אילו תתי תחומים יש בלימודי חינוך?

תתי תחומים בלימודי חינוך

לימודי חינוך הם אפשרות נהדרת כדי לרכוש מקצוע חיוני ומרתק, להגשים את עצמכם ולהיות בלב העשייה החינוכית. תחת הקטגוריה הרחבה של חינוך תמצאו מגוון של תתי תחומים ומגוון של אפשרויות כדי להשתלב בעבודה עם סיום הלימודים. חינוך לגיל הרך? ואולי לימודי מדעים לתלמידי תיכון? עבודה עם בעלי מוגבלויות?

יש כל כך הרבה אפשרויות, וכל כך הרבה הזדמנויות כדי לחולל שינוי אמיתי בכל יום ויום.

עם איזו שכבת גיל תרצו לעבוד?

אומנם העקרונות הבסיסיים של לימודי חינוך הם משותפים, אך יש הבדל עצום בעבודה עם ילדי הגן לעומת עבודה עם תלמידי יסודי, ולעומת תלמידי החטיבה והתיכון. לכל שכבת גיל יש את המאפיינים הייחודיים שלה מבחינת הצורך ושלבי ההתפתחות, ולכן מסלולי הלימוד מתמקדים בכמה שכבות גיל בצורה נפרדת. 

ישנה כמובן אפשרות לעבוד עם מספר שכבות גיל שונות, במיוחד אם תבחרו ללמד מקצועות מדעיים, מתמטיקה ואנגלית. הדגשים בעבור כל שכבת גיל הם שונים, אך הבסיס המקצועי יאפשר לכם להתנסות ולרכוש עוד ידע וניסיון בעבודה מול שכבות הגיל השונות.

חינוך לגיל הרך

חינוך לגיל הרך כולל את שכבות הגיל החל מגיל לידה ועד לגיל שש, והוא שונה באופן מהותי מאופן העבודה בבתי הספר בגילאים מבוגרים יותר.

אם בבית הספר אנו רגילים לחשוב על יום לימודים בצורה מאוד מובנית של מורה אשר עומד מול כיתה ומעביר את חומר הלימוד, התלמידים צריכים ללמוד כמות מסוימת של חומר בהתאם למערכת השעות. הרי שבגני הילדים אופן העבודה הוא שונה. בשנות החיים הראשונות תינוקות ופעוטות עוברים תהליכים מאוד משמעותיים של גדילה והתפתחות, של היכרות עם העולם, עם היכולות שלהם, עם החוקים והמוסכמות החברתיות וכמובן עם הדרך שבה מתקשרים עם העולם ובונים מערכות יחסים. 

ולכן תואר ראשון בחינוך לגיל הרך מתמקד בשלבים של התפתחות הילד, הן מבחינה פיזית והן מבחינה קוגניטיבית. התפקיד של איש או אשת החינוך הוא ללוות את ההתפתחות הזו, לסייע ולתווך בין הילד לבין הסביבה. זהו הזמן שבו יש צורך ביצירה של גירויים שונים שמותאמים לגיל של הילד, זהו הזמן לסייע לילדים ללמוד ולהתנסות באינטראקציות חברתיות, ולפתח כלים וערכים של אמפתיה וסובלנות כלפי הסביבה.

חלק משמעותי נוסף בעבודה הוא כמובן הממשק והקשר עם ההורים, כדי לתווך להם את הצורך ואת הקשיים של הילדים שלהם. בין אם מדובר בקשיים התפתחותיים שצריכים מענה, ובין אם בזיהוי של כישרונות ותחומי עניין של כל ילד וילד – כדי לתת להם את הדגש.

לימודי הוראה

זהו התחום שמתמקד בהעברת ידע וכלים לילדים מגיל שש ואילך במסגרת בית הספר, בשכבות הגיל השונות. עם המעבר מהגן לבית הספר הילדים צריכים להתרגל למסגרת חדשה ושונה, עם סדר יום הרבה יותר מובנה.

