מצוקת המורים במדינת ישראל

מצוקת המורים במדינת ישראל

נושא החינוך במדינת ישראל הפך לאחד הנושאים החשובים בשנים האחרונות, וזאת בגלל מגוון עצום של סיבות. אחת הסיבות המרכזיות היא העובדה שאנחנו נחשפים הרבה יותר לאקטים של ונדליזם או של חינוך לקוי, בגלל הרשתות החברתיות, אך לא רק. סיבה נוספת היא הקיטוב בחברה הישראלית, השיח האלים והלך הרוח הבעייתי שנוצר פה בעשור האחרון, מכל מיני סיבות. בתוך כך, אחת הסיבות החשובות היא מצוקת המורים במדינה, שכן במערכת יש מעט מדי מורים, ויותר מדי מורים לא מתאימים. המורים נוטשים את המערכת הלא מתגמלת, ומשאירים את הילדים בידיים לא טובות.

הבעיה - השכר

הבעיה הכי גדולה במערכת החינוך היא כמובן שכר המורים. המורים מרוויחים, לפחות בשנים הראשונות שלהם במערכת, משהו שקרוב לשכר מינימום. במקומות אחרים, עם הכישורים וההכשרה שלהם, הם יכולים להרוויח הרבה יותר, דבר שמשאיר רק את אלו שמגיעים בגלל שליחות או חוסר ברירה, בתוך המערכת. בשנים האחרונות נעשים מאמצים גדולים לשדרג את מעמד המורה מבחינת שכר, וגם נעשה מאמץ לשמור על התנאים שלהם – עבודה של מספר שעות מועט ביום, וחופשה של חודשיים בחופש הגדול. עם זאת, גם במהלך אחר הצהריים והקיץ, המורים מדווחים כי הם עובדים, והשכר פשוט לא מכסה את הטרחה והעול שבלהיות מורה.

מתחיל מהבית

אחד הדברים שמרחיקים את המורים מהמערכת הוא החינוך של ההורים. קשה מאוד כיום לנהל כיתה של 30 ילדים מכל גיל, שמתעסקים בהכל, רק לא בלימודים. הילדים לא ממש יושבים ולומדים אלא אם כן החומר הוא ממש מעניין אותם, וזה מוביל אותנו לבעיה הבאה. מרבית החומר הוא מיושן, לא מעודכן, ופועל על פי הבסיס של מערכת החינוך כבר שנים ארוכות – השלכת חומר רב על הילדים כדי שהם ישננו אותו לקראת מבחן, וישכחו אותו מיד לאחר מכן. המערכת היא מאוד מתסכלת, הן עבור הילדים והן עבור המורים שנמצאים בה. עם זאת, יש אור בקצה המנהרה, עם הרבה אנשים טובים שנכנסים למערכת בשנים האחרונות.

תואר בחינוך

כיום, יש הרבה מאוד אנשים טובים שעושים תואר בחינוך ומגיעים למערכת מתוך תחושת שליחות. הם יודעים שאם הם יעברו את השנים הראשונות, הם יתוגמלו בהתאם ויקבלו תנאים סוציאליים לקראת ולאחר הפרישה. למורים יש בונוס גדול נוסף בדמות אופציה לשנת שבתון, והטבות נוספות שנועדו כדי למשוך אנשים איכותיים אל התחום. בסופו של דבר, אנשים אשר מסתכלים על תלוש המשכורת שלהם כדבר הראשון שחשוב להם, יתאכזבו לגלות שבשנים הראשונות, הם לא יהיו אנשים עשירים בלשון המעטה, ואולי אף יתקשו להתקיים ביום יום במדינת ישראל היקרה. יש הרבה מאוד קשיים עבור מורים, אך הצעירים שמגיעים, באים עם המון מוטיבציה, וזה משהו שצריך להגדיל, לעודד ולטפח.

