רעיונות חדשניים בחינוך

רעיונות חדשניים בחינוך

אחד מן התחומים המעסיקים סטודנטים לתואר בחינוך ואנשי מקצוע מהתחום הוא נושא החדשנות בחינוך. חדשנות בחינוך באה לידי ביטוי גם בנושאים הנלמדים עצמם וגם בסביבת הלמידה ואסטרטגיות הלמידה, שכן לכל דור ישנו את הצרכים הייחודים לו ואין ספק כי תלמידים היום הינם בעלי צרכים מגוונים המאתגרים מורים ואנשי חינוך. בהקשר של תקופת הקורונה והשפעותיה, נראה כי היא האיצה חלק מתהליכי החדשנות בחינוך או לכל הפחות העלתה לקדמת הבמה נושאים שהיו רדומים בעבר.

הוראה מרחוק

תקופת הקורונה לא לגמרי מאחורינו, אולם היות ומדובר בתקופה שהחלה לפני כשנתיים ניתן להתחיל להסיק מסקנות שונות, בעיקר ביחס לתחילת התקופה אשר בעיני רבים הייתה הכי מאתגרת ומפתיעה עקב המעבר החד לסגר והשינוי הדרסטי בהרגלי החיים. בהקשר של ההוראה מרחוק, ניתן ללמוד מתקופה זו המון על מסוגלות התלמידים, קשייהם והצרכים השונים שהביעו מורים ותלמידים במהלך התקופה.

נתחיל בעובדה שלמרות שסוגיית ההוראה מרחוק מוכרת ומועלה מזה שנים רבות במוסדות החינוך, עדיין אין ספק כי תקופת הקורונה היוותה מעין "טבילת אש" בכל הנוגע להעברת כל התלמידים ללמידה מרחוק בן רגע. נראה כי בניגוד לחלק מהתחזיות, הלמידה מרחוק מתאפשרת עד רמה מסוימת גם עם תלמידים צעירים יחסית. עם זאת, היבטים מסוימים בתחום זקוקים לשיפור לרבות: העומס על המורים, יכולת ההערכה שלהם את התלמידים המשתתפים בשיעור, ביצוע משימות מצד התלמידים וההיבט שהינו אולי המשמעותי ביותר – שמירה על קשרים חברתיים על אף הלמידה מרחוק.

למידה חוץ כיתתית

הלמידה החוץ כיתתית היא עוד תחום אשר עלה לכותרות בשנתיים האחרונות, בין היתר כתוצאה מעלייה בפופולאריות של גישות חינוכיות-סביבתיות ובהקשר של הגבלות תקופת הקורונה. למידה חוץ כיתתית בהגדרתה הפשוטה, היא למידה המתקיימת מחוץ לכיתה, במרחב המאפשר לתלמידים לחוות את הסביבה החיצונית. למידה חוץ כיתתית יכולה להתקיים בחצר בית הספר למשל, אולם גם בחיק הטבע או בשטחים פתוחים שונים. בתקופת הקורונה הלמידה החוץ כיתתית אפשרה לתלמידים ללמוד במסגרת החברתית של הכיתה אך עדיין לעמוד בהגבלות ההתקהלות והשהייה בחדר סגור.

ללמידה החוץ כיתתית כמה יתרונות משמעותיים:

הראשון הוא האפשרות הניתנת לתלמידים ללמוד באמצעות הסביבה החיצונית. הלמידה החוץ כיתתית איננה טיול או סיור, אלא היא מדמה במידה רבה לימודים בכיתה רק בסביבה פתוחה. הלמידה הזו מאפשרת פיתוח מיומנויות מגוונות אצל התלמידים, הפנמה עמוקה יותר של החומר הנלמד כתוצאה מהחוויות ואמצעי הלימוד הייחודיים הקיימים בשטחים פתוחים ופיתוח הסקרנות הטבעית של התלמידים.

הדור הבא של החינוך הטכנולוגי

ישנן כיום טכנולוגיות רבות אשר חלק תופסים אותן כמאיימות, חלק תופסים אותן כחדשניות ומרעננות, וכל כל פנים יש צורך להכיר אותן לדור הצעיר דווקא מגילאי בית הספר. אפ בעבר, חינוך טכנולוגי נגע בכל מה שקשור למחשבים בלבד, היום ישנו את "הדור הבא" של התכנות, שהוא למשל הבינה המלאכותית או אפליקציות המחוברות למוצרים.

