שיטות יוצאות דופן בחינוך

שיטות יוצאות דופן בחינוך

נער יפני צעיר, מקבל מאביו - סמוראי ומאסטר ג'וג'יטסו, הנחיה מפתיעה: מחר בבוקר, אתה יוצא ליער לכמה ימים, לבדך. לא תקבל אוכל לדרך, לא שמיכה ולא עזרה. מותר לך לקחת רק את בגדיך וגרזן פשוט. בהצלחה. סיפור אמיתי זה הוא ללא ספק יוצא דופן. וזה לא היה מסתיים בטוב סתם כך, עבור כל ילד או נער צעיר. כמו שנאמר, "חנוך לנער על פי דרכו". עם זאת, העיקרון מאחורי גישת לימוד וחינוך זו, דווקא עשוי להתאים ליישום נרחב. זאת, אם יוצאים מעט מהקופסא. לעתים, דרוש לשם כך "גרזן". אלה כמה תובנות, על שיטות חינוך יוצאות דופן:

 

מה זה חינוך?

כשמדברים על חינוך, אפשר להרחיב זאת לכיוונים רבים מאוד. אם אתם מתעניינים בלימודים בכיוון זה, כגון הסבה להוראה, תגלו שיש למונח חינוך היבטים רבים מאוד. אך בגדול, ניתן לחלק זאת לכמה נושאים ראשיים:

  • ההיבט הנפשי - כל מה שתורם לצמיחתו הנפשית של הילד והנער, כאדם. נקודות כמו הביטחון העצמי של הילד, מושפעות מאישיות המורים, תוכן הלימודים, אופן העברת השיעורים, האינטראקציה החברתית בכיתה ועוד.
  • ההיבט המוסרי ערכי - המונח חינוך עשוי להתייחס ואולי חשוב שיתייחס, גם להיבטים של הקניית ערכים. חשיפת הילד לדילמות מוסריות, אחריות אישית בהיבטים אלה, התמודדות עם לחץ חברתי שמשפיע על החלטות מוסריות וכדומה.
  • הקניית ידע ומיומנויות - בפועל, נוטים להשתמש במילה חינוך, גם בהקשר של העברת מידע והקניית מיומנויות שונות. זאת, למרות שמדובר בדברים שונים מהותית, מההיבטים הקודמים שהזכרנו. כאן יש אפשרויות רחבות אפילו יותר, מאחר במשך שנות הלימודים הרבות ניתן להעביר היקפי מידע עצומים. דבר זה כשלעצמו אגב, אולי לא תורם אלא יותר מפריע. אלה עשויים להיות ידע ומיומנויות חיוניים ושימושיים מאוד או כמעט ובכלל לא. כך שיש כאן מקום רב לבחינת אפשרויות שונות. מחד, חשוב ביותר ללמד דברים כמו מיומנויות בסיסיות בחשבון. מאידך, שינון כמות המשקעים השנתית הממוצעת בסומטרה למבחן, אולי קצת פחות שימושית בחיי היום יום ובכלל.

 

מה ולמה לשנות?

בתחום עתיק כל כך כמו חינוך, האם יש מה לחדש? מדוע בכלל לחדש, אם זה עובד טוב? ואכן, חלק ניכר ממה שכלול בנושא זה, ידוע היטב ועובד היטב. מצד שני, יש כמה גורמים שלאורם כדאי אולי לחשוב מחדש על הדברים. למשל:

