פרופ' סולימאן חט'יב על הקורונה

פרופ' סולימאן חט'יב על הקורונה
תמונה
פרופ' סולימאן חטיב
פרופ' סולימאן חטיב

בשבועות האחרונים, היה עסוק פרופ' סולימאן חט'יב מרצה בפקולטה למדעים במכללה וחוקר במכון המחקר מיגל, בכתיבת הצעות מחקר בנושא קורונה, לשם לקבלת מימון מחקר חדש בתחום, בשיתוף עם ד"ר דורית אבני, אף היא חוקרת במיגל.

ביקשנו מפרופ' חט'יב, שיעשה לנו קצת סדר בכל המידע העצום שמציף אותנו, בשבועות האחרונים, שיסביר לנו מה אומרים המושגים השונים ומה ידוע היום על הנגיף שמטריד את כל העולם. 

מה אומרים המושגים השונים?

 קורונה - זה שם המשפחה של הווירוס

 SARS-COV2 – הוא שם הווירוס החדש

- COVID-19 שם המחלה שנגרמת כתוצאה מהווירוס.

נמצא  דמיון  של  76%  בין SARS-COV2 לבין SARS-COV שהופיע  בשנת 2003   ודמיון  של 96%  לקורונה הפוגעת בעטלפים.

מה ידוע היום על הווירוס:

הווירוס משתייך לווירוסים ממשפחת הקורונה אשר פוגעים בבעלי חיים וגם בבני אדם.  ווירוסים אלה מתאפיינים בכך שהם בנויים מחומר תורשתי RNA העטוף במעטפת לפידית ומחלבונים בעיקר חלבוני S הנראים כמו קרניים שיוצאות מתוך שמש, או כמו כתר ומכאן השם שניתן לווירוס: קורונה, שפירושו כתר.

האם בעבר כבר הייתה התפרצות של ווירוסים מסוג קורונה?

כן, בשנת 2003 היתה התפרצות בסין של ווירוס המכונה  SARS  ובשנת 2012  היתה התפרצות בערב הסעודית של ווירוס בשם MERS שניהם ממשפחת הקורונה.

כיצד פוגעת הקורונה בריאות?

קורונה כמו כל שאר הווירוסים הם לא יצורים חיים ולכן הם יכולים להתרבות רק בתוך תא מארח בבעלי חיים ,או בבני אדם ,כאשר רוב הווירוסים ממשפחת הקורונה מתרבים בתאים של הריאות ומערכת הנשימה וגורמים למחלות נשימתיות.

האם הווירוס שורד על משטחים?

 לא נכון להגיד שהווירוס חי על משטחים, כי הוא לא ייצור חי מה שנכון להגיד זה שיכולת ההדבקה של הווירוס קורונה החדש SARS-COV2 הנמצא על משטח מסוים היא עד 48 שעות, תלוי בסוג המשטח.

כיצד ניתן לפגוע ביכולת ההדבקה של הווירוס?

ניתן להרוס את יכולת ההדבקה של הווירוס או על ידי אתנול 70% שהורס את המבנה החלבוני של הווירוס או על ידי שטיפה עם סבון שמפרק את המעטפת הליפידית של הוירוס.

תאר לנו את שלבי המחלה של חולים ב- COVID-19 

לרוב החולים עוברים שלושה שלבים:
השלב הראשון הוא  שלב ההדבקה שלוקח עד 5 ימים. זה השלב שבו הווירוס מנסה להיכנס לתאים, לתאי הריאות )על ידי שימוש ברצפטור ACE2).  בשלב זה רוב החולים לא ירגישו שהם חולים וישנן עדויות לכך שגם בשלב זה, חולים יכולים להדביק.
השלב השני הוא שלב השכפול וההתרבות של הווירוס בתוך תאי הריאות, שלב זה נמשך עד שבועיים.                 
בשלב הזה יכול להופיע חום גבוה המעיד על התערבות מערכת החיסון של החולה שהתחילה להילחם כנגד הווירוס. אצל חלק מהחולים יופיעו קשיי נשימה ושיעול חזק ויבש.  יש עדויות לכך שלפני הופעת סימפטומים אלה חלק מהחולים מדווחים על פגיעה בחוש הריח והטעם שלהם.
ל-80% מהחולים המחלה תעבור בצורה קלה, לעומת זאת 20% יסבלו מדלקת ריאות נגיפית כאשר מתוכם בין 4-5% יסבלו מתסמונת מצוקה נשימתית חריפה (ARDS) ויצטרכו הנשמה ותמיכה רפואית וחלק מהם ימותו (2-3%).

