מה זה פלסטיק מתכלה?

מה זה פלסטיק מתכלה?

 

אם אתגרי איכות הסביבה מעניינים אתכם, נושא אחד שאתם חייבים להכיר הוא פלסטיק מתכלה. הפלסטיק הפך לחלק מרכזי כל כך מחיינו, שהוא נמצא למעשה בכל מקום וקשור לאינספור פעילויות. אלא שיש לכך מחיר כבד, בהיבטים רבים ומגוונים. מחד, זמינים לא מעט פתרונות לחסרונות הפלסטיק, דוגמת פלסטיק מתכלה. מאידך, יישום הפתרונות חלקי בלבד והמצב עדיין טעון שיפור רב. אלה עוד כמה נקודות מעניינות בהקשר זה:

 

מהו פלסטיק מתכלה?

למרות שפלסטיק רגיל לא מתוכנן להתכלות, הוא בפועל יתכלה לבסוף. אלא שהדבר עשוי לקחת מאות שנים. כך שהאתגר הוא, ליצור מוצרי פלסטיק עם התכלות מהירה מספיק. עליו לשמור על תכונות ומבנה למשך זמן בסיסי מסוים, בכדי להיות שימושי. למשל כאשר מדובר בשקית פלסטיק פשוטה בסופרמרקט. מצד שני, עליו להתכלות מעצמו מהר יחסית, בראייה ארוכת טווח. הפתרון לכך כבר ישנו וזהו הפלסטיק המתכלה. למעשה, כיום כבר ישנם סוגים רבים של חומרים מסוג זה. אגב, פיתוחים כאלה לא מקודמים בהכרח מתוך דאגה לסביבה. הם נוצרים לעתים גם בעקבות שיקולים כספיים צרים של יצרנים. למשל עקב עליית מחירי הנפט, שהוא חומר הגלם הנפוץ עבור פלסטיק רגיל. החלופות שזמינות לנפט בתעשייה זו, הן לעתים גם מתכלות.

 

האתגר הטכני

כולנו מכירים חומרים, אשר משמשים לפירוק כימי מסוגים שונים. מסיר צבע למשל או מסיר שומנים. לרוב מדובר בחומר נוזלי, אשר מיושם על פני השטח של חפץ מוצק. בתוך זמן לא רב, החומר יפרק את ציפוי החפץ, בין אם מדובר על לכלוך, צבע או לק לציפורניים. חומצות הן בעלות יכולת לפרק בהדרגה אפילו את החפץ המוצק עצמו. אז מה כל כך מסובך, בפירוק כימי של פלסטיק? יש לכך כמה היבטים טכניים. למשל, העובדה שהפירוק אמור להתבצע בעתיד ובהדרגה - לא בתהליך המסה יזום וחד פעמי. כמו כן, הדבר יתבצע בהשפעת תנאי סביבה, אשר לא ניתן לחזות מראש. לפחות לא באופן מלא. חום, לחות, רטיבות וכדומה, עשויים להשפיע כולם על פרמטרים מרכזיים של תהליך הפירוק.

 

מדוע זה חשוב?

פלסטיק מתכלה חשוב במיוחד, על רקע נקודות המפתח הבאות:

  • פגיעה בבעלי חיים - בעלי חיים שונים אוכלים את שאריות הפלסטיק האלה והדבר קטלני עבורם. דוגמה ידועה, מספק המצב שבו צבי ים טועים לחשוב, ששקיות פלסטיק הן מדוזות אכילות. 
  • אשפה שאיננה מתכלה - הצטברות אשפה מבוססת פלסטיק. כמו כן, שריפת פלסטיק לא מהווה פתרון טוב לצמצום אשפה זו, מאחר שהיא תפלוט גזים רעילים.
  • זיהום כבר בייצור - ייצור הפלסטיק כרוך בתוצרי לוואי מזהמים ופליטות מזהמות.
  • ביקוש גדול ומתמשך לפלסטיק - ישנם אינספור גורמים אשר משפיעים על הכלכלה והתעשייה המודרנית. אפשר וכדאי לנסות לכוון זאת לכיוונים יותר ידידותיים לסביבה, אך אי אפשר להתווכח עם עובדת יסוד אחת פשוטה: הפלסטיק הוא "להיט" גדול מסיבות רבות, מאז ראשית ימיו. הוא זול ורב אפשרויות והתוצאה: ביקוש אדיר ומתמשך לחומר זה, במסגרת ייצור מוצרי צריכה שונים. כך שהרעיון הפשוט והמתבקש של צמצום השימוש בפלסטיק, לא מצליח להשפיע באופן דרמטי על המצב.
  • עומס נוסף על תעשיות שונות - עבור תעשיות אשר הפסולת שלהן כוללת לא מעט פלסטיק, השימוש בפלסטיק שלא מתכלה מסבך ומייקר את העניינים. מה גם שחוקים שונים מחייבים אותם להיפטר מפסולת זו בצורה מסודרת. רואים זאת למשל בתעשיית החקלאות. אם תחשבו למשל על יריעות פלסטיק בחממות, הרי שמדובר בכמויות פלסטיק גדולות יחסית. כמו כן, הבלאי בשימוש ביריעות כאלה הוא גדול ומחייב החלפה, כולל היפטרות מהיריעות הבלויות. לא מדובר על משפחה שנפטרת מכמה שקיות פלסטיק אחרי קניות. עבור החקלאי, זה הוא עוד מטרד של ממש.

 

מה לגבי מחזור?

יש כיום תעשיית מחזור ענפה מאוד ברחבי העולם. אם ניקח למשל את נושא המחשבים - השוק דוחף להחלפה תדירה ומהירה של סמארטפונים, לפטופים, מחשבים שולחניים וטאבלטים. החלפה כזו לא תמיד מוצדקת ואין ספק שצרכנים פרטיים רבים מחליפים ציוד מסוג זה באופן בזבזני ביותר. בכל אופן, השורה התחתונה מבחינת הסביבה ברורה: פסולת אלקטרונית מזהמת, אשר מצטברת בקצב גבוה. כל מכשיר אלקטרוני כזה, כולל לא מעט פלסטיק, אך גם מתכות יקרות שונות, כולל זהב. חברות מחזור שעוסקות בכך בהיקפים גדולים, עשויות להשקיע גם במחזור חומרים כאלה. אלא שהדבר משתלם כאשר מדובר בזהב, בעוד שפלסטיק הוא ממש לא ברמת מחירי הזהב כיום.

היבט חשוב נוסף, מקטין את האטרקטיביות של מחזור פלסטיק נרחב: פסולת דוגמת מיכל חלב, עשויה להיות מבוססת פלסטיק באופן מלא. במצב כזה, קל למחזר אותה. אנשים רבים כבר רגילים למשל, להעביר פסולת פלסטיק כזו לפחי אשפה ייעודיים למחזור. עד כאן, הכול טוב. אך במקרים רבים, פלסטיק משולב במוצרים שונים בכמויות קטנות ולא בהכרח בחתיכה אחת.

 

אלטרנטיבות אחרות

ישנה כיום מודעות גדולה לנושא איכות הסביבה. הדבר מתבטא באופנים רבים, כולל לימודי מדעי הסביבה וחברות שונות שמפתחות פתרונות בכיוון זה. תודות לכך, יש גם לא מעט סוגי פתרונות נוספים, לאתגר הפלסטיק שאינו מתכלה. למשל:

  • ביופלסטיק - שמנים, עמילנים ואפילו יצורים חד תאיים מסוימים, עשויים לשמש כחומר גלם לייצור פלסטיק. פלסטיק כזה, מבוסס חומרים ביולוגיים. הייצור שלו יותר ידידותי לסביבה והוא מתכלה במהירות יחסית. אגב, תעשיית החקלאות מפיקה תוצרי לוואי שונים, אשר יכולים לשמש להפקת ביופלסטיק.
  • חומרים תרמופלסטיים - אלה חומרים אשר ניתנים למחזור קל יחסית, באמצעות חימום. החימום שנדרש אינו מגיע לעוצמה של שריפת החומר. למרות זאת, הוא גורם להפיכתו לנוזל, אותו ניתן לקרר ולעצב באופן חדש.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5252137
TKTBmWALRyxJSXBX3JoP2NwtD63B0p4zMTm-ek3IJoI
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-OHMEU18WwW2GJR6eAF1X-o18XrmvZcAf7HzrNe8aASw
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form