העתיד של מדינת ישראל

המורים הצעירים הם העתיד של מדינת ישראל. לתחום החינוך מגיעים לא מעט אנשים בגלל תחושת שליחות ובגלל שהם רוצים להתמודד עם הנוער הבעייתי של מדינת ישראל. יש אפילו מורים שמגדילים והולכים לבתי ספר באזורים קשים יותר, כדי לנסות ולתת מענה נכון יותר גם שם. זה לא קל, וחלקם גם מפסיקים בדרך, אך אנשים כאלו במדינה חייבים לתגמל. יהיה נכון לתת הרבה יותר לתקציב החינוך מכיוון שמדובר בבעיה עצומה. מערכת החינוך סבלה מאוד ממגפת הקורונה, ויש כיום ילדים שלומדים חומרים של כיתות נמוכות יותר על מנת להשלים את החומר. הזמן לעשות את השינויים הוא עכשיו, כדי לא לגרום לפיגור שלא יהיה אפשר לחזור ממנו.

הסטטיסטיקה לא איתנו

בשנים האחרונות, הסטטיסטיקה מדברת על אחד מכל חמישה מורים אשר עוזב את מערכת החינוך בצורה יזומה. כמות המפוטרים היא מאוד קטנה, כי גם בבתי הספר ובמסגרות השונות מבינים את המצוקה. כתוצאה מכך, מורים גם יודעים שייקח לא מעט כדי לפטר אותם, ומשתמשים בזה כנגד המערכת. כולנו מכירים את המורים הלא אכפתיים שנכנסים לכיתה כדי להעביר  45 דקות בצורה שקטה. בסופו של דבר, אין ספור שעות לימוד בישראל הולכות לאיבוד, גם בגלל מורים לא טובים. לכן, חשוב מאוד להזרים דם חדש למערכת, ולנפות את המורים חסרי המוטיבציה, וכאלו שכבר עשו את שלהם במערכת הזו. האם זה אפשרי? רק אם בממשלה יגבירו את המאמצים בנושא בצורה משמעותית.

להזרים דם חדש

אחד היתרונות הגדולים ביותר של מורים צעירים וחדשים מגיע מכך שהם מכירים את המערכת כפי שהיא נראתה ב-20 השנים האחרונות. המערכת עייפה וקשוחה, וצריך לרענן אותה, וזה תלוי בעיקר במורים. המורים יכולים להעביר את החומר במגוון רחב של צורות שונות, אך התלמידים מחפשים מישהו שידבר בשפה שלהם, שיבין אותם ושיתחשב בהם, ורק אז הם ידעו להחזיר באמצעות ניסיון ללמוד. בהרבה מקרים, מגיעים מורים מבוגרים, שיוצרים אנטי מהשלב הראשון, וכבר בשבוע הראשון ניתן לראות שזו תהיה שנה מבוזבזת. לא מדובר רק בבתי הספר הבעייתיים באזורים העניים של המדינה, אלא גם בבתי ספר איכותיים בשכונות הכי טובות. בסופו של דבר, ילדים הם ילדים, וזה בא לידי ביטוי.

שיפור ההכשרה

אחד הדברים החשובים שצריכים לקרות זה שיפור ההכשרה למורים. תואר בחינוך חייב לכלול לא רק חומר עיוני, אלא מתן כלים להתמודד עם ילדים, כולל פסיכולוג ילדים ומומחים בתחום. יש, כאמור, הרבה דרכים להעביר את החומר, כאשר המורה צריך לזהות מה מתאים לכיתה שלו, ולבצע את ההתאמות הנדרשות. מורים כאלו שמצליחים ליישר תלמידים, שווים הרבה מאוד למערכת החינוך, ובעקיפין – גם למדינה. לכן, חשוב מאוד לייצר להם הכשרה איכותית, לתגמל אותם, ולדאוג שהם ישובצו בצורה נכונה, על מנת להפיק מהם את המקסימום לאורך זמן.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5244115
-L4iic1bPnNM7o-ZnV0iJOOK_T0LsHvhVkhbRiItUzE
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-gLjxwko7aSUlOIt4PGhSxmaGZPgn5ziCnczUNv_mo8w
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form