מה מחנכים יכולים ללמוד מההצלחה האולימפית של נורבגיה?

מה מחנכים יכולים ללמוד מההצלחה האולימפית של נורבגיה?

משחקי החורף האולימפיים לשנת 2022 יתקיימו השנה בעיר בייג'ין, ונכון להיום נורבגיה מככבת בראש דירוגי המדליות. אם עקבתם אחר המדינה הנורדית הקפואה בשנים האחרונות, הרי שאתם, סביר להניח, לא מופתעים מהעובדה הזו כלל. מה יש בנורבגיה שהופך אותה למעצמת ספורט אולימפי? וחשוב מכך – מה אנחנו יכולים ללמוד מההצלחה הזו בתור אנשי חינוך, וליישם בשדה הלימודי? לא משנה אם אתם עומדים לקראת תואר בחינוך גופני או שאתם בכלל מלמדים היסטוריה, קבלו הצצה לאחת התרבויות הספורטיביות הכי מרתקות בעולם שתלמד אתכם לא מעט על עצמכם כמחנכים.

60 שניות על נורבגיה

אך לפני הכל, בואו ונערוך היכרות קלה עם היעד. נורבגיה היא מדינה קטנה יחסית המונה 5.3 מיליון איש בלבד, מה שממקם אותה במקום ה-119 בעולם מבחינת גודל אוכלוסייה – אך לא מבחינת כישורים אולימפיים!

לפני תחילת המשחקים בבייג'ין, אחזה נורבגיה בלא פחות מאשר 368 מדליות במשחקי החורף האולמיפיים (132 מדליות זהב, 125 כסף ו-111 מדליות ארד), מה שמיצב אותה במקום הראשון והחסר תקדים מבחינת זכייה במדליות באולימפיאדת החורף, לפני ארצות הברית (305 מדליות סה"כ) וגרמניה (240 מדליות). אז מה קורה כאן? איך מדינה קטנה יחסית מצליחה לקטוף מדליה אחר מדליה, פעם אחר פעם?

השמחה שבספורט – לכולם

מגזין Globe And Mail הקנדי פרסם לאחרונה מאמר העוסק בסוגיה הזו בדיוק. במאמרו, ייחס העיתונאי את הצלחתה של נורבגיה בסיסמה השגורה במדינה, שבתרגום חופשי אומרת פחות או יותר: "שמחת הספורט – לכולם". הגישה לספורט, בייחוד בקרב הנוער אך גם בשלבים מוקדמים ומאוחרים יותר, מעודדת את התושבים ליהנות מהפעילות הספורטיבית, ומטרתה היא לא רק ליצור כוכבי ספורט בולטים אלא בעיקר אזרחים אחראיים ושמחים הפועלים יחד מתוך שותפות.

"שמחת הספורט לכולם" זו לא ממש מדיניות מסודרת, יותר מכך זו רוח הנושבת במפרשי האזרחים הנורבגיים והיא שמכתיבה את המדיניות (הבלתי כתובה) של הספורט במדינה. ברמה הארגונית, ערכים כמו התנדבות, דמוקרטיה, נאמנות ושוויון הם ערכים כמעט מקודשים, והיא שמה לה למטרה לקדם את השמחה, האחדות, הבריאות והיושר בקרב אזרחי המדינה. במאמר מצוטטת הרוח הזו באופן מדהים: "ההצלחה שלנו מתרחשת רק כשכולם מרגישים רצויים, וכשרוח הקהילה וחדוות הספורט מצליחות לחדור אל הפעילות היומיומית במועדוני הספורט המקומיים".

על זכויות ילדים בספורט

וזה לא מסתיים כאן. הסיסמה הזו ממוקדת מאוד בשכבה הצעירה של אזרחי נורבגיה – בילדים. ניתן להבין בקלות מדוע. זהו דור העתיד ובו כדאי להשקיע ולהתמקד, כשהבסיס הוא מסמך בשם "זכויות הילדים בספורט". לא נלאה אתכם בפרטי המסמך המלאים, אך די בכך שנזכיר את עיקרי הדברים כדי להבין את הרוח הכללית. הזכויות הללו, שבע במספר, מבקשות להגן על ילדים במהלך התנסותם בענפי הספורט השונים:

  1. בטיחות – לילדים ניתנת הזכות להתאמן באווירה בטוחה ומוגנת, ללא הפעלת לחץ לא ראוי עליהם
  2. חברות – לילדים ניתנת הזכות להתאמן באווירה תחרותית ובמגוון פעילויות, באווירה המעודדת את ערכי החברות והאחווה ביניהם
  3. כשירות – כדי להצליח בפעילויות הספורטיביות, יש לעודד את הילדים להרגיש ביטחון וכשירות ביכולותיהם
  4. השפעה- לילדים יש את הזכות המלאה להביע את דעתם ולדעת שכשהם עושים זאת – היא תיחשב, תישמע ותילקח בחשבון
  5. החופש לבחור – לכל ילד יש את הזכות לבחור באיזה ענף ספורט יבחר להתחרות, להתאמן ולהתמקצע ובאיזה מינון ותדירות לעשות זאת
  6. תחרות לכולם – תחרות בריאה היא נחלת הכלל, גם של הילדים, וכל ילד יכול לבחור האם להתחרות באופן מקצועי ולקבל את ההזדמנות לכך
  7. מותאם לילדים – לילדים יש את הזכות לבחור בעצמם את הפעילות, התחרות, מסגרת האימון והפעילויות המתאימות לגילם, התפתחותם הפיזית והעדפותיהם האישיות.

וכשמדובר בנורבגיה, אלו לא סיסמאות בלבד. המדינה פועלת כדי לוודא שהזכויות הללו אכן מתממשות בשטח, בחוויה הספורטיבית של כל ילד – וכפי שניתן לראות בשטח, המאמצים הללו משתלמים. לא רק שנורבגיה כובשת את האולימפיאדה, על פי הערכות כ-80% מהילדים הנורבגים בגילאי 6-12 משתתפים בענף ספורט אחד או יותר.

מה אנחנו יכולים ללמוד מכך?

עם כל הכבוד לנורבגים הנהדרים והמוכשרים, הם נמצאים אי שם בקיפאון הנורדי המרוחק שלהם ואנחנו כאן בישראל הקטנה – אך מה אנחנו יכולים בכל זאת ללמוד מכך? איך השדה החינוכי יכול להיות מושפע – ולטובה – מהגישה הזו? הנה כמה דרכים מצוינות שתוכלו ליישם.

יצירת סביבת למידה חיובית

כמחנכים, עלינו להתמקד בפיתוח קשרים משמעותיים עם התלמידים וליצור עבורם סביבת למידה חיובית. כל התלמידים צריכים להרגיש שהם מתקבלים בברכה למרחב החינוכי, ולהיות בטוחים שאתם מאמינים בהם ובהצלחתם. התוצאות הללו לא מתרחשות מאליהן, הן תוצר ישיר של סדרת פעולות מוכוונות.

טיפוח קשרים חברתיים

עזרו לתלמידים לפתח קשרים חברתיים חיוביים באמצעות מתן הזדמנויות לפיתוח מיומנויות חברתיות, מודעות חברתית ואסטרטגיות לפתרון קונפליקטים. דרך מצוינת להשיג זאת היא על ידי יצירת חוויות למידה חברתיות ורגשיות משמעותיות במגוון השיעורים השונים במערכת. נוסף לכך, שקלו לאמץ מודלים של הוראה המקדמים אינטראקציה חברתית, כמו לדוגמה מודל של למידה שיתופית. האסטרטגיות הללו יכולות לסייע לכל תלמיד להרגיש מוערך, שווה בין שווים ובסופו של דבר להגביר את המוטיבציה שלו להצליח ולהיות חלק מהמערך החברתי השלם.

הוראה שונה

הפכו את סגנון ההוראה שלכם לשונה וייחודי, באמצעות שימוש במגוון אסטרטגיות. אחת מהן יכולה להיות הגדרת יעדי למידה ברורים בשיעורים ודרך נוספת היא לשלב הערכה מעצבת מפעם לפעם, שנועדה לזהות היכן תלמידים ממוקמים בקצב הלמידה שלהם, מה ניתן לעשות כדי לשפר וכיצד להעניק פידבק חיובי לכל התקדמות. הגישות הללו לא רק יוצרות אווירה לימודית טובה יותר, הן גם מבטיחות שכל תלמיד יקבל מענה מלא לצרכים השונים שלו, הרגשיים, האישיים והלימודיים.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5230391
192l4hOwlIaYLCY7KhGPZbfZMFZ2atwdrymfKGJVJiQ
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-MiASAYoU4USj1IojkNkZI4qNDgQ2u4IkhaZo6V9AuX8
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form