נצחונות קטנים- הישג גדול

כשרץ מנוסה וותיק במרתון עומד על קו הזינוק- הוא לא חושב על 42.2 ק"מ שהוא עומד לרוץ, אלא מסמן לעצמו את היעד הראשון בריצה. לרוב יהיו אלה 10 הק"מ הראשונים בלבד. רק לאחר שיעבור אותם הוא יחשוב על היעד הבא, וכך ימשיך להתקדם הלאה עד הסוף.

זוהי האסטרטגיה הנלמדת לרוב בקבוצות ריצה. היעדים אותם מציבים למשתתפים הם יעדים קטנים, ואפילו קטנטנים. קילומטר אחר קילומטר, ניצחון קטן אחר ניצחון קטן. ריצה עד הסיבוב, ולאחר מכן עד הרכב האפור, ועד לעמוד התאורה, וכן הלאה. כך אפשר לצלוח את היעד, ולהגיע להישג הגדול, אפילו לריצת המרתון הנחשקת.

אני לא יכול!

אם אתם לא משתתפים בקבוצת ריצה ואפילו אין לכם שאיפה כזו- אל תחשבו שהמאמר הנוכחי לא מעניין אתכם. האסטרטגיה הזו יעילה כמעט לכל תחום בחיים, ולכל יעד שאתם מציבים לעצמכם. כמי שעשו תואר ראשון בחינוך אנחנו יודעים שהאסטרטגיה הזו מתאימה מאוד אפילו לילדים, ובכל גיל.

אם אתם הורים לילדים ודאי נתקלתם לא פעם במשימה שהצבתם לילד, והוא לא מילא אותה בטענה שאינו יכול. לדוגמא: 

המקרה של שי בת ה-3

אמא של שי בת השלוש ביקשה ממנה ללבוש פיג'מה לאחר המקלחת בערב. שי הופתעה מהבקשה המוגזמת, ולא הבינה מה היא אמורה לעשות איתה. אבל היא רצתה שאמא תספר לה את הסיפור שהבטיחה לפני השינה, ואמא אמרה שזה יהיה רק לאחר שתלבש את הפיג'מה. כאן שי נלחצה והחלה לבכות: "אני לא יכולה!" היא קראה בדמעות. "אני לא יודעת ללבוש פיג'מה!".

שי לא מעמידה פנים. היא לגמרי בטוחה במה שהיא אומרת, אך לאדם חיצוני הסיטואציה הזו נראית די קורעת לב. ברור לעומד מן הצד ששי לא יודעת ללבוש פיג'מה ולא תצליח בכך . נראה לו שהבקשה של אמא אינה הגיונית ואינה הוגנת, אולי אפילו קצת... אכזרית...

אבל אמא יודעת אחרת. אמא מכירה את שי, לא נסוגה מן הבקשה שלה, ולא נבהלת מן הבכי. היא פונה לשי ברכות ואומרת לה- "בואי מתוקה, אני אעזור לך. גשי להביא את הפיג'מה." זו בקשה מאוד פשוטה. שי יודעת איפה הפיג'מה מונחת, ומביאה אותה בן רגע. "איפה המכנסיים?" שואלת אמא, ושי שולפת את המכנס הורוד והרך. "תלבשי אותם". זו בקשה קצת יותר מורכבת, כי צריך לאחוז את המכנסיים בכיוון הנכון. אמא מזכירה לשי: "את זוכרת שהפתק מאחור. נכון?" הו, שי נזכרת שזה מה שאמא אמרה לה אתמול. והיא מיד מסדרת את המכנסיים בכיוון הנכון. היא בת שלוש, זוכרים? ולבישת מכנסיים אינה כה פשוטה עבורה, אבל היא מתיישבת ומצליחה לעשות זאת!
"יופי!" אמא מפרגנת. "את עוד רגע מסיימת. תביאי את החולצה" פשוט מאוד להוציא את החולצה המנוקדת. שי מרימה אותה. ללבוש חולצה זו משימה קצת מורכבת יותר, אבל שי כבר מנוסה. היא מכניסה את הראש במקום המתאים, השרוולים מגששים את דרכם ו... היא הצליחה! הנה היא לבושה בפיג'מה! לבד! ולמעשה בלי עזרתה של אמא בכלל! איך זה קרה?