  • התפתחויות במטרות - הרצון לעודד ילדים ונוער להיות בעלי ערכים, לא זקוק לשינוי. כך גם הרצון לתרום לאושרם ולחוסנם הנפשי. אך בשונה מכך, לגבי המטרות של הקניית ידע ומיומנויות, יש מקום רב מאוד לעדכון ושינויים. דוגמה עדכנית, היא ההתאמה לעולם העבודה המודרני. חשוב מתמיד, שילדים יתרגלו וירגישו בטחון, ביכולתם ללמוד לבד. זאת, מאחר שקצב השינויים בשוק העבודה גבוה מתמיד. כתוצאה מכך, הצורך ללמוד לבד ומהר, הוא מיומנות מעשית חשובה מתמיד. 
  • התפתחויות בעזרים - עזרי לימוד שונים שנכנסים לתמונה, מציגים הזדמנויות חדשות. למשל, בנושא לימוד מרחוק. באופן כללי, עולם המחשוב קידם מאוד את נושא העזרים בחינוך.
  • חוסר מודעות - בחברה עם מסורת ארוכה של לימודים בתוך כיתות, לקיים את מרבית השיעורים מחוץ לכיתה, עשוי להישמע חדשני. בבית ספר כפרי קטן במזרח, הדבר עשוי להיות אילוץ כתוצאה מחוסר כיתות. מודעות לכך שיש גם יתרונות בלימוד בחוץ, עשויה לפתוח פתח ל"חדשנות", שלמעשה איננה חדשה במיוחד. דוגמה נוספת ניתן לקחת דווקא מנושא הקניית הערכים. ניתן לעודד יושר, בכך שנותנים אמון בתלמידים, להעריך את עבודותיהם בעצמם. יש מי שמציגים זאת כיום כגישה חדשנית, אך אין ספק שדברים כאלה נעשו גם בעבר. אבל אחרי הכול, מה זה משנה אם מדובר בגישה חדשה או יוצאת דופן? העיקר זו טובת התלמידים. מפתח חשוב להשגתה, מספקת המודעות לאפשרויות.

 

דוגמאות לשיטות חינוך מיוחדות

בסך הכול, בתי ספר נראים ומתפקדים פחות או יותר אותו הדבר, ברוב המדינות. עם זאת, יש גם דוגמאות בולטות לגישות, אשר שוברות את המסגרת:

  • מונטסורי - שיטה וותיקה, אשר פיתחה המחנכת מריה מונטסורי. בין עקרונותיה המעשיים בולט עידוד הלמידה העצמאית, תוך כדי ביצוע פעילויות שונות. גישה זו, מעודדת למידה מתוך רצון ושמחה ומחזקת את הביטחון העצמי של הילד.
  • חינוך וולדורף - מה שמכונה חינוך וולדורף, היא גישת חינוך יוצאת דופן, אשר מתבססת על רעיונותיו של רודולף שטיינר. לכן, היא מכונה גם בשם חינוך אנטרופוסופי. כידוע, אנטרופוסופיה היא שיטתו הפילוסופית רוחית של שטיינר. זו היא שיטה מתוחכמת ומורכבת, שלא פשוט לתמצת. באופן מעשי, בולטים בה הדגשת העיסוק באומנות ובמשחקים. כמו כן, היא מתאימה עצמה לשלושה שלבי התפתחות של הילד, על פי ההגדרות של שטיינר.
  • חינוך פרטי - מסגרות חינוך שאינן תלויות במדינה. מסגרות כאלה מחויבות לעמוד בכללים מסוימים שהמדינה מציבה. אך מעבר לכך, הן עשויות לארגן את אופן הלימודים ותוכנם, באופן שונה למדי מהמקובל.
  • חינוך דמוקרטי - גישה אשר מערבת את הילדים באופן ניהול בית הספר ובתכנית הלימודים שלהם עצמם. זאת, על פי עקרונות דמוקרטיים. בבית ספק דמוקרטי, עשויות להיות "רשויות" שונות,  ממש כמו במדינה דמוקרטית - רשות מחוקקת, רשות מבצעת ואף רשות שופטת.  
  • חינוך ביתי - חינוך בבית, באמצעות המשפחה או מורים פרטיים.  

 

המדינה והמחדשים - יחסים מורכבים

בין המדינה לבין יוזמות מיוחדות לחינוך, היו וישנם יחסים מורכבים. בישראל ובעולם בכלל. מחד, משרד החינוך משקיע בעצמו בתכנונים, שינויים, מחקר ועוד. מאידך, יוזמות חינוך יוצאות דופן, עשויות להיות רחוקות מאוד מהמקובל בבית הספר הממוצע. המדינה מפקחת על יוזמות כאלה ומסתגלת אליהן בהדרגה. עם זאת, הדברים לא תמיד הולכים "חלק". כאמור - נושא מורכב.  

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
TRUE
CAPTCHA
5237462
dYeVjnckdeAUfN65sNjhHnaGHhp1X0StUTe_ss9eMw4
Google no captcha
1
דברו איתי!
form-uhP5a6S3QQ8aUAkFEvUrFPT4BW8Ky9_YWYdTq8Ncsds
webform_submission_contact_us_paragraph_1896_add_form