מה ניתן ללמוד משיטת החינוך של דנמרק?

מה ניתן ללמוד משיטת החינוך של דנמרק?

נושא החינוך במדינת ישראל עבר טלטלה בשנתיים האחרונות, וכבר שנים רבות נמצא בכותרות. קצב גדילת האוכלוסייה בישראל הוא גבוה מהרבה ממדינות מקבילות באירופה ובעולם, כשממוצע הילדים למשפחה בישראל הוא מהגבוהים ביותר בעולם. הקושי לחנך ילדים בישראל נובע מכמה סיבות, והן נוגעות לכל אספקט בחיים שלנו. למשל, אנשים בישראל עובדים יותר שעות, והם נמצאים פחות עם הילדים. המורים בישראל הם פחות טובים ויש פחות תקציב לחינוך, ועוד מגוון עצום של סיבות. עם זאת, הבסיס הוא החינוך שמקבלים בבית, והוא לא תמיד נכון. לכן, יש להכיר את האלטרנטיבה המעניינת מאוד המגיעה אלינו מדנמרק.

שיטה אחרת

שיטת החינוך של דנמרק היא שיטה אחרת מאוד משלנו. השיטה שלנו היא יותר אגרסיבית, עם זיקה גדולה לשיטת המקל והגזר. כלומר, אם הילד יעשה משהו טוב, הוא יתוגמל, ואם הוא יעשה משהו רע, הוא ייענש בצורה כזו או אחרת. יש לשיטה הזו את היתרונות שלה, אך בדנמרק עובדים אחרת לגמרי. אם הילד עושה משהו רע, לא מענישים אותו, אלא מנסים להבין את המניעים שלו. השיטה הדנית דורשת המון סבלנות, ידע ויכולות, והיא אינה בנויה עבור כל אחד. עם זאת, בישראל יש כבר כמה גנים שעובדים בשיטה הדנית, וגם אם ההתחלה היא קשה ומורכבת, את התוצאות רואים בשלב מאוחר יותר.

חשיבה מוקדמת

השיטה הדנית לחינוך התחילה כבר לאחר מלחמת העולם השנייה. בדנמרק היו הראשונים שהתעשתו מהתופת וניסו לחשוב כיצד אפשר לשפר את החינוך ולגדל את הדור הבא בצורה טובה יותר. לאחר המון חשיבה, ניסוי וטעייה, הם התרכזו בשיטה שנועדה לייצר ילדים מאושרים יותר, בזכות אינטליגנציה רגשית, הכלה, הבנה ושיתוף. לתוצאות אמנם לקח קצת זמן להגיע, אך כיום, ולאחר הרבה מאוד מחקרים, ניתן לראות שדנמרק היא המדינה בה יש הכי הרבה אנשים מאושרים באירופה. השיטה אמנם קשה בהתחלה, אך לבסוף, מרבית האנשים גדלים להיות הגרסאות הטובות ביותר של עצמם, וזה יוצר אוכלוסייה אכפתית וטובה יותר, עם מינימום חיכוכים והרבה עזרה לזולת.

תפיסה שונה לחלוטין

החינוך הדני מתחיל בתפיסה שונה לחלוטין לגבי ילדים. אנו חייבים לשנות את הגישה כלפי הילד, כאילו הוא נחות וצריך להקשיב לכל גחמה שלנו. השיח חייב להיות שונה ולהיערך בגובה העיניים. הוא אינו צריך להיות שווה לחלוטין, כי לילדים עדיין את הבגרות המנטלית, אך הוא כן צריך להיות מכיל. הכלה היא מילה המפתח פה, צריך להכיל את הפעולות שמבצע הילד, גם אם הן מאוד מרגיזות ומעצבנות, ולראות איך אפשר לשנות את ההתנהגות הזו, גם אם לא באותו רגע, באמצעות מחקר, שאלות, דו שיח, ולבסוף – הסקת מסקנות.