המשימה הגדולה- ללבוש פיג'מה- נראית לשי בלתי אפשרית. אבל כשאמא פירטה אותה למשימות קטנטנות וממוקדות- שי גילתה שהיא יודעת לעשות אותן, התקדמה צעד אחר צעד, והצליחה להגיע את המטרה. 

כשאמא לא נלחצה, וידעה לכוון את שי בצעדים קטנים- שי נרגעה בעצמה, גילתה שהיא יודעת, והצליחה. 

המקרה של אלרון בן ה-7:

דבר דומה קרה כשאבא ביקש מאלרון בן השבע לסדר את הצעצועים בשבת אחרי הצהרים. זה היה קשה, כי אלרון בנה עיר גדולה, והשתמש כמעט בכל מה שהיה במגירות הצעצועים: בלגו, ברכבת החשמלית, במגנטים, בקפלות ובפליימוביל. החדר נראה כמו הר של צעצועים בלתי מזוהים. איך מצליחים להשתלט עליהם?

התגובה של אלרון היתה דומה מאוד לתגובה של שי. גם הוא נלחץ, ובכה, והצהיר שהוא לא יכול. ואבא של אלרון הגיב בדומה מאוד לאמא של שי. גם הוא נשאר רגוע. הוא ביקש מאלרון לאסוף 100 חלקים של לגו. אלרון כבר בן שבע, והוא סופר בקלות עד מאה. אבל עדיין נותרו חלקי לגו פזורים בערימת הצעצועים, ואבא ביקש לאסוף עוד מאה. אלרון כבר היה פחות אנטי, כי הוא הצליח. וגם את המאה השניה של הלגו אסף בקלות. לאחר מכן אבא ביקש לאסוף את הרכבת החשמלית. החלקים של הרכבת הם גדולים, ונאספו בן רגע. לאחר מכן המגנטים, וכך צעד צעד ב-32 דקות בלבד היה החדר מסודר לגמרי על ידי אלרון בעצמו! בלי עזרה של אבא בכלל!

איך מנחילים את האסטרטגיה לילדים?

כל מי שלמד תואר ראשון בחינוך יודע שאת ההישג הגדול מרכיבים הנצחונות הקטנים. אולם איך מעבירים את המידע הזה אל הילדים? בדיוק כפי שעשו אמא של שי ואבא של אלרון. כשהמבוגר האחראי משתמש באסטרטגיה שוב ושוב- המידע מחלחל אל הילדים והם לאט לאט לומדים בעצמם להשתמש באסטרטגיה זו. 

אסטרטגיה יעילה לכל גיל!

האסטרטגיה יעילה לגיל 3 כמו אצל שי, לגיל 7 כמו אצל אלרון, לרץ המרתון בן ה-24, ולמעשה לכל גיל, וכמעט בכל תחום: לשיעורי הבית של בן ה-10, וגם של הסטודנט. לפרויקט בעבודה שלכם, ההורים. לתכנון מסיבת יום הולדת, ולתכנון חתונה. אתם לא למדתם תואר ראשון בחינוך? אבל גם אתם יכולים לנסות זאת אצלכם בבית. 

תואר ראשון בחינוך? 

 אם התיאור לעיל עורר את סקרנותכם ,עזרה , עידוד והבנת הילד בוער בכם בואו ללמוד חינוך באקדמית תל-חי. כאן תקבלו את כל הכלים ממיטב המרצים ופרקטיות בכדי להצליח ולהרגיש סיפוק ושמחה בשליחות המיוחדת הזו . מחכים לכם. 

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5244195
-b5vzRDippSR-SdMkyaC3m6cdmPCXihXqI9fd0VlG34
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-KoD1bez6Oq8zVHmP08U-Px_IVnltF_weCQXUQ9X2PnU
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form