נמצא כי קיים שלב שלישי למחלה בו תאי מערכת החיסון של האדם, המכונים מאקרופאגים ותאי T מופעלים בייתר שאת ומפרישים חומרים שנקראים ציטוקינים ) חומרים דלקתיים המופרשים על ידי תאי מערכת החיסון וגורמים לפגיעה ברקמות של האדם ולקריסת מערכות ואף למוות).  לשלב הזה קוראים סערת הציטוקינים וזה השלב שגורם להחמרת המחלה ולתמותה אצל רוב החולים.
עדיין לא ידוע מה גורם לכך שחלק מהחולים עוברים לשלב הזה המחריף את המחלה כאשר רוב החולים האחרים נשארים בשלב הקל או הבינוני.

האנשים שהם בסיכון גבוה לעבור לשלב הזה הם אנשים בגיל מבוגר, (ככל הגיל עולה אז אחוז התמותה נהיה גבוה יותר) אנשים עם מחלות רקע כמו סרטן, סוכרת, מחלות לב ויתר לחץ דם. אנשים המעשנים סיגריות רגילות, סיגריות אלקטרוניות ונרגילה.

איך מטפלים במחלה?

א- בידוד זו השיטה היעילה ביותר הקיימת היום למניעת הפצה והדבקה מהמחלה.
ב- התערבות בשלב ראשון ומניעת כניסת הווירוסים לתאים ייעשה על ידי חיסון, הרבה מעבדות בעולם עובדות על מציאת חיסונים מתוכם גם אחת המעבדות במיגל כאשר רב המעבדות נמצאות בשלב של בדיקת החיסונים בבעלי החיים וייקח מספר חודשים עד שנה כדי שיאושר חיסון יעיל ובטוח לבני אדם.
ג- נבדקו הרבה תרופות (עשרות תרופות) ששמשו בעבר כנגד וירוסים או מחלות אחרות, רובן עדיין תחת ניסוי.
התרופות שנראות מבטיחות בשלב זה הם hydroxychloroquine  תרופה ששמשה בעבר נגד מלריה ו- Remdesivir מחלה שמונעת שכפול של הווירוס בתוך התא ושמשה בעבר כנגד וירוס האיבולה כאשר שתי תרופות שהוזכרו נמצאות בניסויים קליניים מתקדמים ותוצאות סופיות של הניסויים יהיו בחודשים הקרובים.

מה כוללת הצעת המחקר שהגשתם?

בהצעת המחקר שכתבנו והגשנו נשתמש ביידע ניסיון וציוד שיש לנו במעבדות כדי להציע שיטות באמצעותם נוכל להבין מה גורם למעבר לשלב השלישי אצל חלק מהחולים ( מעבר מהשלב קל בינוני לשלב החריף) . בהמשך, אחרי שנבין איזה חומרים ומה המסלולים המעורבים במעבר לשלב השלישי, השלב המחמיר והגורם לתמותה, נציע תכנון של טיפולים שימנעו את המעבר לשלב הזה או שיפחיתו את עוצמת המחלה אצל חולים הנמצאים בשלב השלישי של המחלה. טיפולים כאלה יכולים להיות יעילים גם כנגד מחלות ויראליות שייגרמו מוירוסים עתידיים או מווריאציות של וירוס זה שעלולות להופיע בעתיד.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5243427
4GKP3wHRGM8tm4HumsTlPMa5SXG51dMd8lg7B14WXq0
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-bRXXGxOSWxIsBqjk83uZPW8OsXhebjvrdgQScbX7Nhw
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form