לפגוש את הילד איפה שהוא נמצא

הקונספט של החינוך הדני הוא לפגוש את הילד איפה שהוא נמצא. אם הילד כועס, אז צריך למצוא את מקור הכעס שלו, ולא להעניש אותו באופן אוטומטי. אם הילד עצוב, יש לפגוש את העצב, להתמודד איתו ולנסות להוציא את הרגשות החוצה. אגב, זה עובד גם הפוך. אם יש משהו שעושה את הילד מאושר, צריך לגלות מה הוא ולטפח את זה. כך, הילדים למדים לא להשאיר שום דבר בפנים, להוציא את הרגשות שלהם, ולהרגיש שלמים יותר. מעבר לחינוך נכון, דמוקרטי ובריא, זה גם הופך את הילדים לעצמאים יותר. בדנמרק יש הרבה מאוד ילדים שמשחקים לבד בגינות מגילאים נמוכים ואפילו הולכים למרחקים די גדולים ללא עזרה. החינוך הדני לא משנה רק ילדים, הוא משנה קהילות.

חוסן נפשי

החוסן הנפשי הוא אלמנט חשוב מאוד שנוגע ספציפית לילדים ישראלים. ילדים בישראל עוברים חוויות שאף ילד אחר לא עובר בעולם. יש משהו במצב הבטחוני שלנו שמשפיע על החינוך מכמה אספקטים, כולל ענייני תקציב, אך גם בעניינים רגשיים. החינוך הדני בונה את החוסן הנפשי, מכיוון שהוא מעודד את הילדים להתבטא, ולא לקבל ריקושטים כואבים ומורכבים. החינוך הדני מעודד אמפתיה לכל סיטואציה, ומינימום ביקורת, ולכן, קל מאוד להיבנות בצורה נכונה, ולהצליח להתמודד עם פחדים וחששות בצורה טובה יותר. חוסן נפשי הוא גם דבר שמקטין את האגו, ולא משבש את הרגשות כאשר מישהו לא אומר סליחה, או תודה, וכך אפשר להתקדם בחיים בצורה מהירה יותר, ולא לקחת הרגשות רעות למשך ימים.

שינוי גדול

להגיד שדנמרק היא האידיאל המושלם, זה דבר לא נכון. אין שום דבר בעולם שהוא כללי או מוחלט, וגם בשיטה הדנית יש בעיות. לא בטוח שהשיטה הדנית מתאימה לילדים הישראלים, ולבטח להמון הורים ישראלים, שגדלו בצורה מאוד שונה. גם האופי הישראלי והעובדה שאנחנו עובדים יותר קשה ונמצאים המון בכביש משפיעה על היכולת שלנו להכיל את הבעיות שלנו. הרבה אנשים מתפרצים על הילדים שלהם וקשה מאוד לראות איך אותם אנשים יצליחו לקחת ילד שמתפרע, ולהתחיל לדבר איתו על הרגשות שלו. ובכן, זהו לא שינוי פשוט, אך הוא אפשרי, ולבטח אם עושים את זה בסביבה מבוקרת, כמו גם שעוסק בשיטה באופן ייעודי. לכן, יש כיום הרבה מקומות בהם ניתן לעשות תואר שני בחינוך וללמד בצורה טובה את השיטה הדנית בגנים.

להפוך את הקערה על פיה

המגוון הגדול של שיטות החינוך החדשות מגיעות עם הרבה יתרונות, וגם עם לא מעט חסרונות, והשיטה הדנית גם היא כזו. עם זאת, ניתן לראות בבירור ובצורה מחקרית, שאם מתמידים בשיטה הדנית, ועושים אותה ללא תנאי ולאורך תקופה, התוצאות מגיעות. גם אם זה מתחיל בקטנה ועם כמה גנים ומעט אנשים, זה יכול לגדול ובסופו של דבר, להפוך את מדינת ישראל למדינה שהרבה יותר טוב לחיות בה. החינוך בישראל נמצא בצומת דרכים, וגם האווירה ברחובות היא אינה שקטה. אולי השיטה הדנית היא זו שתהפוך את הקערה על פיה.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5229318
5xX4owFPIvWrVKPIlxjPsZ9WSf1fSSXlGyFdQPkWyhI
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-KwDCb9yUsw6GkNJlZ-kH36D7r1HCOCdcUL8XSjCvxXg
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form