פעילות גופנית- הכל עניין של חינוך

פעילות גופנית- הכל עניין של חינוך

בעידן של היום, בו אנחנו רואים את המתרחש על מסך יותר מאשר את המתרחש סביבנו, כשפעולות רבות נעשות אונליין תוך כדי שאנחנו יושבים במצב סטטי לגמרי, חשיבותה של הפעילות הגופנית היא גבוהה במיוחד. ארגון הבריאות העולמי מצביע על כך שישנה ירידה משמעותית בפעילות הגופנית שעושים בני נוער. אם פעם תנועה ופעילות היו עניין טבעי אצל ילדים, חלק בלתי נפרד מהעברת הזמן אחה"צ, היום גם אם הם מעבירים את הזמן בצורה חברתית (וגם זה לא תמיד), פעמים רבות הדבר אינו כולל פעילות ותנועה. כאן מגיע המקום של בית הספר וחינוך בכלל להטמיע את עניין הפעילות הגופנית וחשיבותו ולהפוך את התנועה לחלק בלתי נפרד משגרת החיים.

הקשר בין חוסר פעילות למחלות שונות

ארגון הבריאות העולמי מצביע בשנים האחרונות במיוחד על הקשר ההדוק בין חוסר פעילות גופנית לבין התפתחות מחלות, במיוחד מחלות העידן החדש. היום השמנה נחשבת כבר למחלה לכל דבר והתופעה של ילדים עם עודף משקל רק הולכת והופכת נפוצה יותר. לצד ההשמנה עצמה שגורמת לשלל השפעות רגשיות כמו דימוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון, וגם קשיים חברתיים לא מעט פעמים, ישנן השפעות פיזיולוגיות משמעותיות כמו התפתחות סוכרת, מחלות לב ואף סרטן. אם עד לפני עשרים שנה מחלות אלה נחשבו בעיקר "מחלות של מבוגרים" היום ניתן לראות שסף הגיל יורד.

הצלחה והישגיות בלימודים ופחות תנועה ופעילות

כאשר מסתכלים על מערכת הלימודים של תלמידים בישראל בכל כיתה ניתן לראות שלחינוך הגופני ניתן אמנם מקום אך הוא קבוע לאורך כל השנים, כלומר מספר השעות השבועיות לתלמיד בכיתה ב' ותלמיד בכיתה ח' יהיו זהות: שעתיים בשבוע, זאת לעומת מקצועות אחרים שמספר השעות שלהם משתנה, לעיתים מקצוע יקבל יותר שעות ולעיתים פחות. רוב מקצועות הלימוד נלמדים יותר משעתיים בשבוע, במיוחד מקצועות ריאליים. נראה שבתי הספר מתמקדים מאוד, במיוחד בתיכון אך לא רק, בהישגיות והצלחת התלמידים, כשלמקצועות ריאליים ולאנגלית ניתנת חשיבות רבה פי כמה מכל מקצוע אחר. נכון, אין ספק שלמקצועות אלה תהיה השפעה רבה על הישגי התלמידים ועל המשך חייהם, אך לתנועה ולבריאות לא פחות. נראה שאצלנו המקום שניתן לשיעורי החינוך הגופני ופעילות גופנית, ספורט ובריאות הוא נמוך ביחס למדינות מערביות אחרות. היום כבר יש הבנה שאדם בריא וחיוני יתרום לחברה משמעותית ביחס לאדם שאינו מודע לבריאותו.

