מכללה או אוניברסיטה מה עדיף?

מכללה או אוניברסיטה מה עדיף?

סטודנטים רבים מתלבטים בשאלה: האם להירשם ללימודים במכללה או אוניברסיטה? ובכן, לפניכם מאמר שיסייע לכם לבחור, עם מגוון פרמטרים ונושאים שכדאי לקחת בחשבון בטרם ההחלטה.

גורמים אובייקטיביים

מרחק וגיאוגרפיה – מרבית הסטודנטים בוחרים ללמוד לתואר אקדמי ראשון בגילאי ה-20, חלקם ממש מיד אחרי הצבא\שירות והטיול הגדול. המשמעות של הנתון הזה היא שרבים מן הסטודנטים מתלבטים האם לעזוב את בית ההורים, כלומר לשכור דירה לבד, עם שותפים או במעונות, ולחלופין האם להישאר בבית ההורים וליהנות מכל היתרונות של בחירה זו: חיסכון בשכר דירה, אוכל, כביסה ושאר פינוקים שההורים מציעים. בכל אופן, ההחלטה הזו קשורה גם לבחירת מקום הלימודים, שכן החלטה על מקום המגורים הפיזי קשור למרחק שניתן לנסוע בו כל יום ללימודים, גם אם הלימודים אינם בכל השבוע. בנוסף, באופן כללי ייתכן שגם אם הסטודנט מעוניין לעזוב את בית ההורים, עדיין ישנם אזורים שלא באים בחשבון מבחינת לימודים, כגוון אזורים בהם שכ"ד יקר, קשה למצוא עבודה וכד'. בנוסף, קיימים מוסדות לימוד המוכרים באזורים מסוימים בארץ או שנחשבים למרכזיים בערים מסוימות. אולם, לא משנה אם מדובר באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע או במכללת תל חי בקריית שמונה, יש צורך לקחת בחשבון את המאפיינים הספציפיים של כל מכללה או אוניברסיטה.

שכר לימוד – שכר הלימוד האוניברסיטאי הוא בד"כ נמוך יותר בהשוואה לשכר לימוד בכללה מכמה סיבות עיקריות: ראשית, המועצה להשכלה גבוהה קובעת מהו שכר הלימוד (שכר לימוד זה מושפע גם מסבסוד מסוים של המדינה ועוד פרמטרים), אולם שכר הלימוד במכללה לא תמיד נקבע ע"י המועצה להשכלה גבוהה והמחירים עולים בהתאם. עניין נוסף שיש להתחשב בו הוא כמות הסטודנטים: במכללה כמות הסטודנטים שיכולים ללמוד לתואר מסוים הוא מוגבל יחסית לתואר מקביל באוניברסיטה, שכן אוניברסיטאות הן לרוב גדולות באופן ניכר ממכללות, מה שעשוי להשפיע על מחיר שכ"ג הכולל מטבע  הדברים. לא כל סטודנט יכול להרשות לעצמו ללמוד במכללה ולעומת זאת, ישנם כאלה המוכנים לממן מכיסם לימודים במכללה ולעבוד קשה יותר במהלך התואר.

גורמים סובייקטיביים

איכות התואר – ישנם תארים ספציפיים הנחשבים לטובים או איכותיים באחד ממוסדות הלימוד, ללא קשר לשאלה האם אותו תואר נלמד במכללה או באוניברסיטה. במילים אחרות, סטודנטים רבים מתחילים קודם כל לחפש את התואר או כמה תארים הרלוונטיים להם מבחינת העניין, הנושא והערך המוסף, ולאחר מכן מחפשים היכן התארים הספציפיים נחשבים לאיכותיים ויוכלו להעניק להם ידע, ניסיון, התמחויות ועוד. כיום, ישנם מוסדות רבים המצעים תארים ייחודיים שאי במוסדות מקבלים, או שכוללים יתרונות כאמור, ללא קשר לשאלה האם מדובר במכללה או אוניברסיטה.

