

לגבי המתי, באוניברסיטאות אפשר ללמוד בשעות היום. קשה יותר לשלב את הלימודים עם עבודה מה שלא מתאים לכל אחד. ברוב המכללות לעומת זאת, ישנם לימודי ערב או לימודים ביום שישי, מה שמאפשר ליותר אנשים ללמוד בלי להתפשר על פרנסה.

כמות התארים

הבדל שאתם צריכים להכיר בין אוניברסיטה ובין מכללה הוא בתארים אותם אפשר לקבל. המכללות בישראל מורשות להציע תוכניות לימודים לתואר ראשון (B.A) או תואר שני (M.A) ואין אפשרות לתואר שלישי (PHD) מה ששונה באוניברסיטאות בהן כן יש את האפשרות לתוכנית לימודים לתואר שלישי.

מכללת תל חי ומכללות בכלל - תחושה ביתית יותר

יש הבדל אחד שרבים מהסטודנטים שסיימו לימודים במכללה כמו מכללת תל חי מציינים אותו. ההבדל הוא בתחושת השייכות, הביתיות והאינטימיות. במכללה התחושה היא משפחתית יותר, יש יותר קשר בין הסטודנטים לבין המרצים, יותר סיוע אישי ותחושת קירבה מה שרבים מרגישים שסייע להם לצלוח את הלימודים בהצלחה.

כשיש קירבה וחום וזה לא רק עוד "בית חרושת לציונים" האוירה מדהימה והיא מדרבנת את הסטודנטים ללמוד ולהצליח כמו גם להמליץ לחברים שלהם לבוא וללמוד במכללה בה הם לומדים. שנות הלמודים עוברות יותר בטוב ובנעימים, יותר בכיף ובחיוך מה שלא פחות חשוב מהציונים עצמם.

תוכניות הלימוד

באופן כללי ניתן לומר שאוניברסיטאות הן יותר גדולות, גם בשטחן, גם בכמות הסטודנטים שלומדים בהן וגם בכמות תוכניות הלימוד שקיימות בהן. חשוב להגיד שההבדל בכמות התוכניות הקיימות הולך וקטן, והיום יש יותר ויותר מכללות שלא נופלות בכמות תוכניות הלימוד שהן מציעות מאוניברסיטאות, מה גם שחלקן אף מציעות מסלולים ייחודיים להן.

שכר הלימוד

עכשיו אנחנו מגיעים לשורה התחתונה, לכמה תעלה שנת לימוד במכללה לעומת אוניברסיטה. בעבר, ההבדל בין שתי האפשרויות היה דרמטי. לאוניברסיטאות היה שכר לימוד שנתי אחיד ומכללות היו מציעות ללמוד בהן בשכר לימוד שהיה מגיע גם לפי 3 מאוניברסיטה. אבל היום ישנן מלגות ועמותות שמסייעות. היום יש מכללות שמציעות את האפשרות ללמוד בהן ולקבל תמיכה משמעותית. כך לדוגמא מכללות בפריפריה כמו מכללת תל חי, בה ישנה תוכנית ממשלתית שמאפשרת ששנת הלימודים הראשונה תהיה בחינם עבור חיילים משוחררים. כדאי מאוד לבדוק את האפשרות הזו ומי שמתלבט בין מכללה לבין אוניברסיטה או שהאפשרות שלו היא רק מכללה אבל הוא חושש מהעלות, כדאי שיבדוק לגבי מלגה כזו.

קשיים ויוקרה, האם יש עדיין הבדל?

עוד פרמטר שבעבר היה מרכיב חשוב אצל לא מעט סטודנטים פוטנציאליים בהתלבטות האם ללכת לאוניברסיטה או למכללה היה היוקרה. אוניברסיטה הייתה נחשבת אוטומטית ליוקרתית יותר ותואר אקדמי ממנה היה פותח יותר דלתות אבל היום המצב כבר לא כזה. היום יש מכללות כמו תל חי ששמם הולך לפניהן, מכללות שגם סטודנטים מבינים שהן לא פחות איכותיות מאוניברסיטאות וגם מעסיקים מבינים שאם עובד פוטנציאלי הגיע לאחר שסיים לימודים במכללה נחשבת, אין שום הבדל בינו ובין מי שרכש את ההשכלה שלו באוניברסיטה.

ויש גם את הצד השני. לימודים במכללה איכותית הם לא פחות קשים מאשר באוניברסיטה. הדרישות האקדמיות הן גבוהות גם במכללות מה שמשליך על היכולות העתידיות.

היום בשונה מבעבר יש הרבה פחות הבדלים בין מכללה לאוניברסיטה. היום כמעט כל מי שרוצה יכול ללמוד ולהתקדם והמכללות פתחו מגוון עשיר יותר של אפשרויות עבור כל אחד כמעט. חשוב כמובן לערוך בירור מקיף על מוסד הלימוד הרצוי וחשוב לתת את הדעת לכל דבר ועניין, וכדאי לקבל המלצות ממי שכבר סיימו ללמוד במוסד הנבדק. אל תתפשרו על פחות מהטוב ביותר בשבילכם והיום אין שום סיבה לא ללמוד במכללה אם יש בה את מה שאתם מחפשים ויאפשר לכם להתקדם בחיים

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5251194
_Dc8Vq2Zq0PX1nUCmGKuj0zqgyL55Xo3et26sXP2BTQ
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-YJgj8xXjQqT7lDLQx8_A9kd0ZuRjQIE_-ThZYwGeN9k
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form