על פניו למורים יש רק תפקיד אחד מאוד טכני של העברת כמות מסוימת של חומר – אך בפועל זהו עולם ומלואו. במסגרת לימודי חינוך והוראה תלמדו לעומק כיצד אנחנו לומדים. כיצד אנו זוכרים חומר, מדוע אנו שוכחים אותו, מתי ולמה אנחנו מרוכזים או מאבדים ריכוז. תרכשו כלים כיצד לבנות מערכי שיעור, ולהעביר ידע באופן הדרגתי ומתפתח.

חלק נוסף ומשמעותי בעבודת ההוראה הוא הקשר האישי עם התלמידים כאינדיבידואלים, ועם הכיתה בכללותה. חלק מהעבודה הוא העיסוק בסדר ומשמעת, בין השאר על מנת להכין את התלמידים לחייהם כאנשים בוגרים.

בזכות ההוראה תוכלו לגרות ולפתח את הסקרנות של התלמידים, לגרום להם לשאול שאלות, לחקור, להתעניין ולהיות אנשים משכילים וטובים יותר.

חינוך מיוחד וחינוך לבעלי מוגבלויות

בשנים האחרונות אנחנו רואים ביקוש גובר והולך בקרב תלמידי תואר ראשון בחינוך להתמקד באוכלוסיות שזקוקות למענה קצת שונה. בין אם מדובר בתלמידי החינוך המיוחד, אשר מתמודדים עם קשיים קוגניטיביים שונים, ובין אם מדובר בתלמידים אשר מתמודדים עם מוגבלויות פיזיות שונות.

זהו תחום רחב מאוד ולא נוכל להתייחס לכלל האלמנטים הכלולים בו, אך כן נוכל להגיד שאלה תחומים מדהימים. בישראל קיימות היום מסגרות נפרדות אשר נותנות מענה אישי ומקיף לתלמידים הזקוקים לכך, לצד מסגרות של שילוב במערכת החינוך הכללית.

עבודת ההוראה כוללת את הנגשת חומר הלימוד והתאמתו בהתאם לרמה וליכולות של התלמידים, לצד סיוע וליווי כדי להשתלב במערכת החינוך הכללית עד כמה שניתן.

הסבת אקדמאים

המטרה של תואר ראשון בחינוך היא להקנות את הכלים, הידע, היכולות וההתנסות בעבודה במערכות החינוך. למעשה זהו המסלול המרכזי והמשמעותי ביותר אשר יכין אתכם לעבוד בגני הילדים, בבתי הספר או במסגרות פרטיות כמו החינוך הבלתי פורמלי.

אבל הרבה אנשים בוחרים במסלולים אחרים כדי לרכוש מקצועות אחרים, ותוך כדי המסלול או אפילו לאחר מכן תוך כדי שגרת העבודה היומיומית, מבינים פתאום כי הם רוצים להשתלב בתחום החינוך.

ולכן תוכלו למצוא היום כמה וכמה מסלולים של הסבת אקדמאים, אשר יאפשרו לכם להשתלב בהוראת המקצועות השונים. פעמים רבות תוכלו להתמחות בהוראה אשר קשורה קשר ישיר לתחום העיסוק הראשוני שלכם.

המטרה של תוכניות ההסבה הן לאפשר לכם לרכוש את הכלים הדרושים להוראה ולימוד, במהירות האפשרית מצד אחד, אך במקסימום גמישות מהצד השני כך שהלימודים ישתלבו בלו"ז שלכם.

התנסות מעשית

לא משנה באיזה תחום תבחרו בסופו של דבר, במסגרת תואר ראשון בחינוך תזכו גם להתנסות מעשית בשטח. השלבים של ההתנסות בנויים בצורה מדורגת, כך שתחילה תשתתפו רק כצופים מהצד על מנת להתרשם, ולאחר מכן בהדרגה תלמדו ותתרגלו כיצד לבנות מערכי שיעור, כיצד להתמודד עם בעיות שונות שעולות במהלך יום הלימודים וכו'. 

כדי שתוכלו להפיק את המקסימום מתהליך ההתנסות, היא תמיד תהיה מלווה באנשי מקצוע מנוסים.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5212348
cIgM5LEcoUn5BeFbLoZhz6yrBCfTtflc5F9YORNhLNM
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-x-SrpWT7cUtfYoClegQrEaO6sudLRTXmzKyQI6kwuTU
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form