מה זה מהנדס מזון?

מה זה מהנדס מזון?

 

מדעי המזון הם אחד התחומים המגוונים ביותר בתעשיית ההנדסה. התחום הזה משלב בין עקרונות הנדסיים בסיסיים, לבין תחומים מרתקים נוספים כמו פודטק, מיקרוביולוגיה, מדעי הפיסיקה, כימיה ועוד. אז מה הם תפקידיהם של מהנדסי מזון? מה צריך ללמוד כדי לזכות בתואר? ומה כולל המקצוע בפועל? אם אתם מתעניינים בתחום, אוהבים אוכל וגם הנדסה או שאתם סתם סקרנים – בואו לגלות!

מהנדסי מזון אחראים להבטיח עיבוד בטוח, יעיל, אריזה ואספקת מזון לכל מדף חנויות בעולם. למותר לציין שזו עבודה חיונית לכלל האנושות.

מה זה מהנדס מזון?

בשורה התחתונה, מהנדסי מזון אחראיים על עיבוד מזון בטוח ויעיל, כמו גם על אריזה ואספקת מזון לכל מדף, בכל חנות, בכל העולם. נשמע מטורף? זה באמת מטורף!

מהנדסי מזון לוקחים את העקרונות ההנדסיים המגוונים ותפקידם העיקרי הוא ליישם אותם על אחסון, עיבוד והפצה של מוצרי מזון, כמו גם מוצרי ביו נוספים. הם אלו שאחראיים על כך שהמדפים בסופר יישארו עם מלאי של מוצרי מזון בטוחים לאכילה – בין אם מדובר במזון משומר, בשקית או ארוז, העיקר שיהיה בטוח לצריכה.

למעשה, התחום הזה חופף לדיסציפלינות נוספות הקשורות למזון, ולכן לעתים קרובות נראה שמהנדסי מזון עובדים בשיתוף פעולה עם מדעני מזון ואנשי מקצוע נוספים מתחום טכנולוגיית המזון – אך עם הבדל אחד עיקרי: בעוד שמדעני מזון וטכנולוגי מזון מתמקדים בחקר המזון כמדע תיאורטי, מהנדסי מזון יתמקדו יותר בטכניקת האריזה, העיבוד ואיכות המזון בשרשרת האספקה.

בסופו של דבר, זהו תחום עצום הנוגע להמון תתי-תחומים, החל מהמכונות בהם משתמשים במפעל הייצור וכלה במערכות האחסון של משאיות התובלה. מאחר ומדובר במקצוע החולש על כך כף הרבה תחומי ידע, מי שלומד מדעי המזון נדרש לבסיס יציב ואיתן בתחומי ההנדסה, כמו גם בכימיה ובמדעי המזון בכלל.

דוגמאות מהשטח

חברות לייצור מזון מעסיקות מהנדסי מזון מסיבות מגוונות. אדם בתפקיד זה עשוי להידרש למצוא דרכים להפוך מוצר לא יציב, כמו חלב או גבינה, למוצר מדף יציב. לחלקם ניתנת האחריות הבלעדית למציאת תוספי מזון שונים שיכולים להאריך את חיי המדף של המזון, וכמעט תמיד הם יידרשו להתערב באיזשהו שלב מתהליך הייצור.

דוגמא נוספת לעבודה בשטח היא טעימת מוצרים חדשים או יצירת מוצרים בריאים יותר.

דוגמה אחרת, רווחת יותר, היא חברות השוכרות מהנדסים כדי ליצור אריזות מוצרים. מוצרים רבים הדורשים תנאים ספציפיים, כמו אי חשיפה לאוויר או לאור השמש, נדרשים לעיבוד ולעיצוב – וכאן נכנס לתמונה מהנדס מזון, שכן הוא עשוי להיות אחראי על מציאת הדרך להגן על המזון המבוקש מפניהם. בנוסף, מהנדס מזון עשוי להתבקש למצוא דרך לשמור על המוצר טרי גם לאחר שהוא נפתח על ידי הצרכן. כן, כן. לא רק שמדובר במשימה לגיטימית למדי, אלא שהיא גם עשויה ליטול נתח משמעותי מיום עבודה ממוצע של עובד בתעשיית המזון.

מה לומדים?