מדוע חינוך טכנולוגי כזה הוא חשוב? ראשית, נכון להיות מדובר על שינויים טכנולוגיים המתרחשים בקצב מהיר. לעיתים גם אנחנו כמבוגרים מרגישים שמספיק רק "למצמץ" והנה, ישנה טכנולוגיה חדשה שצריך ללמוד ולהכיר. קצב השינויים המהיר, בייחוד בטכנולוגיה, מחייב הכנה של הדור הצעיר. בנוסף, רבים אינם מבינים את המשמעות של חלק מהטכנולוגיות, כלומר היכן משתמשים בהן כבר היום, מה הגבולות שלהן, באילו תחומים אנו עתידים לראות אותן בתדירות גבוהה יותר וכד'. ללא למידה על תחומים אלה והבנת הטכנולוגיות לעומק, הילדים לא בהכרח ידעו לזהות טכנולוגיות לעומק ולא יהיו מודעים לשינויים טכנולוגיים רבים המתרחשים.

חינוך פיננסי

קיימים אנשים רבים הסוברים כי חינוך פיננסי הוא חיוני וצריך להיות ממוקם בסדר עדיפות גבוה, אף מעל חלק ממקצועות הליבה הקיימים. הסיבה העיקרית לכך היא נתונים מדאיגים של גופים שונים בעולם המצביעים על קשיים כלכליים המאפיינים אנשים בוגרים בעולמנו, כמו בתחום רכישת הדירות והחיסכון. תחומי ניהול משק בית, שינוי דפוסי צריכה וכד' – כל אלה הם נושאים שלא בהכרח נלמדים בבתי הספר ולעיתים, תלמידים מסיימים את בית הספר ומתחילים את החיים הבוגרים ללא ידע בסיסי בניהול כלכלי נכון.

עוד עניין הקשור לחינוך פיננסי הוא הקשר הטכנולוגי. תחום הטכנולוגיה חדר זה מכבר לתחום הפיננסים, מה שאומר שקיימות טכנולוגיות ייעודיות בתחום הפיננסים שכדאי לכולם להכיר, גם מבוגרים. בהקשר לכל האמור לעיל, סביר להניח שטכנולוגיות כאלה רק ילכו ויתפתחו ומומלץ להכיר לתלמידים את סוגי הטכנולוגית, יתרונן ומה ניתן לעשות איתן כדי להתנהל כלכלית באופן מושכל.

מרחבי לימוד חדשניים

כבר מספר שנים אנשי מקצוע עוסקים בפיתוח מרחבי למידה חדשניים אשר יענו על צרכי התלמידים ולא יהיו דומים בהכרח לכיתה שכולנו הכרנו בעבר המסודרת באופן אחיד. מרחבי למידה חדשניים כוללים למשל שימוש בצבעים שונים במרחבים בתוך הכיתה, יצירת אפשרות למעבר בין מרחב למרחב תוך כדי שיעור, ושילוב ריהוט מותאם המעודד תלמידים לשבת בקבוצות, ללמוד יחד וליהנות מהפריה הדדית. ישנם עוד הרבה רעיונות לאיך כיתה חדשנית צריכה להיראות, אולם אחד המאפיינים המשותפים לכל מרחבי הלמידה הללו הוא העובדה שהמורה הוא לא בהכרח מרכז הכיתה

חינוך סביבתי

במובנים רבים, החינוך הסביבתי הינו כבר חלק מתכנית הלימודים ויש בתי ספר רבים הבוחרים להעשיר את התלמידים בתחום איכות הסביבה על בסיס קבוע. עם זאת, החינוך הסביבתי איננו אחיד בהכרח, כלומר ההעשרה הסביבתית הניתנת בבתי הספר אחד לא תהיה דומה להעשרה הניתנת בבית ספר אחר. על כל פנים, להרבה אנשי חינוך ברור כיום כי החינוך הסביבתי הינו משמעותי וחיוני עבור התלמידים, גם בהקשר של המשבר הסביבתי הקיים בעולם וגם בהקשר של בעיות סביבתיות שיכולות להתרחש בעתיד. גם בקרב התלמידים ישנה מודעות הולכת וגוברת לנושא.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5237789
W-CKfK9elvRPx02Wh5-oVrYNi-mTaOUlBNxivFOF1oA
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-nwapCzw5-EMez1htAvw00zcvwtWeVP9HVaKOxzgDfUc
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form