הכל מתחיל מדוגמה אישית ועניין אמיתי

התקציבים שמקבל החינוך הגופני, ובכלל פעילויות ספורט בבתי הספר עדיין נמוך, אבל כמו בכל מקום, שינויים מתחילים מלמטה. יותר נכון- מהפרט, כי המורה לחינוך גופני כלל לא נמצא למטה ויש לו מקום חשוב והשפעה רבה על תלמידים. מורים לחינוך גופני יכולים לשנות חיי תלמידים באופן מהותי, בין אם אלה תלמידים שמתקשים בלימודים ומוצאים עניין ומוכשרים בספורט ובין אם תלמידים אשר באמצעות גילוי פעילות גופנית מסוימת שיפרו את בריאותם, את דימויים העצמי או מעמדם החברתי. עניין אישי של מורה בתחום, אורח חיים בריא והתייחסות לתחום מתוך אהבה אמיתית וכדרך חיים הוא המפתח. עם זאת, נדרש, במיוחד היום, ידע מעמיק והרחבת התחום, למשל בשילוב הטכנולוגיה בפעילות גופנית (מה שהיה בהחלט נדרש בלימודים בזום). תואר ראשון בחינוך גופני כפי שמוצע בתל חי מעשיר ומרחיב את היריעה ואת ארגז הכלים העומד לרשותו של מורה לחינוך גופני.

שיעורי חינוך גופני הם הרבה מעבר למשחק עם כדור

תלמידים רבים פחות מתחברים לשיעורי חינוך גופני, לרוב בגלל המונוטוניות שבהם. שוב נזרק כדור לאמצע המגרש, הילדים משחקים את אחד ממשחקי הכדור המוכרים ואילו המורה עומד בצד. אמנם זהו תיאור כולל וברור שלא כל המורים נוהגים כך ולא בכל שיעור, אך אצל ילדים רבים (וגם אצל הגדולים שכבר מזמן סיימו את בית הספר), זוהי התמונה שעולה כאשר מזכירים שיעורי חינוך גופני. אז היום ישנה הבנה רבה יותר ששיעורי חינוך גופני הם הרבה מעבר לכך, שעל המורים לחינוך גופני לגוון, לעניין, לסקרן ולהכניס סוגים שונים של פעילות. אמנם העזרים והאמצעים העומדים לרשותם בבית הספר אינם תמיד מספקים, אך ניתן ליצור פעילויות ותנועה גם ללא עזרים יקרים שעל בית הספר לרכוש. מורים שמקבלים להשכלה והכשרה נרחבים מקבלים כלים רבים יותר להפוך את השיעורים לחוויה, ולדבר אל ילדים רבים יותר, כי לא לכל הילדים משחקי כדור הם ההעדפה הראשונה וספורט או פעילות שידברו לילד או יאפשרו לו להראות את יכולותיו יעשו את ההבדל בין ילד שיפתח אנטגוניזם לפעילות גופנית לילד שיאהב את התחום וימצא את הדרך שלו להיות פעיל.

טכנולוגיה וידע גם בחינוך הגופני

כאמור, היום האתגר העומד לפני מורים לחינוך גופני הוא גדול הרבה יותר. הרצון לתנועה והוצאת אנרגיה אצל ילדים כבר אינו מובן מאליו. במסגרת לימודי תואר ראשון בחינוך גופני בתחום בתכנית שישנה במכללת תל חי מקבלים המורים הכשרה בנושאים מגוונים כמו בריאות, השמנת יתר, מצוינות בספורט, היבטים רגשיים הקשורים לספורט. בנוסף מוקדש זמן גם לאמצעי לימוד בשיטות מתקדמות תוך רתימת הטכנולוגיה לעניין. לימודי תואר שני בתחום מאפשרים למורים  להתקדם בתפקידים, לקבל עליהם תפקידי פיקוח או פיתוח תכניות לימודים בהוראת החינוך הגופני. הם לומדים ומקבלים רעיונות כיצד לשלב את הפעילות הגופנית גם מעבר לשעות החינוך הגופני, למשל באמצעות פעילויות קהילתיות מחוץ לשעות בית הספר. כל נושאי הלימוד יכללו בתוכם גם היכרות עם שיטות מחקר חדשניות וחשיפה למחקרים העכשוויים ביותר בתחום. את לימודי התואר השני יוכלו המורים לחינוך גופני לשלב תוך כדי עבודה בשל המסלול המיוחד הנמשך כשנתיים וכולל יום לימודים מרוכז אחד בשבוע לצד ימים מרוכזים המותאמים לחופשות בית הספר.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5250268
ti9IdIm8fCq78PSc6g_6GWR1i4x_MBnQMf8sklFDHMc
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-R3SpNnMMtrQUoVTld-gMDag2ZH1WFZ4fudoMIl_A1Iw
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form