כמו בכל תחום הנדסי אחר, מהנדס מזון חייב להצטייד בתואר הנדסי או בתואר מדעי המזון כדי להבטיח לעצמו קריירה בתחום. לרוב, אנשים המעוניינים לעבוד בתחום ילמדו מדעי המזון, כימיה ומתמטיקה. חשוב לדעת: כדי להצליח בתפקיד, יש צורך בהבנה מעמיקה של האופן שבו פועלים מזונות עולם, וכיצד הם מתקשרים עם כימיקלים מסוימים.

במקום הראשון: בטיחות המזון

אחד החלקים העיקריים באחריות המהנדס הוא, כפי שהזכרנו לעיל, שמירה על בטיחות המזון. לא משנה מהו הפרויקט בו עוסק המהנדס כרגע, סביר להניח שהוא יכלול גם עמידה בתקנים ובהנחיות של ייצור מזון בטוח. מהנדסים העובדים בתעשיית המזון חייבים לוודא שכל המוצרים שנארזו בטוחים, שציוד הבטיחות פועל כראוי ושהמוצר מגיע אל הצרכן הסופי כשהוא ראוי, בטוח ומוכן לצריכה.

מעבר על שרשרת האספקה

לצד בטיחות המזון, שזוהי כאמור משימה ראשונה במעלה עבור מהנדסי מזון, אספקט נוסף הקשור לתפקיד הוא דאגה ליצירת אריזות בטוחות מפני חבלה. כל מוצר, עד שהוא מגיע למדף בסופר, עובר שרשרת אספקה ארוכה שעל אף שהיא הכרחית – היא גם עלולה לפגוע במוצר ובצריכתו. לכן יש גם מהנדסי מזון אחראיים בין השאר על וידוא של שלמות מערך האספקה מההתחלה ועד הסוף. נכון, זהו תפקיד הקשור פחות להתמחות הישירה של מהנדסי מזון, אך הודות לכישורים, לידע ולמיומנויות שרכשו – הם לחלוטין מועמדים ראויים לדאוג לכך שפריט המזון יגיע בבטחה ליעדו, ללא חבלות, כשהוא שלם ומוכן לצריכה.

תפקידים נבחרים של מהנדסי מזון

  • תכנון, עיבוד, טיפול ואריזת מזון כולל ציוד אחסון ומערכות
  • הרחבת תהליכים הקשורים למזון, מכונות וציוד אבטיפוס
  • מחקר ופיתוח מוצרים / תהליכים
  • ויסות מוצרים לטובת הגנה על בריאות הציבור
  • מכירות הנדסיות וטכניות
  • תכנון ופיתוח מערכות לייצור, עיבוד, הפצה ואחסון מזון וחומרים חקלאיים
  • בטיחות ואיכות מזון, זיקוק ביולוגי, תרופות ויישום אריזות ידידותיות לסביבה

לסיכום

כמהנדסי מזון, אתם עובדים בתחום מדעי החופף לעבודתם של מדעני מזון וטכנולוגי מזון. כל התפקידים הללו, אמנם, חולקים מטרת על משותפת: ייצור אספקת מזון בטוחה, בשפע ותחת תנאי ייצור קפדניים. אך בעוד מדעני מזון מבצעים מחקר, מעריכים את התכולה התזונתית ויוצרים תיאוריות על סמך המחקר ובעוד טכנולוגי מזון לוקחים את התיאוריות המחקריות ומוציאים אותם מהכוח אל הפועל, האחריות של מהנדסי מזון היא להתמקד בטכניקות אריזה, עיבוד ושיפור איכות המזון, כך שכל מוצר יישאר טרי ובטוח לשימוש לאורך תקופה ארוכה יותר – ולא משנה אם מדובר ביצירת אריזה לחסה או צנצנת זכוכית למזון תינוקות.

פודטק הוא עולם מדהים והוא מקיף באמת תחומים רבים, החל ממכונות המשמשות במפעל הייצור וכלה במערכות אחסון בתוך משאיות התובלה, וצפויה לכם קריירה מרתקת, שיש בכוחה להשפיע על העולם כולו, לא פחות!

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5251399
oWO8fT89yKdySUpbND_eDsiL1e1_7I2FSAnr_HUEJa0
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-w14bsELRfZSyiGZHnCyvrEn32JRlFR-v2tOgu598L6U
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form