אווירה – יש שיגידו שאווירה היא עניין סובייקטיבי, אולם גם אם כן וגם אם לא, ישנם לא מעט מוסדות בארץ אשר יתרונותיהם כוללים גם אווירה צעירה וחברתית במיוחד. סטודנטים רבים מחפשים גם את החוויה שבלימודי התואר, מלבד הפן הלימודי. אגב, אווירה יכולה לכלול גם מרכיבים הנוגעים ללימודים, כמו יחס אישי, התחשבות מצד הסגל הלימודי ומידת הגיבוש של הכיתה או הקבוצה. עבור סטודנטים רבים, האווירה, היחס האישי וכד', הם חלק בלתי נפרד מהתואר, שכן סטודנטים מבלים לא מעט שעות במכללה או באוניברסיטה והאווירה טובה והיחס הכללי במוסד הלימודים משפיע על היכולת והרצון להמשיך בתואר. יש לציין כי מכללות נחשבות לבעלות אווירה אינטימית ומגבשת יותר לעומת אוניברסיטאות, בייחוד בתארים מבוקשים במיוחד שבהם כמות הסטודנטים בכיתה היא עצומה באוניברסיטה, לעומת המכללה.

תנאי קבלה – תנאי קבלה לכל תואר ותואר עשויים להשתנות בין מוסדות שונים, אולם באופן כללי תנאי הקבלה במכללות נחשבים לנוחים יותר מאלה של האוניברסיטאות, לרבות שהאלה האם יש צורך בציון פסיכומטרי גבוה (או בכלל) או לא. תנאי הקבלה הם לפעמים תוצאה של הביקוש הרב לתואר מסוים ויש לקחת זאת בחשבון. בנוסף, גם אם לסטודנט מסוים אין את ציון הפסיכומטרי הנדרש, מוסדות לימוד שונים מציעים אפשרויות שונות לקבלה ללימודים, כמו השתתפות במכינה קדם אקדמאית בנוסף או במקום לציון הפסיכומטרי (וקבלה ללימודים על בסיס הציון במכינה). עם זאת, הדבר תלוי מטבע הדברים בתואר הנדרש, כך שלא מדובר באפשרות הרלוונטית לכל מוסדות הלימוד או לכל התארים.

רצון להתקדם בעולם האקדמיה והמחקר – למרות שכיום קיימות מכללות אשר כוללות גם מחקר, באופן עקרוני האוניברסיטאות עוסקות במחקר. ישנם סטודנטים אשר מעדיפים תואר בדגש לימודי, לעומת סטודנטים המעדיפים תואר בדגש מחקרי ויש כמובן כאלה שמעדיפים גם וגם, כלומר תואר לימודי עם אופציה מחקרית או תואר שהוא מראש כולל את שני המרכיבים הללו. גם כאן, יש צורך לבחון כך תואר ותואר לעומק, בייחוד כאשר מדובר בתארים מתקדמים ובעיקר כאשר לסטודנט יש רצון להתפתח בתחומי המחקר לאחר התואר. בעניין הזה ישנן כמובן מכללות יוצאות דופן דוגמת מכללת תל חי המשלבת מחקר מעשי בשטח לדוגמא עולם הפודטק ואגמון החולה מה שמהווה ייתרון וייחודיות על פני המכללות האחרות.

מאפיינים ספציפיים ששווה לבדוק בטרם ההחלטה

יש לזכור כי אנחנו חיים בעידן בו כל מוסד להשכלה גבוהה מנסה לבלוט ולהציע לסטודנטים ייחודיות שאינה קיימת במקום אחר. ייחודיות יכולה להתבטא באווירה כאמור, אולם היא יכולה להתבטא גם במאפיינים מסוימים של התואר, כמו:

ניסיון מעשי – תארים רבים כוללים התנסויות מעשיות למיניהן שאינן קיימות בתארים אחרים ומקבילים. ניסיון מעשי הוא פקטור חשוב בכל הנוגע לקבלה לעבודה לאחר התואר ולעצם המוכנות לשוק התעסוקה באופן כללי. לכן, מומלץ לבדוק מהו הניסיון המעשי הניתן בתואר, לצד הלימודים התיאורטיים החשובים גם הם.

שעות וימי לימוד – ישנם תארים מסוימים אשר אינן מתאימים (כמעט) לסטודנטים עובדים. תארים כאלה יכללו למשל לימודים בכל ימות השבוע, בעיקר בשעות העבודה הרגילות, או יכללו שעות לימוד המפוזרות באופן לא אחיד במהלך כל השבוע, כך שלא יתאפשר לסטודנט להתחייב לעבודת בוקר או ערב. הצורך בעבודה במשרה חלקית או מלאה היא פקטור המשפיע רבות על עצם היכולת להתחייב לתואר כזה או אחר, כך שיש לקחת זאת בחשבון.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5231041
IOqeTd8KmAOTDcY3wtQt4zKnF3XcWfbcXbgIsTofZCg
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-V5cWCztzGnDJ5SyPqruwAlgCtSN9Dv4aqYpe3L0OV4w
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form